Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tuli pantua eilen autokaistalla merkille, että kytkinpedaalin ollessa ns. puolivälissä kuuluu rallatusta/resonointia, kun vaihde on vapaalla. Pohjassa tai ylhäällä ei kuulu ja vaihteen ollessa silmässä ei ainakaan niin selkeästi kuulu kuin vapaalla.

Painelaakeriinhan tuo pikaisen guuglauksen perusteella viittaisi. Kytkin ottaa nätisti, eikä kaksoismassakaan vielä mielestäni oirehdi. Tässä miettii, että mille tuon kanssa alkaisi. Erään ei tällä foorumilla esitetyn kommentin peusteella ei noilla oireilla kannata vielä kytkinremonttia ruveta tekemään, koska kaikkihan sieltä on järkevää vaihtaa, kun lootan tiputtaa. Sen klassisen toimintatonnin hommaan saisi kuitenkin varata ja syksyllä olisi liisinkiruoskan katsominen hyvin todennäköisesti edessä, jolloin Mohikaani lähtisi pois. Päätöksiä, päätöksiä…
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
PM99
"Saabisti"
Viestit: 771
Liittynyt: Ti Tammi 21, 2020 23:04
Paikkakunta: Oulainen

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja PM99 »

Joo kyllähänse vähän niin on että jos avaa niin kaikki kannattaa samalla laittaa niin menee sitten pitkän aikaa... :arrow:
Saab 900 i8 lasikattoluukulla -90. Saabismia suvussa paljon, Perhepiirissä kymmeniä saabeja. Jäsen #8722 Tarkoitus entisöidä ja Pelastaa saabeja, ei särkeä. Tech 2/YV
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Johtopäätöshän on, että takkiin tulee, tavalla tai toisella. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Siis ääni kuuluu vain lepuuttaessa jalkaa kytkimellä vai aloittaessa vaihteen sisälle laittoo?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Jalkaa lepuuttaessa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Sit pitää vaan kuskin muuttaa tapojaan niin ei ole onkelmaakaan :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Siis ei kirjaimellisesti lepuuttaessa vaan poljettaessa/nostettaessa. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Parhaiten oireisiin tuntuu auttavan, kun pitää radion päällä. :lol:
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja Numba »

tsaarela kirjoitti:
Ma Helmi 10, 2020 18:44
Löytyihän sieltä:

AHM: B044900 H
TCS: C046011 H
CIM: C054704 H

Nollasin ne nyt luettuani.

Viimeinen näytti viittaavan airbagiin ja se rääkäisikin tekstin ja moottorivalon kanssa, kun nollasin. Moottorivalo sammui kuitenkin, eikä uudelleenkäynnistyksessä syttynyt.
Onko tämä uusinut? Oma my11 teki rauhallisessa risteyskäännöksessä jonkin hälytyksen. Ei sitten tullut kuvattua ilmoitusta, mutta luistelukuva (ESP) näkyi myös.
Luin vikakoodit eSid3:lla, ja ainoana löytyi tuo sun viimeinen. Muoto hieman muuttunut, 1 vika.

1) C054704 (H) CIM

Palikan ohjekirjasta sain käsityksen, että eSid3 lukee nyt kaikki vikakoodit kerralla. Siinä myös sanottiin, että on normaalia saada varoitus airbagistä nollauksen jälkeen, minkä myös sain.
tids -08 | biopower -11
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^En ole vikakoodeja lukenut mutta vaikuttaisi ettei.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Tulipa pistettyä paikallisesta tilaukseen kytkinasetelmä sekä painelaakeri/työsylinteri -yhdistelmä. Lisäksi varasin luottokorjaamolta ajan osien vaihtoon.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mohikaani sai eilen nastarenkaat alle. Tulipahan varmistettua, ettei ainakaan eilen vielä Oulun seudulla tullut lunta.

Olen tutkaillut työusuhdepirssiä itselleni, kun mahdollisuus siihen aukesi. Jos jotakin pitäisi prosessissa kritisoida, niin sitä, että valintaa joutuu tekemään ilman täyttä tietämystä palkkavaikutuksista. Jos olisi pelkästään verotusarvosta kiinni, niin homma olisi helppo, mutta koska työnantaja kustantaa ainostaan osan liisinkivuokrasta ja liisinkivuokra selviää vasta siinä vaiheessa, kun lähettää hallinnoivalle taholle tarjouksen autosta. Joutuu ns. sokkona tekemään valintoja.

