Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ostin Philipsin White Vision H7-valosetin, ihan vain niiden parkkipolttimoiden takia. No, nyt on uudet parkkipolttimot edessä ja takakontissa varapolttimot ajovaloihin 😎
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tosiaan joo. Paikalliselta ostettu metritavaraletkulla ei saanut kunnon liitoksia evapin putkiin. Turbon päästä oli liitos poikki ja kaasuläpältä se meni irroittaessa poikki.

Pienen nettisurffailun jälkeen löytyi silikoniletkut.fi mistä ostin 8mm silikoniletkua (vahvistamatonta) metrin ja kahdet klemmarit sekä 8mm ja 10mm letkuille. Hintaa tuli 18,20€ toimituskuluineen ja linkin kuvista näkyy lopputulosta.

Toki, olishan sitä voinut käyttää yli 100€ tuohon turbon puoleisen putken uusimiseen ja toiseen päähän toisen mokoman :lol: Nooh, tällä lailla tuli ainakin mun silmään suht originaali-look korjaus 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kansiremontissa turpaansa ottanut jarrujen alipainepumpun nippa tilattu uusi, 12€ plus toim. kulut Trollpartsilta.

Vielä pitäis jaksaa hakea se asiamies-Matkahuollosta. Nooh, onneksi on viikonloppu tulossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No jaa, no joo. Nyt on nippa vaihdettu ja ehkäpä piirun paremmin toimivat jarrut on nyt autossa.

Ei kannata sitten kovin lujaa piestä vanhaa nippaa irti, kun pumpun sisällä en heti sen takana joku venttiilinnäköinen osa ja o-rengas. Ettei siis mene se rikki siinä samalla.

Uusi nippa menee paikoilleen ihan käsivoimin, kun sen o-renkaaseen pudottaa pari kolme tippaa crc:tä tai vastaavaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Alkutalvesta onnistuneen pysäköinnin rusahduksen korjaus eli Trollpartsilta etupuskurin vahvike, n. 44€ toim. kuluineen.

Tämä on siis se osa jossa on se pohjamuovi kiinni, ja mulla se on enää yhdellä kiinni. Kaikkea sitä yhdessä kansiremontissa löytyy :lol: Ei vainen, kyllähän sitä tuli jo aiemmin alla kurkittua mutta ku ne poikki menneet pidikkeet oli vielä pohjamuovissa kiinni :)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Yippee ki-yay. Vesipumpun tiiviste ja/tai turbon vesiputken usit vuotaa jäähdytysnestettä.

Nooh, sehän olikin tulossa viileämpiä ilmoja niin tietää miksi kädet on kuivat ja iho halki 🤬 Onneksi vuotovauhti kaameat 2dl/6viikkoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vesipumpun tiiviste ja turbon vesiputken tiivisteet, 11,70€ trollpartsilta.

Viikonloppuna olis tarkoitus käyttää pumppu irti ja vaihtaa tilatut tiivisteet kinneriin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Arvatenkin ahtimen vesiputken liitos vuoti, löytyi asentaessa rikkoutunut usit ja soikea kuparitiiviste 🤷🏻‍♂️ Kumpaankaan en ole elämäni aikana ikinä törmännyt ja nyt yhdessä liitoksessa molemmat.

Nooh, nyt on vesipumpun tiiviste ja pari kuparitiiviste uusittuna ja ei näy vuotoa. Vesipumpun tiivisteen vaihdoin vaikka siinä ei näkynyt selkeää vuotoa, oli itse asiassa jämähtänyt ihan huolella kiinni. Tiivistepinnat oli suorat joten senkään puolesta usko se vuotoon.

E: Eilen kävin ilmausreissulla eli ajamassa vielä kerran, että kaikki ilmat lähtee pois. Jotain sinne tuntuu aina jäävän, kun lämpöviisari elää omaa elämää 1-2 lämpeämistä nesteiden lisäämisen jälkeen. Kiva tämä itsestään ilmaava järjestelmä 🙄

Nooh, tänä aamuna toimi kuten pitää joten ei muutako kovaa ajoa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Öljypumpun o-rengas, 7€ toimituskuluineen Trollpartsilta.

Joo, reviirin merkkaaminen on vähän kiihtynyt joten lienee parempi korjata kuin katsella. Ku tuli ne isot Knipexitkin hommattua 🤣
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kampi-akselin stefa, käsijarrun palautusjouset ja pyyhkijät; n. 50€ paikallisista puljuista.

Pyyhkijät vaihdoin jo ja loput voisi kokeilla laittaa huomenna jos öljypumpun o-rengas tulee tänään. No, ainakin nuo kässärin jouset voisi vaihtaa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tulipa eilen maattua kinnerin alla ja vaihdettua käsijarruvaijerin palautusjouset.

Kumpikaan jousista ei ollut poikki mutta toinen oli sentin pidempi kuin toinen, että eipä ihme jos on löysää kahvassa 🤣

Ja uusien asennukseen käytin niinkin jänniä työkaluja kuin lattameisseliä ja sähköjohtoa. Oli pikkasen helpompi vetää jousta paikoilleen, kun käsi ei ole silmien edessä, siis sillä kaapelilla vedin jousta ja ruuvarilla painoin jousen pään reikäänsä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Öljypumpun o-rengas ja kampiakselin stefa vaihdettu.

Ekaa kertaa kokeilin akkupulttipyssyä (oli lainassa), olihan se kieltämättä näppärä apuväline 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tulipa käytyä synnyinseudulla pääsiäisturneella ja on ilmeisen onnistunut sylinterikannen ja öljypumpun o-renkaan vaihto tullut tehtyä. Ennen lähtöä tarkistin öljyt ja määränpäässä ennen kotiin lähtöä, silmämääräisesti katsottuna pinta oli samassa.

Hyvillä mielin siis jatkan Saabilla ajoa sillä suuremmalla todennäköisyydellä sylinerit ja männät ovat kunnossa. No, sylintereissä näkyi hoonausjäljet ja ei yhtäkään pitkittäistä naarmua. Lienee siis jotain hyötyä siitä, että tuolla autolla ei ole kertaakaan ajettu täyttä öljynvaihtoväliä 😎

Ja mielyttävänä lisänä pitää mainita, että uudella vesipumpulla ja ehjillä pakosarjan pinnapulteilla äänimaailma maantienopeuksissa on miellyttävän matala. Vanhasta vesipumpusta siis lähti joku ihme ääni joka koveni sitä mukaa, kun kierrokset kasvoi. Katkenneiden pinnapulttien aiheuttamaa vuotoa ja ääntä en osannut yhdistää pakosarjaan, kun se ei ollut sellainen supsutus kuten yleensä on mutta kansiremontissa löytyneet katkenneet pultit ja musta kannen kylki kielivät jotain. Toisaalta, äänet pakoputken päästä ovat kovenneet ja muutamassa ohituksessa tuli hieman käytettyä hieman ronskisti kaasua, ihan vain äänten takia 🤣 Tuo Ferritan putkisto, kun on normikäytössä yllättävän hiljainen mutta kovassa vedätyksessä miellyttävän murea ja äänekäs, mutta ei mikään ”parkuputki”.

Niin, ja se mukavin puoli. Kaiken kaikkiaan matkaa tuli taitettua noin 1300 kilsaa, keskikulutuksella 7,5l/100km, 4hlö autossa kevyellä kuormalla. Siis talvirenkailla ja ajoittain 100km nopeuksia ajaen (siis niillä pätkillä joilla oli ne). Not bad 😎
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Varasin paikallisen ti-hallin, ihan testimielessä, ja kävin vaihtamassa siellä kesärenkaat. Oli ihan ok mesta jos tulee pakottava tarve tehdä remonttia nosturilla. Niin ja joo, säädin myös käsijarrun.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tulipa tuossa hetki ihmeteltyä ääntä/vipatusta (en osaa paremmin selittää) joka lähtee apulaitehihnasta tai jostain mitä se pyörittää.

Vesipumppu ny on poissa laskuista, ylempi rullakin välyksetön ja tehostajan pumpussa se jo milloin lie toteamani pieni akselinsuuntainen välys. Laturista en osaa sanoa muuta kuin, että se latasi ja akunnavoilta mittasin tyhjäkäynnillä 14 volttia.

Itse remmi pyörii tasaisesti, ei siis huoju sivulta toiselle mutta kiristin skakaa aika paljon 🤔 Pitänee kurkata sitä viikonloppuna jos ränni/terassipesulta ehdin 😎
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin