Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja axtec »

Itse olen joutunut kolme sylinteriä sahaamaan rautasahalla keskeltä poikki, kun on kanssa tullut liian pitkälle ja juminut oikein kunnolla. Ja pitäisi olla ihan vakio kytkin osia, mutta kai niissä sitten jotain eroja on kun niitä ulos pullahtelee.
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja jar »

Ne palaset takaisin vauhtipyörän ja asetelman väliin...

terveisin
"2375"
99 EMS grp 2
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

jar kirjoitti:Ne palaset takaisin vauhtipyörän ja asetelman väliin...

terveisin
Tätä pitää kokeilla. Voiko se olla niistä aivan ohuista palasista kiinni...? Kyllä syö nimittäin miestä, kun ei tahdo kytkin toimia. Pitää palauttaa ihan alkuperäiset osat paikoilleen. Alkuperäisestä "setupista" ei enää puutu kun tosiaan nuo palaset vauhtipyörän ja asetelman välistä sekä sitten vanhan työsylinterin runko. Mäntähän pistettiin jo vanhasta tuohon uuteen.

Voisiko pääsylinteri (johon vaihdettiin uudet tiivisteet) ja uusi metallipunosletku aiheuttaa ylipainetta työsylinteriin? Oman järkeilyn mukaan ei, mutta tämäkin on tullut mieleen...
Kiristän tästä vielä vähän...
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Pinis kirjoitti:
jar kirjoitti:Ne palaset takaisin vauhtipyörän ja asetelman väliin...

terveisin
Voisiko pääsylinteri (johon vaihdettiin uudet tiivisteet) ja uusi metallipunosletku aiheuttaa ylipainetta työsylinteriin? Oman järkeilyn mukaan ei, mutta tämäkin on tullut mieleen...
+1
900C -86
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Kävinpä sitten kyselemässä uusia tiivisteitä vanhaan sylinteriimme, tiskillä tuli puheeksi että tiiviste on tekemisissä jarrunesteen kanssa. Nämä tiivisteet mitkä laitoimme eivät olleet jarrunesteen kestäviä vaan jotain ihan muuta, menee kuulemma viikko pari kun murenevat hitaasti, näin meillä on ilmisesti käynyt koska nyt kun tiiviste petti niin tuo aika oli siitä kulunut ja se petti heti kun kytkintä painoi. Eli tilanne ei olekkaan (ehkä) niin huono miltä se saattaa näyttää, pitää tosin vielä purkaa kerran tuo kytkin ja tsekata mikä oikeasti oli vikana. Toivottavasti selvitään oikeanlaisten tiivisteiden vaihdolla.....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

No niin, uudet tiivisteet vaihdettu ja kytkin ilmattu, taas toimii. Toivottavasti ei enää tarvitse palata tähän asiaan.....Käsijarrumme vaatii hieman herkistelyä että katsastus menee läpi mutta eiköhän tuo taas kohta ole virallisestikin ajokuntoinen. Procar Servicellä tiivisteet maksoi 6 eur kun Motonetissä ne maksaa 4 eur ja lähetys/pakkauskulut on 8 eur, arvatkaa kummasta haettiin....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

saab_99_rallye kirjoitti:arvatkaa kummasta haettiin....
Mää tiärän :wink:

Nyt on kyllä hyvä fiilis. Taisi Heka vielä puhelimessa mainita, että jarrut täytyy ilmata. Meillä oli takaa jarrusatulat hetken pois paikoiltaan kun tarkisteltiin säätöruuvien kuntoa ja olemassaoloa.

Heti kun saadaan katsastuksesta taas läpi niin varataan joku soppeli pätkä päiväksi ja haetaan vähän vahvistusta olemattomaan ajotuntumaan.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Jarrut ilmattu ja hyvin tuli taas tuntua polkimeen. Kytkinkin tuntuisi toimivan oikein hyvin. Toivottavasti viimeisin vika johtui vaan siitä vääränlaisesta (ei kestänyt jarrunestettä) tiivisteestä.

Tallin pihalla on oikein hyvä testipätkä pienelle koeajolle ja tein useamman kunnollisen jarrutuksen sekä pari lähtöharjoitusta :D Täytyy vielä hiukan jarrutella niin uudet takapalat hakee paremmin paikkansa.

Kesken koeajon lämmöt nousi normaalia korkeammalle, mutta vikakin löyty aika nopeasti. Ilmeisesti viimeksi konepeltiä pois nostettaessa flektin rele oli irronnut ja pudonnut etulokasuojan väliin. Tämän vika onneksi huomattiin nopeasti ja lämpöongelmat poistuivat saman tien.

Huomenna vielä vähän jarrutellaan ja toivottavasti saadaan käsijarru säädettyä. Lähes katsastusta vaille valmis...
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Pieni jarrujen säätö muuttuikin sitten täysiveriseksi jarruremontiksi. Takapään jarrut on auki ja osat levällään. Autossa oli ennen passitusta hydraulinen käsijarru, jonka muutimme takaisin vaijeritoimiseksi. Ensimmäinen versiomme oli sen verran pielavetinen ja meni niukin naukin katsastuksesta läpi, että päätimme tehdä kestävämmän ja tehokkaamman version.

Autossa on luokitellut Porsche 914:n (nelisylinterinen moottori, niitä on kuulemma myös kutoskoneella, jossa on isommat jarrut) takajarrut. Ilmeisen harvinainen malli, koska osia tuntuu olevan aika vähän tarjolla...

No varsinainen syy remonttiin oli se, että satuloista ei löytynyt kaikkia tarpeellisia säätöosia. Nämä olivat hydraulisen käsijarrun ansiosta tarpeettomat, joten niitä satuloista löytynyt. Nyt niitä taas tarvittaisiin... No onneksi aika paljon osia on saatu haalittua jo kasaan. Todennäköisesti enää yhdestä tiivisteestä kiinni koko homma. Tämä on vähän niin kuin Päättymätön Tarina...
Kiristän tästä vielä vähän...
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja jar »

Heipps

Et kai oikeasti odottanut, että tarinan aiheet loppuisivat tässä lajissa????

Terveisin
"2375"
99 EMS grp 2
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Juu, eipä nämä ikinä ole valmiita. Tuppaa vaan aina pienikin homma laajeta aina hieman isommaksi....Mutta jos tämän jälkeen päästäisiin jo pikkuhiljaa ajelemaan....
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Nyt on taas auto leimalla. Pieniä nyansseja lukuunottamatta priimakunnossa :D

Käytiin heti tekemässä leiman kunniaksi pieni lenkki. Suunnattiin Palokan katsastuskonttorilta kohti Nyrölää ja puikattiin Humalamäen vanhalle rallipätkälle. Ajattiin tietysti kaikkia tieliikennelakeja noudattaen reitti edes takas ja sitten takaisin tallille. Hienosti toimi!

Historian siipien havinaa Wikipediasta Humalamäestä:
"Erikoiskokeen katsojat saivat todistaa monia, myöhemmin legedaariksi muodostuneita tapahtumia - esimerkiksi Leo Kinnusen Porschen kaasuvaijerin katkeamisen, jossa kartanlukijana toiminut Jorma Pulkkinen siirtyi takamoottorisen auton takapuskurille säätämään kaasua. Vuoden 1972 katsojat saattavat muistaa Simo Lampisen edellisellä pikataipaleella Palsankylässä kaadetun, huonokuntoisen Saabin menoa. 1980-luvulla Jari Latvala ajoi EK:n loppupäässä ulos niin, että n. 20 senttiä paksu puu meni poikki.

Humalamäen kohtaloksi muodostui hyppyjen vaativuus kokemattomille ulkomaisille kuljettajille. Vuonna 1984 jälkipäässä ajaneen brittikuljettaja Julian Roderickin (numerolla 48) auto syöksyi paloaukean suoran viimeisestä hyppystä yleisön joukkoon. Tilanteen johdosta kymmeniä ihmisiä, mukaan luettuna kilpailijapari, loukkaantui, osa vakavasti. Vain hyvä onni esti kuolonuhrien syntymisen. Kyseisen tapahtuman johdosta Humalamäki poistettiin Jyväskylän MM-rallin erikoiskokeiden joukosta."


Takana on nyt lähes uudenveroiset jarrut, kun satulat kävivät huollossa ja uusimme tiivisteet sekä lisäilimme puuttuvat jarrujen säätöön tarvittavat osat. Satulat vielä maalattiin oikein jarrusatulamaalilla. Konttorilla takajarrut pitivät tosi tasaisesti ja käsijarrukin ylsi kiitettävälle tasolle. Nyt taas hymyilyttää. Sitten vaan testipätkä varaukseen ja lähdetään hakemaan ajotuntumaa.

Kuva
Kuvakulma on vähän hassunkurinen, mutta ihan siistin satuloista tuli remontin jälkeen. Palatkin on nyt ihan uudet.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tänään oli vuorossa tripin kunnostus. Itse asiassa pari ensimmäistä kilpailua ajettiin ilman sitä. Ensimmäisessä kisassa ei osattu kalibroida ja toiseen kisaan valmistautuessa huomattiin, että se ei toimi.

Yleismittarilla ja Trippi Oy:n ohjeiden mukaan testattiin, että mittari näytti toimivan, mutta anturi ei antanut pulsseja. Anturi on yksinkertainen laite, mutta kyllä sekin näköjään voi mennä rikki. Loppuviikosta tuli postissa uusi anturi ja tänään se saatiin paikoilleen. Nyt alkoi trippi taas toimia. Vielä pitää tarkistaa sorapyörille oikeat kalibrointiluvut, että menee matkat oikein kisassa.

Alustavasti on nyt kaavailtu, että seuraava kilpailu on Historic Trophyn päätöskisa Lammi-ralli 10.10.2009 http://www.lamminua.net/lammiralli/. Ja voi tulla ihan rohkeasti morjestamaan huoltoon.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Pieniä kisavalmisteluja. Klipsit kiinni nippusiteillä aikakorttia varten sekä parille varakynälle. Nyt on hyvä. Ajohaalarissa ei ole sopivaa taskua aikakorttia varten, joten askartelin säilytyspaikan kattoon kartturin pään päälle.

Nyt kortin voi tuikata näppärästi aina samaan paikkaan, josta se myös löytyy. Itsellä kävi ensimmäisessä kartturipestissä niin, että kortti oli jossakin vaiheessa hetken hukassa, kun ei ollut vakipaikkaa.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Viikonloppuna tuli paranneltua lisävalojen kiinnityksiä. Nyt ei pitäisi enää täristä pahasti. Illan pimetessä täytyy vielä suunnata valot. Lokakuussa kisoissa voi jo tarvita lisävalaistusta. Ajetaan taas varmaan isolla numerolla ja muutenkin kun viihdytään pitkään pätkillä niin pimeähän siellä ehtii tulla.

Viikonlopun aikana vaihdettiin myös etupäähän uudet jarrulevyt sekä palat. Katsastusmies jo huomatti, että kartturin puolen etulevy on kiero, kun testerin neula vaelsi levottomasti. Saattoi mennä mutkalle silloin Suonenjoella kun hurautin pari kertaa ojanpohjille syvään hankeen... Nyt kuitenkin taas toimii hienosti.
Kiristän tästä vielä vähän...
Vastaa Viestiin