Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja torque »

^ tuli omassa femmassa vaihdattettua tuo vesipumppu viime vuoden huollossa, kilsoja alle 140tkm. Hetken kyllä epäröin että onko jo nyt sen vaihdon aika, vaan päätin, kun nyt muutenkin siellä konehuoneessa availlaan, uusitaan hihnaa jne. niin vaihtoon se vesipumppu myös.
ex. Wagonissa oli se pieni vuoto lohkolämmittiminen stefassa, vaan en itse lähtenyt ropaamaan sitä. Muistaakseeni vuoti vain kun lämppäri käytössä, (vaan ehkä se hieman tihkutti muutenkn kun kuitenkin painetta järjestelmässä).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kiitoksia lisäinfoista.

Eilen pidin lyhyen kauppareissun verran autoa käynnissä parkissa ja autolle takaisin tullessa haistoin lämpimän jäähdytinnesteen. Kotipihassa haistoin sen uudestaan auton etupäässä. Tänään sitten pääsin päivänvalon, taskulampun ja peilin kanssa tiirailemaan moottoritilaa uudemman kerran (taisi olla jo 3. kerta). Hetken hammaslääkäröinnin tuloksena oli, että bongasin vesipumpun olevan alta märkä. On muuten melkoinen pyörittely saada peili sinne vesipumpun alle 🤣

Otan sen verran etukenoa hommaan etten vaihda pumppua vasta, kun pääsen kansipahvin kimppuun vaan otan asiakseni vaihtaa sen piakkoin. Hinnaltaan ei puhuta mistään isosta rastista, eikä pikainen tutkailu konehuoneessa näyttänyt, että se olisi mitenkään iso juttu, lähinnä aikaa ja kirosanoja vievältä näytti.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja torque »

Hinnaltaan ei puhuta mistään isosta rastista, eikä pikainen tutkailu konehuoneessa näyttänyt, että se olisi mitenkään iso juttu, lähinnä aikaa ja kirosanoja vievältä näytti.
Hyvä niin, onneksi yhä löytyy osia näihin, sekä ei marmoritiskihintaan. Aikaahan ei halua haaskata jos on käyttöauto.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

torque kirjoitti:
Su Tammi 01, 2023 21:56
Hinnaltaan ei puhuta mistään isosta rastista, eikä pikainen tutkailu konehuoneessa näyttänyt, että se olisi mitenkään iso juttu, lähinnä aikaa ja kirosanoja vievältä näytti.
Hyvä niin, onneksi yhä löytyy osia näihin, sekä ei marmoritiskihintaan. Aikaahan ei halua haaskata jos on käyttöauto.
En ole niin fanaattinen originaaliosien perään joten Graf-valmisteen tilasin paikalliseen varaosapuljuun. Saman valmistajan pumpun laitoin edelliseen kinneriin Z22SE-moottoriin, kun paikallinen paja kehui niitä. Oli hieman erihintainen tarvikeosa siihen ja saatan toki muistaa väärin mutta se taisi olla liki 100€, kun tähän jäi hintaa 55€. Hinta saattaa olla hieman kalliimpi kuin esim. Motonetissa tai verkkokaupoista tilatessa mutta asioinnin helppous on myös yksi mittari mulle, ja se et osat yleensä saa jo seuraavana päivänä.

Ja jos tuolla ei veden kuluminen lopu niin vika ei ollut siinä mutta eilisellä tiirailuilla mikään muu paikka ei ollut niin märkä. No, moottorin takaosa on vuotaneesta öljystä mustan kostean mujun peitossa.

Ja mitä vaihtoon tulee niin huomenna se on kylmän autotallin omistajana tehtävä, kun viikonloppuna on 20 raitaa miinuksella.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Wissin mukaan sen pumpun akselin pitääkin hiukkasen falskata, voitelua nääs. Sitä ei tosin määritellä että montako millilitraa kuukaudessa on normaalin rajoissa :roll: .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Eipä se mikään vesipumppu tainnut vuotaakaan. Hain varaosapuljusta pumpun ja tarveaineet (hintaan 94€), ja ajoin kauppaan. Kaupasta lähtiessä kinneri lähti vajaapyttyisenä käyntiin ja pakoputken päästä tulee ankaraa valkoista savua. Kaasuttelin pari kertaa, että sain sen yhden pytyn mukaan ja ajoin kotiin. Kotipihassa haistelin pakokaasua ja ei haise edes bensamoottorin pakokaasulle vaan jollekin enemmänkin makealle saunalöylylle :lol:

Pitänee siis haalia lisää huolto-osia ja laittaa yläpää tuosta kuntoon ensin. Jos vaikka sitten kesällä käyttäisi alapään auki.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Jos kannen joutuu avaan niin eikö männänrenkaat ois hyvä tsekata samal jos meinaa autoo pitää.
Ainaki jos on yhtään öljyy syöny.

Toki taitaa tuos kohtaa olla helpompi ottaa koko paketti alas ja kattoo jakopääki :facepalm_man:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:
Ke Tammi 04, 2023 08:26
Jos kannen joutuu avaan niin eikö männänrenkaat ois hyvä tsekata samal jos meinaa autoo pitää.
Ainaki jos on yhtään öljyy syöny.

