Saab 99 Rallye projekti

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Saab 99 Rallye projekti

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Alkuperäinen 1977 tehtaan rakentama, autoja tehty alunperin 2 kpl samanlaisia. Nykyinen maalipinta ei ole alkuperäinen, tarkoitus on tehdä autosta alkuperäisen näköinen mitä se oli vuonna -77. Autosta on tarkoitus tehdä historickelpoinen peli pienillä muutoksilla mm. vilkut ja takavalot. Tällä hetkellä autosta on kisalaatikko rikki, eli rattaista puuttuu muutama hammas, selvittelemme korjausmahdollisuutta rattaisiin. Tarkoitus on saada auto mahdollisimman nopeasti sinne minne se kuuluukin eli tielle ja kisoihin.

kuvia: http://photobucket.com/albums/y57/Saab_99_rallye/
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Pe Syys 23, 2005 08:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
saab_99_rallye
"Turbo"
Viestit: 229
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Saab 99 rallye

Viesti Kirjoittaja saab_99_rallye »

Auto on ollut kisakäytössä alusta saakka, Lampisen Simolla ja jollain muulla. Auto on ollut meillä vasta pari viikkoa, selvittelemme paraikaa auton historiaa mm. alkuperäistä väriä, yms. historiaan liittyvää mutta kerromme projektin etenemisestä kunhan lisätietoa löytyy. Koneessa on tehoa vakiona 118 hp, tällä hetkellä pitäisi löytyä n. 155 hp.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

hemmitin hienoa... :o
Mahtava peli....... :P
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4027
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Hienoa! Kerrassaan mahtavaa! Vaikuttaa hyväkuntoiselta. Etsin hetken, mutten löytänyt kuvaa tuollaisesta "uutena". Se on kai kuitenkin valkoinen ollut. Mustasta kyllä kuvan löysin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Kapaleino
"Hirsch"
Viestit: 742
Liittynyt: Ma Touko 12, 2003 18:19
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Kapaleino »

Hienoa upeeta mahtavaa aina lämmittää sydäntä kun joku tekee kilpa -autoja.
Kyllähän sitä kaikkea rakentais kun olis rahaa ja aikaa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Luca,joko minä saan siunauksesi tehdä mun punasesta-74:sesta rallipeli? :wink:
KKuisma
"Saabisti"
Viestit: 256
Liittynyt: Pe Loka 10, 2003 20:34
Paikkakunta: Saarijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KKuisma »

Suomen tallin ysysit oli sinivalkoisia vuonna -77. Tiedätkö mikä rek.num autossasi on alunperin ollut? Mulla on lehdestä skannattuna kuva Rainion kuskaamasta AJX-702 ysiysistä. Jos jollain olisi kotisivutilaa niin laitettaisko kuva näytille? Hieno projekti sulla on... haaveena itselläkin joskus tehdä tuommoinen hopea/vihreä EMS replika.
Kimmo #1373
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Mahtaako olla alkuperäinen kori, runkopalkkejahan on vaihdettu ralleissa useasta rallipeleistä, kun ollaan vedetty pöpelikköön.. Tähän faktaa ei myönnetä, eihän :wink:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Nätti peli. Onko nuo vaihdelaatikon osat stydimpiä kuin vakiot, ainakin näyttivät?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Aivan kuin olis jotain yhteistä tuon oikeanpuoleisen kanssa:

Kuva

Kuva
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Tässä viimeisimpiä kuulumisia ja historian vaiheita projektistamme. Osan kertomuksessa esiintyvien henkilöiden sukunimet olemme poistaneet hienotunteisuussyistä...

Automme kuului Scan-Auton kilpatalliin, jota vuonna -77 johti jo edesmennyt Klaus. Autoja rakennettiin tietojemme mukaan yhteensä kolme kappaletta Simo Lampiselle, Jari Vilkkaalle ja Tapio Rainiolle. Autot olivat alkuperäiseltä väritykseltään sinivalkoisia. Aiheesta olemme jo haastatelleet Lampista ja Rainiota.

Tapio Rainion mukaan vuonna 1977 autolla osallistuttiin mm. Jyväskylän Suurajoihin. Mukana oli Rainion ja Lampisen lisäksi ainakin myös kaksi ruotsalaista, Stig Blomqvist ja Per Eklund. Kaikki herrat ajoivat Saab 99:llä. Kisa ei mennyt kuitenkaan suunnitellusti vaan kaikki Saab 99-autokunnat joutuivat keskeyttämään. Auto oli kuulemma tuolloin vielä hyvin alkutekijöissään ja ruotsalaiset kehittivätkin autoa vielä eteenpäin. Siitä tuli myöhemmin ilmeisesti kohtuullisen kilpailukykyinen mm. rallicrossiin.

Automme alkuperäinen rekisterinumero on ollut AJX-702 ja se on pitkään ollut luokiteltu A-ryhmään (luokitustodistus A 5004). Auto muuttuu toimestamme Historic-autoksi muuttamalla mm. etuvilkut ja takavalot vanhemman malliksi. Muista tarvittavista muutoksista on jo keskusteltu mm. tekniikkaryhmän kanssa.

Saab on varustettu kaksi-litraisella ruiskumoottorilla (K-jetronik), joka on historic:iin luokiteltu jo vuonna 1973. Moottorin alkuperäinen teho on noin 118 hv ja nykyisellään noin 155hv. Autossa on myös suorakytkentävaih-teisto, joka on luokiteltu historic:iin, kytkimenä on Sachin sintteri-kytkin. Saabiimme on tehty aikoinaan korin vaihto ja nykyinen kori on kaatamaton (tämä pitää myöntää...). Korin vaihdon yhteydessä prosentit jäivät alle 50 %, joten auto on mahdollista rekisteröidä vanhalle rekisterinumerolle.

Saab poistettiin rekisterissä jossakin vaiheessa, koska auton omistussuhteita on vuosien mittaan selvitelty jopa oikeudessa. Kilpurimme omisti 80-luvun loppuun asti Heikki, jolta auton silloin osti Olli. Olli kilpaili autolla viimeisen kerran vuonna 2003, jonka jälkeen se jäi seisontaan noin 1,5 vuodeksi..

Viimeisen kilpailun yhteydessä autossa havaittiin käyntihäiriö, mutta silloin auton vikoihin ei kiinnitetty sen enempää huomiota. Viimeisintä omistajanvaihdosta edeltäneen huollon aikana todettiin kuitenkin paha vaihdelaatikkovika, kun laatikosta putosi pala ratasta. Tarkempi tutustumi-nen paljasti, että ryhmärattaasta oli lohjennut pala kahdesta paikasta ja tämä vika oli vaurioittanut myös toista ratasta. Auto, moottori ja vaihdelaatikko siirtyivät huostaamme 13.3.2005 osissa, joskin samalla autokyydillä.
Kiristän tästä vielä vähän...
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Saiskos tietoa koneeseen tehdystä muutoksista?
Pinis
"Ruisku"
Viestit: 107
Liittynyt: To Maalis 17, 2005 13:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Pinis »

Muutoksista ei ole meillä vielä tietoa. Pitää avata kone ensin ja katsoa... Suuria muutoksia ei ole tehty, koska edellisen omistajan mukaan A-ryhmässä oli aika tiukat säännöt moottorin muutoksista. Heikot tiedot siis koneesta vielä tässä vaiheessa.
Kiristän tästä vielä vähän...
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Tervehdys!

Jos vain toinen kotimainen taipuu, niin suosittelisin surffaamaan ruotsalaisilla sivustoilla. Länsinaapurissa 99:n ralliversioita on enemmän ja käytetäänpä niitä edelleenkin rallicross -autoina (=folkrace).

Svenska Saabklubbenin sivuilla on oma foorum-osionsa vanhoille ralli-Saabeille:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/p ... =0&Board=4

Sieltä löytyi mm. lukemat A-luokan nokka-akselille. Tai sitä ainakin stdA:n uskon tarkoittavan
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/s ... e=2#548132

"hej krister..
så som jag fått beskrivit mig för hur kammen är så kommer den från 4000 och uppåt..det är ju ingen vild sak bara att du fått ca 1000 varv till på topp..
är ju inga hiskeliga lyft heller
290 " duration vid 0,20
nockvinkel 108-110 grader
10,8 på insug å 11,0 på avgas
mvh åke "

Pikainen suomennos, jota saa korjata, koska en tunne kovin hyvin terminologiaa:
"...tällä nokalla tehot tulevat alkaen 4000 (rpm?) ....ei mitään mullistavaa, saat noin tuhat kierrosta lisää ylärekisteriin.
290 asteen aukioloajat 0,20 mm nostolla
nokkakulma 108-110 astetta
nostot: 10,8 mm imu ja 11,0 mm pako"

Pidähän meitä ajan tasalla projektin etenemisestä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Vastaa Viestiin