Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eilen tuli soitto paikalliselta pajalta ja kesärenkaat oli valmiit haettavaksi. 80€ ottivat rengastöistä.

Alkuillasta sitten raapaisin renkaat alle ja kävin kruisailemassa pitkin poikin paikkakuntaa 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pari päivää sitten vaihdoin tulpat, perus NGK:t 15€ paikalliselta. Tosiaan näihinkin näköjään vaikuttaa myös aika, ei ollut paljon ajettu mutta kieltämättä näytti jo paljon ajetuilta.

Tänään selvisi myös pieni vika kinnerissä eli evapin takaisku on mennyt rikki. R-letkun otin mankulta irti, tulppasin ja testiajolla vetää kuin ei mitään. Ja nuhaisuus on tiessään eli evap-letku-kaupoille on mentävä.

E: Iltapuhteina laitoin R-letkun mankkuun kiinni ja tulppadin evapin lähdön imusarjalta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kolme ehjää evap-takaiskua ja by-pass, itse irroitettuna Erikssonsilta, 10€ 8) Pari takaiskua ja by-pass meni jemmaan varmuusvarastoon.

Iltapuhteina siis evapin ehjääminen, onnistuneesti kuten testilenkillä sai huomata. Toi on tainnut olla jo pidemmän ajan viallinen, kun nyt ahtaa punaisen alkuun joka vedolla :lol: Ja ahdinkin vislaa taas niin kuin ennen, tai pitää, miten se nyt pitää sanoa.

Ja löytyipä taas korjattava kohtakin. Evapin putkea irroittaessa jouduin irroittamaan roikan kaapelointia konehuoneessa ja haaroitin oli käynyt ilmeisen lämpimänä, kun liitosta avatessa murtui, ja muovimiehenä huomasi heti ettei se ollut ihan terveen näköinen muutenkaan. Eli haaroitin ja pistoke autoon on hankittava ennen ensilumia.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Varasin katsastuksen etukenossa, hintaan 29€, kun viimeinen ajopäivä sattui kesälomalle.

Nyt pitäisi löytää joku pulju tekemään katsastustarkastuksen, mikä on ollut tämän auton kohdalla vain päästölaput, obd-listaus ja käsijarrun säätö. Niin, miksi pitää etsiä? Nooh, mun vakkari pulju lopettaa, ja ko. rakennus puretaan ja sen tilalle tulee Rusta :? Onneksi tällä kylällä on monta hyvää pajaa mistä kysellä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jep jep, katsastustarkastusaika löytyi toisesta paikallisesta pajasta mutta perkale ku on jo 7.30. Että kunnon aamuherätys tiedossa, lomalla :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyllä mulle aina katsastaja on auton tarkastanut; kuuluu täälläpäin katsastuksen hintaan...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

aero kirjoitti:
Ke Kesä 23, 2021 21:34
Kyllä mulle aina katsastaja on auton tarkastanut; kuuluu täälläpäin katsastuksen hintaan...
Heh heh, siis lähinnä obd-luku, päästölappu ja käsijarrun säätö ollut toi ”tarkastus”.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
aero
-
Viestit: 8639
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Ah, tuon ymmärrän kyllä minäkin, että otetaan nuo oheistestit ja katsotaan tunnettu ongelmakohta.

Vähän väliä vaan törmää siihen, että väki maksaa käytännössä täyden katsastuksen hinnan tai ylikin tarkastuksesta, jossa lähes varmistetaan että auto menee leimasta läpi, jonka jälkeen maksetaan sama summa siitä virallisesta katsastuksesta. Pysyy kauniimpana tilasto kerrallakelpaamisesta, mutta minusta vähän turha tuplatarkastus ja ennenkaikkea turha tuplamaksu.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Jep, mun vakkaripajalla on tosiaan otettu laput ja päästöt, säädetty kässäri ja silmämääräisesti tarkastettu. Edellisessä kinnerissä vaihdettiin kerran eteen alapallonivel, kun se ei olisi mennyt enää läpi.

Nyt tosiaan otin ennakkovarauksena ajan katsastukseen, kun sattui lomat samalle ajalle ja vien ekaa kertaa itse sitten 2006 auton katsastukseen :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakoputken kannatinkumen lukkopeltejä, 4kpl Motonetista, n. 16€.

Keväällä laitetut keskipöntön kannatinkumet puuttuvat taas. Joten katsastushiplailuihin tulee myös nuo, kumet löytyy jo autotallista, ja lisäksi väliputken kiinnityksen avaus ja keskipöntön uudelleen sihtaus. Se pönttö lienee siis hieman alhaalla, kun se ”syö” noita kannatinkumeja eli pitänee saada piiru ylöspäin sitä pönttöä.

Muuta en keksi kuin, että momenttituki oli paskana, kun pakoputki vaihdettiin ja se tuli viime syksynä fiksattua. En tiedä, mutta voi se kääntää rööriä niin, että kannatinkumeen tulee kovempi veto :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

109€, paikallisella pajalla päästölaput ja odb-listaus, käsijarrun säätö, pakoputken väliputken uudelleen sihtaus ja sekä kannatinkumien että lukkopeltien asennus.

Not bad, kun samalla kävin kävelylenkillä. Kävelyvauhtikin oli ihan ok vaikka edellisestä lenkistä meni 2 viikkoa ja aamulla oli aika raskas ilma sateen jälkeen, märkä ja lämmin. Niin, ja autokin meni katsastuksesta läpi 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Yritin fiksataa acc-paneelin pikselivikoja. Melkein kaikki sain näkyviin kunnes hieman parsin lisää ja kolvi lipsahti näpeissä polttaen muovista johdinta ja lopputulema vielä enemmän pikselivikaa :roll:

€&@tu, menen suosiolla Erikssonsille metsästämään ehjää, prkl :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo, keikka Erikssonsilla ja nyt on ilmastoinnin pikselit palautettu, kun sieltä löytyi ehjä näyttöinen yksikkö. Ja veljelle säilytyslokerikko. Hintaa näille tuli 80€.

Ruuvailin jo acc-paneelin paikoilleen niin, että omasta otin näppäimet koska ne oli siistimmät ja ”uudesta” loput. Kasasin yksikön niin, että samalla laitoin epdm-matosta suikaleen sen kaapelinmaton tinausten päälle/näytön polttimoiden väliin. Samalla kävin kaikki polttimot läpi sorttasin ehjät viallisista jotta sain paneelin paikoilleen ehjillä polttimoilla 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

SID-näytön nappien ehostukseen siistimpi osa bildelsbasen.se:n kautta Ruotsista. Ehjälle, siistille osalle tuli hintaa reilu 40€. Ja jos sivun tiedot pitää paikkaansa niin osa on autosta vuodelta 2005 ja sillä on ajettu alle 50tkm 8O

Tarkoitus siis pitää autossa oleva ehjä SID mutta siistimmästä raapia se etupaneeli nappeineen joten toivottavasti osa kuten kuvissa näkyi. Tällä hetkellä siis omassa napit on sellaiset, että niihin tarttuu sormenpäät kiinni :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1058
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Juutuubista joskus kattelin jonku videon jossa noita lähmänappeja putsattiin alkoholilla tmv. Siitä tietenki heti kokeileen käsidesilappuja oman femman nappuloihin, ei toiminu :roll: . Ehkä olis pitäny purkaa napit irti kuten videossa ja käyttää oikeaa ainetta..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin