Saab 99 Rallye projekti
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Saab 99 Rallye projekti
Alkuperäinen 1977 tehtaan rakentama, autoja tehty alunperin 2 kpl samanlaisia. Nykyinen maalipinta ei ole alkuperäinen, tarkoitus on tehdä autosta alkuperäisen näköinen mitä se oli vuonna -77. Autosta on tarkoitus tehdä historickelpoinen peli pienillä muutoksilla mm. vilkut ja takavalot. Tällä hetkellä autosta on kisalaatikko rikki, eli rattaista puuttuu muutama hammas, selvittelemme korjausmahdollisuutta rattaisiin. Tarkoitus on saada auto mahdollisimman nopeasti sinne minne se kuuluukin eli tielle ja kisoihin.
kuvia: http://photobucket.com/albums/y57/Saab_99_rallye/
kuvia: http://photobucket.com/albums/y57/Saab_99_rallye/
Viimeksi muokannut saab_99_rallye, Pe Syys 23, 2005 08:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Turbo"
- Viestit: 229
- Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 21:58
- Paikkakunta: Jyväskylä
- Viesti:
Saab 99 rallye
Auto on ollut kisakäytössä alusta saakka, Lampisen Simolla ja jollain muulla. Auto on ollut meillä vasta pari viikkoa, selvittelemme paraikaa auton historiaa mm. alkuperäistä väriä, yms. historiaan liittyvää mutta kerromme projektin etenemisestä kunhan lisätietoa löytyy. Koneessa on tehoa vakiona 118 hp, tällä hetkellä pitäisi löytyä n. 155 hp.
- jariha
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 4027
- Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
- Paikkakunta: Kajaani
- Viesti:
Hienoa! Kerrassaan mahtavaa! Vaikuttaa hyväkuntoiselta. Etsin hetken, mutten löytänyt kuvaa tuollaisesta "uutena". Se on kai kuitenkin valkoinen ollut. Mustasta kyllä kuvan löysin.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 9-3 SC TTiD '09 :: instagram.com/autoileva_veijari
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Suomen tallin ysysit oli sinivalkoisia vuonna -77. Tiedätkö mikä rek.num autossasi on alunperin ollut? Mulla on lehdestä skannattuna kuva Rainion kuskaamasta AJX-702 ysiysistä. Jos jollain olisi kotisivutilaa niin laitettaisko kuva näytille? Hieno projekti sulla on... haaveena itselläkin joskus tehdä tuommoinen hopea/vihreä EMS replika.
Kimmo #1373
Nätti peli. Onko nuo vaihdelaatikon osat stydimpiä kuin vakiot, ainakin näyttivät?
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Tässä viimeisimpiä kuulumisia ja historian vaiheita projektistamme. Osan kertomuksessa esiintyvien henkilöiden sukunimet olemme poistaneet hienotunteisuussyistä...
Automme kuului Scan-Auton kilpatalliin, jota vuonna -77 johti jo edesmennyt Klaus. Autoja rakennettiin tietojemme mukaan yhteensä kolme kappaletta Simo Lampiselle, Jari Vilkkaalle ja Tapio Rainiolle. Autot olivat alkuperäiseltä väritykseltään sinivalkoisia. Aiheesta olemme jo haastatelleet Lampista ja Rainiota.
Tapio Rainion mukaan vuonna 1977 autolla osallistuttiin mm. Jyväskylän Suurajoihin. Mukana oli Rainion ja Lampisen lisäksi ainakin myös kaksi ruotsalaista, Stig Blomqvist ja Per Eklund. Kaikki herrat ajoivat Saab 99:llä. Kisa ei mennyt kuitenkaan suunnitellusti vaan kaikki Saab 99-autokunnat joutuivat keskeyttämään. Auto oli kuulemma tuolloin vielä hyvin alkutekijöissään ja ruotsalaiset kehittivätkin autoa vielä eteenpäin. Siitä tuli myöhemmin ilmeisesti kohtuullisen kilpailukykyinen mm. rallicrossiin.
Automme alkuperäinen rekisterinumero on ollut AJX-702 ja se on pitkään ollut luokiteltu A-ryhmään (luokitustodistus A 5004). Auto muuttuu toimestamme Historic-autoksi muuttamalla mm. etuvilkut ja takavalot vanhemman malliksi. Muista tarvittavista muutoksista on jo keskusteltu mm. tekniikkaryhmän kanssa.
Saab on varustettu kaksi-litraisella ruiskumoottorilla (K-jetronik), joka on historic:iin luokiteltu jo vuonna 1973. Moottorin alkuperäinen teho on noin 118 hv ja nykyisellään noin 155hv. Autossa on myös suorakytkentävaih-teisto, joka on luokiteltu historic:iin, kytkimenä on Sachin sintteri-kytkin. Saabiimme on tehty aikoinaan korin vaihto ja nykyinen kori on kaatamaton (tämä pitää myöntää...). Korin vaihdon yhteydessä prosentit jäivät alle 50 %, joten auto on mahdollista rekisteröidä vanhalle rekisterinumerolle.
Saab poistettiin rekisterissä jossakin vaiheessa, koska auton omistussuhteita on vuosien mittaan selvitelty jopa oikeudessa. Kilpurimme omisti 80-luvun loppuun asti Heikki, jolta auton silloin osti Olli. Olli kilpaili autolla viimeisen kerran vuonna 2003, jonka jälkeen se jäi seisontaan noin 1,5 vuodeksi..
Viimeisen kilpailun yhteydessä autossa havaittiin käyntihäiriö, mutta silloin auton vikoihin ei kiinnitetty sen enempää huomiota. Viimeisintä omistajanvaihdosta edeltäneen huollon aikana todettiin kuitenkin paha vaihdelaatikkovika, kun laatikosta putosi pala ratasta. Tarkempi tutustumi-nen paljasti, että ryhmärattaasta oli lohjennut pala kahdesta paikasta ja tämä vika oli vaurioittanut myös toista ratasta. Auto, moottori ja vaihdelaatikko siirtyivät huostaamme 13.3.2005 osissa, joskin samalla autokyydillä.
Automme kuului Scan-Auton kilpatalliin, jota vuonna -77 johti jo edesmennyt Klaus. Autoja rakennettiin tietojemme mukaan yhteensä kolme kappaletta Simo Lampiselle, Jari Vilkkaalle ja Tapio Rainiolle. Autot olivat alkuperäiseltä väritykseltään sinivalkoisia. Aiheesta olemme jo haastatelleet Lampista ja Rainiota.
Tapio Rainion mukaan vuonna 1977 autolla osallistuttiin mm. Jyväskylän Suurajoihin. Mukana oli Rainion ja Lampisen lisäksi ainakin myös kaksi ruotsalaista, Stig Blomqvist ja Per Eklund. Kaikki herrat ajoivat Saab 99:llä. Kisa ei mennyt kuitenkaan suunnitellusti vaan kaikki Saab 99-autokunnat joutuivat keskeyttämään. Auto oli kuulemma tuolloin vielä hyvin alkutekijöissään ja ruotsalaiset kehittivätkin autoa vielä eteenpäin. Siitä tuli myöhemmin ilmeisesti kohtuullisen kilpailukykyinen mm. rallicrossiin.
Automme alkuperäinen rekisterinumero on ollut AJX-702 ja se on pitkään ollut luokiteltu A-ryhmään (luokitustodistus A 5004). Auto muuttuu toimestamme Historic-autoksi muuttamalla mm. etuvilkut ja takavalot vanhemman malliksi. Muista tarvittavista muutoksista on jo keskusteltu mm. tekniikkaryhmän kanssa.
Saab on varustettu kaksi-litraisella ruiskumoottorilla (K-jetronik), joka on historic:iin luokiteltu jo vuonna 1973. Moottorin alkuperäinen teho on noin 118 hv ja nykyisellään noin 155hv. Autossa on myös suorakytkentävaih-teisto, joka on luokiteltu historic:iin, kytkimenä on Sachin sintteri-kytkin. Saabiimme on tehty aikoinaan korin vaihto ja nykyinen kori on kaatamaton (tämä pitää myöntää...). Korin vaihdon yhteydessä prosentit jäivät alle 50 %, joten auto on mahdollista rekisteröidä vanhalle rekisterinumerolle.
Saab poistettiin rekisterissä jossakin vaiheessa, koska auton omistussuhteita on vuosien mittaan selvitelty jopa oikeudessa. Kilpurimme omisti 80-luvun loppuun asti Heikki, jolta auton silloin osti Olli. Olli kilpaili autolla viimeisen kerran vuonna 2003, jonka jälkeen se jäi seisontaan noin 1,5 vuodeksi..
Viimeisen kilpailun yhteydessä autossa havaittiin käyntihäiriö, mutta silloin auton vikoihin ei kiinnitetty sen enempää huomiota. Viimeisintä omistajanvaihdosta edeltäneen huollon aikana todettiin kuitenkin paha vaihdelaatikkovika, kun laatikosta putosi pala ratasta. Tarkempi tutustumi-nen paljasti, että ryhmärattaasta oli lohjennut pala kahdesta paikasta ja tämä vika oli vaurioittanut myös toista ratasta. Auto, moottori ja vaihdelaatikko siirtyivät huostaamme 13.3.2005 osissa, joskin samalla autokyydillä.
Kiristän tästä vielä vähän...
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Tervehdys!
Jos vain toinen kotimainen taipuu, niin suosittelisin surffaamaan ruotsalaisilla sivustoilla. Länsinaapurissa 99:n ralliversioita on enemmän ja käytetäänpä niitä edelleenkin rallicross -autoina (=folkrace).
Svenska Saabklubbenin sivuilla on oma foorum-osionsa vanhoille ralli-Saabeille:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/p ... =0&Board=4
Sieltä löytyi mm. lukemat A-luokan nokka-akselille. Tai sitä ainakin stdA:n uskon tarkoittavan
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/s ... e=2#548132
"hej krister..
så som jag fått beskrivit mig för hur kammen är så kommer den från 4000 och uppåt..det är ju ingen vild sak bara att du fått ca 1000 varv till på topp..
är ju inga hiskeliga lyft heller
290 " duration vid 0,20
nockvinkel 108-110 grader
10,8 på insug å 11,0 på avgas
mvh åke "
Pikainen suomennos, jota saa korjata, koska en tunne kovin hyvin terminologiaa:
"...tällä nokalla tehot tulevat alkaen 4000 (rpm?) ....ei mitään mullistavaa, saat noin tuhat kierrosta lisää ylärekisteriin.
290 asteen aukioloajat 0,20 mm nostolla
nokkakulma 108-110 astetta
nostot: 10,8 mm imu ja 11,0 mm pako"
Pidähän meitä ajan tasalla projektin etenemisestä.
Jos vain toinen kotimainen taipuu, niin suosittelisin surffaamaan ruotsalaisilla sivustoilla. Länsinaapurissa 99:n ralliversioita on enemmän ja käytetäänpä niitä edelleenkin rallicross -autoina (=folkrace).
Svenska Saabklubbenin sivuilla on oma foorum-osionsa vanhoille ralli-Saabeille:
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/p ... =0&Board=4
Sieltä löytyi mm. lukemat A-luokan nokka-akselille. Tai sitä ainakin stdA:n uskon tarkoittavan
http://www.saabklubben.com/ubbthreads/s ... e=2#548132
"hej krister..
så som jag fått beskrivit mig för hur kammen är så kommer den från 4000 och uppåt..det är ju ingen vild sak bara att du fått ca 1000 varv till på topp..
är ju inga hiskeliga lyft heller
290 " duration vid 0,20
nockvinkel 108-110 grader
10,8 på insug å 11,0 på avgas
mvh åke "
Pikainen suomennos, jota saa korjata, koska en tunne kovin hyvin terminologiaa:
"...tällä nokalla tehot tulevat alkaen 4000 (rpm?) ....ei mitään mullistavaa, saat noin tuhat kierrosta lisää ylärekisteriin.
290 asteen aukioloajat 0,20 mm nostolla
nokkakulma 108-110 astetta
nostot: 10,8 mm imu ja 11,0 mm pako"
Pidähän meitä ajan tasalla projektin etenemisestä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03