Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Koska en ole ikinä ajanu automaattivaihteista satkua niin pakko kysyä että millanen se on? Kokemusta on uudemmista henkilö-, paketti- ja kuorma-autoista. Ja tässä kun on reilun vuoden ajanu työkseen taksia niin on alkanu tuntumaan että sivistynyt ihminen ei hämmennä hammasrattaita jollain karahkalla, se on simpanssien hommaa. Ainakin näin niinku tavan autoilussa. Mutta siis millanen se on?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aika jännä jos vertaa nelilovisiin. Siis kaasulla kiihtyy ja jarrulla hidastuu, mutta välitykset on aika lyhyet. Kick down toimii kuten uusiski, mut on korvakuulolta heitän, että maantievauhdis on kierroksia jonkin verran. Turbiinilukkoahan tossa ei ole, eli soveltuu vain pieniin ajosuoritteisiin joissa kulutuksella ei ole mitää merkitystä.

Jos otetaan se ajatus, että istut ysisatkus, jossa pää on katos ja ratti on kuin traktoris, niin luohan se hassun illuusion kun sellanen muotoilijan krapulas suunnittelema keppi törröttää lattias jne. Mut maantiellä kun keskittyy ajamiseen eikä siihen ennakkoluuloon, niin meneehän toi siinä missä muukki automaatit.

Vertailu noihin Femmojen Aisineihin ei ehkä ole reilua ikäeron takia. Jalka jarrulta niin auto liikahtaa, kaasulla liikkuu nopeemmin, vaihdot tuntuu mutta ei rykäse. Ei ainakaan tällä ~50 km testiajolla miltään "erikoiselta" vaikuta. Siis erikoiselta kaikessa tylsyydessään. Se liikuttaa autoa ja hoitaa vaihtamisen mun puolesta :lol:

Niin ja tosiaan tarkennuksena viä niin olen automaattimies henkeen ja vereen. 2010 taksin puikois tajusin, että eihän siinä manuaalivaihteistos ole mitään järkeä. Nyt pihas on viis autoa, joista ainoastaan allekirjotuksen avo on manuaali. Ja sekös mua harmittaa.
Viimeksi muokannut JP_Vette, To Heinä 13, 2017 19:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Klunssi
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Jotenki äkkiä tulee mieleen kolmipykäläisestä automaatista se Tykistöprikaatin proto, kun sillä pääsi pari kertaa ajamaan. Ei varmaan tarvi aivan niin paljoa huudattaa?
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei tätä tarvi kierrättää. Ja kuudeskympis on jo kolmonen silmäs. Se Proto oli varmaa ajateltukki siten, että läskit lavalla rapakos ajaes ei koko ajan vaihtele vaihteita. Muutenhan senki meno olis tyssänny nopsaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Mielenkiintoista :D . Voiskohan tuo toimia yhen kaasuttimen mallissa? Tuo allekirjotuksen kaasariperintökalleus on pääasiallinen kulkine itsellä ja matkat on pelkkää kaupunkiajoa, maantierälläykset voi laskea kahen käden sormilla vuositasolla. Toki aika vähän tuota tarvii silti hämmentää ku on luonteeltaan aika nöyrä moottori mutta silti. Jos ei muuten niin änskilläki niinkö vaimon kotiperällä sanottas :D
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikai se momentinmuunnin kaasarien lukumäärää tiä. Ennenkö alat swappaan, niin voin kyllä kommentoida kaupunkiajoa tolla jahka nyt pääsisin kaupunkiajoa koittamaan :lol: Toisaalta en tiä miksei se siäki toimis.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja aero »

Ehjä BW37 on kaupunkiajossa sellainen leppoisan lupsakka aski, samanlainen kuin muutkin ikuisesti luistavat ja sitämyöten lähes nykimättömät automaatit. Mulla tosin T8A lykkäsi kolmosen sisään jo 40km/h eikä se mielestäni ollut ihan sopiva ratkaisu, mutta muuten semmoinen laiskan ja rauhallisen kuskin lupsakka aski oli se.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Eiks vapareissa ollut BW35? Lyhyemmät välit. Kaupungissa toimii varmasti, maantiellä vähän kiertää mutteipahan karstoitu. Yhdessä T8:ssa oli(on edelleen) vaparin tomaatti ja olihan se selvästi hauskempi mitä turbon oma.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lancer 225 2d
"Ruisku"
Viestit: 111
Liittynyt: Ma Helmi 13, 2017 21:09
Paikkakunta: Paimio

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja Lancer 225 2d »

Onnea hankinnasta!

Ei tuo massa auton pohjassa niin pahasta ole...en olisi lainkaan huolissaan tuon vanhan, ehjän ja ohuen massan alla olevasta pellistä. Parinkymmenen vuoden ajan olen pitänyt kaikki käyttö- ja harrastepelit massattuna. Kyllä ruosteen väri rupeaa aika nopeasti massan läpi pukkaamaan, jos siellä jotain epäilyttävää on. Toista on näiden vähän uudempien autojen kanssa, joissa pohjassa on kauttaaltaan se kumimainen kiveniskumassa maalin alla. Siellä ruosteet pääsevät muhimaan rauhassa. Kun pinnassa on jotain jälkeä ruosteesta, niin peltiin saakin jo hitsata kämmenen paksuisen paikan...

Hitsausten lisäksi kannattaa nuo alkavat pintaruosteet mm. vanhojen hitsipaikkojen saumoista putsata esim. teräsharjalaikalla pois. Jos jää ruostekuoppia, niin Motonetista saatavalla Annitrolilla voi niitä liotella pois. Päälle kunnon pohjamaali, sitten pintamaali, massan pohjusteeksi kotelomassaa sprayna ja lopuksi "sopiva" kerros esim. Tectylin massaa vaikka ihan pensselillä:

https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/ ... s/10002298

Pintaan en spraymassaa laittaisi, ne ovat ehkä vähän liian ohuita ja toimivat muutenkin mielestäni oudosti. Tollanen pensselillä levitetty massa sopii hyvin tyyliltään näiden pussihousuvehkeiden pohjaan...
Saab 900 '95 2,3
BMW 325D M-sport E91 '07
BMW 320d E46 '04
Alfa Romeo 75 1,6 '89
Ford Thunderbird 3,8 '91
Mitsubishi Colt 1,2 '86
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^Kiitos!

Hyvä kuulla, että joku on sitä mieltä ettei orkkismassa haittaa. Mutta en mä kyllä ala pensselillä mitään tohon levittämään. Kotelosuojaa laitan jos tarttee, sehän on vain jäykkää öljyä, mutta en mä kyllä massaa ala levitteleen.

Nyt on tarkotuksena hitsata auto katsastuskuntoon niiltä osin kun reikiä sain hakattua. Ruosteenalkujen rapsuttelu on sitte toinen tarinansa, johon palaan syssymmällä. Ja taitaa se museotarkastuskin niihin puuttua. Mutta jos sais auton ajoon ja hiukan ajeltua sillä.

Muutenhan tuo ruostehommien teko vaatii kultaisen keskitien. Överi on sitä mistä Tommi kertoo Saabistissa ja siihen en ryhdy. Ei ole aikaa, intoa, rahaa eikä mahdollisuuksia. Toinen on sitte nykysten paikkaus ja paljon ajoa. Tyydyn jälkimmäiseen ja pyrin muilta osin rapsuttelemaan pintaruosteita pois ja maalia päälle.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8685
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja aero »

tetammi kirjoitti:Eiks vapareissa ollut BW35?
Mulla on mielikuva, että jako olisi suoraan 99/900, mutta saatan toki muistaa väärinkin. Kolmefemmaa en ole ajanut, 37 tosiaan ehjänä toimii yllättävän pehmeästi ja mukavasti, etenkin maineeseensa nähden.

Mulla oli T8:ssa ameriikan mallin (niin suuri, niin suuuuuri) T16-aski, mikä saattoi vaikuttaa hanakkuuteen vetää kolmosta sisään jo turhan pienessä vauhdissa, eli se ei välttämättä ole yleinen vaiva.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mä raportoitten tota laatikon toimintaa paremmin sitte illalla kun ajan taas autolla. Ekaa kertaa ihan ilman pelkoa sakoista :roll: (leima pitkänä, veroja ja vakuutusta kyllä maksan)

Hain touhutarrat A-katsastukselta ja täytyy kyllä myöntää, että on se touhu perseestä. Jonota aikas, vastaa samoihin kysymyksiin kerrasta toiseen (ei, se tarkka reitti Piikkiö-Honkajoki-Piikkiö ei mahdu heidän kaavakkeeseensa kaikki käännöksineen) ja odotella kun virkailija näpyttelee Trafin järjestelmään varttin verran sitä, että saa tulostettua lapun ja rahastettua 16e. Jos Trafi haluis tehdä bisnestä veronmaksajien rahasta, niin he tekisivät sähköisen touhutarrasysteemin, jossa heidän sivuilta sais rahaa vastaan just niin paljo ajoaikaa kun haluaa.

Noh yli puoli tuntia oli taas kokonaisuuteen menny, niin kävi jo mieles, että yksi puhelu Asta vuokraukseen "Moro, Juho tääl taas, haen sen kippitrailerin illalla ja palautan huomenna yötä vaste" ja paketti olis odottanu mua liinoineen päivineen. Mut ei, halusin hakea touhutarrat, jotta voi koittaa kestääkö toi maailmanlopun aitosaappi nyt ajoa vai jättääkö välille.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Tää sopinee tähän topiikkiin.. https://1drv.ms/f/s!Aj3BQWixNOGFod9b9n8GpPYywGghQw
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja pela »

Mainiota settiä JP:ltä taas kerran. Eihän vauhdikkaat käänteet tämän Saab yksilön osalta ole vain loppumassa..?
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5315
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiitos! Ja en tiä. Mieleala vaihtelee. Toisaalta päiväs nykyset mädät korjais, toisaalta ei kiinnosta yhtää. Kohta 500km lenkki ajettu ja onhan tää auto isolla aalla. Enkä tiä saako mistään parempaakaa aihiota. Päivän aikaansaannokset kuvineen varmaa huomenna...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin