Käyttöauton ylläpitojorinaa
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Enpä muista olenko avautunut tästä mutta tuota meidän kinneriä toisinaan vaivaa rallattava/kalkattava ääni moottorista, tyhjäkäynnillä. Toissapäivänä ko. ääni sitten kuului piirun pidempään ja sain tutkailtua, ja kyllähän se on laturilta haiskahtaa.
Lyhyellä matkalla ääntä ei ala kuulumaan ja äänen kuuluessa, kun löysää moniurahihnan kiristäjää niin ääni katoaa. Toisaalta taas, eilen ääntä ei kuulunut vaikka ajoin enemmän kuin toissapäivänä. Ja kiristäjä ei heilu niin kuin se teki kesällä.
Ja kivana lisänä toi perkale on alkanut merkkaamaan reviiriä, että pitää sitäkin kurkata mistä se valuu.
E: Kurkkasin vähän kinneriä lumitöiden ohella. Öljyvuoto tulee jostain ala/sivumuovin peittämältä alueelta ja sieltä on sekä kampiakselin stefa ja öljypumpu o-rengas vaihdettu joten lienee se öljypaineanturi seuraava vaihto kohde.
Mut ihmeellistä, että tänä aamuna maassa oli huomattavasti pienempi jälki kuin eilen. Toivotaan, että tällä ei ole sama alleliruttelu kuin edellisessä kinnerissä. Opel nimittäin lirautti joskus talvisin öljyä alleen mutta mistään ei koskaan löytynyt selvää vuotoa
Lyhyellä matkalla ääntä ei ala kuulumaan ja äänen kuuluessa, kun löysää moniurahihnan kiristäjää niin ääni katoaa. Toisaalta taas, eilen ääntä ei kuulunut vaikka ajoin enemmän kuin toissapäivänä. Ja kiristäjä ei heilu niin kuin se teki kesällä.
Ja kivana lisänä toi perkale on alkanut merkkaamaan reviiriä, että pitää sitäkin kurkata mistä se valuu.
E: Kurkkasin vähän kinneriä lumitöiden ohella. Öljyvuoto tulee jostain ala/sivumuovin peittämältä alueelta ja sieltä on sekä kampiakselin stefa ja öljypumpu o-rengas vaihdettu joten lienee se öljypaineanturi seuraava vaihto kohde.
Mut ihmeellistä, että tänä aamuna maassa oli huomattavasti pienempi jälki kuin eilen. Toivotaan, että tällä ei ole sama alleliruttelu kuin edellisessä kinnerissä. Opel nimittäin lirautti joskus talvisin öljyä alleen mutta mistään ei koskaan löytynyt selvää vuotoa
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Pakkasjaksot oli liikaa Saab-akulle ja tänään oli sitten se viimeinen niitti. Joten sen kummemmin arpomatta ostohousut jalkaan ja uutta akkua tilalle. Reilu 6 vuotta pätkäajossa ja kerran pari talveen välilatailuja. Ei paha.
Exide EA770 carbon boost 77Ah/760A-akku paikallisesta hintaan 140€.
Exide EA770 carbon boost 77Ah/760A-akku paikallisesta hintaan 140€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Latailinpa tuon uuden akun heti alkumetreillä ja mittailin latausjännitteen varmuuden vuoksi, kun tuossa laturi pitää toisinaan ääntä. Ihan kelpo 14,5V oli tyhjäkäynnillä akun navoilta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Oliko sielläpäin akkuhyllyssä valinnan varaa vai pitikö ottaa minkä sai?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Kylläpä ne oli aika tyhjät. Oli myyjän mukaan ollut vähän kiirettä, kun täällä länsirannikollakin on ollut yli 30 raitaa miinuksella.
Toi Exiden malli oli ainoa mikä sopi spekseiltään ja rungoltaan og-femmaan. Vartan Silverin olisin halunnut mutta niistä ei ollut yhtään varastossa. Joku agm-akku olis ollut mutta mun mielestä melko turha tai ”turha”, kun ei ole webastoa tms. hilpettä.
Toi Exiden malli oli ainoa mikä sopi spekseiltään ja rungoltaan og-femmaan. Vartan Silverin olisin halunnut mutta niistä ei ollut yhtään varastossa. Joku agm-akku olis ollut mutta mun mielestä melko turha tai ”turha”, kun ei ole webastoa tms. hilpettä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Jahas, Bildelsbasenin kautta reilu 20tkm ajettu Bosch 140A laturi reiluun 120€ hintaan.
Tuohon vielä pieni peruskorjaus jännitteensäätimellä ja laakereilla, jos on tarpeen
Tuohon vielä pieni peruskorjaus jännitteensäätimellä ja laakereilla, jos on tarpeen
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Jos ei oikeasti ole tuon enempää kilsoja niin tuskin tarvii muuta ko "heittää" paikalleen..
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
No, sen näkee sitten ku osaa tulee. Ajattelin sillä, että vaihdan tuohon niin näkee samalla miltä osien pitää suurin piirtein näyttää ja teen saman autossa kiinni olevaan, ja jätän sen varaosaksi itselle.
Tuo autossa oleva, kun pukkaa edelleen hyvää jännitettä ulos niin eipä se fiksaamalla ainakaan huonommaksi mene
Tuo autossa oleva, kun pukkaa edelleen hyvää jännitettä ulos niin eipä se fiksaamalla ainakaan huonommaksi mene
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Mie sain yläkautta pujoteltua laturin pois. Onhan siinä oma hommansa ja olikohan niin että uudessa oli liittimet eri asennossa, nyt kun miettii . Kyllä se paikoilleen solahti kuitenki. Pittääki tarkistaa montako kilsaa alkuperäisellä pääsi. Vaikka tunnithan ne laturinki kyykkäyttää.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Toi on hyvä tieto niin saa olla renkaat maassa.
Juu, eipä tuossa meidän kinnerissä enää kilometrejä katsota, kun osia vaihdetaan.
Juu, eipä tuossa meidän kinnerissä enää kilometrejä katsota, kun osia vaihdetaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Lenkku Castrol Magnatec 5W-40 öljyä tulevaan öljynvaihtoon, pyöristettynä 40€ Prismasta.
Enää vain läjä muuta niin voi suorittaa huollon.
Enää vain läjä muuta niin voi suorittaa huollon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Moottorin ilmansuodatin, öljynsuodatin, polttoainesuodatin ja tulpat Motonetista, reilu 70€.
Säätiedotusta kun katsoo niin lienee paikallaan tehdä huoltoa tänään, kun on vain 10-astetta pakkasella Ja huomenna pitää varata aika pajalta polttoainesuodattimen vaihtoon, sitä ku on omassa tallissa hieman haasteellista vaihtaa.
E: Ja sinnepä ne vaihtui; öljyt, tulpat ja ilmansuodatin, ja vain -13 raitaa pakkasella
Säätiedotusta kun katsoo niin lienee paikallaan tehdä huoltoa tänään, kun on vain 10-astetta pakkasella Ja huomenna pitää varata aika pajalta polttoainesuodattimen vaihtoon, sitä ku on omassa tallissa hieman haasteellista vaihtaa.
E: Ja sinnepä ne vaihtui; öljyt, tulpat ja ilmansuodatin, ja vain -13 raitaa pakkasella
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Uusi takalasin pyyhkijä, paikalliselta 12€.
Aikamoisen metsästyksen takana löytää sopiva, kun Champion AP37 saatavuus lienee aika ohutta tänä päivänä. Kiitos paikallisen varaosaliikkeen löytyi sopiva, Trico EX354, joka siis käy tuohon vanhempaan farmarin pyyhkijänvarteen.
Aikamoisen metsästyksen takana löytää sopiva, kun Champion AP37 saatavuus lienee aika ohutta tänä päivänä. Kiitos paikallisen varaosaliikkeen löytyi sopiva, Trico EX354, joka siis käy tuohon vanhempaan farmarin pyyhkijänvarteen.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Polttoaineensuodattimen vaihto, reilu 40€.
Ja ehjän kannatinraudan metsästys on aloitettu.
Ja ehjän kannatinraudan metsästys on aloitettu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa
Uudet laakerit, 25€ paikalliselta.
Laturihuoltokin on edennyt. Laturi on saatettu purettuun tilaan niin kuin se ilman kolvia on mahdollista. Laturista löytyneen ikäleiman perusteella hieman epäröin purkaamon ilmoittamaa kilometrimäärää, mutta osien kunnon perusteella ne voisi pitää paikkaansa.
No, muun muassa laakerit on kuin uudet eli niitä ei olisi tarvinnut vaihtaa ja jännitteensäädinkin on aika siedettävän näköinen. Mutta joo, tulipahan taas opittua uutta Laturin Bosch 0 124 525 016/140A laakerit on mallia 6003-2RSH ja 6303-2RSH.
Ja polttoainesuodattimen kannatintakin tuli mietittyä ihan pakosta, kun korjaamolla tehty vaihto oli yhtä kuin ruostuneen raudan hajoitus (sen ymmärrän, pitkin hampain) ja yhden liitoksen löysälle jättäminen Kiitos sen tuli tovi maattua auton vierellä lumessa, minkä lopputulemana oli kaksi päivää niskat ja pää kipeä (mun niskat ei hirveämmin kesto vetoa). Hirveästi en usko tällä hetkellä olevan reikänauha-ranen kestävyyteen.
Mut joo, sen raudanhan voisi tehdä myös itse vaikka kuumasinkkipellistä. Ja pöljänä ideana jos tekisi sellaiseksi kouran näköiseksi johon itse suodatin tulisi isoilla nippusiteillä kiinni niin, että se originaali suojamuovi menisi vielä päälle
Laturihuoltokin on edennyt. Laturi on saatettu purettuun tilaan niin kuin se ilman kolvia on mahdollista. Laturista löytyneen ikäleiman perusteella hieman epäröin purkaamon ilmoittamaa kilometrimäärää, mutta osien kunnon perusteella ne voisi pitää paikkaansa.
No, muun muassa laakerit on kuin uudet eli niitä ei olisi tarvinnut vaihtaa ja jännitteensäädinkin on aika siedettävän näköinen. Mutta joo, tulipahan taas opittua uutta Laturin Bosch 0 124 525 016/140A laakerit on mallia 6003-2RSH ja 6303-2RSH.
Ja polttoainesuodattimen kannatintakin tuli mietittyä ihan pakosta, kun korjaamolla tehty vaihto oli yhtä kuin ruostuneen raudan hajoitus (sen ymmärrän, pitkin hampain) ja yhden liitoksen löysälle jättäminen Kiitos sen tuli tovi maattua auton vierellä lumessa, minkä lopputulemana oli kaksi päivää niskat ja pää kipeä (mun niskat ei hirveämmin kesto vetoa). Hirveästi en usko tällä hetkellä olevan reikänauha-ranen kestävyyteen.
Mut joo, sen raudanhan voisi tehdä myös itse vaikka kuumasinkkipellistä. Ja pöljänä ideana jos tekisi sellaiseksi kouran näköiseksi johon itse suodatin tulisi isoilla nippusiteillä kiinni niin, että se originaali suojamuovi menisi vielä päälle
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001