Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kävitkö joka ikisen moduulin läpi, nehän pitää jokainen lukea erikseen?

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No, enpä kyllä tajunnut, että ne on ripoteltu useampaan paikkaan. Menin vain Diagnostics > Read DTC.

Ahaa, kun ottaa manuaalin kätöseen, niin selvisi, että Set:ia painamalla saa vaihdettua moduulin.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

AZP
"Hölösuu"
Viestit: 9928
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, niitä on aika monta ja käyttö rattinappuloilla ei ole kaikkein jouheinta. Mutta kyllä uskoisin että koodi löytyy jostain ESP/TCS/ABS/CIM -akselilta. Ei sieltä pitäisi koodi kadota jos valot on taulussa vilkkuneet.

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Pitääpä tutkia uudestaan, kun pääsee taas autolle.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Löytyihän sieltä:

AHM: B044900 H
TCS: C046011 H
CIM: C054704 H

Nollasin ne nyt luettuani.

Viimeinen näytti viittaavan airbagiin ja se rääkäisikin tekstin ja moottorivalon kanssa, kun nollasin. Moottorivalo sammui kuitenkin, eikä uudelleenkäynnistyksessä syttynyt.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Ei ollut ainakaan tänä aamuna heitellyt herjoja, kun vaimolta kysyin.

Viittaako muuten yksikään yllämainituista vikakoodeista esim. abs-antureiden johtoon?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No, herjat ovat pysytelleet poissa nollauksen jälkeen. Jatkamme seuraamista.

Pitäisi käväistä huomenna Kamusella kaverin puolesta katsastamassa yksi Passat GTE. Mielenkiintoista nähdä, paljonko on kehitystä Passatissa tapahtunut kuudessa vuodessa.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Töpseli-Passaatti tuli testattua. Päällimmäistä fiilistä voisi kuvata sanalla eleetön. Voimaa oli tarjolla mutta ei räjähtävästi vaan eleettömästi. Saman voi todeta tuosta DSG-laatikosta eli sitä ei oikeastaan noteerannut. Rangea ei tullut pidettyä silmällä koko aikaa, mutta kyllä se parin kilsan matkalla tippui saman verran. Polttomoottorin läsnäoloa en huomannut, joten sähköllä taidettiin mennä koko matka. Rengasmelu ei mielestäni ollut paha. Saabiin tottuneena Passatin nappulaviidakko oli sen verran hämmentävä, ettei ainakaan ajossa tohtinut ruveta etsimään eri toimintoja. Adaptiovista vakkaria siinä olisi ollut, mutta ei kello neljän ruuhkassa ajaessa tohtinut ruveta etsimään. Kaista-avustinta siinä ei myyjän mukaan ollut. Ei tuo pari vuotta vanhana ja 64 tkm ajettuna paljoa uutta hävennyt. Kyllähän tuo itsellä aika monta ruksinpaikkaa täyttäisi. Saapa nähdä, pääsevätkö kaveri ja Kamux hinnasta sopimukseen.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Etupään satunnaiset klotinat jatkuvat. Tällä kertaa oli nimenomaan klotiseva ääni alasjoustossa. Olisikohan siellä oikeasti jousi poikkaissut?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Uskottava se on, Mohikaanin Eberi ei enää ala minua. Pitänee laittaa korjaussarja tilaukseen. Saa nähdä missä välmässä tuon kerkiäisi ottamaan irti.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Kävin puhelimitse ja tekstitse konsultaatiota paikallisen Eberipajan kanssa ja oireiden ja vikakoodien perusteella tultiin siihen tulokseen, että ohjaimesta on juotokset menossa. Päädyin ostamaan JohnLockelta kunnostetun purkin. Saavat sitten pajalla vaihtaa sen sekä hehkun sukan ja putsailla sen muutenkin.

Mietin, josko tuon olisi itse vaihtanut, mutta ei näissä marraskuisissa keleissä hirveästi hotsita pihalla tehdä mitään, mikä tulee ensimmäistä kertaa tehdessä vaatimaan vähintään tunnin epämääräisissä työskentelyasennoissa. Kesä sointuu paljon paremmin yhteen ’tein itse - säästin’ -teeman kanssa.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

Mohikaani sai eilen uuden Eberin ohjausyksikön. Kiitokset käyttäjälle JohnLocke, jolta ostin korjatun yksikön. Purkki vaihtui paikallisessa Turbotecissa hintaan 120€.

Korjaaja sanoi, ettei ollut tehnyt muuta kuin vaihtanut ohjaimen, mutta siltikin merkittävin ero vanhan ja korjatun purkin välillä sen lisäksi, että se toimii, on se kuinka paljon hiljaisemmaksi Eberi muuttui. Vanhalla purkilla puhallin huusi kuin hälytyssireeni. Nyt joutuu pistään radion kiinni, että puhalluksen kuulee.

Jos kerran asentaja ei ole puhallinta mitenkään putsaillut, niin onko viallinen ohjainkortti pyörittänyt sitä kierroksilla? Ääni on ollut samanlainen jo auton ostosta asti reilu kolme vuotta sitten, joten on vissiin ollut tuuria matkassa. Asentaja moitti silti hieman äänekkääksi tuota puhallinta, joten ehkä sen jossain vaiheessa joutuu vaihtamaan.

Nyt joka tapauksessa vaikuttaisi taas toimivan ja on ainakin omaan ja varsinkin rouvan korvaan miellyttävän hiljainen.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9157
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

^ Kohtuullisen kovan hinnan otti toi Turbotec alle 30min työstä (tosin Eskin mukaan tuohon pitäisi varata aikaa ainakin 12h, ja nippusiteetkin pitää olla Saabin varaosanumeroilla? :D ).
JohnLocken veloitus oli mielestäni täysin asiallinen, tuo ohjainyksikön korjaus kun vaatii sentään erikoisosaamista. Vaimon kolkin eberistä heitin kuikkaan tuon täysin turhan alumiinipellin, se kun on vain tiellä tuolla ahtaassa paikassa, Eberin moninapaliitin pysyy kiinni ilman sitä, samoin kuin Eberin imuilmaputkikin.
Hyvä juttu että tuli kuntoon, nyt kannattaa "poltella karstoja" eberistä, eli käyttää sitä tuntitolkulla päällä, jos ja kun palamistapahtuma on ollut mitä on ollut, ja keskeytynyt tämän tästä puhaltimen sammuttua?
Saab 9-3SC TTiD -08
Ducato Maxi -98

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2813
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja tsaarela »

No joo. Oli se asentaja kuitenkin puolitoista tuntia siihen operaatioon käyttänyt. Olin enemmänkin varautunut maksamaan. Kesällä olisin itse tehnyt sen kotipihassa. Nyt oli tärkeämpi saada auto nopeasti takaisin liikenteeseen, vaikka kieltämättä tuo ajaminen on nyt sattuneesta syystä vähentynyt. :lol:


Täytyy kyllä yhtyä tuohon, että JohnLocken veloitus todellakin on asiallinen siihen nähden, millaista hommaa on saada nuo juotokset esiin. Turbotecin kaverit vähän epäilivät korjauksen kestävyyttä, mutta minulla on kova luotto tämän foorumin osaajiin.
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621
”Niitähän saa vaikka minkä värisinä, kunhan ne ovat mustia.”

Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 5664
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi
Viesti:

Re: Viimeinen Mohikaani - Saab 9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11

Viesti Kirjoittaja Eski »

Se on tämä yleinen ongelma, kun kädettömät räpeltäjät ovat töissä autokorjaamoissa.
Ei muuta kuin ng900aero paja pystyyn, niin asiakkaita ainakin riittää, kun muualla tuntien työt tapahtuu vartissa :D

Eski

Vastaa Viestiin