Käyttöauton ylläpitojorinaa
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Tulevaan jarru- ja puslaremonttiin kävin ostamassa tänään niitä taka-akseliston puslia eli 2 niitä isoja ja 4 niitä navan taakse tulevia. Orkkiskamaa ja hintaa reilu 190€ Auto-Åströmillä Kokkolassa.
2 noista pienemmistä jää jemmaan tulevaan
2 noista pienemmistä jää jemmaan tulevaan
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Teinpä jotain mitä en ole ikinä tehnyt, muistaakseni Kerran olen yhden renkaan ostanut rikkoutumisen takia mutta muuten olen täysiä sarjoja hankkinut.
Joo, ostin siis kahden vääränlaisen (nopeus- ja painoluokat) kesärenkaan tilalle samanlaiset kuin oikeanlaiset on eli nyt on alla täyskierros Yokohama c.drive2 225/45/17 94W XL-renkaita.
Onneksi löytyi paikallisen liikkeen kautta ja mielelläni maksoin ko. palveluksesta sen 220€ mitä se kustansi. 10 pistettä ja papukaija-merkki hyvästä palvelusta
Joo, ostin siis kahden vääränlaisen (nopeus- ja painoluokat) kesärenkaan tilalle samanlaiset kuin oikeanlaiset on eli nyt on alla täyskierros Yokohama c.drive2 225/45/17 94W XL-renkaita.
Onneksi löytyi paikallisen liikkeen kautta ja mielelläni maksoin ko. palveluksesta sen 220€ mitä se kustansi. 10 pistettä ja papukaija-merkki hyvästä palvelusta
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Jarrut ja taka-akseliston kulutusosat (ne puslat, kaikki 6) vaihdatettu paikallisella pajalla. 4.5h työtä ja 350€.
Ja olihan ne puslat aika loppu, ero ajettavuudessa on enemmän kuin selkeä, ja oman lisän tuo nelipyöräsuuntaus. Peräkin näyttää niin kuin olis vähän ylempänä. Jarrut eivät tuntumaltaan juuri muuttuneet mutta pitää ajella aluksi nätisti ennen kuin testaa kovemmin ja eipähän ole katsastuksessa sanomista, kun on oikeanmittaiset laikat.
Ja olihan ne puslat aika loppu, ero ajettavuudessa on enemmän kuin selkeä, ja oman lisän tuo nelipyöräsuuntaus. Peräkin näyttää niin kuin olis vähän ylempänä. Jarrut eivät tuntumaltaan juuri muuttuneet mutta pitää ajella aluksi nätisti ennen kuin testaa kovemmin ja eipähän ole katsastuksessa sanomista, kun on oikeanmittaiset laikat.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Fault code P1110. Toivottavasti korjaantuu vaihtamalla tuo suht rapea alipaineletku.
Edittiä: Ja paskat, ite by-pass-vena rikki
Edittiä 2: Uusi by-pass parin muun osan kanssa tilattu Maptunilta.
Edittiä: Ja paskat, ite by-pass-vena rikki
Edittiä 2: Uusi by-pass parin muun osan kanssa tilattu Maptunilta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
No jo nyt vastustaa, kun taas meni yksi takaisku poikki. Jos en väärin katsonut niin tällä kertaa kyseessä on osan #5955927 takaisku joka katkesi.
Nooh, sähkömiehen teippiä ja heti paljon. Ja maanantaina aamusta auton keula kohti Erikssonsin purkaamoa. Sieltä niitä luulis löytyvän
Nooh, sähkömiehen teippiä ja heti paljon. Ja maanantaina aamusta auton keula kohti Erikssonsin purkaamoa. Sieltä niitä luulis löytyvän
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Aika perinteinen paikka, näitä ei sitten löydy kuin -04 ja uudemmista. Eikä kannata välttämättä purkuosana ottaa, hajoaa kuitenkin jo asennettaessa. Osta suosiolla vaikka PCS:ltä uusi "tarvike", hintaa muistaakseni reilu 20€ tai jos kiire niin mulla on tuommonen hyllyssä varalta.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Kyllä sieltä ok kuntoisiakin löytyy, pitää vähän etsiä.
Sen suojamuovinkin joudun tonkimaan sieltä, taas, kun hajoitin siitä toisen niistä öljytikun putken päälle tulevista klipseistä.
Sen suojamuovinkin joudun tonkimaan sieltä, taas, kun hajoitin siitä toisen niistä öljytikun putken päälle tulevista klipseistä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Merkitön suojamuovi (siis ilman mitään 2.3 jne. tekstejä), ehjä by-pass ja suht uusi konepellin kaasujousi Erikssonsin purkaamolta itse noudettuna 25€.
Ja sitä takaiskua ei sit löytyny yhtään ehjää joten purkaamon laanilta soitto Procarserviceen ja uskoakseni uusi osa on jo matkalla minulle
Tämä ilta menee sit by-passia vaihtaessa ja ajattelin vähän paremmin ranettaa sen takaiskun väliaikaismasennuksen. Ja konepellistä vaihtaa löysemmän kaasujousen ehjempään.
Ja sitä takaiskua ei sit löytyny yhtään ehjää joten purkaamon laanilta soitto Procarserviceen ja uskoakseni uusi osa on jo matkalla minulle
Tämä ilta menee sit by-passia vaihtaessa ja ajattelin vähän paremmin ranettaa sen takaiskun väliaikaismasennuksen. Ja konepellistä vaihtaa löysemmän kaasujousen ehjempään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Ne alkuperäiset muoviset takaiskut on ihan surkeita. Itse vaihdoin n. 2 vuotta kestäneen muovisen tilalle metallisen juurikin siihen öljytikun oikealle puolelle venakopan taakse.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Joo, olihan se aika rapsakan näköinen. Tein sellaisen nippusidevirityksen, että pysyy paikoillaan.
By-pass on vissiin ollut pidempään viallinen, kun moottorin käytös muuttui aika paljon. Aiemmin esim. kovan kiihdytyksen jälkeen meno inasen hyytyi mutta nyt jää rullamaan/huilamaan tasaisesti. Tämä siis oli second-hand purkuosa joka oli ehjä eli se tilaamani uusi päätyy talliin jemmaan.
Toinen mikä oli huomioitavaa oli, että auto josta tuon by-passin otin oli paljon öljyisempi se alumiiniputki mutta omassa ko. rööri oli rutikuiva eli ilmeisen tivis ahdin omassa tai sit huohotin toimii niin kuin pitää
Bongasin myös yhden 9-5:n missä oli samanlainen venakoppa kuin omassa ja kotona muistin asian joten laitoin viestiä purkaamolle, että mitä se maksaisi itse purettuna. Ihan venakopan maalausprojektia ajatellen olisi helpompi työstää osaa mikä on irti eikä rajoita auton käyttöä.
By-pass on vissiin ollut pidempään viallinen, kun moottorin käytös muuttui aika paljon. Aiemmin esim. kovan kiihdytyksen jälkeen meno inasen hyytyi mutta nyt jää rullamaan/huilamaan tasaisesti. Tämä siis oli second-hand purkuosa joka oli ehjä eli se tilaamani uusi päätyy talliin jemmaan.
Toinen mikä oli huomioitavaa oli, että auto josta tuon by-passin otin oli paljon öljyisempi se alumiiniputki mutta omassa ko. rööri oli rutikuiva eli ilmeisen tivis ahdin omassa tai sit huohotin toimii niin kuin pitää
Bongasin myös yhden 9-5:n missä oli samanlainen venakoppa kuin omassa ja kotona muistin asian joten laitoin viestiä purkaamolle, että mitä se maksaisi itse purettuna. Ihan venakopan maalausprojektia ajatellen olisi helpompi työstää osaa mikä on irti eikä rajoita auton käyttöä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Se läähättimen putki/takaisku-hässäkkä saapui jo tänään, 36€ toim. kuluineen Procarserviceltä. Asiallista palvelua heiltä
Vaihto tulee oleen naapurisopua hivelevää mutta syödään nyt ensin, ajatuksella hyvä ruoka-parempi mieli
Vaihto tulee oleen naapurisopua hivelevää mutta syödään nyt ensin, ajatuksella hyvä ruoka-parempi mieli
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Miten kävi naapurisovun?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
En tiedä, naapurin koira kyllä haukku samaan tahtiin ku minä päästelin sadatteluja.
Jos väärin tulkinnut vanhaa osaa niin olin tulkitsevani yhden numerosarjan olevan päivämäärä ja vuodelta 2004 oli toi osa. Ja kieltämättä se siltä näyttikin
Vinkkinä muille: se imusarjan tukirauta kannattaa ottaa pois niin tulee enemmän tilaa.
Ja sikäli mikäli kuin minä tiedän o-renkaista, niiden mitoituksesta ja valinnasta niin ruotsalaisen tarvikevalmistajan valitsemat o-renkaat ei ole oikean kokoiset, kun orkkiksen sai klipsit puristettua helposti irti mutta uusi putki ei mennyt paikoilleen kuin orkkiksen o-renkailla. Kyllä, orkkiksesta vaihdoin o-renkaat uuteen osaan niin putki meni paikoilleen ja käsikopelolla kokeiltuna orkkiksen o-renkailla liitos tuntuu tiiviiltä
Ja jos jotain positiivista pitää kaivaa by-passin ja tämän takaiskun korjaamisesta niin kinneri käy paremmin ja tasaisemmin eri tilanteissa
Jos väärin tulkinnut vanhaa osaa niin olin tulkitsevani yhden numerosarjan olevan päivämäärä ja vuodelta 2004 oli toi osa. Ja kieltämättä se siltä näyttikin
Vinkkinä muille: se imusarjan tukirauta kannattaa ottaa pois niin tulee enemmän tilaa.
Ja sikäli mikäli kuin minä tiedän o-renkaista, niiden mitoituksesta ja valinnasta niin ruotsalaisen tarvikevalmistajan valitsemat o-renkaat ei ole oikean kokoiset, kun orkkiksen sai klipsit puristettua helposti irti mutta uusi putki ei mennyt paikoilleen kuin orkkiksen o-renkailla. Kyllä, orkkiksesta vaihdoin o-renkaat uuteen osaan niin putki meni paikoilleen ja käsikopelolla kokeiltuna orkkiksen o-renkailla liitos tuntuu tiiviiltä
Ja jos jotain positiivista pitää kaivaa by-passin ja tämän takaiskun korjaamisesta niin kinneri käy paremmin ja tasaisemmin eri tilanteissa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Niin joo, sigun kuvissa näkyy myös se eilinen purkaamolöytö eli merkitön peitemuovi.
Toi sopii hyvin tulevaan lookiin eli kesän venttiilikopan maalaukseen, kun ajattelin lentävällä hioa ecopower-tekstin kuikkaan kopasta ja jättää vain SAAB-tekstin siihen, hiottuna tietenkin. Samalla lähtee erinäiset Mobil- ja GM-jäähdytysneste tarrat #%*vettiin konehuoneesta ja jäljelle jää vain pakolliset ”älä tuki nakkejas tänne”-tekstit.
Toi sopii hyvin tulevaan lookiin eli kesän venttiilikopan maalaukseen, kun ajattelin lentävällä hioa ecopower-tekstin kuikkaan kopasta ja jättää vain SAAB-tekstin siihen, hiottuna tietenkin. Samalla lähtee erinäiset Mobil- ja GM-jäähdytysneste tarrat #%*vettiin konehuoneesta ja jäljelle jää vain pakolliset ”älä tuki nakkejas tänne”-tekstit.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Meinasikko vetää mustaksi koko konehuoneen?
edittiä: Tai siis venttiilikopankin?
edittiä: Tai siis venttiilikopankin?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva