9000 Aero harraste ja 9000 2.3i A käyttö

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

9000 Aero harraste ja 9000 2.3i A käyttö

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Tuli ostettua tuommoinen Aero ja samalla siis eka Saabini ikinä eräältä foorumilaiselta maanantaina ja nyt tässä tarkoitus olisi aloitella auton ehostusta pikku hiljaa. Mittarissa on noin 450 000km ja katsastettu & ihan ajossa ollut. Kuitenkin autossa on muutama semmoinen piirre, että käyttöauton virkaa tämä ei meikäläisellä ala toimittamaan ainakaan heti.

Korjattavaa:

- Täristää pienellä nopeudella ykkös- ja kakkosvaihteella ja tuntuu kuin se tulisi samaan aikaan voimansiirrosta sekä ohjauksesta. Perkeleen rasittava juttu. Onko vika sitten noissa hydraulisissa moottorituissa vai mikä tämä on? Samanlainen setuppi on muuten myös Porsche 944:ssä eli hydrauliset moottorituet ja tasapainoakselit mutta niissä se tärinä ilmenee usein tyhjäkäynnilla ja poistuu kun kaasua painaa ( jos pelkät tuet siis rikki).
- Etujarrut vähän myös täristää ja jarruvoima voisi olla parempi.
- Tyhjäkäynnillä savuttaa ja palanut öljy haisee. Toivottavasti vaan turboahdin.
- Maalipinta on varsinkin auton peräpäässä aika karmaiseva. Jonkinlainen pusu sinne on oikeaan takanurkkaan joskus tullut ja se on sitten korjattu miten on. Takaluukku on myös ruosteessa ja ei istu kunnolla (panelien välit on epämääräiset). Koko auto pitäisi oikeastaan ylimaalata.
- ilmastoinnin joku putki on rikki ja sitten on jotain muita pikku juttuja.

Paljon on hyvääkin:

- Historiaa ja lippulappuja löytyy mukavasti, näitä on mukava kahlailla läpi. Mm. hyvä huoltokirja 300 000km asti 8)
- Sisusta saakelin hyvässä kunnossa, myös kuskin penkkikin kilometreihin nähden yllättävän siisti. Toki puunata tarvii hieman, etenkin rattia / ratin kehää.
- Pohja hyvässä kunnossa, myös peräpäästä takapyörien takapuolelta. Kun kävin Saappeja katsomassa, niin monessa oli aika reipasta ruostetta tuolla alueella. Vaikka ymmärtäähän sen, vanhoja autojahan nämä alkavat jo olemaan.
- Voimaa löytyy kyllä koneesta ja käy ihan nätisti. Tämä siis varauksin eli pitää tuo savutus selvittää ja miksei vaikka mitata ohivuotoja tms.
- Joku tuntematon ihminen marketin pihalla ja hänen hölmistynyt hymynsä kotimatkalla. Oliko se iloa Aeron näkemisestä vaiko naurattiko takakontin ruoste? :lol:

Kaikki vinkit tervetulleita uudelle saabistille. Toivottavasti en haukannut liian isoa palaa. Hetkessä tämän ehostus ei tapahdu ellei sitten lottovoittoa tule :)
Viimeksi muokannut GhostZigga, La Joulu 22, 2018 15:32. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9000 Aero '97
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Tuossa vielä kuva, joka kyllä imartelee maalipintaa:

Kuva
Viimeksi muokannut GhostZigga, Su Elo 13, 2017 20:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero '97
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 340
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Onnea autosta! Mukava saada kulmakunnalle vähän tyyliä :D
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Nyt ketuttaa aika lailla. Moottori on hyvistä vedoista huolimatta täysin väljä. Ohivuodot mäntien ohi noin noin 20, 60, 60 ja 80 % 8O Lisäksi turbo on aika loppu, no se ei sinänsä yllättänyt ja olinkin varautunut siihen. En tiedä oliko myyjä tietoinen motin kunnosta ja pysyi vain hiljaa asiasta... No en ala ketään syyttämään ja olisihan se naiivia minunkin puolelta kuvitella, että 454 000km ajettu kone olisi hyvä. Mutta toivoin parempaa mittaustulosta ja kun käyntiääni oli normaali ja menohalujakin oli, niin ajattelin sen olevan suht ookoo. Perkele sentään. Pakko se on kai korjata ja hirvittää jo valmiiksi remontin hinta. Eipä tommosella autolla mitään tee rikkinäisenä. Näpeille tuli :?

Farssi.
9000 Aero '97
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Voisihan tällä toki ajaa nykykuntoisenakin mutta kun kosla savuttaa kuin vanha Dv12, niin ei kyllä pysty. Sitä ihmettelen, että voimaa se edelleen tuottaa kelvollisesti, noin väljä kiuas? Ja harmi on suuri kun ajattelin ulkoasun ehostukseen/maalaukseen käyttäväni joskus sitten sen isomman summan. Mutta nyt rosvotaan heti kättelyssä luulot pois. No tässä nyt avaudun harmia pois. Joku sanoisi, että osta Corolla. En.
9000 Aero '97
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Onnea hankinnalle ja harrastus kohteitahan nämä tonnarit jo alkaa olemaan et eikun fiksaamaan ja raplaamaan kuntoon! :wink:

Ahtimen välyksen saat helposti kyllä selville,vaikka imupuolelta käsin tunnustelemalla.
Voi olla vaikka hyvinkin orkkis ahdin vielä. Sinne vaikka käytetty mitsu tilalle,sata-kaks euroa,tai pränikkä ahdin viis-kuus sataa.

Ei se moottorin kunnostus nyt ihan maltaita maksa,riippuen toki jääkö työ osuus itselle vai remppa pajalle. siitä muodostuu suurin osa kustannuksista.
Laakerit,rengassarjat,tiivisteet,n.500e Kannen peruskorjaus,riippuen sekin tekeekö itse/teettää.
Työtähän tuohon varmasti lasketaan +1000e jos pajalle vie..

Konehan tais olla B234,eli 2.3litrainen? Itse täyskunnostin 2.0litraisen padan uusilla osilla,parannetuilla öljynkierroilla jne. jolla ajettu max.5tkm ja jäi tosiaan ylimääräiseksi ulosajon seurauksena. Et sellainen optio löytyy sopuhintaan tarvittaessa.. :wink:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

jannevillepetteri kirjoitti:Onnea hankinnalle ja harrastus kohteitahan nämä tonnarit jo alkaa olemaan et eikun fiksaamaan ja raplaamaan kuntoon! :wink:

Ahtimen välyksen saat helposti kyllä selville,vaikka imupuolelta käsin tunnustelemalla.
Voi olla vaikka hyvinkin orkkis ahdin vielä. Sinne vaikka käytetty mitsu tilalle,sata-kaks euroa,tai pränikkä ahdin viis-kuus sataa.

Ei se moottorin kunnostus nyt ihan maltaita maksa,riippuen toki jääkö työ osuus itselle vai remppa pajalle. siitä muodostuu suurin osa kustannuksista.
Laakerit,rengassarjat,tiivisteet,n.500e Kannen peruskorjaus,riippuen sekin tekeekö itse/teettää.
Työtähän tuohon varmasti lasketaan +1000e jos pajalle vie..

Konehan tais olla B234,eli 2.3litrainen? Itse täyskunnostin 2.0litraisen padan uusilla osilla,parannetuilla öljynkierroilla jne. jolla ajettu max.5tkm ja jäi tosiaan ylimääräiseksi ulosajon seurauksena. Et sellainen optio löytyy sopuhintaan tarvittaessa.. :wink:
Joo siis ahdin todettu jo väljäksi myös. En sinänsä ole ensimmäistä kertaa pappia kyydissä, eri merkkisiä harrasteautoja on ollut viljalti. Paja saa nyt tehdä kunnostuksen, ei riitä aika ite ropata. Keskityn sitten vaikka pikku detaljeihin myöhemmin omien kätösten kanssa. Joo kone on B234R. Kiitos tarjouksesta mutta aion pitään koneen 2.3 litraisena. Katselinkin sun projektisäiettä. Kovaa settiä, hyvällä ja lopulta ikävällä tavalla. Ei tämä autoharrastus kovin järkevä juttu koskaan ole.
9000 Aero '97
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Ensi viikolla alkaa moottorin kunnostus ja olenkin hankkinut jo ison läjän osia valmiiksi, mukaan lukien kytkinpaketin. Turbo ja ja sisuskalut vielä hankkimatta, koska ei ole tietoa sylintereiden kunnosta. Että tarvitseeko siis koneistaa sylinterit ja hankkia ylikoon männät. No se selviää kohtapuoliin.

En ole oikeastaan ajanut kesän aikana autolla lainkaan ja tänään olikin sitten aika käydä 30 kilometrin ajolenkillä. Konepellin pumput pettivät molemmat kun avasin pellin eli ruikkivat nesteet pihalle :) Lisää protestointia ilmeni turbon käytöksessä: ahtoi kerran liikaa ja sitten joku ylipainesysteemi(?) ilmeisesti katkaisi bensantulon. Tämän jälkeen ahtoi hetken huonosti ja sitten taas liikaa. Mahtaisko hukkaportti jumittaa? Kun ei nämä Saabien sielunelämät ole vielä oikein tutuiksi tulleet. Vaikka eipä tuolla niin väliä ole kun palasiksi menee kuitenkin.

Osat muuten tilasin Englannista --> http://www.partsforsaabs.com/ Oikein hyvin toimi kaksi lähetystä kotiovelle saakka ja suht järkevät hinnat. Mm. kytkinpaketti oli nimellä "alternative" mutta pahvilaatikosta löytyi kuitenkin Sachsin paketti, joka jossain muualla näyttää maksavan noin 350 euroa mutta tuolta tuli n. 225 eurolla.
9000 Aero '97
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Mennyt fuelcutille. Mankkuvena melko varmasti syyllinen
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Ookoo, kiitos vinkistä. Samalla vois senkin sit uusia, ei tässä konkurssissa juuri enää tunnu.
9000 Aero '97
Ensio
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Su Kesä 28, 2015 08:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja Ensio »

Ei sua enään harmita ensi kesänä kun tämä kirmailee kuin nuori ori asfaltti laitumilla.

Pidä orkis sisusta ja ulkokuori ja tuunaa moottori kuntoon niin bling bling..
-:- Saab 9-3 Aero 2005 -:-
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

No joo näin on tarkoituskin. Mobilistin pussihousut löytyy kyllä vaatekaapista eli auton ulkonäkö säilyy täysin orkkiksena :)
9000 Aero '97
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

No nyt on kone auki ja selvisi ainakin huonoimman sylinterin ohivuodon syy: männässä on reikä 8O . Eli kaikki männät varmaankin vaihtuu Wössnereihin(?) Riittääkö hoonaus vai pitääkö olla ylikoko, se selviää myöhemmin. Lisään kuvia myöhemmin.
9000 Aero '97
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Siis noin 454 500km mittarissa ja ekaa kertaa on käsittääkseni kone nyt auki, turbokin on kai alkuperäinen. Kolme sylintereistä on silmämääräisesti hyvännäköisiä mutta yhdessä on jälkiä/naarmuja eli siinä missä oli tuo huono mäntäkin. Naarmut eivät kyllä ole lainkaan syviä, enemmänkin jälkiä vain. Sormella/kynnellä niitä ei pysty tuntemaan vaan seinämä tuntuu ihan sileältä. Kk-laakerit olivat suht kuluneen näköiset mutta silleen normaalilla tavalla kilometreihin nähden.

Kuva

Kuva

Mikäköhän tämän vaurion on aiheuttanut?

Kuva

Kuva

Kuva

Turbo on väljä ja siivetkin näemmä ottaneet jotain osumaa...

Kuva

Miten tämän putken saa pois tuosta? Vetämällä vaiko dynamiitilla?

Kuva
9000 Aero '97
GhostZigga
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
Paikkakunta: Järvenpää

Re: 9000 Aero uuteen lentoon, ehkä.

Viesti Kirjoittaja GhostZigga »

Koneistamolta kuului kummia: sylinterit olivatkin hyvin mitoissaan ( @ 454 500km 8O ) ja selvittiin pelkällä hoonauksella. Yhdessä sylinterissä olleet jäljet lähtivät pois hoonauksella ja mäntä ei ollut naarmuttanut seinämää siis. No sileältähän se sormeen tuntui alunperinkin. Eli tarve oli vain yhdelle uudelle männälle ja semmoinen löytyikin ihan kotikaupungin Mäkelän Autosta ja suoraan hyllystä. Uuden männän koko on AB ja niin olivat vanhatkin samaa AB-toleranssia. Ruotsista tilattiin uudet männänrenkaat, laakerit ja välilevyt, orkkis Saab-laatua. Männän sain järkihintaan kun oli vanhaa varastoa ja kokonaisuudessaan olen tyytyväinen, että selvittiin vähemmällä.

Toki ylikokoon poraus ja Wössnerit olisi ollut varma ratkaisu mutta kun en ole tästä mitään virihirviötä tekemässä, niin varmaan tulee ihan hyvä näin. Sylinterinkannessa ei ollut mitään merkillistä eli peruskunnostus ja uudet venttiilivarrenkumit sisuksiin. Kampiakseli oli myös hyvä ja se kiillotettiin. Koneistukset tehtiin Mäntsälässä yhdessä puljussa, en nyt muista sitä nimeä. Todella ystävällinen palvelu ja järkihinta. Suuttimet huollettiin myös, tai yksi suutin oli jotenkin huono, siitä ei tullut enää kalua. Eli yks uusi suutin ja 3 huollettua.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jatkuu...
9000 Aero '97
Vastaa Viestiin