Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ti Kesä 26, 2018 17:02

Peruutin ruuvitilauksen Accu groupilta. Palvelussa ei ollut mitään moitittavaa mutta satuinpa tarvitsemaan juuri sellaista mikä oli out of stock ja toimitusaika venyi.

Positiivisena puolena täytyy myöntää, että nyt taas tiedän yhden ruuvikaupan lisää mistä löytyy myös hieman erikoisempia ruuvi/pinnoitus-comboja.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2838
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Juha96 » Ti Kesä 26, 2018 21:33

Onpa hyvän näköinen venakoppa, tuollaisena sen olisi pitänyt lähteä jo tehtaalta.
9-5, 9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ke Kesä 27, 2018 15:25

Kiitos :D Ja joo, onhan tuo siistimpi noin.

Toisaalta ihmettelen suuresti miksi tuo koppa on ilman pinnoitusta mutta silti materiaalista mikä hapettuu. Edellisessä käyttökinnerissä oli myös pinnoittamaton koppa mutta siinä ei ollut yhtään hapettumaa. No, ehkä sellaista läikikkyyttä mutta sekin on siistimpää kuin tuollainen miksi nuo Saabin kopat menee.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Pe Kesä 29, 2018 17:59

Poistin a-pilarin verhoilussa kiinni olleen parkkilappu/kiekon pidikkeen. Originaali osa, SAAB 4512620. On muuten ehjä ja ylimääräinen eli myytävänä :wink:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ma Heinä 09, 2018 19:23

Katsastustarkastus lappuineen, katsastus ja sijaisauto koko päiväksi 122€.

Niin ja kinneri meni moitteetta läpi >8D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ti Heinä 24, 2018 19:42

Vaihdoin eilen aiemmin ostamani uuden by-pass-venttiilin.

Syy tähän oli, että täyskaasukiihdytyksen jälkeen, kun löysäsi kaasun kuului humisevaa ääntä konehuoneesta. Ääntä ei siis kuulu, kun neula käy keltaisella vaan vasta silloin, kun neula käy kunnolla tapissa. By-passin vaihto ei mielestäni vaikuttanut mihinkään, ehkä kovan polkasun jälkeen ahdot laskee rauhallisemmin, ehkä.

Toisaalta, pari päivää sitten ku huomasin ko. äänen niin muistin etten ole täyskaasukiihdytyksiä tehnyt moniurahihnan/jakoketjun ylälaahaimen vaihdon jälkeen eli on saattanut kuulua siis aiemmmnkin. Kun kerta on sellainen, että sen juuri kuulee. Sellainen ns. sweet spot äänen saamiseksi on kiihdytys reiluun 60km/h vauhtiin loso lattiassa (m-moodilla helpompi ku saa ite pykältää) ja tuota kovemmissa vauhdeissa en sitä rengasmelulta enää kuule. Ja paikoillaan (p- tai vapaa-asennossa) ääntä kuulu vaan ainostaan siis, kun on vedättänyt kovaa.

No, vikavalo ei syty, öljyt on edelleen maksimissa niin moottorissa ku vaihdelaatikossa, vedet pysyy koneessa ja muuten ajossa en huomaa mitään niin saa olla.

Että ei muutako kovaa ajoa :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ke Heinä 25, 2018 15:44

Kovaa ajoa, joo. Kokeilin tänään vaikuttaako tuohon huminaan käytössä oleva vaihde, onko ilmastointi päällä jne. No joo, ei vaikuta mutta sellainen testisyklitys oli päällä, että kinneri muistuttaa minua nyt siitä miltä näyttää pikkulohko V8:n silhuetti :lol:

Joo, ei jaksa repiä ressiä, kun kinneri ei mennyt limb-homeen eli mistään vakavasta ei voi olla kyse. Ja eilisiltainen internetsurffailun vaihtoehto jakopää sulkeutui sillä millisekunnilla pois, kun vikavalo syttyi.

Ja vaikka itselle vikakoodi on vielä mysteeri niin jotain tuonne ahtoilman säätämiseen ja/tai sen käsittelyyn tämä liittyy.

E: Sulake #17 ”boottauksella” vikavalo sammui ja ei tullut takaisin normiajossa. Hmm, by-passin ohjauksessa jotain häikkää?!??
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ti Heinä 31, 2018 20:31

Sain tuon vikavalon syttymään uudestaan ja otin sulakkeen irti, taas. Tällä kertaa se oli irti noin kaksi tuntia ja en enää ole saanut ampumallakaan tuota valoa syttymään joten annan olla.

Oletettakoon, että tuo auto on ehjä kunnes vikavalolla, tai muulla teknisellä vialla, minulle toisin todistetaan 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Henri S
"Hirsch"
Viestit: 749
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Henri S » Ke Elo 01, 2018 13:04

Taitaa se legendaarinen kampikammion kattovalo oikutella :D
9-5 Wagon, OG900x2
"Älkää tulko sanomaan mulle etten mie sanonu teile että mitä mie sanoin!"

Avatar
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4466
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja G-mies » Pe Elo 03, 2018 08:28

Tämä T7 on sen sortin kapistus, että pienetkin ongelmat ilmamassoissa voivat olla loppujen lopuksi tuhoisia, joten suosittelisin tutkimaan mikä koodi siellä oikein on. Helpontahan se on poistaa häiritsemästä, mutta kyllä mua ainakin ensisijaisesti kiinnostaa koodi. Jos et malta hommata muutaman euron palikkaa koodien lukemista varten, niin voidaanhan sulle näpätä open sid boksiin päälle :D. Jo poistettua koodia sieltä ei enää saa näkyville, kun se on "bootilla" sieltä poistettu.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Pe Elo 03, 2018 10:51

Toi open sid olis kyllä poikaa niin ei tarvis aina erikseen lukea koodeja.

Et olis Jeppikseen päin tulossa lähiaikoina?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4466
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja G-mies » Pe Elo 03, 2018 21:57

No ei nyt varsinaisesti ole suunnitelmissa, mutta katsotaas. Voishan sitä vaikka pyörähtää burgerilla joku päivä.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Su Elo 05, 2018 19:24

Eilisillan saldona kaupungilla viimeisin M:I-leffa leffateatterissa ja sen aikana joku torvelo oli peruuttanut Saabin keulaan.

Tänään siis vuorossa rupellilla olevan rekisterikilven oikaisua ja muiden vaurioiden tarkastelua. No, muuta ei ollut joten näillä mennään.

Eturekkari pitänee kuiten tilailla uusi. Näyttää aika perseeltä, kun toinen puoli on naarmuilla oman tyhmyyden takia (kova tuuli+autotallin ovi auki/Saab oven edessä parkissa) ja toinen puoli lommon oikaisun jäljiltä, nooh, ”aika” suora.

Lisäbonuksena tuli sellainen, että luulin edellisen omistajan ajaneen etupuskurin alahuulen mutkalle mutta asiahan ei ollut niin vaan puskurin alaritilän klipsit oli pois paikoiltaan tod. näk. juurikin sen vuoksi, etä puskurilla on pukattu johonkin. No, painelin klipsit paikoilleen ja alahuuli on taas ryhdikkäästi kuin pitää :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ti Elo 21, 2018 10:57

Kuitteja plärätessä tuli vastaan rengaskuitti ja muistin etten ollut ko. kuluerää ”listannut” tänne.

Eli tovi sitten hommasin taakse uudet renkaat, kun tuli sniiduiltua keväällä ja oletettua, että kyllä ne vielä kesän menee. No, ei menny, vaan pintaa oli hurjat 1mm.

Renkaat on siis 2kpl Falken Ziex ZE310 225/45R17 94W extra load-leimasia ja hintaa paikallisella pajalla 210€ asennettuna.

Mitään sen kummempaa en osaa sanoa noista renkaista kuin, että ovat mustat ja pyöreät, kun selän vuoksi en ole liikkunut kuin jalan. Kerran kokeilin käydä ajamassa pyörällä mutta sekään ei tuntunut hyvältä joten olkoon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Pe Syys 21, 2018 14:45

Pari tilaamaani huohottimen letkua kävin aamulla noutamassa Auto-Åströmiltä Kokkolasta; toinen on muovipurkista venakoppaan tuleva (se mistä rikoin klipsit koppaa maalatessa) ja toinen menee samaisesta pääläristä öljypohjaan. Osat oli ihan ok hintaisia kapistuksia, tasan 48,24€ :lol:

Alemman letkun vaihdon annan korjaamon tehtäväksi seuraavassa öljynvaihdossa, voip olla kotioloissa aika hankala rasti. Ylemmän vaihdan itse mutta auto lähti pihasta joten se pitänee vaihtaa sitten, kun kinneri saapuu pihaan ja moottori vähän viilenee. Yritin näet vaihtaa ko. osaa jo aamulla Kokkolan ABC:n pihalla mutta oli aika perkaleen kuuma imusarjan pinta niin odotan mieluusti osien viilentymistä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Vastaa Viestiin