Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » To Joulu 27, 2018 22:09

Kaupunkikyhnytyksen varjopuolena jarrut paskottuu/jumittaa. Samaa vikaa oli edellisessäkin kinnerissä eli jarrupedaali on jäykähkö, liikkeelle lähtiessä kuuluu laahaavaa ääntä jne...

Nuo on kuitenkin suht tuoreet jarruosat viime keväältä joten hakevat varmaan paikkaansa, tai sitten hakivat paikkansa jo. No, hanttarin puolella oli edessä pala vähän vinosti ottanut kiinni joten pientä herkistelyä jatkovarren ja pajamoskan kanssa, ja seisontapäivinä kerätty patina lähtee laikoista kokonaan pois :lol: Niin, normiajon jälkeen pystyi jopa koskemaan jarrulaikan sivuun :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Su Tammi 06, 2019 14:19

Tulipa silmämääräisesti mitattua talvirenkaiden kuvion syvyys. Sisäreunassa about 2-3 mm vähemmän pintaa, €&@tu.

Syy tähän mittailuun on se, että mitä liukkaampi tie sitä enemmän eteneminen muistuttaa purjeveneen luovintaa eli kinneri vaappuu laidasta laitaan, koko ajan. Ja kävin pajalla tarkistuttamassa etupään puslat mutta mistään ei löytynyt välystä joten sormi rupesi osoittamaan renkaisiin. Tuostahan on siis mun toimesta laitatettu takapään puslat kuosiin ja samalla kertaa tehtiin nelipyöräsuuntaus.

Joo, ajoin itse talven tietäen, että takapään kuluvat puslat on loppu mutta eipä ne Opelissakaan yhdessä talvessa renkaat tällaiseksi menneet joten kinnerin edellinen omistaja on ilmeisesti ajanut aika kauan viallisilla puslilla.

No, näillä näkymin ei ole tälle talvelle tiedossa pidempiä maantiereissuja joten saanevat olla, kun matalemmilla paineilla vähän rauhoittuivat. Laitoin siis ohjekirjan mukaiset paineet enkä sitä talvirenkaille suositeltua 0.2-0.3bar ”ylipainetta”.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Su Tammi 13, 2019 00:45

Ecocut pro testattu. Joo, olin sosiaalisen median mainonnan uhri ja kokeilin. 24,90€ oli hinta varaterien kera.

Njoo, eipä noita voi uusiin verrata mutta parani aika paljon toi miten noi lasia pyyhkii. Tosin takalasin pyyhkijässä piti vähän kummastella, että mikäs prkl siihen tuli ku ei jälki muuttunut mutta siitä piti manuaalisesti hieman muovata niitä metalleja keskeltä. Mikä lie tullut jossain vaiheessa, kun oli jo aiemmin sen näköistä pyyhintää, että sulka ei koske kunnolla lasiin, siis keskeltä sulkaa.Eli jos noilla saa jonkin verran lisää elämää muutenkin pitkä ikäisiin originaalisulkiin niin hyvä.

Toisaalta kummastelin samaa jo Opelinkin aikana, että miten noi orkkissulat kestää, aina reilusti yli vuoden. Opelin sulat oli Valeot ja ihan samannäköiset tarvike-Valeot kesti about puolet siitä. Ja Opelissa kokeilin jopa juurikin Saabin sulan näköisiä Bosch-sulkia sillä menestyksellä, että meniköhän alle puolessa vuodessa vaihtokuntoon, kun taas nuo Saabissa olevat orkkikset on kahden päivän päästä olleet vuoden autossa. Nämä siis havaintoina lötkösulista. Normisulkia saa sitten vaihdella kerran kvartaalissa jos haluaa, että ne on kunnossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Cona » Su Tammi 13, 2019 09:03

Kumi kovettuu. Sama sulka on voinut olla kaupan hyllyssä vaikka 3 vuotta. Boschin sulat oli varosamyyjänä ollessa aika koppuroita jo uusina.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Su Tammi 13, 2019 11:02

Okei, tuon materiaalin kovettumisen tiedän mutta tuota varastointiaikaa en. Siis, että olisi noinkin pitkä :?

Lienee sitten noissa originaaliosissa nopeampi varastonkierto, kun niiden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

Tai no, Opelin kanssa kävi kerran niin, että lötkösulan päässä oleva muovipalikka hajosi mutta onneksi olin jättänyt talliin vaihdetuista ”sen paremman” varaosaksi. Tämä (kin) hajoaminen oli vähän omaa tyhmyyttä, kun lasin alareunaan tullutta jäätä hieman kovakouraisesti hajoitin ja kajautin lumiharjan skrapalla suoraan sulan päähän :roll:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ke Helmi 06, 2019 23:01

Toisinaan päälle jäävien lähivalojen korjausyritys #1; lähivaloreleen koskettimien (siis siellä releen sisällä) putsaus hienolla hiomapaperilla. Kieltämättä siinä oli jo piikkiä niinku katkojan kärjissä ikään :lol: Henkisesti tosin valmistaudun ”sytytyskytkimen” vaihtoon, tai huoltoon jos se on purettava mutta eppäilen et ei ole.

Ja illan toinen rasti oli pohjaan jäävän virtalukon korjaus puhdistamalla. Otin siis virtalukon sylinterin irti ja laitoin pari reilua suhautusta aseöljyä siihen, en avaimen reikään vaan alapuolelle. Annoin kapillaari-ilmiön vaikuttaa about 15 minuuttia ja purin koko lukkosylinterin kappaleiksi, puhdistin isommat liat ja kasasin. Sen kummempaa voitelua en tehnyt, en vain putsannut osia ”rutikuiviksi”.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ti Maalis 05, 2019 23:05

Tulipa tarkistettua öljyt autosta, tulihan sitä melkein 4000km ajettua niitä tarkistamatta (jos oikein muistan :oops: ).

No, öljynvaihdon jälkeen aina katson mihin asti ovat lisänneet ja viimeksi oli niin, että öljytikulla vinosti olevan öljynpinnan alempi puoli oli maksimissa ja nyt n. 4000km jälkeen se ylempi puoli on maksimissa. Eli tuota Valvolinen 5w-40-öljyä kuluu selvästi vähemmän kuin Mobilin 0w-40:stä ja se aiempi vaihtoväli sai vähän virhemarginaalia siitä vuotavasta venakopantiivisteestä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5098
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja tetammi » Ke Maalis 06, 2019 06:57

Näihin ei kai oikein 0w öljyjä ees suositella kun vajaatehonen öljypumppu ei jaksa pitää sit lämpimänä paineita kun vedätetään matalilla kierroksilla.

Lupe-81
"Tuplakaasari"
Viestit: 79
Liittynyt: Su Tammi 31, 2016 12:25
Paikkakunta: Vaasa

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja Lupe-81 » Ke Maalis 06, 2019 09:56

Höps. 0W on kylmäviskositeettiluokka.
9-5 Aero sedan man -05

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ke Maalis 06, 2019 20:41

En nyt laita päätäni pantiksi mutta käyttöohjekirjassa taisi olla Saab Turbo Oil 0W-30 :? En ole kyllä missään tuollaista viskositeettia nähnyt.

Niin, tuo 5W-40 on jäykempää kuin 0W-40, mikä taas on omasta mielestä parempi ajetulle/vanhalle moottorille. Se on itse asiassa kylmästä päästä periaattessa samaa kuin orkkis 5W-30 mutta pitää tuon korkeamman kuumanpään arvon takia viskositeetin kuumemmassa kuosissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ke Maalis 13, 2019 22:05

Seuraavaan huoltoon hankin Valvolinen moottoriöljyt, n. 27€ Prismasta ja Kokkolan Motonetista 4 litraa 3309-lootaöljyä, n. 17€ per purkki.

Tuota lootaöljyä menee se 4.5 litraa ja tuo puoli litraa mulla on edellisestä vaihdosta :mrgreen:

No, mut saas nähdä koska toi huolto tulee ku 1000km olis vielä matkaa ja tätä 4000km on jo melkonen tovi kyhnytetty mittariin :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Pe Maalis 29, 2019 20:40

Vanteen keskiölätkät x4 ja orkkis avaimenperä Oriolta, reilu 50€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ti Huhti 02, 2019 16:42

Vakaajien orkkispuslat ja lenkku lasipesunestettä Lähdemäeltä Vaasasta reilu 44€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » To Huhti 18, 2019 11:40

Lemförderin koiranluut eteen, paikalliselta 48€ per pari :D

Alkais oleen huoltoon jarrunesteitä vaille kaikki osat haalittuna kasaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7889
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak » Ti Huhti 23, 2019 20:02

Rengasralli paikallisella 70€.

Rallia oli siis sen verran, että naarmuttomat vanteet mälvättiin kesärenkaille ja talvirenkaat jäi rengasliikkeen roskaläjään. Positiivista odotellessa oli, että sai samalla katsottua seuraavat talvirenkaat kinneriin ja niissä päädyin venäläisvalmisteisiin. Ajatus olisi ostaa ne jo kesäkelien aikana. Ennen sitä tosin pitää noista tallissa olevista vanteista fiksailla naarmut vähemmän näkyviksi :D

Niin, ja laitoin ne uudet keskiölätkät vanteisiin 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Vastaa Viestiin