Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Irrotin ajovalot, kun vien ne huomenna paikalliseen maalaamoon fiksaukseen. Hiovat ne ja lakkaavat jollain japanilaisella lakalla joka ilmeisesti on tarkoitettu valoihin, kai.

Hintakaan ei ollut niin paha ettei maksa vaivaa opetella itse, 160€ jäi koko hoidolle hintaa, kun valot ottaa itse irti 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Fiksatut valot haettu ja asennettu, muy bien 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uudet Champion-pyyhkijänsulat, 38€ paikalliselta, kaikki 3. Menevät vaihtoon samalla, kun tuulilasi vaihtuu uuteen ensi viikolla.

Joo, tosiaan tuli viime viikolla kivi lasiin, kaupunkinopeudessa, ja just oikean puolen pyyhkijän yläpuolelle. Kiva halkeama lasiin, mikä itse asiassa on lähtenyt jo leviämään sekä ylös- että alaspäin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kävin eilen ostamassa/irroittamassa takaoven ikkunan alalistan Erikssonsilta, sisäpuolelle rikkoutuneen tilalle, 2€ kustansi.

Ko. osa lienee osa oviverhoilua, kun sille ei erillisenä osana löytynyt osanuneroa. Onneksi Erikssonsilla oli auto missä oli pelkästään ko. lista ovessa, ilman verhoilua. Vanhan purku ja ”uuden” asennus onnistui verhoilua sen kummemmin irroittamatta, se ikkuna-aukon kiertävä käikäle piti ottaa irti jotta sai verhoilua raotettua vähän.

Toi oli muuten viimeinen rikkinäinen muoviosa mikä oli tuossa kinnerissä. Enää on ilmastoinnin näytön pikselivamma jäljellä parin muun visuaalisen fiksauksen lisäksi.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuulilasin vaihto ja ilmastoinnin täyttö, reilu 1125€, Mekonomen (oli ennen Auto-Åström) Kokkolassa.

Ja tällä kertaa kiitän itseäni tuulilasivakuutuksen ottamisesta. Itselle jäi siis maksettavaksi omavastuu ja kampanjahintainen (50€) ilmastointihuolto.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ilmeisesti se aiemmin vikakoodin antanut ilmamassamittari kenkkuilee, kun loso lattiassa kiihdyttäessä nykii. Voihan se olla bensapumppukin mikä on antautumassa, kun oireena on myös toisinaan pintakaasulla ajaessa ilmenevä pieni nykiminen. Mutta vikavalo ei ole syttynyt.

Tuon ilmamassamittarin ajattelin hakea Mekonomenilta Kokkolasta, kun niiltä löytyy niitä ja paikallinen paja selvittää onko yhdessä pumppusarjassa oleva pumppu Walbro vai mikä.

Ja ku normiajossa ei ole mitään erikoista niin ei muutaku rauhallista ajoa, tällä kertaa :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Orkkis ilmamassamittari, 103,53€ Kokkolan Mekonomenilta.

Ei vaikuttanut kovassa kiihdytyksessä tulevaan nykimiseen mutta tyhjäkäynti on piirun verran korkeampi ja ehkä normikiihdytyksen veto tasaisempi. Joten hommaan se bensapumpun myös.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uusi bensapumppu (Walbro/TI Automotive GSS341) ja sähköliitäntä/liitin Finjectorilta, postikuluineen 91€ 8)

Helkkarin nopea toimitus, kiitos lähettäjän ja Postin nopean toimituksen. Ja paketissa ollut Tupla varmisti ettei jäänyt kakan maku suuhun, vaikkei sen vaara ollut alkuunkaan :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aamupäivän urakkana bensapumpun vaihto. Itse pumpun saaminen ulos tankista oli hieman naapurisopua laskevaa sadattelua mutta kyllähän se sieltä ”syntyi”, kun aikansa väänteli oikeaan asentoon.

Eli joo, ohjeena käytin tämän threadin vinkkejä ==> https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic. ... 4&t=123694 Ja tuolta mun allekirjoituksen kuvista löytyy vähän lisävinkkiä miten mälväsin tuon GSS341:en originaalin tilalle.

Niin, tuo Finjectorilta hommatun pumpun lähtöhän oli sama kuin alkuperäisen joten leikkasin putkea halki vain sen verran, että sain putken irti pumpusta ja leikkasin putkesta about nipan verran pois.

