Saab 9-3 2.8t xwd alustapäivitys

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tuomas1990
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Su Tammi 17, 2016 10:20
Paikkakunta: Ähtäri

Saab 9-3 2.8t xwd alustapäivitys

Viesti Kirjoittaja Tuomas1990 »

Moro etsin säädettävää alusta sarjaa neliveto saabiin mutta tarjontaa oli hyvin huonosti. Valmiina en löytänyt kuin speedpartsin ja maptunin sarjoja jotka kuuleman mukaan kesä/näyttely tarkoitukseen kun eivät vissiin suomen suolateistä tykkää.

Asiaa googlailtuani löysin linkin foorumille http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=479073 jonka perusteella muiden valmistajien alustan saisi pienillä muutoksilla myös xwd:n alle. Eroa etuvetoon on ainoastaan takapäässä. Jousen ja iskun vaimentimen pituus on eri nelivedossa.

Seuraavaksi pitikin sitten miettiä mikä alusta tuohon sovitetaan (hankala valinta eri merkkien väliltä koska toiset kehuu omaa sarjaansa ja toiset haukuu sitä ota niistä sitten selvää).

päädyin sitten BC racingin v1 sarjaan jota etuveto malliin myydään. Tilasin sarjan hiukan muokattuna tuon saabcentralin topicin mukaan. Eli eteen tuli jouset 10k jäykkyydellä (bc racingin sarjas oletuksena 8k) ja taakse tuli 220mm/6k suorat jouset (sarjas oletuksena 180mm/5kg tynnyri mallin jouset).Etu tolppien yläpäät otin camber säädettävänä (helpottaa myös asennusta kun ei tarvi vakio tolpista purkaa yläpäitä).

Sarjan tilasin Mamasanilta ja bc racingiin päädyin osaksi myös siksi että siihen sai tilattua jousia eri pituuksilla/jäykkyyksillä. Tässä vaiheessa pitää myös mainita että mamasanin asiakas palvelu on loistavaa ja apua löytyi sarjan jousia miettiessä siitä täydet pisteet.

Alustasarja sopi paikalleen ilman mitään mulkkauksia ainut ongelma muodostui taka iskunvaimentimissa niiden säätövara loppui kesken ja ulosjousto vara jäi todella pieneksi. Jouduin tilaamaan uudet taka iskunvaimentimet 4cm pidempinä jollin ongelma korjaantui ja ulosjousto vara on nyt kohdallaan.

Auto madaltui 4cm ja maavaraa jäi matalimmasta kohtaa vähän reilut 8cm yleisesti ottaen noin 11cm. Säätövaraa löytyy molempiin suuntiin että saa tiputettua/nostettua jos mieli tekee.

Nelipyörä suuntaus on tehty ja säätövarat riitti tuolla 4cm tiputuksella niin että sai laput vihreelle. Takana varat on tapissa että kovin paljoa alemmas ei kärsi laittaa mikäli arvot vihreelle haluaa. Sarjan mukana sain myös soveltuvuus todistuksen muutoskatsastusta varten. Katsastus vielä tekemättä (katsastetaan kun keretään).

Sitten vähän mitoja navasta pyörän kaareen: Edessä vakio 38.5cm nyt 34.5cm takana vakio 37.8cm nyt 34cm.

Alustalla olen kerennyt nyt ajaa muutaman sata kilsaa ja hyvältä vaikuttaa ei mikään pintakova kivireki vaan mukavan jämäkkä. Etupään jouset vois ehkä olla 9k jäykät mutta noikin menee. Kevyempään 2.0l xwd malliin laittaisin 8k tai 9k etujouset. Iskun vaimentimissa on jäykkyyden säätö jolla saa säädettyä vaimennuksen jäykkyyttä sopivaksi. Ulkonäkö koheni huomattavasti kun tuo neliveto on vakiona melko korkea kapistus.

Jos joku innostuu sarjaa tilaileen niin valmiina tätä ei (ainakaan vielä) saa verkkokaupasta tilattua mutta mamasanilla Toni Mård ainakin tietää asiasta millä muutoksilla sopii nelikon alle.