Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Luodaanpa käyttökulkineellekin jonkinlainen päiväkirja.

Viime syksynä farmarimallin Viiru-Femma vaihtui otsikon kulkineeseen. Muutama muukin merkki oli myös harkinnassa mutta vaimon kanssa todettin, että kerran vielä, Sam. Hommasimme siis yhden suurin piirtein viimeisistä Suomessa myydyistä 9-3:ista. Vuosimalli on 2011, kilometrejä oli tuolloin mittarissa 99tkm ja väri Jet Black. Hakusessa oli nimenomaan dieselkoneinen ja mieluusti automaatti. Jälkimmäisestä joutui valitettavasti tinkimään, sillä vuosimallin -08 jälkeen vaikuttivat Suomesta löytyvät tomaatti-dieselit olevan yhden käden sormilla laskettavissa ja nekin yksityisillä. Valinta piti siis tehdä käsivaihteisen Saabin ja automaattivaihteisen jonkin muun merkkisen välillä. No, onpahan ainakin paperilla pienehköt päästöt, jopa erittäin pienet verrattuna automaatti-Femmaan.

Yksi Griffin-asusteinen farkku 9-3 olisi löytynyt samalla hintaa mutta se oli enemmän ajettu ja ostamaamme yksilöön oli remmi juuri vaihdettu, joten valinta oli aika helppo tehdä.

Femmaa ja Kolkkia on tälläkin foorumilla vertailtu keskenään ja kyllä kaksi NG-kolkkia ja yhden OG Femman omistaneena täytyy sanoa, että 9-3 on koriltaan selkeästi jämäkämmän tuntuinen Femmaan verraten. Femman sport-alusta uretaanipuslineen yms. oli kyllä oikein hyvä ja kaikkea, mutta kori oli vain yksinkertaisesti löysempi. Samalla täytyy todeta, että -11 mallin 9-3 sisusta tuntuu selkeästi laadukkaammalta kuin -07 mallin 9-5. Molemmat on toki jo konsernimankoilla ja mittaristoilla, mutta siltikin. En tiedä, kerettiinkö Spykerin aikana tuon asian suhteen tehdä jonkinlaista ryhtiliikettä, mutta jotenkin se premium paistaa tuossa 9-3:ssa selkeämmin. Linearin myötä tuossa on puolinahkaiset perusjakkarat, jotka ovat kuitenkin hyvässä kunnossa ja kuskin penkki luonnollisesti sähköllä. Aikaisempaan -03 Kolkkiin verraten tuntuvat paremmin tukevilta.

6 tuhatta kilometriä on itsellä kertynyt mittariin reilun puolen vuoden aikana ja meno on ollut suhteellisen huoletonta. Akku tuli vaihdettua alkuun ja suhteellisen vähän ajetut kitkat vaihtuivat piikkipyöriin. Kerran talvella ABS/EPS heitti vaimolla herjat tauluun, mutta muuten aika huoletonta menoa. Katsastuskin meni heittämällä läpi. Loppupään 6-lovisen välityksiä on moitittu ja tähän täytyy yhtyä. Jotenkin odottaisi 130-heppaiselta tuplaturbodieseliltä vähän enemmän nöyryyttä, mutta välitykset vaativat kaupunkipyörittelyssä ahkeraa vaihteiden käyttöä ja kaasupoljinvaste on ehkä vähän äkkiväärä. Liekö sitä sitten oppinut vähän liian hyvälle Femman Aisawarnerin kanssa? Maantiellä kolkki taittaa matkaa vakaasti. Kutonen tuntuu luontevalta lähinnä 90 km/h mittarinopeudesta alkaen ja toki ohittaessa saa pienempää hakea silmään. Kieltämättä Femman Mitsu/Aero BP -softa/Aisin-Warner oli ohitustilanteissa aika nannaa.

No, tällä olisi tarkoitus mennä ainakin seuraavat 5 vuotta. Sen jälkeen käyttöautossa tulee valitettavasti merkki vaihtumaan. Silloin pitää katsoa minkälaisia sähkö/pistokehybridiautoja on tarjolla. Päivittelen tähän ketjuun kuulumisia sitä mukaa, kun niitä tulee.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuviakuvia!

Minkälaisia kulutuslukemia on toteutunut käytössä? Nämä viimeiset autothan tosiaan oli aika pienillä päästö- ja kulutuslukemilla ja itseäni kiinnostaisi tietää onko niissä mitään todellisuuspohjaa. Ei sinänsä, että NG-kolkki 1.9 dieselillä (yksi- tai kaksiturboisena) olisi maantiellä mikään kovin janoinen peli, itsekin päässyt SIDillä parhaimmillaan alle viiden litran lukemaan kun oikein varovaisena ajaa. SID on hieman optimistinen, toistaiseksi on vielä saavuttamatta tankkauksella alle vitosen lukema, johtuu tosin myös siitä että noita puhtaasti maantieajoon käytettyjä tankillisia ei itselle juurikaan koskaan tule.

Kiinnostaa ajan saatossa kuulla myös kokemuksia siitä, onko Spykerin aikana rakennettujen autojen laadussa eroa GM:n ajanjakson autoihin. Muista automalleista kun ei ole tähän vertailuun, kun esim NG-femmaa ei valmistettu GM:n aikana vielä.

Itse olen myös tulevaisuutta silmällä pitäen seuraillut viimeisten vuosimallien tarjontaa, itselleni mieluisin yhdistelmä olisi bensakone + automaatti (tosiasiassa _mieluisin_ olisi bensakone + manuaali, mutta rouva ei suostu ajamaan manuaalia). On vain sekä bensakone että automaatti molemmat harvinaisia MY2010-2012 autoissa, saatikka sitten niiden yhdistelmä.

Onko aikomuksia hankkia puhdinpuutteeseen apua vai tyydytäänkö 130 hevoseen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Talvella mentiin kymppilitran pinnassa sellaisessa kaupunkipainotteisessa pyörittelyssä. Rouva ajaa arkisin kymmenen kilsaa motarilla suuntaansa. Nyt kesällä spritmonitor sanoo 8,36 ja auton oma kulutusmittari 8,1 l/100 km. Liekö lämmenneet kelit/kesärenkaat/vähentynyt eberin tarve sekä ennen kesärengaskautta tankkiin laitettu Liqui Molyn Purge vaikuttaneet asiaan. Kyllä se itsellä taisi SIDin mukaan Kuopiosta kotiin ajaessa alta viiden litran mennä, tai ainakin hyvin liki.

Ruotsin puolelta tuntuisi tomaatteja löytyvän paremmin varmaan molempiin koneisiin. Sekin vaihtoehto olisi kelvannut, vaan kun Femmaa ei saanut millään suoraan menemään.

Menen nyt ainakin toistaiseksi ihan vakiona, enkä ala tulppailemaan EGR:ää. Toiveissa on, että Neste saisi MY-dieseliä tänne periferiaan, jotta voisi ajella vähemmän nokeavalla polttoaineella.

EDIT: yksi kuva:
Kuva
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Sen verran korjaavia toimenpiteitä on tullut myös tehtyä, että yksi hattuhyllyn kiinnitysnastoista oli hukkateillä. Eihän se toki näy penkin kiinni ollessa, mutta kun kerran maksoivat kokonaista 50 senttiä kappale, niin marmorilta kävin hakemassa ja otin toisen vielä varalle.

Huoltoon tuo hoppuuttaisi itseään mutta en minä nyt alta vuoden ja 6 tkm jälkeen rupea sitä huoltamaan. Palaamme asiaan loppukesästä. Iän puolestahan tuo olisi sama huoltaa itse, mutta kun on moitteeton huoltokirja, niin pitänee kaivaa sitten kuvetta vuosittain, että joku vaihtaa öljyt ja käy ne parikymmentä kohtaa vuosihuollon tarkastuslistasta läpi.

Sillä periaatteella mennään, että tehdään määräaikaishuolto ja otetaan tarvittaessa lista mahdollisista kuluvien osien vaihdosta ja hoidetaan sitten paremmalla ajalla/budjetin salliessa. Sitä vain haluaa määräaikaishuollon kustannusten olevan selkeästi ennakoitavissa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mohikaani kävi kausihuollossa. Vaihdettiin tälläkertaa oikean luokituksen öljyt sekä suodatin ja tehtiin näitä tarkistuksia. Koiranluut pitää jossain sopivassa välmässä vaihtaa, muuten oli auto kunnossa. Huoltoilmaisimen jouduin itse nollaamaan, kun eivät kuulemma saa öljynvaihtohuolloissa niitä nollata.

Lähti ainakin toistaiseksi pois myös öljynpainevalon vilkautus kylmällä koneella käynnistettäessä. Asiaan tuli jo perehdyttyä erinäisissä viestiketjuissa. Yksi mahdollinen syy taisi olla öljynsuodatin. Öljyn vähyydestä se ei ainakaan johtunut, kun oli tapissa.

Kulutuksista: Maantieajossa ollaan pyöritty siinä viiden litran pinnassa. Veikkaisin, että ehkä karvan allekin olisi päässyt, jos olisi yhden tankkausvälin saanut puhtaalla maantieajolla. Oma ajotyyli on suhteellisen maltillinen ja mennään rajoitusten tuntumassa, n. 2-3 km/h yli gepsillä katsottuna.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eipä mitään uutta länsirintamalta. Vaihteeksi pääsin itse Mohikaanin rattiin, kun jälkikasvu sairastui flunssaan ja vaimo jäi kotiin häntä hoitamaan. Jonkin sortin kynsilakkapullo pitäisi vissiin ostaa muutaman naarmun peittämiseksi.

Vähän ihmetyttää, minkä takia tuossa linearissa se puskurin alaosa pitää olla yhtä puuta lopun puskurin kanssa. On nimittäin lommo ja naarmu nimenomaan tuossa alaosassa. Jos olisi erillinen, niin kuin ilmeisesti paremmissa varustetasoissa on, niin olisi voinut vain vaihtaa ehjän tilalle. Nyt pitäisi vaihtaa koko kuori. Tai sitten korjauttaa tuo.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Toinen Xenon-polttimo sanoi työsopparin irti tuossa männä viikolla. Kävin eilen postista hakemassa tilaamani uuden parin, merkkiä Lunex, hinta 45 €/pari toimitettuna. Pitää nuo viikonloppuna pistää paikalleen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Eilen illalla tuli Xenonit vaihdettua. Täytyy todeta, että on aika pitkä aika kulunut siitä, kun on noin helposti vaihtuneet polttimot. TTID:in konehuoneessa on tilaa mukavasti tuota toimenpidettä silmälläpitäen. Katsotaan, kauanko Lunexit kestävät.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Lunexin Xenonit tuntuvat pelittävän hyvin ainakin toistaiseksi.

Pitäisi varmaan tänään talvitassut pistää Mohikaaniin alle ja sen tiimoilta vähän vuodatella. Ei oikein istu meikäläisen maalaisjärkeen nuo neliskanttiset, koverat, muovista tehdyt tunkinkorvakkeet. Ei ole vielä yhtään hallitunkkia tullut vastaan, jossa tuo nosto-osa olisi ollut neliskanttinen. Tarvisi vissiin käydä ostamassa toinen jack pad, johon sikaflexillä vetäisin jonkin neliskanttisen muovin/kumin kiinni.

Pitää samalla katsoa, vaikuttaako talvirenkaiden vaihto puoltamiseen. Kesärenkaista ei nimittäin käynyt ilmi missä kulmissa ne ovat olleet, joten laitoin ne vain kulutuspinnan mukaisesti eteen ja taakse samanlaiset sillä seurauksella, että tahtoi puoltaa oikealle. Kuinka kranttuja nuo pyörimissuunnattomat ovat sen jälkeen, kun ovat yhdellä puolella pyörineet?
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mulla ei ainakaan ole ollut puoltamis- tai muita oireita vaikka renkaita on tullut autoissa pyöriteltyä sinne sun tänne. Jos renkaat on silmämääräisesti kunnossa ja paineet oikeat, etsisin puoltamiseen syitä itse autosta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Hyvä tietää. Pitänee varata aikaa nelipyöräsuuntaukseen.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 735
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Suuntaus ei yleensä auta. Tästä oli ihan oma topiikki kannattaa lukea se. Minulla on ollut 2kpl ng93 ja kummassakin puoltoa. Suuntaukset ei auttaneet mitään. :cry:
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Joo, nyt on talvitassut alla ja sen huomaa jo hitaassa ajossa, ettei tarvitse vasemmalla kädellä painaa rattia vastaan sillä lailla kuin kesägummien kanssa.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13155
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Renkaissakin voi tuossa tapauksessa olla vikaa, yksi tapa on kokeilla vaihtaa renkaat puolelta toiselle ja katsoa häviääkö puoltaminen tai siirtyyko se toiselle puolelle.

Toisaalta jos kesärenkaat on matalaprofiiliset sporttikumit ja talvirenkaat kunnon korkeaprofiiliset pullat, niin alustan virheetkin voi tulla voimakkaammin esiin kesärenkailla kuin talvirenkailla.

Itsellä oli edellisessä saabissa sellainen ominaisuus, että kun talvirenkaat (185/65R15) vaihtoi kesärenkaisiin (205/55R16), oli aina sellainen olo keväisin että autolle on kehittynyt oma tahto ja se veteli varsinkin uraisilla teillä itsekseen ihan miten sattui. Viikossa käytökseen aina tottui; kyseessä oli vain leveämpien ja matalampien renkaiden hieman heikommat ajo-ominaisuudet. Eikä nuo nyt olleet edes mitkään oikeasti matalat kumit. Mutta jos on koko kesän joutunut kampeamaan rattia vasemmalle, niin puoltaminen lienee ihan oikeasti todennettu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 3346
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No, pitäisi jossain vaiheessa talvea vaihtaa koiranluut, ja vaikka se ei suuntausta vaadikaan, voisi samaan syssyyn suuntauttaa. Pitää vähän ajatuksella vilkaista noita kesärenkaiden kulutuspintoja ovatko kuluneet epätasaisesti.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Vastaa Viestiin