Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Tiimimme siirtyi nettiaikaan osoitteessa http://www.saab99rallye.net
Sisältöä tulee pikkuhiljaa.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
jar
"Ruisku"
Viestit: 135
Liittynyt: Ma Syys 05, 2005 07:45

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja jar »

Hienoa!
"2375"
99 EMS grp 2
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Löydettiin kummia osia öljypohjan pohjalta vaihteiston huollon yhteydessä. Mistähän ne voisivat olla peräisin? Epäiltiin ensin öljypumppua, mutta ei ne räjäytyskuvien perusteella sieltä näyttäisi olevan. Hiukan kuvat on rakeisia, kun tuo kännykän lähikuvaominaisuudet ovat vähän niin ja näin...

Kuva

Kuva
Kiristän tästä vielä vähän...
veini siekkinen
"Hirsch"
Viestit: 889
Liittynyt: To Helmi 03, 2005 11:56

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja veini siekkinen »

moi.osat näyttäs olevan jakopään ketjunkiristimen sisästä,eli sieltä alemmasta kiristimestä .eikun konetta pois ja koppaa auki.
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Jep. Kiristimestä hyvinkin. Laahain löytyi jakopään kopan sisältä... eli kaikki osat tallella:) Todennäköisesti meiltä on kiristin karannut viimeksi kun nokka-akseli oli pois paikoiltaan. Meiltä amatöörien puuhastelua, mutta tuuria on ollut mukana melkoisesti kun ketju on pysynyt paikallaan.

Olkoon tämä varoittavana esimerkkinä muille...
Kiristän tästä vielä vähän...
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja gls »

veini siekkinen kirjoitti:moi.osat näyttäs olevan jakopään ketjunkiristimen sisästä,eli sieltä alemmasta kiristimestä .eikun konetta pois ja koppaa auki.
käyny vanhanaikaset :) on kyllä ollut tuuri ettei oo rusahtanut..
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Pinis kirjoitti: Todennäköisesti meiltä on kiristin karannut viimeksi kun nokka-akseli oli pois paikoiltaan.
B-koneessahan nokkaketjua ei saa päästää löystymään, koska silloin kiristin pääsee tulemaan ulos ja takaisin saaminen vaatii jakopään kopan aukaisemista - eli moottorin nostamista. Jos nokka-akselin hammasratas irroitetaan, on se siirrettävä vasemmalle sitä varten moottorissa olevaan telineeseen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Nyt on vehkeet taas kasassa, mutta työsylinteri korkkas taas kun kytkintä yritettiin ilmata. Voi olla että johtuu siitä että meidän vauhtipyörä on normaalia ohuempi ja kytkinsylinteri pääsee menemään liian pitkälle koska vauhtipyörä+kytkinasetelma on liian ohut. Katsotaan joudutaanko laittamaan jotain lisäkorokkeita että paketin paksuus on riittävä. Tutkitaan asiaa...
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Pitkästä aikaa jotain kerrottavaa, hiljaista on ollut muiden kiireiden vuoksi. Vaihdoimme käsijarrukahvan uuteen joka oli 900:sta peräisin jossa on paremmat säätömahdollisuudet, samoin vaijerit ovat hieman paremman mittaiset kuin kiinni olleet. Katsastuksessa ongelmaa aiheutti huono pitävyys koska vaijerit oli liian pitkät ja niissä oli senverran löysää että aina mentiin rimaa hipoen läpi.

Koeajokin uudestaan kootulla laatikolla jäi lyhyeksi koska työsylinteri korkkasi taas, tämä johtunee siitä että vauhtipyörästä otettiin viime koneistamokeikan yhteydessä vielä lisää, ennestään se oli jo aikalailla ohut. Taisi mennä liian ohueksi koska nyt sylinteri pääsee korkkaamaan, hommaamme uuden vauhtipyörän josta otamme hieman maltillisemmin pois tavaraa.

Viimeiset tarrat myös ilmestyivät kylkeen eli legendaariset Nortit.

Kuva

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Työsylinterin ja vaihdelaatikon väliin olisi kohtuullisen yksinkertaista sorvata korokepala, jolla saisitte tuon ongelman kuriin. Toinen mahdollinen paikka korottaa pakettia olisi laittaa koroke männän ja painelaakerin väliin. Ohentunut vauhtipyörä kun ei sinänsä ole mikään huono asia. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Mertmi kirjoitti:Työsylinterin ja vaihdelaatikon väliin olisi kohtuullisen yksinkertaista sorvata korokepala, jolla saisitte tuon ongelman kuriin. Toinen mahdollinen paikka korottaa pakettia olisi laittaa koroke männän ja painelaakerin väliin. Ohentunut vauhtipyörä kun ei sinänsä ole mikään huono asia. :wink:
juu, ei ohuesta vauhtipyörästä haittaa ole ja uusikin tulee olemaan ohut.... :lol:
vika piilee vaan siinä että meillä oli tuossa sintterikytkin ja nyt siihen on vaihdettu turbon vastaava, alkuperäinen vauhtipyörä on mitoitettu tuon sintterilevyn mukaan ja nykyinen ei varmaan käy noihin mittoihin. Ilmeisesti puhutaan aika pienistä paksuuseroista joilla on suuri vaikutus. No, sorvautetaan uusi pyörä ja katsotaan mitä tapahtuu...Jos ei asetu niin mietitään sitten nuo korotuspalat.
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
66Saab74
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: Ma Maalis 17, 2008 12:15
Paikkakunta: Lahti

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja 66Saab74 »

Mielenkiintoinen juttu. Luin koko pätkän kerralla . Kärsivällisyyttä vaatii niin ja aikaa Ralli projektikin. Onnea ja menestystä jatkoon !
Saab 1974 L. 4d. 1.85L. Oranssi , rekistöröity uudelleen 28.4-09. Jäsen 3689. Renu Megane 1.9dci ja LT volsu asuntoauto.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

saab_99_rallye kirjoitti: No, sorvautetaan uusi pyörä ja katsotaan mitä tapahtuu...Jos ei asetu niin mietitään sitten nuo korotuspalat.
Jep jep. Ajattelin vaan kommentoida, kun tuossa männäviikolla sorvasin erään Foordin kytkimen osia matalammaksi (tämäkin kilpa-auto). Siinä oli ongelma päinvastainen, eli kytkinsylinteri oli liiankin pohjassa ja kytkimelle ei ollut yhtään kulumisvaraa. Levyn kuluessahan männän pitää päästä menemään sisempään sylinteriin. Jutussa oli sellainen erikoisuus, että autossa käytetään saabin kytkinsylinteriä. :wink:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Se pieni ero......kaksi kertaa kytkimen ilmattuani ja molemmilla kerroilla työsylinteri korkkasi, ajattelin että on se p*****kele kun ei kytkin voi toimia. Purin työsylinterin ja vertasin uuden työsylinterin osia vanhaan sylinteriin joka oli tallessa. Rungot oli samankokoiset, keskiosa sylinteristä oli samankokoinen mutta....liikkuva sylinteri olikin erikokoinen, vanhassa painelaakeri tulee lähtökohtaisesti jo pitemmälle ja näinollen liikkuva sylinteri ei pääse niin pitkälle kuin uudessa. Tästä johtui että sylinteri työntyi ulos. Laitoimme uuden rungon, uuden keskiosan mutta vanhan männän ja homma toimii kuin junan vessa. Oheinen kuva selventää mistä on kysymys, ero ei ole suuri mutta tässä tapauksessa ratkaiseva. Vasemmalla vanha ja oikealla Motonetin uusi.

Kuva
# 99 EMS 1977 (tehtaan vanha kilpuri) #
http://www.saab99rallye.net
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja Pinis »

saab_99_rallye kirjoitti:Laitoimme uuden rungon, uuden keskiosan mutta vanhan männän ja homma toimii kuin junan vessa.
Vaan eipä toimi enää... Eilen taas työsylinteri korkkasi. On se kumma! Viime kasauksen jälkeen ajelin pihalla pikku tovin ja poljin kytkinta oikein kunnolla. Nyt sitten tallista ulos ajettaessa tai oikeastaan jo autoa startatessa mäntä tuli taas liian ulos, jolloin nesteet karkasi pihalle. Nyt täytyy mitata tosi tarkkaan kaikki osat ja yrittää paikallistaa syytä tähän pitkään piinanneeseen vikaan.
Kiristän tästä vielä vähän...
Vastaa Viestiin