9000 Aero harraste ja 9000 2.3i A käyttö

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga » Ti Touko 22, 2018 18:04

Välillä taas kevyttä näpräämistä: autossa oli ostohetkellä kiinni Autogaugen ahtopainemittari, joka omaan silmään oli päiväsaikaan aivan mahdoton luettava. Eli siinä on varmaan ns. smoke-lasi ja siitä ei oikein ottanut tolkkua kuin pimeän aikaan, jolloin ko. mittari valaistuna on kyllä selkeä ja jopa näyttävän näköinen. No mutta halusin selkeämmin luettavan mittarin ja vieläpä eri paikkaan sijoitettuna kojetaulussa. Vanhalle mittarille oli joku edellinen omistaja tehnyt taustan mutta paikan vaihtuessa se ei enää sopinutkaan suunnitelmiin ja ajattelin, että taustasta voisi vielä tehdä vähän siistimmän.

Teurastin vanhan juustotarjottimen pohjan taustaksi ja sahasin/hioin kappaleen oikean kokoiseksi asennuspaikkaan nähden:

Kuva

Taustan etupuolelle hain siistiä tunnelmaa vinyylipinnalla, joka löytyikin vanhan taskukalenterin kansista:

Kuva

Kuva

Uudeksi mittariksi tuli vanha tuttu VDO:n mittari, joka on yksinkertaisen tyylikäs ja helppolukuinen. En kiinnittänyt mittaria lopullisesti vielä paikalleen, koska erehdyin ostamaan mittarin taustavaloksi vihreän "ei tieliikennekäyttöön soveltuvan" polttimon, joka on ilmeisesti ei soveltuva sen vuoksi, että se kuumenee aivan perkeleesti lyhyessä ajassa. Koko mittari kuumenee jopa polttavaksi. Ei hyvä. No tilasin pari vihreää led-valoa tilalle. Toivottavasti ne eivät tuolla lailla kuumene. Toki mittarin mukana tuli polttimo mutta se on kirkas ja ajattelin vihreän taustavalon sopivan orkkismittaristoon paremmin kuin hyvin.

Otan vielä kuvan mittarista oikeassa paikassaan jahka saan taustavalon kuntoon.
9000 Aero '97 & 9000 CS 2.3i A '95

Lerssinen
"Turbo"
Viestit: 276
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: 9000 Aero uuteen lentoon.

Viesti Kirjoittaja Lerssinen » Ti Touko 22, 2018 18:44

Normaaliin lankapolttimoon voi suhauttaa haluamaansa väriä mastonin spräypullosta, sillain me amikset muuteltiin mittarivaloja kun ei ollu värillisiä polttimoita kaupassa kuten nykyään :mrgreen:
Nissan Terrano 4x4 -04
Nissan Primera -02
Mercedes-Benz 309D -86
Plymouth Valiant -62
Saab 99 -83

GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga » Ti Touko 22, 2018 18:54

Lerssinen kirjoitti:Normaaliin lankapolttimoon voi suhauttaa haluamaansa väriä mastonin spräypullosta, sillain me amikset muuteltiin mittarivaloja kun ei ollu värillisiä polttimoita kaupassa kuten nykyään :mrgreen:
Totta :) Ja kävi mielessä myös ihan permanent-tussi mallia vihreä. Mutta kokeillaan nyt nykyaikaa ja ledejä 8)
9000 Aero '97 & 9000 CS 2.3i A '95

GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga » Pe Syys 07, 2018 13:09

Ahtopainemittarin lopullinen sijoitus:

Kuva


Kaasuvaijerin kierreosa moottoritilan puolelta oli rikki ja säätö sen vuoksi mahdotonta. Seurauksena oli liikaa tyhjää liikettä kaasupolkimessa ja töksähtelevää ajoa myös. Vaihdoin vaijerin muutaman hikipisaran ja kirosanan säestyksellä. Vaijerin vaihto on itse asiassa aika helppo juttu jos tietää niksit. Propleema on siinä, että jos vaijeria ei käännä moottoritilan puolelta oikeaan asentoon, niin se ei tule ulos ilman väkivaltaa. Kuvassa näkyvässä muovikauluksessa on tasainen kohta hyvästä syystä: sen tarkoitus on siitä kohdasta sivuuttaa jarrutehostin asennusvaiheessa. Jos vaijeria/kaulusta ei käännä, niin vaikeaksi menee :roll: Ja asiaa ei lainkaan helpota äärimmäisen huono näkyvyys kun käsikopelolla yrittää vaan ähkiä vaijeria ulos. Eli vinkkinä: jos vaijeri ei tule ulos --> käännä vaijeri oikeaan asentoon. Minä tyhmänä käytin väkivaltaa :) (ja muovikaulus murtui --> tuli ulos)

Kuva

Korjaamolla taaksekin vaihdettiin Bilstein B4-iskarit ja jokunen pusla akselistoon. Lisäksi eteen vaihdettiin '94 Aeron erittäin hyväkuntoiset jouset Rane 2000 -madallusjousien tilalle ja vetoakseliin uusi tripodi ja toinen pää + pyörän laakeri. Malja oli vaihdettu jo aiemmin. Loppui vihdoin se perkeleellisen ärsyttävä vapina ja tärinä. Nyt ei mene heti hermot ajaessa... Bensansuodatin vaihtui myös.