Asennuksessa käytin Duraseal-holkkeja, Aban 12mm rosterista klemmaria (olisi voinut olla pienempikin) ja 38x2mm o-rengasta.

Siitä filtteriosasta piti hieman viilata, että pumpun sai filtteriin ja o-renkaaksi vaihdoin tuon uuden (orkkis on liian tiukka). Filtterin pohjasta piti niitä ”tikkuja” lyhentää ja niistä otin raakasti niin paljon, että pumpun pohja on ”pohjassa”, kuten orkkis on. Putkiliitoksen pumppuun varmistin klemmarilla vaikka lämmitin putkea ja työnsin sen pumpun nippaan ihan pohjaan asti. Ja lopuksi sähköliitännän vaihdoin tilaamaani pumppuun sopivaan ja liitoksen tein em. holkeilla.

Niin, ja sen kiristystenkaan irroitukseen ja asennukseen käytin tallin isointa torx-meisseliä ja Park toolin fillarihuoltovasaraa. Omassani se iso o-rengas oli ok kuntoinen ja sen mälväsin akvaariovaseliinilla ennen asennusta, tapa joka on jäänyt akvaarioharrastuksesta ja pitää muuten o-renkaat hyvässä kunnossa.

Sellanen lisäinfo, että ei sit kannata säikähtää mutta Walbron pumpussa oli emoyhtiön leima kyljessä eli siinä lukee now-a-days TI Automotive :wink:

E: Lisätään vielä, että testilenkillä en enää havainnut nykimistä kovassa vedossa, ei paikoiltaan eikä vauhdista lähtiessä 8) Myös kaupunkinopeudessa olin huomaavinani, että aivan kuin pikkasen kevyemmällä kaasulla liikkuisi eteenpäin, liekö totta vaiko plaseboa mutta jos näin on niin hyvä juttu.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Katsastustarkastus paikallisella pajalla ja katsastus viereisellä konttorilla, 94€.

Kinneri oli kaikin puolin kunnossa, ja miksi ei olisi :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Otin vaihdelaatikosta n. 4 desiä ylimääräistä öljyä pois. Nyt on about maksimissa, kun aiemmin oli min-max-välin verran yli maksimin :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

dimebak kirjoitti:
To Kesä 25, 2020 17:55
Tuulilasin vaihto ja ilmastoinnin täyttö, reilu 1125€, Mekonomen (oli ennen Auto-Åström) Kokkolassa.

Ja tällä kertaa kiitän itseäni tuulilasivakuutuksen ottamisesta. Itselle jäi siis maksettavaksi omavastuu ja kampanjahintainen (50€) ilmastointihuolto.
Onko femman tuulilasin vaihto aina noin hävyttömän kallis, vai vain silloin kun vakuutusyhtiö maksaa? NG-kolkkiin itse maksaen oli alle puolet tuosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eiköhän Femman lasien hintaskaala ole se normaali 200-500€ eli halvin on kiinalainen ja kallein orggis. Tuohon sitten työt +-150€ ja liimat muutama kymppi päälle.

Yli tonni kuulostaa kyllä kalliilta..
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ylläkirjoitetun perusteella lasi vaihtotöineen ja tarvikkeineen kustansi kuitenkin 1075 oiroa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

AZP kirjoitti:
Pe Heinä 10, 2020 17:29
Ylläkirjoitetun perusteella lasi vaihtotöineen ja tarvikkeineen kustansi kuitenkin 1075 oiroa.
Jep. Alla vähän hintoja, nämä siis teki Saabin merkkihuolto.

Tuulilasi, originaali osa, 645€
Tuulilasin lista/decor, originaali osa, 69€
Tuulilasiliima, Dinitrol, 79€
Työ, 282€

Varmaan tuosta olisi saanut aleprosentteja jos olisi maksanut itse, tai ylipäätänsä halvemmalla jos olisi käynyt jossain lasipajalla. Kun kerta maksan vakuutusta, juurikin tuon lasin ominaisuuksien ja lähinnä sen hinnan takia, niin käytin merkkihuoltoa ja nimenomaan halusin alkuperäisen lasin (sävylasi lämpösäteilyä vähentävällä millä lie tekniikalla).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin