Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Kone käy ja kukkuu todistettavasti. Mutta kuinkas sitten kävikään... Toisella käynnistyskerralla moottori ei hyrähtänytkään käymään. Viat paikallistettiin bensapumppuun ja ongelmat viittasivat virran saantiin.

Aika oli ilmeisesti ajanut akkumme ohi, koska latailut eivät tuoneet toivottua tulosta. Näin ollen päätimme vaihtaa akun sekä maajohdon ja akun kengät. Näitä meillä ei luonnollisestikaan ollut varastossa, joten koneen kunnollinen lämmitys ja kannen kiristys jäivät seuraavaan kertaan.

Uusi akku ei luonnollisestikaan sopinut aivan heittämällä paikoilleen vaan kiinnikkeet vaativat pientä sääntöjen mukaista modifikaatiota.

Sähköongelmien ohella saimme kuitenkin tehtyä mm. väliseinän ohjaamon ja takaluukun väliin. Edistystäkin on siis tapahtunut.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Koeajo suoritettu

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Vihdoinkin saimme koeajon ja kannen jälkikiristyksen suoritettua. Kone toimi hienosti ja varsinkin vaihdelaatikko ja sen välitykset sopivat tuohon moottoriin kuin nenä päähän, välitykset ovat juuri sopivat eikä veto lopu missään vaiheessa kesken. Vaihtoäänet ovat aika miehekkäät rusahdukset koska synkronointia ei ole vaan vaihteet vaan "lyödään" sisään. Ohessa muutama otos jäätävältä Päijänteen rannalta. Etuspoilerin asentoa pitää vielä hieman säätää se ei oikein istu vielä kunnolla ja kiinnittää se vielä sivuilta, ensi viikolla saamme levikkeet lokasuojiin niin alkuperäinen ulkonäkö alkaa olla kasassa toki maalausta vaille.

Kuva

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Ja lisäksi vaihdettiin vielä akunkengät sekä maajohto. Tämän jälkeen käynnistysongelmat hävisivät.

Toki hetki kannen kiristyksen jälkeen ihmeteltiin miksi ei käynnisty, mutta syyksi paljastui kiinnittämätön virranjakajan kansi... Ei Emssissäkään ole hyppysähköä.

Tämä jäi allekirjoittaneelta laittamatta paikalleen kannen kiristystoimenpiteen jälkeen, kun oli niin hoppu saada auto taas käyntiin :roll:

Tekemättömien töiden lista lyheni taas mukasti, mutta töitä vielä riittää tehtäväksi. Heti kun maa jäätyy kunnolla ja rata saadaan auratuksi niin testaus alkaa välittömästi. Tekemättömät työt eivät siis haittaa ajamista, vaan ovat lähinnä turvallisuuden parantamiseen tai sääntöjen täyttämiseen liittyviä asioita.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tänään tutkittiin nopeasti flektin hiljenemismysteeriä. Ennen koneremonttia toimi, nyt ei enää... Virran pitäisi kulkea, mutta propelli ei pyöri. Toivottavasti moottori ei ole sökö. No onneksi löytyy varalta toinen.

Aika oli rajallinen niin en ehtinyt irrottamaan flektiä kokonaan moottoritestiä varten. Torstaina mysteerin pitäisi selvitä.

Nostaa lämmöt aika korkealle ilman lisätuuletusta ja vielä kun testipätkälle lähdettäessä jäädytysjärjestelmässä oli jonkin verran ilmaa veden tilalla niin jouduttiin pitämään testimatkalla pieni jäähdyttelytauko. Piti silmä kovana tuijottaa lämpömittaria, ettei pääse vahinkoja syntymään.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Levikkeet saapuivat Matkahuoltoon ja kävin ne innostuksissani heti aamulla hakemassa, onhan nuo aika härskin näköiset mutta antavat mukavan agressiivisen ulkonäön etuspoilerin kanssa. Jos ei tehossa pärjätä niin ulkonäössä ainakin :lol: Levikkeet eivät itse asiassa ole edes Saabin levikkeet vaan C mallin Kadetin mutta istuvat melkein paremmin kuin Saabin omat, pientä muotoilua alareuna kyllä vaatii mutta muuten ovat oikein toimivat. Tarkoitus on myös maalata nuo ja etuspoileri mustaksi kuten alkuperäisetkin.

Kuva

Lainaan edellisen omistajan kuvaa josta selviää tuo levikkeen istuvuus.

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Levikkeet osa kaksi

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Eilen sain aikaiseksi maalata levikkeet ja etuspoilerin mustalla sekä harrastaa pientä jeesusteippi tuningia. Samalla hieman säädin etuspoileria hieman parempaan asentoon ja nyt se on oikealla kohdallaan. Ohessa kännykällä otettu hieman huono kuva asiasta.

Kuva

Edittiä: pari parempaa kuvaa etuspoilerista ja maalatusta maskista lisätty.

Kuva

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Viimeisimpänä projektina on nyt ollut veden ja öljyn sekoittuminen... Piti vain korjata vuotava venttiilikopan tiiviste, mutta samalla kerralla paljastui epämiellyttävä asia: öljy oli jo osittain harmaanut eli vettä päässyt jo toisen kerran öljyn sekaan.

Ensimmäisiä kauhuskenaarioita olivat mm. kannen tiivisteen vuotaminen tai kannen halkeaminen. Nämä kuitenkin rajattiin pois jo melkein alkuvaiheessa. Toinen oli imusarja, mutta sekin tiivistettiin remontin yhteydessä niin, ettei sekään voinut olla se syy. Jäljet johtivat lopulta vesipumppuun ja sieltä se syy sitten lopulta löytyikin. Ainakin nyt vahvasti näyttää siltä.

Uudet tiivisteet ja laakeri on nyt tilauksessa, joten varmuus saadaan vasta remontin valmistuttua. Tuo vuotava vesipumppu on tämän foorumin vastausten perusteella ollut monella muullakin syynä veden ja öljyn sekoittumiseen. Meillä meni yhdet hyvät kisaöljyt ja toiset vähän huonommat öljyt sekä 2xöljynsuodatin ennen kuin tajuttiin etsiä vikaa oikeasta paikasta. Onneksi koeajot ja koneen lämmittämiset olivat niin lyhyitä, ettei pahempaa vahinkoa ainakaan ole näyttänyt syntyneen.

Kovasti vielä tuntuu vastustavan, ennen kuin päästää kisaamaan. Autolle voidaan kohta ansaitusti antaa lempinimi "Murphy" tai suomalaisittain Murre.
Kiristän tästä vielä vähän...
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

No eihän se mennyt niinkuin piti, hankkimamme vesipumpun tiiviste oli uudemman malliseen moottoriin -77--> meidän lohkomme on vanhempaa mallia. http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=49327

Jotain saimme kuitenkin tehtyä eli uudet turvakaarien lisäputket on tallilla ja niiden sovittelua aloittelimme.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Joulu ja työt haittaa harrastuksia. Tähän kun vielä lisätään tiimiin kuuluvan perheen sairastelut ja toisen perheen lisääntymiset niin on taas saanut Saabi olla rauhassa. Tallilla vallitsee myös joulurauha...

Välipäivät on onneksi lomaa ja silloin käydään taas turvakaarien putkien kimpuun. Yksi pala jo ehdittiin puoliksi sovittaa. Hyvä tulee, mutta tulkoon.

Tuo vesipumpun tiivisteen sopimattomuus vähän harmittaa, mutta toivottavasti sellainen vanhempaan malliin sopiva jostain löydetään. Onnistuneeseen hankintaan johtaneista vihjeistä tarjotaan pullakahvit!
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Turvakaaret ovat vielä viimeisiä saumoja vaille valmiit. Hitsaussaumoistakin tuli oikein hyvät, kun malttoi harjoittelupaloilla hakea hitsauskoneen säädöt kohdilleen.

Valokuvia ei vielä uusista kaarista (tai lisäputkista) ole, koska unohdin ottaa kameran tallille. Kuvia on kuitenkin tulossa.

Sääntöjen puitteissa halusimme vahvistaa nykyisiä kaaria, jotka toki olivat jo valmiiksi hyvät. Nyt teimme keskelle kattoa v-kirjaimen muotoiset lisäputket sekä taakse toisen ristikkäisputken. Nyt takaikkunasta näkyy siis x-kirjain aikaisemman "kauttaviivan" sijasta.

Pienet kehitystoimet turvallisuuden parantamiseksi olivat mielestämme vaivan arvoiset.
Kiristän tästä vielä vähän...
jatrpt
"Kaasari"
Viestit: 5
Liittynyt: Ke Joulu 27, 2006 00:26

Viesti Kirjoittaja jatrpt »

Moi

Ootteko nähnä tätä:
http://www.saabvideos.com/videos.html
Saab 96/99 "The Name of the Game" Promo

Vilahtaako videossa 16 venanen motti.
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

moro

Tuossa on samalla sivulla 16-venasen kehityksestä koko ohjelma...

Saab "Project EMS" w/ Per Eklund Promo
Year: 1977
Duration: 16:50

http://www.saabvideos.com/videos.html

t.hopo
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Vesipumppua???

Viesti Kirjoittaja jar »

Vieläkös te etsitte sitä vesipumppua http://www.tradera.com/auction/aid_38724524

jukka a.
"2375"
99 EMS grp 2
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Vielä ei ole hallussa vesipumppua, mutta pari hyvää kontaktia jo on.

Torstaina saatiin kaarien lisäputket kunnolla kiinni ja samalla kolme kattoon tehtyä reikää tukittiin. Tuntui aika pahalta tehdä ehjään kattoon reikiä, mutta minkäs teet kun hitsaussaumat pitää olla putkien ympäri.

Tehtiin reiät reikäsahalla, jotta olisi voinut käyttää samat palat uudelleen. Reikäsaha söi kuitenkin vähintään yhtäpaljon peltiä kuin laikka, joten uudet pyöreät paikat piti tehdä kuitenkin. Hyvä idea, mutta ei toiminut käytännössä.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

jatrpt kirjoitti:Moi

Ootteko nähnä tätä:
http://www.saabvideos.com/videos.html
Saab 96/99 "The Name of the Game" Promo

Vilahtaako videossa 16 venanen motti.
On tullut sahattua tuota pätkää pariinkiin kertaan;) Muistaakseni siellä vilahtaa juuri tuo mainitsemasi harvinaisuus.
Kiristän tästä vielä vähän...
Vastaa Viestiin