Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo, nyt on valot vaihdettu. Kävin säätämssä ne silmämääräisesti. Seuraavassa öljynvaihdossa voisi säädätyttää ihan kunnolla pajalla niin ei vastaantulijat häiriinny :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

aero
-
Viestit: 6356
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja aero »

Meet 10m päähän auton keulasta, alat kyykkimään ja katsot että millä korkeudella alkaa häikäistä. Referenssinä 30m päässä pitäisi päästä 2cm alemmaksi.

Tällei kun olen valot suunnannut, ovat inssit leimalla kysyessä aina kehuneet että just on kohdallaan (pl. penari, josta inssi katsoi valot parkkialuemoodissa, jolloin ovat alempana ja leveämmällä keilalla...).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

aero kirjoitti:
Pe Tammi 24, 2020 08:41
Meet 10m päähän auton keulasta, alat kyykkimään ja katsot että millä korkeudella alkaa häikäistä. Referenssinä 30m päässä pitäisi päästä 2cm alemmaksi.

Tällei kun olen valot suunnannut, ovat inssit leimalla kysyessä aina kehuneet että just on kohdallaan (pl. penari, josta inssi katsoi valot parkkialuemoodissa, jolloin ovat alempana ja leveämmällä keilalla...).
Toi vois olla hyvä. Yksi oli mitä netistä löysin oli, että seinää vasten mutta on vähän hankala löytää sellainen paikka, siis suora maa ja pimeä.

Maantiellä oli tarkoitus tänään käydä ajeleen ja kattoon miten näyttää siellä pitkät päällä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
nalleolut
"Hanki elämä"
Viestit: 19739
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kannattaa huomioida saabin oma ohje säädöissä. wis tais kertoa et 7,5m seinästä
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kävin pienellä valojen säätölenkilllä. Olin säätänyt valoja hieman liian ylös joten otin niitä piirun alas. Ja, kun olin saanut niitä vähän alas niin huomasin, että niissä voisi olla vähän haritusta joten otin molempia piirun myös ulospäin.

Nyt on siis kuljettajan näkövinkkelistä maisema tasaisen valkea ja lisättäköön vielä, että tuo automalli ei todellakaan kaipaa lisävaloja :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Second-hand ”diesel-snorkkeli” Erikssonsilta, 10€.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No joo, nyt on isompi snorkkeli kiinni autossa. Ostamassani purkuosassa oli haitarikohdassa halkeama mutta mitäpä pikaliima ja vulkaaniteippi ei korjaisi :lol: Pikkasen oli ahdas paikka mutta sai sen röörin pakotettua paikoilleen.

Ja mitä tuo vaikutti menoon, vakiokinnerissä?!?? Ehkä turbo nostaa paineet nopeammin ja se kiihdytyksen nykäisy tulee nopeammin, tai sit se on vain plaseboa :lol: Moottoriääni taitaa olla vähän pehmeämpi, kai :?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kaikenlaisia liemiä tarkistaessa silmiin osui vailtunut ohjaustehostimen öljyjen pinta. Ja olihan se hurjat 1dl vailtunut kahdessa vuodessa :lol:

Lesti GM-ohjaustehostinöljyä 25€ paikalliselta.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Alkaa oleen 5.000km viime öljynvaihdosta. Kävin hakeen suodattimen paikalliselta puljulta hintaan 8€ j öljyt Prismasta ~27€.

Jos vaikka viikonloppuna vaihtais :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihdoin moottoriöljyt. Jee, hyvä minä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Vaihdoin kesärenkaat alle, pesetin auton, siivosin sen sisältä ja lopuksi pesin talvirenkaat :D

Renkaita vaihtaessa totesin, että 9-5:n tunkin veivi on sieltä ja syvältä vaikka tunkki itsessään on hyvä. Veivi on aivan liian lyhyt :facepalm_man:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kumimattojen pesu ja käsittely Autoglymin nesteellä. Muovilistojen mälväys toisella Autoglymin nesteella. Laseihin Turtlewaxin litkua ja lopuksi lasien pesu sisältä 8)

Eli huomenna on muniin asti lunta maassa :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pesin eilen kinnerin moottorin, eka kertaa painepesurilla (siinä samalla ku pesin portaat ja puutarhan vesipasat). Pesuaineena käytin Muc-offin pinkkiä fillaricleaneriä ja päälle suhuuttelin Autoglymin vinyl&rubber carea.

Tänään sit tiirailin lopputulosta, kun litkut oli kuivunu ja siisti tuli 8)
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aurinkoisen päivän kunniaksi kinneri sytytti moottorin vikavalon. Käynti paikallisella pajalla tuotti tulokseksi koodit P1623 ja P0102. Tosin vikavalo sammui ennen pääsin pajalle luetuttaan koodeja.

Eka koodi viitanne siihen vaihdelootan ohjausboksiin joten tarkastin sen ekana, kun viimeksi sisäilmasuodatinta vaihtaessa hajoitin sen liittimesta lukitusmuovin. Mut mut, nippuside viritys oli ok ja liitin kiinni. WIS ohje oli mm. heiluttaa kaapeleita joten skakasin sitä liitintä :lol:

Toinen koodi oli sitten ilmamassamittari. Käytin sen käsien välissä ja se näytti ihan puhtaalta. Ja ihan ajankuluksi suhautin CRC oxide cleania. Muuten osa lienee ihan ok, veikkaisin sitä itse asiassa aika uudeksi. Oli muuten Professional Parts-valmiste. Niin, ja joku tumpelo oli rikkonut sen liittimen lukituksen, en minä.

Testilenkillä sekä automaatti- että väkisinpykällys toimi kuten pitää ja ihan ok pelasi muutenkin :? Nooh, ei muutako kovaa ajoa.

Testilenkillä tuli todettua se, että tänä kesänä eteen päätyneet Falkenit on vetopidoltaan pikkasen huonommat kuin taka-akselille joutuneet Yokohamat, varsinkin jos lähtee liittymästä hieman raskaammalla ronttosella liikkeelle. Falkenit kuitenkin vetelee huomattavasti vähemmän ja jarruttaessa pysyvät linjassa, ehkä pyöreämmän olkapään ansiosta. Yokohamat, ainakin tuo malli mikä mulla on, on aika ”kantikkaat”. Jarrutuksessa en osaa sanoa eroa, kun isomman osan parempaa jarrufiilistä teki sen abs/eps-sähköboksin huollattaminen viime vuonna.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 7999
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

IMM liittimen klipsi ja takaluukun valojen lampun kannat/piuhat, itsepurettuina Erikssonsilta 5€ :D

Ja eipä ole sytytellyt tuota vikavaloa toista kertaa, vielä :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Vastaa Viestiin