Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

No niin. Nyt on auto kasassa ja tuntuu toimivan pienen koeajolenkinkin jälkeen. Tässä kuvassa on alla nyt uudet talvisiirtopyörät. Näyttää nyt paljon paremmalta, kun niillä "eriparivanteilla".

Kuva

Meidät oli myös hyväksytty mukaan OP Suonenjoki ralliin ja starttaamme numerolla 112. Toivottavasti numeromme ei ole enteellinen...

Toivottavasti kelit on kohdallaan. Vielä voisi tulla vähän lisää lunta, että penkat olisivat pehmeämmät. No keskellä tietä ajattelin ajaa, ettei ainakaan ulosajon takia tarvitse keskeyttää. Nyt pakkasten jälkeen tien pitäisi olla ainakin jäässä. Pidetään sormet ristissä, että ei tule mitään lämmintä lauhaa jaksoa.
Kiristän tästä vielä vähän...

Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

10.1.2009 Op Suonenjoki ralli takana. Kuvasarja kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

Kuva
Auto kyytiin ja lauantaina nokka kohti Suonenjokea

Kuva
Kartturi tutustumassa tiekirjaan. EK 2:n pituus pisti mietteliääksi. Jo etukäteen 27 km erikoiskoe tuntui haasteelta.

Kuva
Katsastuksen jälkeen korvaamaton tallipäällikkömme pisti Saabin alle piiikkipyörät. Liukasta tuntui olevan meillä, mutta niin myös muilla.

Kuva
Startti tapahtui aivan Suonenjoen keskustasta.

Kuva
Se mitä eniten yritettiin välttää, tapahtui sitten aivan EK 2:n loppupuolella. Katsojia ei ollut lähellä, että auto olisi saatu takaisin tielle.

Kuva
Sunnuntaiaamuna Saab piti vielä hinata maasturilla tallille, koska pakettiauto-traileri yhdistelmä ei sinne päässyt.

Kuva
Kaiken pahan alku ja juuri, kytkimen työsylinteri.

Kuva
Myös vaihdekeppi otti pahasti itseensä kisan aikana. Keppi ei kestänyt kovaa kättä ja kytkimen puutetta.

Yhden kisan kokemuksen turvin matka, muut valmistautumistoimenpiteet, tiekirjan ja numeroiden noudot yms. toimenpiteet sujuivat jo mallikkaasti. Katsastuskin sujui hämmästyttävän nopeasti ja katsastaja merkitsi myös osastointimme hyväksytyksi katsastuskorttiin.

Katsastuksen jälkeen lisäsimme vielä bensaa varmuuden vuoksi, sillä meillä ei ollut tarkkaa käsitystä siitä, että paljonko esimerkiksi 27 km ek siirtymineen vie bensiiniä. Tankkauksen lisäksi toimenpiteinä tarvittiin vain piikkipyörät auton alle. Auto tuntui hyvältä ja toimi hienosti.

Noin kello 13 starttasimme matkaan Suonenjoen keskustasta. Yleisöäkin oli kertynyt paikalle jonkin verran.

Ensimmäinen siirtymä meni ongelmitta ja löysimme pienen koukkauksen jälkeen AT:lle. Kävin vielä takana lähtevälle ilmoittamassa, että väistän kiltisti kun hän ilmestyy takapuskuriin. Numerolla 113 ajoi Volvo 242:lla Ilpo Saari. Ilpo ilmoitti, että tuskin saa, koska ei ole ajanut rallia 15 vuoteen.

Hiukan taisi olla meillä jännitystä kabiinissa, koska auto lähti viivalta liikkeelle ennen kuin kaikki lähtövalot olivat sammuneet. Mielestämme selvä varaslähtö, mutta siitä ei kyllä tullut merkintää aikakorttiin. Pitää selvittää, että missä vaiheessa varaslähdöt huomioidaan. Itse pätkä oli varsin pientä ja liukasta tietä. Mutka, mutka ja ylös, alas ja mutkia toisen perään. Kartturin mielestä auton perä tuntui olevan jatkuvasti irti. Ensimmäinen EK oli noin 7 kilometriä ja se oli juuri sopivan pituinen pätkä. Sillekin mahtui pari sellaista OHO! tilannetta. Maaliin saavuimme melkein peräkkäin takana lähteneen kanssa, joten oli aivan selvä, että seuraavalla 27 km EK 2:lla tullaan näkemään ohituksia.

EK 1 ja EK 2 väliselle siirtymälle oli varattu jopa 1 tunti aikaa, joten perillä oli hetki aikaa odotella. Juttelimme muiden autokuntien kanssa ja totesimme, että aika liukasta tuntui olevan. Heti jos ajautui urien ulkopuolelle niin oli ongelmia pitää auto hanskassa.

EK 2:n lähtöön pääsimme ilman ongelmia ja vauhdikkaan lähdon jälkeen, kun todennäköisesti olin vaihtamassa kakkosta silmään, niin kytkin meni taas aivan löysäksi. Kakkonen löytyi kuitenkin ja samoin kolmonen. Ohjaamoon tuli kitkerä haju ja ajattelimme jo pysähtyä, mutta sitten haju hävisi. Matka jatkui tästä eteenpäin ilman kytkintä, mutta eteenpäin päästiin varsin hyvin ilman sitäkin.

Pituutensa ja teknisten ongelmien takia EK 2 oli melkoinen haaste kokemattomalle kuljettajalle. Jo ennen pätkän puoliväliä meidät oli odotettavasti ohittanut kaksi autokuntaa. Ensimmäinen kunnon ajovirhe sattui EK 2:n puolivälissä. Tiukan vasemman 90:n jälkeen auto oli mutkassa vähän liian poikittain ja renkaat hivenen väärässä suunnassa. Vasen etupyörä haukkasi penkkaan ja sitten mentiin sisäkurvin puolelle. Lunta oli kuskin ikkunan alareunaan saakka. Olin tässä vaiheessa jo varma, että tämä oli sitten tässä. Paikalla oli kuitenkin erittäin avuliaita ja riuskoja katsojia. Auto suorastaa heitettiin ojasta tielle ja saimme vielä alkuvauhditkin, että sain ykkösen silmään. Ihme ja kumma, olimme taas matkalla.

Jossakin vaiheessa vaihdekeppi oli kuitenkin ottanut itseensä ja vaihteet eivät enää löytyneet kovin hyvin. Nelosta ei ensin enää löytynyt ja sitten keppi vääntyi vielä jotenkin, jolloin muidenkin vaihteiden kanssa tuli ongelmia. Kokenut kuljettaja olisi tässä vaiheessa ottanut vauhdin täysin pois ja körötellyt EK:n maaliin.

Pääsimme jotenkin noin 25 km:n kohdalle, kunnes se eniten varomani asia tapahtui. Vasemman mutkan jälkeen tuli pieni nyppy, jonka jälkeen tuli melko tiukka vasen. Hain nypyllä kakkosta, mutta vaihdekeppi pyöri vain holtittomasti. Samalla ajoin hiukan sivuun oikealle urista ja auto nousi kevyen irtolumen päälle. Yritin korjata ohjaamalla takaisin vasemalle, mutta koska vetoa ei ollut etupyörillä niin auto jatkoi tangentin suuntaan. Siinä vaiheessa seisoin vain jarrulla ja toivoin, ettemme mene kovin syvälle.

Auto pysähtyi aika siististi penkkaan ulkokurviin. Vauhtia ei ollut tuossa vaiheessa kovinkaan paljon, mutta sen verran, että vasen etupyörä putosi tieltä. Paikalla ei tietenkään ollut katsojia, eikä autoa kahdestaan saanut mihinkään. Tällä kertaa kisa loppui sitten ulosajoon. Laitoimme varoituskolmion paikoilleen ja näytimme meidän jälkeen lähteneille (noin 119 auto...) varoitusmerkkiä, jottei kukaan olisi ajanut samaan kasaan. Pari kertaa näytti siltä, että meni aika läheltä.

Jouduimme odottelemaan varsin monta tuntia ennen kuin saimme auton takaisin traileriin ja pääsimme kotiin. Purkuauton perässä tuli onneksi ystävällisen harrastajan ohjaama maastoauto, joka varsin helposti kiskaisi Saabin penkasta. Tarkastelun jälkeen havaitsimme, että ulosajoista selvittiin vain kuljettajan henkisillä vaurioilla.

Jyväskylässä ylimääräistä ohjelmaa aiheutti vielä se, että vetoautomme ei pystynyt liukkaudesta johtuen vetämään Saabia tallille viemää mäkeä ylös. Mäen allekkaan autoa ei voinut jättää, koska vieressä kulkee vilkasliikenteinen tie ja auto olisi varmaan joutunut tihutyön kohteeksi yön aikana. Hinasimme sen hätäratkaisuna työpaikkani autotalliin aivan keskustaan. Oli siinä ohikulkijoilla ihmettelemistä, kun historikkimme kulki köyden päässä.

Tänään sunnuntaina kävimme sitten maasturilla hinaamassa Saabin kotitalliin tarkempaa analyysiä varten. Nyt näyttää, että kytkimen työsylinteri on korkannut, koska neste vuotaa männän juuresta. Vaihteen vaihtajaa ei olla vielä tarkemmin tutkittu, mutta jotakin sieltä on varmasti mennyt rikki.

Seuraavaksi ohjelmassa on kytkimen ja vaihteen vaihtajan korjaus. Sen jälkeen alle on pakko saada testikilometrejä, jotta kytkimen kestävyys voidaan todeta. Rakennamme sen nyt tarvittaessa vaikka valuraudasta, jotta sen takia ei seuraavassa kisassa tarvitse keskeyttää. Samoin molemmat kuljettajat tarvitsevat harjoituskilometrejä.

Kokemusta tuli siis jälleen runsaasti. Haluamme myös kiittää Karia avusta ja toivottavasti tämä oli pitkän sekä menestyksekkään tallipäällikköuran alku;)
Kiristän tästä vielä vähän...

saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3630
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Hieno kuvasarja ja selostus aiheesta :) Eikö melkein kannattaisi jollain jääradalla käydä kokeilemassa autoa kun saatte kuntoon?Luulisi että sielläkin selviäisi taas uusia piirteitä autosta?
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002

Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

saba90 kirjoitti:Hieno kuvasarja ja selostus aiheesta :) Eikö melkein kannattaisi jollain jääradalla käydä kokeilemassa autoa kun saatte kuntoon?Luulisi että sielläkin selviäisi taas uusia piirteitä autosta?
Olet aivan oikeassa. Olemme muutaman kerran käyneet radalla kokeilemassa, mutta seuraavaksi tavoitteena on päästä testaamaan sopivalle tienpätkälle. Radalla ei tahdo saada ihan oikeaa tuntumaa. Meillä on tiedossa yksi hyvä jäärata, mutta taidamme kysellä testipätkää tuolta Jämsän suunnasta.
Kiristän tästä vielä vähän...

McWerkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 16:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja McWerkko »

Pari kuva teidänkin autosta löytyy taas tuolta meidän sivuilta: http://ralli.verkkonen.net

Näköjään kiitollinen liimattava tuollainen "tuulilasitarra" 99:n lasiin... :D
Saab 9-5 2.3TA -98 *BioPower*
Saab 900S -91
Saab 99GLs -81

saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

McWerkko kirjoitti:Pari kuva teidänkin autosta löytyy taas tuolta meidän sivuilta: http://ralli.verkkonen.net

Näköjään kiitollinen liimattava tuollainen "tuulilasitarra" 99:n lasiin... :D
Makea tuo ajokuva, vaikkakin ollaan metri sivussa ajolinjalta mutta pääasia että näyttää vauhdikkaalta.

Tuulilasitarra ei ollut sitten yhtään suunniteltu Saabin tyyppiselle lasille vaan jouduimme sitä pilkkomaan palasiin, eipä tuo nyt niin tyylikäs edelleenkään ole....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net

hatami
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: Ti Marras 04, 2003 21:59
Paikkakunta: Laukaa

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja hatami »

Kyllä auto hieno on, vauhti on vaan aivan liian hidas tuolle autolle. Eka pätkällä tuli huomattua että ei oikein istu Möhkö hanskaan vieläkään. Ei tullut oikein kunnon video matskua. Nyt rajumpia otteita siihen autoon. :saab:

Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

hatami kirjoitti:Kyllä auto hieno on, vauhti on vaan aivan liian hidas tuolle autolle. Eka pätkällä tuli huomattua että ei oikein istu Möhkö hanskaan vieläkään. Ei tullut oikein kunnon video matskua. Nyt rajumpia otteita siihen autoon. :saab:
Helpommin sanottua kuin tehtyä :D Nytkin vedin ihan riskirajalla ja Hekalle sanoin suorilla, etten uskalla yhtään kovempaa ajaa. Kuulemma vauhti riitti kartturillekin. Kerran päästiin avustajien avulla ojasta ja toisella kerralla jäätiin sinne. Ekalla pätkällä oli myös muutamia happipaikkoja. Taitavammat kuskit saa sen näyttämään niin helpolta eikä näillä ajotaidoilla ja kokemuksilla pääse vielä kovaa. Joudutaan kuitenkin ajamaan muiden kokeneempien kuskien joukossa, joten näyttää varmaan aika huvittavalta. Olen itse nähnyt muutamia videoita, eikä se kovin vauhdikkaalta näytä.

Tästä voidaan vetää johtopäätös, että harjoitusta kaivataan. Auto tosiaan menisi jos vain uskaltaisi käskeä.
Kiristän tästä vielä vähän...

axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja axtec »

Uskomattoman hieno auto, ja komea kuvasarja.
Mites tuo Konela liittyy tuohon autoon?
Meisitko jotain Jämsän UA:n pätkää vai jonkun yksityisen?

saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Konela ja Lada liittyvät asiaan sillä tavalla että ko. vuonna 1977 ne olivat Suurajojen "pääsponsoreita" ja näin ollen osa muistakin tarroista on järjestäjän puolesta tulevia jotka olivat kaikissa autoissa, Rank Xerox, Rantasipi, SuurSeura ja Omega. Lada teksti esiintyi myös ovinumeroiden yläreunassa, kuten oheisessa Lampisen autossa.

http://s3.photobucket.com/albums/y57/Sa ... MPINEN.jpg

Kyseisiin tarroihin liittyy myös oikeasti sellainen episodi, että aikanaan osa talleista kieltäytyi mainostamasta toista automerkkiä. Noista tarroista pääsi eroon muistaakseni maksamalla ilmoittautumismaksun kaksinkertaisena. Ainoa mistä ei päässyt eroon oli ovinumeron teksti. Näin toimi muistaakseni tehdastalleista ainakin Fiat ja Ford.

Jämsän Ua:sta tarjosivat ennen kisaa testimahdollisuutta, mutta ei ihan yhden päivän varoajalla päästy liikenteeseen.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net

saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Mikäli vanhat 70-luvun Suurajojutut kiinnostaa niin oheisesta linkitä löytyy tarinaa.

http://www.f1-forum.fi/vb/showthread.php?t=25896
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net

Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Viikonloppuna tutkittiin kytkinvikaa ja tällä kertaa oli pettänyt työsylinteri. Mäntä oli korkannut ja nesteet vuosi juuresta pihalle. Posti toi jo uuden sylinterin ja samalla olisi tarkoitus uusia myös pääsylinteriltä tuleva letku. Erityisesti se tärinää vaimentava kumiletkun pätkä sylinterien välillä taitaa olla heikko kohta.

Pääsylinteri on vain niin pahuksen ahtaassa paikassa, ettei tahdo saada letkua vaihdettua. Pitää etsiä joku pienikäsinen tekemään se homma.

Tänään sain käsiini kuljettajakoosteen Suonenjoen rallista. Ei tosiaan olla vielä kovin vauhdikkaita, mutta ajo näyttää kuitenkin nauhalla jo joltakin. Vertailuna käytin vuosi sitten tehtyä kuljettajakoostetta Toivakan rallisprintistä. Silloin se vasta hitaalta näytti :D
Kiristän tästä vielä vähän...

saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Hommasimme uuden työsylinterin laakereineen, teräspunosletkun sylintereiden väliin ja uuden vaihdekepin tarkoituksena laittaa kytkinpuoli kuntoon. No, eipä taas onnistunut, vaihdekeppiä vaihtaessani otin keskikonsolin irti tarkoituksena nykiä käsin joku vaihde silmään että tietää mihin asentoon keppiä laittelee. Siirtäjätangosta nykiessä se alkoi tulla pelottavan paljon ohjaamon puolelle ja näin todettiin että sehän oli poikki. Loppuosa jäi vaihdelaatikon sisään ja näin valmistautuminen laatikkoremonttiin aloitettiin purkamalla konehuoneesta kaikki letkut ja johdot irti.

Ainoa asia mikä ei pitäisi mennä rikki oli siis rikki. No, onneksi koneen nostoon ei mene enää niin kauaa aikaa kun joskus ja asia ei ole ihan niin suuri katastrofi. Rattaat todennäköisesti on kunnossa, vaihteensiirtäjä ei vaan kestänyt kovaa käsittelyä samoin kun ei vaihdekeppikään. Jatkossa tiedetään että kytkimen hajotessa on paras lopettaa heti että säästytään suuremmalta tuholta. Samalla käydään läpi kaikki letkut konehuoneesta ja korvataan uusilla mikäli tarvetta on niin säästytään niistä johtuvista teknisistä vioista.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net

McWerkko
"Kaasari"
Viestit: 36
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 16:40
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja McWerkko »

Tässä vähän mallia koneen nosteluun briteiltä, vaikka väärän merkkinen auto onkin: http://www.youtube.com/watch?v=2Cf9tr5D_F8

Ja eikös ralliautoihin tehdä kaikki huollot nopeammin kuin vakioautoihin? ;)
Saab 9-5 2.3TA -98 *BioPower*
Saab 900S -91
Saab 99GLs -81

Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

McWerkko kirjoitti:Tässä vähän mallia koneen nosteluun briteiltä, vaikka väärän merkkinen auto onkin: http://www.youtube.com/watch?v=2Cf9tr5D_F8

Ja eikös ralliautoihin tehdä kaikki huollot nopeammin kuin vakioautoihin? ;)
vaikka mekin ollaa jo pari kertaa harjoiteltu niin ei ihan 42 sekuntiin tehdä niin kuin nuo britit. Toki autonakin oli Ford Escord;)
Kiristän tästä vielä vähän...

Vastaa Viestiin