Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saksalaiset on tykästyneet Ioniq femmaan:

https://www.is.fi/autot/art-2000008430981.html

Kia voitti Premium-sarjan, nyt on saksanpremiummiehillä nieltävää :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Viimeisimpien tietojen mukaan Hynkky saapuu maahan parin viikon sisään ja siitä menee toinen mokoma auton luovutukseen. Väri vaihtui tosiaan sinisestä Telen harmaaseen ja vannekoko kasvoi tuumalla, jotta ei tarvinnut odottaa ensi kesään.

Wolttiselta on tulossa 11 kWh latausasema. Sen saisi kytkettyä suoraan voimavirran pistokkeeseen, mutta itse yksikkö jäisi silloin hankalasti sisälle kellariin, joten sähkömiestä käytättää.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja aero »

tsaarela kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 15:28
Wolttiselta on tulossa 11 kWh latausasema. Sen saisi kytkettyä suoraan voimavirran pistokkeeseen, mutta itse yksikkö jäisi silloin hankalasti sisälle kellariin, joten sähkömiestä käytättää.
Jos valitsit laturin harkitusti, niin sähkärin asentamana saa myös dynaamisen lataustehon. Eli sillai, että laturi tarkkailee sähköliittymästä sisääntulevaa virtaa ja säätää latausta niin, että pysytään sähköliittymän sallimissa rajoissa. Tällöin ei estä latausta jos lämminvesivarsa hyppää päälle samalla kun joulukinkku on uunissa, latausteho vaan tipahtaa.

Jos taas valitsit laturin ilman dynaamista tehonhallintaa, niin vielä varmaan ehtisi vaihtamaan. Meinaan jos ei sähköliittymästä ole varmistettu sitä 11kW "overheadia" nykyisen käytön päälle tilanteesta riippumatta. Tullee pitkällä tähtäimellä havaittavasti halvemmaksi kuin yliampuva sähköliittymä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

^Tämmöinen sieltä on tulossa:
https://autonlataus.com/products/woltti ... stokkeella

Taisi jo keritä postiin, joten mahdollinen vaihto ei taida tulla kyseeseen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Paljos ne liittymää haistelevat asemat mahtaa maksaa? Ja mihin teknologiaan se haistelu perustuu, eli mitä pitää asennella minnekin että haju kulkee?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pitää tutkia, onnistuuko jokin kuormantasain tuohon väliin. Kollega oli rajoittanut kotona lataustehoa id4:n asetuksista käsin. Hynkystä en tiedä onnistuuko siinä moiset hienoukset.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Minkä kokoinen liittymä kotoa löytyy ja millä talo ja käyttövesi lämpiää?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Muistelen, että 3x25 ja sähköllä lämpiää sekä lämmitys että käyttövesi.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vähän voi olla hintsussa liittymän riittävyys jos haluaa ladata 11 kW:lla. 3x25A liittymän maksimiteho on noin 17kW, ja 6 kW on sähkölämmitykseen aika vaatimattomasti. Meillä pannussa on 6kW vastukset, ja niillä lämpenee lattialämmityksen kierto js käyttövesi tosin lisänä talossa on takka, ilmalämpöpumppu ja reilu 2 kW suoraa sähkölämmitystä. Siitä huolimatta täytyy pannussa polttaa välillä vähän öljyäkin esim kun ammeeseen valutetaan lämmintä vettä.

Jos vain piuhat kestää niin helpointa ja halvinta voi olla korottaa pääsulakkeet 3x35 ampeeriin. Kannattaa kuitenkin verkkoyhtiöltä ennen työn tilausta varmistaa mitä korotus maksaa. Mulla oli nyt syksyllä lähellä etten tilannut yhden vanhan sähköliittymän kolmivaiheistamista hintaa kysymättä. Onneksi kysyin, sopimusmuutos olisi maksanut vaatimattomat 1650 oiroa 8O
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja aero »

tsaarela kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 16:30
Taisi jo keritä postiin, joten mahdollinen vaihto ei taida tulla kyseeseen.
Kyllä kai etämyynnissä on palautusoikeus, ehtii sen siis vaihtamaan kunhan ei ehdi seinään kiinni ennen peliliikkeitä.
AZP kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 17:42
Paljos ne liittymää haistelevat asemat mahtaa maksaa?
Toiseen ketjuun linkkasin joskus nopealla nettihaulla tälläsen (huomaa, että dynaaminen kuormanhallinta ei sisälly itse laturin hintaan vaan pitää ruksia optiona):
https://evlataa.fi/tuotteet/garo-latausasema-kotiin/

Eli on siinä lisähintaa, toisaalta sille on myös vastinetta.
AZP kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 17:42
Ja mihin teknologiaan se haistelu perustuu, eli mitä pitää asennella minnekin että haju kulkee?
Sähkömittarin jälkeen asennetaan shunttivastukset, joista mitataan käytössä oleva kokonaisvirta vaiheittain - ihan oikea mittaus siis. Yleensä tästä tieto latausasemalle kulkee tietääkseni jonkinasteisena bittisignaalina, eli datapiuha pitää vetää sähköjohdon lisäksi.
AZP kirjoitti:
To Joulu 02, 2021 18:37
Jos vain piuhat kestää niin helpointa ja halvinta voi olla korottaa pääsulakkeet 3x35 ampeeriin. Kannattaa kuitenkin verkkoyhtiöltä ennen työn tilausta varmistaa mitä korotus maksaa. Mulla oli nyt syksyllä lähellä etten tilannut yhden vanhan sähköliittymän kolmivaiheistamista hintaa kysymättä. Onneksi kysyin, sopimusmuutos olisi maksanut vaatimattomat 1650 oiroa 8O
Kolmeviitosestakin pitäisi jättää muu kulutus 19A per vaihe, että 11kW laturi saisi laulaa täyyyyysillä, voi olla aika rajoilla liittymäkorotuksellakin. Ja tuota...

Tuntematta, mikä sähköoperaattori tsaarelaa rokottaa, katselen itselleni tutumman Elenian hintoja. Esimerkkinä linkattu Garo siis maksaa 1269€ enemmän kuin Wolttinen, tuosta erosta tosin vähentynee se sähkärin käynti, koska Garon hinnassa on asennus mukana. Kaikkihan tiennee, että sähkäri ei vielä satasella edes pierase, joten veikataan sähkärin visiitin hinnaksi se satku, niin eroa jää 1169€.

Elenian hinnastossa liittymän korotus 3*25A -> 3*35A on 714€, Garon lisähinnaksi jää 1169-714€ = 455€
Jos katsotaan perusmaksujen eroilta pienintä, eli yleissiirtoa, nousee sähköliittymän perusmaksu 19,67->33,96 = 14,29€
455/14,29 = 31,8kk, eli vajaassa kolmessa vuodessa älykkäämpi laturi on maksanut itsensä takaisin jo sähköliittymän perus- ja muutosmaksuissa, kunhan se 3*25A liittymä ei tapita liikaa että auto käytännössä ehtii latautua.

Huom! Yösiirrolla kuukausimaksun ero on 34,17->57,06€ eli 22,89€, takaisinmaksuaika 19,9kk eli jo selvästi alle 2 vuotta. Vuodenaikasiirtoa Elenialta ei käytä hullukaan, mutta jos siihen on sortunut niin 40,65->74,17€ eli 33.52€/kk = 14,6kk... Sitten jos sähkäri ottaa asennuksesta yli satasen ja/tai jos liittymän korotuksessa joutuu tekemään fyysisiä muutoksia joista tulee lisälaskua, syö se luonnolliseti takaisinmaksuaikaa osaltaan pois. Eikä tuo Garo välttämättä ole markkinoiden halvin/paras/kannattavin, se on vaan ekana löytynyt esimerkki.

Notta kyllä mää vilkasisin vielä sitä oman verkko-operaattorin hinnastoa laskimen kanssa ja miettisin kahdesti, ennenkö ruuvaisin sitä Wolttisen boksia kiinni seinään. Vaikka se äkkiseltään näyttää hyvältä diililtä niin vähän pidemmälle laskien tosiaan järkevämpi purkki voi olla aikasen voittosa valinta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Pelkkä siirtoyhtiön hinnaston katsominen ei riitä, pitää selvittää millainen liittymä siellä alkuperäisessä liityntäsopimuksessa on. Voi nimittäin myös olla että liittymä on isompi kuin pääproput, jolloin korotuksesta voi päästä paljon halvemmalla.

Ja jotain voi myös olla valmis maksamaan siitä että talvellakin saa sitä lataustehoa enemmän kuin vain sen mitä pienestä liittymästä jää muun kulutuksen jälkeen jäljelle. Voi meinaa mennä sormi suuhun jos pakkasyönä latauksessa maannut auto onkin täyteen lataamisen sijasta ladannut akun vain kolmannekseen ja pitäisi lähteä jonnekin vähän pidemmälle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja aero »

Kyl tuo hinta on myös termillä "pääsulakekoon suurentaminen", vaikka onkin jostain syystä hassulla tuotenimellä lisäliittymä. Periaatteessa lie mahdollista että jos on joskus pudotettu 35->25, niin paluuseen saa alennusta, mutta kyllä mä ainakin olen sen verran pessimisti, että kun hinnaston mukaan voi tuon laskuttaa niin siitä se lasku myös tulee. Kuulostaa myös oudolta, että onnistuisi olemaan kombo 35A liittymä, 25A proput ja 25A kk-laskutus tms. Mutta muutenkin tuo on ns. esimerkillistä laskemista, pohtijalla voi tosiaan olla eri siirtoyhtiö, tuttu ja halpa sähkäri tms jotka vaikuttaa asiaan ja homma pitää tietty laskee auki tapauskohtaisesti.

Ja joo, kyllä mullakin tuossa aiemmassa laskelmassa on mukana ehtolause "kunhan se 3*25A liittymä ei tapita liikaa että auto käytännössä ehtii latautua.". Arjessa pitää viikon aikana saada akkuun enempi kilsaa sisään kuin siitä lähtee ulos ja mahdollinen puskurointi viikon aikana pitää olla kohtuuven rajoissa. Tästä saa vinkkiä kun katselee edellisten tiukkojen pakkaskelien kulutuskäppyröitä sähkövirman portaalista, todennäköisesti sillonkin on sähkölämppärit laulaneet aika kovalla.

Voi myös olla että mahdollisen tokan sähköauton ilmestyessä pihaan se 35A liittymäkin alkaa olla tapissaan, mutta se on useimmilla sen ajan murhe. Toki siinäkin voi olla iloa siitä, että ekakin latauspömpeli on älyllinen versio.

Mutta point being, se älykkäämmän laturin lisähinta ei välttämättä ole pidemmän päälle kallis, vaikka ostohinta näyttävästi kolminkertainen (tai yli) olisikin, vaan yhtälö kannattaa laskea auki vähän pidemmällä aikakaarella.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

En ole liityntäsopimusten asiantuntija, mutta sen olen oppinut että nämä liityntäsopimukset on kryptisempiä juttuja kuin mitä moni arvaakaan. Esimerkiksi kun harkitsin palaneen talon sähköliittymän lopettamista, soitin verkkoyhtiölle ja kyselin mitä vaihtoehtoja mulla on ja mitä mikäkin maksaa. Vastaukseksi sain että heidän täytyy katsoa paljonko kyseisessä liittymässä on "rahaa sisällä" ja sen mukaan ratkeaa se onko liittymän lopettaminen ilmaista vai saanko siitä jopa rahaa itselleni (en nyt muista oliko vaihtoehtona vielä se että joudun maksamaan jos "rahaa sisällä" ei ole riittävästi. Lopputulos oli joka tapauksessa että olisin voinut lopettaa liittymän ilmaiseksi, minkä jälkeen uusi liittymä kiinteistölle olisi maksanut sitten taas joku neljä tonnia. En sitten lopettanut liittymää vaan se jäi ylläpitoon 15 euron kk-maksulla. Tänä syksynä sähköt asennettiinkin sitten tontille takaisin ja tästä ilosta verkkoyhtiö ei veloittanutkaan mitään, mutta jos liittymän olisi halunnut kolmivaiheistaa, muutos olisi sitten ollut sen 1650 oiroa.

Sitten taas mulla on erään toisen verkkoyhtiön alueella teollisuuskiinteistö jossa on kahdeksan sähköliittymää. Niissä on tarpeen mukaan muuteltu pääsulakekokoja, ja aina on koon muutos maksanut alle satasen. Mutta liityntämaksu kyseisen verkkoyhtiön alueella on 3x25A liittymälle noin kaksi tonnia, 3x35A liittymälle noin kolme tonnia ja 3x50A liittymälle melkein neljä ja puoli tonnia.

En tiedä miksei näiden korkeampien liittymien liityntämaksuja ole veloitettu kun sulakekokoa on kasvatettu, oma oletukseni on että liityntäsopimus on valmiiksi isolla ampeerimäärällä (todennäköisesti vain yksi liityntäsopimus koko kiinteistölle vaikka mittareita ja pääsulaketriploja onkin siis kahdeksan) ja sitten proput on laitettu sen mukaan mikä on tarve, muistaen että ei haluta maksaa siitä isosta liittymästä kk-maksua jos vaikkapa 3x25A riittää.

Jollain sähköyhtiöillä nuo liittymishinnat riippuu vielä vyöhykkeestä, eli siitä mikä on etäisyys lähimmästä muuntamosta. Eli ihan vain oman tietämättömyyteni vuoksi ainakin itse ottaisin verkkoyhtiöön yhteyttä selvittääkseni liittymäsopimuksen statuksen ja sen mitä muutos liittymään sitten oikeasti maksaa, koska siellä verkkoyhtiössä se paras tieto vaikkapa siitä onko "rahaa sisällä" kuitenkin majailee.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Garon asennus näytti rajoittuvan uudellemaalle. Ja kyllä tuo nettiostoksen palautusoikeus kävi itsellänikin mielessä. Taidan joka tapauksessa konsultoida sähkömiestä eri vaihtoehtojen tiimoilta ja muutenkin, kun tämä rintamamiestalon sähkötaulu on jonkin sortin mysteeri.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
automies
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Su Syys 27, 2015 18:04
Paikkakunta: Tuusula

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja automies »

Jos tiukille menee liittymän koon kanssa, niin yksi vaihtoehto voi olla vuorottelukytkentä. Lisätään keskukseen kontaktori, joka pudottaa esim. lieden pois siksi aikaa kun ladataan autoa. Aika harvoin tulee laitettua ruokaa yöllä ja sen joulukinkun paistonkin voi ajoittaa edelliseen päivään.

Ohjaus täytyy toki miettiä tapauskohtaisesti. Itsellä tulossa eräänlainen "älykäs" ohjaus tuon tyyppiseen ratkaisuun.

Dynaaminen tehonrajoitus on tietysti älykäs, mutta käytännön latausteho voi jäädä hyvinkin pieneksi, jos liittymä on muutenkin tiukoilla. Defa muuten mainostaa tuota dynaamista ohjausta optiona.
Nyt: Saab 9-3 Cab MY08
Ex: 9-5 Aero Wagon MY08, 9-3 TiD Wagon MY08, 9-5 SE Wagon MY99, 9000 CS MY96, 9000 CC MY87
Vastaa Viestiin