Vaihteistofarssi:

Kesäkuussa ajelin menemään maaseutureittiä ja päätinkin kääntyä toiseen suuntaan. Jouduin pakittamaan vähän pidemmän pätkän ja kun nostin jalan kaasulta (meni lievän moottorijarrutuksen puolelle), kuului helvetillinen pamahdus ja pakki hävisi 8O Sain auton keulan onneksi kohti kotia ja varovasti ajelin epämääräisten vaihteistoäänien siivittäminä kotiin. Pakki ei edelleenkään halunnut kytkeytyä ja kyllähän minä tajusin pamauksen jälkeen, että rikki se on. Ruotsista hankin 300tkm ajetun varaosalaatikin mallia FM57001, joka on ainakin välityksiltään sama kuin Aeron aski. Nooh, valutin siitä öljyt ja mitään sinänsä outoa ei öljyjen mukana ulos tullut mutta magneetissa oli luonnollisesti 300 000 kilometrin metallipölyt. Ei muuta kuin auto korjaamolle ja uusi vaihteisto takakonttiin. Sitten korjaamolta ilmoitettiin, että aski on jumissa ja vaihteita ei löydy.

Ruotsalainen purkufirma siis vakuutti askin olevan ehjän ja siinä oli / on vielä 2 kuukauden takuu. No sitten meni hermot ja vein auton alkuperäisen vaihteiston mallia FM57101 AM Gear -nimiselle korjaamolle, joka on tässä Järvenpäässä. Siellä laatikkoon vaihdettiin kokonaan uusi pakkivaihde ja uudet laakerit. Muut synkrot olivat hyvät mutta siirtohaarukoissa oli vähän kulumaa. Uudet haarukat olisivat yksin olleet jo 600 euroa, joten vanhat saivat jäädä. Korjaaja sanoi kyllä, että vielä ne kelpaa jonkun aikaa. Hyvä palvelu tässä paikassa, voin suositella. Ja sitten taas korjaamolle, jossa taas vaihdettiin laatikko... No nyt toimii perkele taas. Tänään vielä uusi pultti panhard-tangon kiinnitykseen ja katsastuksesta läpi.

Kuvassa Ruotsin jumilaatikko.

Kuva

En tiedä onko takapään orkkisjouset jotenkin lässähtäneet kun perä on hieman keulaa matalammalla. Vinkkejä sopivista uusista takajousista otetaan vastaan. Onko Kilenillä Aeron jousia?

Kuva
9000 Aero '97 & 9000 CS 2.3i A '95

GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga » Pe Syys 07, 2018 13:17

Niin ja kävihän tässä vielä semmonen juttu, että vaihdoin moottoriin huolletut orkkissuuttimet takaisin Siemens Dekojen tilalle ja foorumilainen Hook ohjelmoi uuden bensaohjelman purkkiin. Luovuin RE85-ohjelmasta ja noista suuttimista, koska kylmäkäynti oli rasittavaa röpötystä ja koska Järvenpäässä ei ainakaan vielä kesäkuussa mikään firma myynyt etanolibensaa. En jaksa naapurikuntiin aina lähteä tankille. Nyt käy kone hyvin ja eipä tuo paljon hitaammaltakaan tunnu :)
9000 Aero '97 & 9000 CS 2.3i A '95

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1667
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 Aero uuteen lentoon.

Viesti Kirjoittaja Cona » Pe Syys 07, 2018 18:21

Paljos tämä nieli dekoilla viinaa versus nykyinen bensaohjelma?

Mulla menee tossa avossa kyllä reilusti enemmän viinaa kuin esim. Painavemmassa Femmassa automaattilootalla... :roll:
9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja NG 900 2.0t Cabriolet -95 ex: 9-5 Aero Wagon -04 ja 9-3 Sport Business 2.0t -00

GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga » Pe Syys 07, 2018 22:32

No en ole kulutusta laskenut kun on harrasteauto kyseessä. Mutta silmämääräisesti tankin viisari laski vauhdikkaammin RE85:lla.
9000 Aero '97 & 9000 CS 2.3i A '95

GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga » La Joulu 22, 2018 15:31

Tuli ostettua toinenkin Saab eli onko sitten mielenterveys hetkellisesti järkkynyt ja katatonisessa & täyttä ymmärrystä vailla olevassa tilassa olen tällaisen mennyt hankkimaan. Noh, on siinä logiikkaakin taustalla. Nykyinen käyttö-Pösö menee todennäköisesti paaliin huhtikuussa kun ajoaika loppuu ja siksi tarvitsen sille korvaajan. No se tässä:

Kuva

Kuolinpesän autotallissa 10 vuotta(?) seissyt automaatti 2.3i. Auto oli katsastettu, joten ajelin sen pokkana Vaasasta Järvenpäähän vaikka luotettavuuden suhteen olikin hieman kysymysmerkkejä ilmassa. Öljyt ja laatikon öljyt menivät kotona heti vaihtoon, koska ne olivat myös 10 vuotta vanhat, kai. No automaatin toiminta parantui huomattavasti tämän jälkeen ja kaipa sitä voisi tehdä toisenkin vaihdon keväällä. Auto saa nyt olla talvilevolla huhtikuuhun asti, koska en kehtaa heti alkaa suolaamaan näin hyväkuntoista pirssiä pk-seudun loskapaskassa. Paaliin menevä Pösö ottakoon suolat vastaan viimeiseen asti. Niin, unohdinko jo kehua auton kuntoa? Kehutaanpa sitten: Tämä tonnari on erittäin hienossa kunnossa sisältä ja päältä. That's it.

Korjattavaa & huollettavaa

-ilmanvaihdon toiminta (puhaltaa vain kuumaa, paitsi LO-asennossa, jossa ilmastointi hyppää päälle ja pukkaa kylmää. Asennossa 17 puhaltaa taas heti kuumaa
-rattiakselin etäisyyssäädön lukitus ei lukitse
-kasettisoitin --> joku uudempi soitin
-nesteitä vois vaihdella enemmänkin + tulpat + ilmansuodatin

Sitten vaan ajoa, toivottavasti.
9000 Aero '97 & 9000 CS 2.3i A '95

Vastaa Viestiin