Joka tapauksessa olen käynyt potkimassa renkaita Ioniq 5 tuli käytyä ihan koeajamassa. Olipahan muuten loihakan oloinen peli! Polestar 2 pitäisi tulla Wetterille ensi viikolla koeajettavaksi. Lisäksi pitäisi varmaan ainakin Peugeotin 3008 plugari käydä koeajamassa. Kia Ceedin plugari oli jo korkealla, mutta siinä on plugariksi hieman kyseenalainen ominaisuus. Bensakoneen pitää ainakin Moottorin mukaan käydä lämpimäksi ennen kuin se siirtyy käymään sähköllä. Omaan ajoprofiiliin tuo ei todellakaan natsaa. Kian eNiro olisi ollut muuten loistava, mutta peräkoukun 300 kg vetomassa oli selkeä deal breaker.

Ioniq 5:stä päällimmäinen tunne oli vaivattomuus ja jämäkkyys. Hynkyistä ei juurikaan ole kokemuksia, mutta ei tuo ainakaan huonolta vaikuttanut.

Mohikaanin suhteen ei ole vielä tullut tehtyä päätöksiä. Varmaankin pistän sen myyntiin tai myyn sen siihen liikkeeseen, josta otan tuon työsuhderuoskan.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei kai se Ceed aina ajossa vaadi polttomoottorin lämmittämistä, siis jos ei ole lämmitystarvetta? Sen sijaan noissa korealaisissa plugareissa yleensä polttomottori on tosiaan ainoa lämmityslaite, eli kun haluat vähänkään lisälämpöä suuttimista, niin polttomoottori käynnistyy. Se on tietenkin sähkörangen sisälle hyvin mahtuvalla matkalla todella typerää, ja esim. itselläni melkein kaikki ajomatkat latauksien välillä on tuollaisia max 30 km reissuja, jolloin polttomoottori käytännössä toimisi vain lämmityslaitteena, eikä sitä tarvitsisi käyttää itse auton liikkumiseen laisinkaan.

Mutta onko myös niin että korealainen ei sitten käytä akkusähköä kulkemiseen ennen kuin se polttokone on saavuttanut käyttölämpötilansa, eli jos siihen menee vaikka viisi kilsaa, niin siinä kohtaa akku on vielä täysi ja ladatun sähkön käyttäminen alkaa vasta tästä?

Ioniq vitosesta koeajon perusteella samaa mieltä, todella miellyttävä auto ja muotoilussakin on kivasti persoonaa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

AZP kirjoitti:
Ma Loka 18, 2021 09:01

Mutta onko myös niin että korealainen ei sitten käytä akkusähköä kulkemiseen ennen kuin se polttokone on saavuttanut käyttölämpötilansa, eli jos siihen menee vaikka viisi kilsaa, niin siinä kohtaa akku on vielä täysi ja ladatun sähkön käyttäminen alkaa vasta tästä?
Näin ainakin itse tulkitsin Moottorin Ceedin ja Xceedin plugareiden koeajoartikkeleista. Molemmat on ilmaiseksi luettavissa Moottorin webbisivuilla.

Torstaina pitäisi käydä koeajamassa Polestar 2.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Lisää ruoskaehdokkaita on käyty koeajamassa ja top 3 -lista näyttää seuraavalta: Polestar 2, Hyundai Ionic 5 ja Peugeot 3008. Kaksi ensimmäistä siis sähköjä ja viimeinen plugari.

Kaikki ehdokkaat ovat ominaisuuksiltaan hyviä ja mihinkä päätyykin, niin täyttää varmasti tarkoituksensa. Jos ei rahasta olisi kiinni tai jos firma vastaisi liisinkivuokrasta täysin, niin valinta olisi Polestar. Vaan koska joutuu verotusarvon lisäksi myös vastaamaan 60% liisinkivuokrasta, niin joutuu ottamaan myös vaikutukset tilipussiin huomioon. Em. syistä joutui Polestarin kanssa valitsemaan adaptiivisen vakkarin ja lämpöpumpun välillä, kun olivat pistäneet ne kaikessa viisaudessaan eri varustepakettien alle, eikä yksittäisten lisävarusteiden ruksaaminen onnistu. Lämpöpumpun arvotin adaptiivista vakkaria tärkeämmäksi.

Valinta olisi paljon suoraviivaisempaa, jos olisi edes jonkinlainen haju liisinkivuokrasta, mutta koska ne tulevat kilpailutuksen kautta, niin sitä ei sitten tiedä ja sillä joutui sitten pistämään tarjouspyynnöt eri hintaluokissa olevista autoista. Hynkystä pistin itse asiassa tarjouspyynnöt molemmista varustetasoista.

Turha kai sanoakaan, että oman maalaisjärjen mukaan verotusarvoa ei pitäisi täysimääräisenä laskea palkan päälle, jos vuokrasta vastaa osittain itse.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin