Käyttöauton ylläpitojorinaa

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Njaa, eipä se tainnut ollakaan alimittainen akku mikä aiheutti tuota epämääräistä tyhjäkäyntiä kuorman alla (ilmastointikompura, flektit, jne...).

Käytin ihan kokeilu mielessä sulakkeen nro 17 muutaman minuutin irti, ja sen mitä sekä tulppien vaihtaminen että takaiskun vaihtaminen jarrujen alipaineletkuun teki, niin tämä kyllä teki vielä enemmän.

Hävisi ne loputkin nykimiset, vaihteenvaihdon yskimiset (varsinkin pienemmälle vaihtaessa) ja ahtojen huojunta täyskaasulla vaihteen vaihdon jälkeen. Nyt vetää tasaisesti kuormituksesta riippumatta, ei nypytä vakkarilla ja täyskaasulla ahdot nousee nopeasti ylös eikä neula heijaa. Ja se tyhjäkäynti, se ei heijaa enää yhtään >8D

Tämä tosin ei meinaa, että tuo 60Ah akku jää autoon. Onhan se vaihdettava oikean kokoiseen ennen ensi talvea.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tutkiskelin miksi peräkärryn sumuvalo ei syty.

Jos en nyt väärin tulkinnut niin ainakin auton puolella tulee pistokkeeseen sumuvalon piuhaan jännite mutta kärryn sumuvalo ei syty. Tarkistin kärrystä, että polttimo on ehjä ja olihan se.

Pitänee huomenna mitata ko. piuha kärrystä onko siellä yhteys ehjä.

Lisäksi tutkailin niitä virtapiuhoja mistä voisi ottaa 12V jännitteen virtapistokkeelle. Ajattelin ottaa sen siitä mihin saa jatkuvan virran, kun laittaa "tauluun" sulakkeen paikkaan A. Omalle kylmäboksille riitää 4A joten 10A ajattelin laittaa sulakkeeksi. Ja perusmeinigillä eli piuha poikki ja kutistesukallisella jatkolla haaroitus ja maadoitus samaan mihin laitoin peräkärryvalojen maan.


p.s. Tupperwaren mikrokuitu pölypyyhkeellä on hyvä pyyhkiä ohjaamon pinnat pölystä >8D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No biggie, maileja kerätty mittariin ilman mitään kummempaa ja kinneri "täytti" pyöreitä, kun mittariin pyörähti jokin aika sitten 180000km.

Tänään tosin kinneri väitti, että ajovaloissa on häikkää ja toinen kaukovalo olikin pimeenä (yritin vastaantulevalle ilmoittaa, että laittaa valot päälle). Kävin ostamassa uuden polttimon ja kun aloin vaihtamaan uutta niin polttimo oli ehjä, käytin virrat päällä ja valo syttyi. Samalla muistin, että kaukovalojen merkkivalo ei syttynyt, kun toinen kaukovalo (kuskin puolen) ei syttynyt, toinen kuiten paloi.

Nooh, tällä hetkellä valot pelää ihan ok joten seuraillaan. Veikkaisin releviaksi, kun alkaa oleen jo auto sen ikäinen, että niitä alkaa tuleen. Ex-kinneristä esim. viimeisen vuoden aikana korjasin 3 relettä kuntoon.

Sen verran olen virtapistoke-casea tutkinut, että taidan ottaa virrat sieltä peräkoukun piuhanipusta (auton puolelta) ja maadottaa sen samaan kuin peräkärryn maat tulee. Mutta mutta, vapaa-ajan ongelmat haittaa joten eiköhän tämä tule tehtyä joskus talvella pakkasessa ja pimeässä :P
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Heti heti-liimalla tehty sivuvilkun pilaus (ei korjaus) fiksattu hakemalla Erikssonssilta purkuautosta (ei tosin yhdestä) pari kuin uusia originaalivilkkuja. Parille tuli hintaa 5€ + uudet polttimot.

Niitä facelift-malleja kokeilin sovittaa mutta olisi mennyt pellin muokkaamiseksi joten skippasin sen vaihtoehdon.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

No niin, sehän oli sitten vastaus OG9-5 UKK:n ensimmäisenä siihen mihin sitä tarvitsin eli pätkiviin kaukovaloihin ja kadonneeseen kaukovalojen merkkivaloihin.

Kolvailin (käytin sulana ja lisäsin vähän tinaa) valovalvonta-releen kantojen ja neljän paksun hyppylangan juotoksiin. Parin kannan juotokset oli vähän kärsineen näköisiä joten en yhtään ihmettele jos vähän valot pätkii. Opelissa oli ajovaloautomatiikan releessä ihan samannäköiset tinaukset, kun parkit alkoi pätkimään eli peruskauraa/been there, done that-juttua, nämä releiden tinaukset siis.


p.s. Kuvissa on jo tinailtu rele.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuli tutkailtua mittaristoa pimeällä ja todettua, että joistakin kohdin on mittaristosta polttimoita palanut, ao. linkin kautta löytyy kuvatuksia.

Ilmastoinnin paneelin napeista toinen rivi (vasemmalta) oli kokonaan pimeä johon otin polttimon paneelin näytön keskeltä, kun olen pitänyt näytöllä näkyvissä vain lämpötilat ja auto-tekstin. Kuskin istuinlämmittimen keinun polttimo oli myös palanut ja sen korvasin ajovalojen korkeussäätimen napista koska se on aika tarpeeton katkaisija tällä hetkellä.

Eli alustavan nettisurffailun jälkeen pitää hommata parit em. koodilla olevia lamppuja; 12768303 acc paneeliin ja 5471065 ajovalojen korkeussäädön katkaisijaan. Pitääpä käydä tuossa paikallisella varaosaliikkeellä ensin katsomassa ja jos ei sieltä löydy niin sitten akkukauppojen yhteydessä Kokkolasta ostaa nuo.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

ACC-paneeliin löytyi sopivat polttimot ja ostin niitä pari. Taisivat maksaa 5€.

Vaihdoin polttimot ja paneelin asennuksen jälkeen oli kaksi muuta palanut. Yippikaiyee. Kävin tilaamassa polttimoita lisää, kun itse ostin paikan viimeiset.

Ensi viikolla vaihtuu sit nekin. Sellainen vihreäpäinen polttimo olisi kova sana jos löytyisi jostain läheltä.

Calixin sisätilalämmittimen ajattelin hommata samalla ja joko tukiraudan avulla lattiamaton alle tai seinäkiinnikkeellä jalkatilan kattoon kiinni.

Lisäksi tiedustelin Kokkolasta Auto Åströmiltä jos ne voisi katsoa löytyykö kinneriin softapäivityksiä. Ja akkukin lähtisi samalla kertaa matkaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Poistin sulakkeen nro 35 käytöstä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Loput palaneet polttimot acc-paneelista korjattu ja sisätilalämmitin Calix Slim ostettu.

89€ kaikki paikallisesta varaosaliikkeestä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Uudet kumimatot saapuivat tänään. Kustannus 98,25€ toimituskuluineen Oriolta. Sigun linkistä löytyy pari kuvatusta, toinen varsin miehekkeestä laatikosta.

Sujuvasti unohdin, että hanttarin matto tarvii pidikkeet mutta sellaiset löytyi tallista. Niinkin yllätyksellisen merkin kuin Opelin osia löytyi tallista ja sopivat vielä 8) Sellainen ero kuitenkin löytyi, että Saabin mattoon piti piikillä tehdä reikä, että nämä lähti vetämään läpi, kun Opelissa riitti vain tarpeeksi sopiva paine niin pidike meni ruuvaten matosta läpi.

Lisäksi tilasin paikallisen varaosaliikkeen kautta jarrulaikat, -palat ja käsijarrukengät kiinnitarvikkeineen mille jäi 280€ hinnaksi. Laikat on Fremax- ja palat Roadhouse-valmisteet. Nettisurffailun saanto oli, että eivät pitäisi olla mitkään huonot ja bonuksena ainakin myyjän mukaan, että eivät sotke/pölytä kuten tällä hetkellä edessä olevat TRW:n palat. Pitää muistaa ottaa etulaikoista kuvat, ovat jopa koomisen kuluneet :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Talvirenkaat vaihdatettu, 30€ tasapainoituksen kanssa. Yhdessä talvirenkaassa oli pientä aksiaalista heittoa joten se sai mennä taka-akselille. Ja parissa kolmessa kaiken kaikkiaan on jälkiä joten lienee paikallaan metsästää käytettynä sarja ok kuntoisia niin voi vaihdella tuoreempia tilalle.

Jarruosatkin hain aamulla, ne oli sen 280€ kaikki. Etulaikat oli Fremaxit, takalaikat NK:n ja kaikki palat Roadhousen. Laikoista en valmistusmaata katsonut mutta palat oli tehty Espanjassa, hola :D
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kummastelin, kun talvirenkailla meno on vakaampaa kuin kesärenkailla. Tarkistin kesärenkaat ja silmämääräisesti ovat ihan ok kuntoiset. Tarkistin talvirenkaiden speksit, tarkistin käyttöohjekirjasta speksit ja olivat samat. Lopuksi tarkistin kesärenkaiden speksit ja bingo; takana olleissa Kormoran-valmisteissa kantavuusluokka on alle vaatimusten, kun taas edessä olevissa Yokohama-rinkuloissa on vaadittu 94-luokka.

No joo, onhan se 91-luokkakin lähellä mutta jos eron huomaa käytössä niin eipä se hyvä asia ole. Lisäksi eturenkaat on jo 4 vuotta vanhat niin ...tu rengaskaupoille on keväällä mentävä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Reilu neljä tuntia nykertämistä ja ihan vain sen takia, että sisätilan lämmitin ei saanut virtaa.

Oliskohan joku nipari hajonnut ja apurunkoon niputettu Defan roikkasarja oli laahannat maata vasten sillä seurauksella, että sisälle tuleva piuha oli kulunut rikki. Nooh, nohevana irroitin kaikki paitsi sisätilan pistokkeen ja itse lohkolämmittimen tarkoituksena vetää piuhat konehuoneen yläosassa mutta piuhojen tarkastelu johti siihen, että hyvin äkkiä olin dyykkaamassa pisteosalaatikosta ehjiä piuhoja.

No nyt on ehjät piuhat ja sisätilalämmitinkin saa virtaa.

Ja hainhan mie tänään käsijarruvaijerin palautusjousetkin tänään, kun käsijarrrukahvaa vetäessä tuntuu vähän slakaa alussa. Mutta niitä mie en ala tänään laittaan.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Käsijarruvaijerin palautusjouset vaihdettu; kustannukset 8€ GM-oroginaalit paikallisesta liikkeestä ja x € oman työn osuus.

Hanttarin puolelta jousi vaihtui siten, että peruutin kinnerin perse edellä tallin ovisuuhun 2x4-lankun päälle niin sai tilaa tetsata oman kokovartalon auton perän alle. Oliskohan mennyt 5 minuuttia sisältäen auton ajamisen hollille tallin ovelle. Tämä jousi oli ehjä mutta olihan se kieltämättä venähtänyt.

Kuskin puolelta oli mennyt jousi poikki ja nysväsin uutta aikani auton alla. Ei oikein oikeakätiselle tuo vasemmalle puolelle nysvääminen toiminut varsinkin, kun kuskinpuolelle jousi pitää pujoittaa käpäläänsä yläkautta, tai siis saa paremmin takakautta. Nooh, rengas irti ja jousi oli paikoillaan about 10 sekunnissa, että näin.

Mut nyt toimii kässäri paremmin, kun palauttaa käsijarrun kokonaan pois päältä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8051
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: Käyttöauton ylläpitojorinaa

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Öljyjen tarkistus. Öljyviiva vinossa tikulla, puolet alle ja toinen puoli yli ylärajan eli onko se nyt ylärajalla. Ja jos on niin eipä tuo paljoa sitä syö.

Akkua pitäis taas latailla, kun flektin startit sun muut sähköä tarvitsevat toimenpiteet huomaa moottorin käynnissä taas. Eli sitä sit viikonloppuna.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001

Vastaa Viestiin