Toki taitaa tuos kohtaa olla helpompi ottaa koko paketti alas ja kattoo jakopääki :facepalm_man:
Ollut öljynkulutus reilu puoli litraa per 10000km joten sen puoleen on suht tiivis moottori, kun on kuiten valuttanut ulos koko omistusajan jakopään kopan ja kannen välistä.

Olishan se nätti tehdä vaikka mitä mutta tuo ei kovin kauaa ainoana autona voi olla telakalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Päivän tarvehankinnat…

Pari uupuvaa hylsyä ja tarvikkeita paikalliselta IKH-kauppiaalta, reilu 15€.
Yläpään tiivistesarja ja kannenpulttisatsi, Elring-valmisteet ja LiquiMoly-spraypesuainetta, Autocenteriltä 196€.
Loctite 518 50ml tuubi, Etralta Kokkolasta, reilu 44€.

Auto on jo pukkien nokassa keulasta autotallissa, osittain purettuna, kaikki tarveaineet on hankittu ja asentajalla eli mulla nousi 38-asteen kuume :facepalm_man:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mitä hylsyjä piti hankkia joita ei normi sarjasta esim löydy ?? vai ne perinteiset 10 ja 13 hi
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

nalleolut kirjoitti:
To Tammi 05, 2023 19:07
mitä hylsyjä piti hankkia joita ei normi sarjasta esim löydy ?? vai ne perinteiset 10 ja 13 hi
E16 ja E18, kun oli vähän epävarmaa kummat on kannenpulteissa. Mulla siis ei ole E-hylsyjä mun vanhassa Bahco-satsissa niin olen ostellut niitä tarpeen mukaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo, eilen tuli otettua savut koneesta. Positiivista on se, että pakokaasun perusteella ei vuoda mitään, sitä ku ei ole juuri lainkaan ku moottori on lämmin, eikä liioin uloskaan :D

No, lienee imunokan ajoitus yhden hampaan pielessä, kun tyhjäkäynti on kuin v8-moottorissa. Mitään sähköpuolen vikaa en epäile, kun vikavaloa ei sytyty. Toisaalta taas internetsurffailun perusteella käyttäytyy kuten sielläkin on mainuttu foorumeilla eli tyhjäkäynti on karkeaa mutta ajossa ei huomaa mitään. Toki yritän välttää ajamista koska eipä sitä tiedä pääseekö siellä venttiileistä falskaamaan nyt jotain.

Luulin aluksi ko. juttua tulppien syyksi, varsinkin sen nestettä vuotaneen sylinterin tulpan ja ostinkin jo uudet mutta ei, kaikki tulpat on siistejä ja samanvärisiä, jopa se ruskeana ulosotettu 🤷🏻‍♂️

No joo, jos sitä ottaisi pienen jumpan tuossa tallissa viikonlopun aikana eli käyttäisi vielä kerran venakopan auki, moottorituen irti ja ketjunkiristäjän pois paikoiltaan, ja sihtaisi merkit kohdalleen ja nokkapyörän merkkien väliin sen 15kpl ketjupinnejä.

Toki jos jotain positiivista hakee niin aiemmin ollut ihme önisevä ääni on häipynyt joten se taisi olla se vesipumppu, kun muuta läskiremmin pyörittämää osaa en vaihtanut. Vanhaa ja uutta osaa verratessa tosin ihmettelin vanhan osan tahmeaa pyörimistä ja uuden kevyttä pyörimistä.

Ai niin, ostinhan mä tarveaineitakin tässä välillä; muutama pinnapultti, pakopuolen kaikki mutterit, kuparitöhnää, läjän viton o-renkaita, lämpötila-anturin, muutaman letkuklemmarin ja silikoniletkua evapin porsineisiin liitoksiin, reilulla 100€. Ja trollpartsilta tilasin sen liitinnippahässäkän imusarjaan, reilu 24€ hintaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo, nyt on ajoitus kohdallaan ja olihan siellä se 14 pinniä eikä se oikea 15 pinniä merkkien välissä.

Testilenkillä huomasin, että vaikka hampaan verran pielessä olleella jaollakin kinneri oli hiljaisempi niin nythän se vasta hiljainen onkin. Että on se kyllä melkoista taustamelua se vanha vesipumppu tehnyt autoon.

Ja ei muutako kovaa ajoa…
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvä et tuli kuntoon.
Käytitkö kannen jossain?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

tetammi kirjoitti:
Su Tammi 22, 2023 07:32
Hyvä et tuli kuntoon.
Käytitkö kannen jossain?
En käyttäny. Mittasin lohkon ja kannen pinnat mistään kohtaan ei mennyt 0,05mm rakotulkki suorakulman alle niin oletin tasopintojen olevan suorat. Porakoneella pyöritin/putsasin venttiilit ja niissä ei ollut halkeamia eikä paloja pois. Ja seetit oli siistit imu- ja pakopuolella eikä näkynyt vuotojälkiä.

Oli jopa yllätävän siistit sisuskalut tuossa, kun on tullut netistä surffailtua infoa ko. työstä ja on tullut vastaan aika rujonnäköisiäkin osia.

No joo, maalasin venttiilikopan uudestaan ja samalla hioin sen ecopower-tekstin pois.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin