Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei kai 4 desillä niin isoa merkitystä voi olla mutta mun mielestä toi kinnerin vaihdelaatikko toimii paremmin :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Viton O-rengas vaihdelaatikon mittatikkuun, 2€ paikalliselta.

Vanhasta nitriilikumisesta puolet on laatikon hammasrattaiden ja/tai filtterin huomassa :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vähän on ollut vaivoja Saabissa, mut tänään tuli pitkästä aikaa vähän nostettua käyttömukavuutta.

Putsasin kuskinpenkin turvavyölukon. 16 vuoden pölyt pois, todella vähän aseöljyä, paineilmaa ja talouspaperilla kuivaus, ja johan toimii taas.

Ja samalla ihmettelin, että lukon pultissa (se millä se on penkissä kiinni) lukee Saab :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Syyshuoltoon haalittu osia; lauantaina Valvolinen Synpower 5W-40 öljyt Prismasta n. 27€ ja tänään n. 100€ Powerflexin momenttituen alapusla, Mahle raitisilmasuodatin, Mahle moottorin ilmansuodatin, NGK tulpat ja Mann filter öljynsuodatin paikallisesta varaosaliikkeestä.

Vaihtelin tänään muut paitsi öljyt ja kävin pienellä testiajelulla. Tuolla puslalla oli kyllä aika paljon vaikutusta, ero on kyllä niin kuin yöllä ja päivällä. Liikkeelle lähtö ja ”moottorijarrutus” on parempia koska sellainen ihme heijaaminen hävisi menosta. Ainoa ”miinus”, jos sitä voi sanoa miinukseksi, on että liikennevaloissa vaihde päällä jyrrää pikkasen enemmän kuin vanhalla puslalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihdoin talvirenkaat ja öljyt.

Nykersin viikonloppuna uudet rampit niin tuli tuosta öljynvaihdostakin hieman helpompi, kun ei ole puskuri ”naamassa” kiinni :lol: Ja sopivasti jää perä vielä ulos autotallista niin tuli aika nopsaan öljyt ulos, kun auto oli sopivassa takakenossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tilasin Lumiselta polttimoita, kun H8-kantaisia Cool blue Osrameita ei täältä löytynyt. Eli pari settiä, H7- ja H8-kantaiset, Osramin Cool blue intense-polttimoita toim. kuluineen n. 61€.

H8:t tulee sumuvaloihin, kun vakiot näyttää niin keltaisilta ja H7 varapolttimoiksi ajovaloihin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Polttimo-jumppaa kivassa pikkupakkasessa 8)

Nooh, nyt on kaikki polttimot (parkkipolttimoita lukuunottamatta) samoja. Ja varalle ostetut H7:t pääsi kans keulaan, kun aamulla kärähti toinen puolivalon polttimo :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kuskinpenkin persgrilliä pitää viikonloppuna katsoa, taas. Meinaa perse palaa :lol:

Ja jahka kelit halpuu niin pitää olla peukut ylhäällä, että toimimattomat takaovien keskuslukot johtuu pakkasesta, kun lopettivat toiminnan het ku lämpötila meni alle -20 :|
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mikähän niistä reostaateista menee särki? Meiläki penkki lämpiää täysillä jo ykkösteholla ja sammumaan saa ainoastaan nyppäämällä sulakkeen irti. Saabin verkkokaupasta sais uusia mutta kilohinta on kohdallaan. Toki jos ne pelais moitteetta seuraavat 15 vuotta niin ei siinä :roll:.
Kokkeilikko lukkoja jumpata käsin? Meiläki joskus harvoin tekee tuota että toinen takaovi jää lukkoon mutta yleensä jo yks käsikäyttö laittaa toimimaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Persgrillistä on vastuslanka vioittunut jolloin se lämpenee yhdestä kohtaa, siitä vioittuneesta, aivan liikaa. Ajattelin oikaista sen hyppylangalla eli normi kaapelilla.

Lukkoja en ole kokeillut vielä, testailen samalla huomenna, kun lämpötila pitäisi olla lähempänä nollaa. Ja jos se ei sillä tokene niin pitää mittailla tapahtuuko sähköissä mitään.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Takaovien sähkölukot korjasi kelien lauhtuminen. Ja ajoittain pohjaan jäähän virtalukon huolsin puhdistamalla lukkopesän. Purin sen kappleiksi, putsasin kaikki osat puhtaaksi ja ainoa mitä voitelin oli poikittainen tappi sylinterin pohjassa.

Persgrillistä disabloin vasemman kankun/jalan vastuksen katkaisemalla vastuslangan ja laitoin duraseal-jatkoholkin väliin mutta testilenkki osoitti, että ko. tapa ei ollut hyvä. Nyt se kuuma kohta on eri kohdassa ja itse asiassa siinä kohtaa missä tuo jatkoholkki on. Pitänee yrittää huomenna tehdä ko. oikolenkki eri kohtaan ja ilman tuota jatkoholkkia, kun tuntuu että se on se mikä lämpeää :?

Toisaalta, jos se ei tuolla tokene niin reilulla 100€ näkyisi lähtevän istuinosan lämmitysmatto, uutena :)

Niin, ja tulihan sitä tänään vaihdettua kuskin puolelle takavaloon polttimo, 3,90€ maksoi pari joista toinen päätyi takakonttiin varalle.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

dimebak kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 17:09
Takaovien sähkölukot korjasi kelien lauhtuminen. Ja ajoittain pohjaan jäähän virtalukon huolsin puhdistamalla lukkopesän. Purin sen kappleiksi, putsasin kaikki osat puhtaaksi ja ainoa mitä voitelin oli poikittainen tappi sylinterin pohjassa.

Persgrillistä disabloin vasemman kankun/jalan vastuksen katkaisemalla vastuslangan ja laitoin duraseal-jatkoholkin väliin mutta testilenkki osoitti, että ko. tapa ei ollut hyvä. Nyt se kuuma kohta on eri kohdassa ja itse asiassa siinä kohtaa missä tuo jatkoholkki on. Pitänee yrittää huomenna tehdä ko. oikolenkki eri kohtaan ja ilman tuota jatkoholkkia, kun tuntuu että se on se mikä lämpeää :?

Toisaalta, jos se ei tuolla tokene niin reilulla 100€ näkyisi lähtevän istuinosan lämmitysmatto, uutena :)

Niin, ja tulihan sitä tänään vaihdettua kuskin puolelle takavaloon polttimo, 3,90€ maksoi pari joista toinen päätyi takakonttiin varalle.
Kuulostaa kovalta hinnalta toi satku lämmitinmatosta. Taisin Saksanmaalta tilata kesällä ng9-3 kuskin penkkiin 65€ kotiovelle toimitettuna uusi osa.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 19:02
Kuulostaa kovalta hinnalta toi satku lämmitinmatosta. Taisin Saksanmaalta tilata kesällä ng9-3 kuskin penkkiin 65€ kotiovelle toimitettuna uusi osa.
Toi oli suoraan Saab webshopin hinta ja eipä tuolta interwebistä löytynyt juuri halvemmalla. Jos ei tuota saa fiksattua niin pitää soitella Kokkolan Mekonomenille.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
keskinen84@gmail.com
"Turbo"
Viestit: 280
Liittynyt: Ti Loka 22, 2019 00:03
Paikkakunta: Kauhava

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja keskinen84@gmail.com »

dimebak kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 19:32
keskinen84@gmail.com kirjoitti:
La Tammi 16, 2021 19:02
Kuulostaa kovalta hinnalta toi satku lämmitinmatosta. Taisin Saksanmaalta tilata kesällä ng9-3 kuskin penkkiin 65€ kotiovelle toimitettuna uusi osa.
Toi oli suoraan Saab webshopin hinta ja eipä tuolta interwebistä löytynyt juuri halvemmalla. Jos ei tuota saa fiksattua niin pitää soitella Kokkolan Mekonomenille.
https://saabianti.ee/?product=esiistme- ... 18&lang=fi
Tommoseen linkin löysin. En katsonut millaisia toimituskuluja tulee, mutta hinta vaikutti edulliselta.
Volvo V40 R-Desing automaatti vm. 17
Mazda 6 GH HB business vm. 11
Ex. Saab 9-3 SS Vector aut. Ttid +200hp. vm. 2008
Exiä.99 CC automaatti, 900 Turbo jne...
Ex. Yli 50 kpl erilaisia rotteloita, jossain keskustelussa listattu. 😂
Keskinen84 (a) gmail.com
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5165
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Risto »

^ Tuo on lättäpenkin lämmitin. Aerossa lienee urheiluistuimet.
Vastaa Viestiin