Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Otin vasaran kauniiseen käteen ja aloin tutkimaan pohjaa.

Kuva

Kuskin puolelle ei vetaritunneliin reikää saanu. Toki ruostetta on ja varmaan korjattuki joskus.

Kuva

Massaa eli hyvin massattu vai hyvin peitelty? Kovaa kuitenki viä.

Kuva

Akkuhappo tehny varmaan tehtävänsä. Ei kuitenkaa hitsattavaa (on kyllä aikasemmin hitsattu)

Kuva

Totaki on korjattu, mutta edelleen kunnos.

Kuva

Joskus paikattu takapyörän edestä, mutta kovaa edelleen.

Kuva

Sen edes tuoretta massaa... Hrr...

Kuva

Kai tollekki jotain vois tehdä. "Kovaa" kuitenki.

Kuva

Vasen takapyörän edusta. Oho.

Kuva

Vasemmalla takana tää näytti kivalta.

Kuva

Kunnes vasara lipsahti. Oho.

Kuva

Tää oli varmaa oikean takapyörän edestä. Oho.

Kuva

Tää myös. Oho.

Kuva

Jarruputki taitaa vuotaa.

Kuva

Pohjan tasasilla osuuksilla on ohut kerros massaa. Hrr. Nooh, elämä on.

Kuva

Sit se takakontin nurkka. Oho siäki.

Kuva

Summasummarum: on hitsailtu, mutta nyt akuuttia leimalle tarvittavaa mätähommaa on takapyöränkotelois ja takakontis. Vois se pahempiki olla.

Eilen oli ongelmia saada auto käyntiin kun alipaineletku oli vuotavas linjastos kii, mutta tänään letku tukittuna lähti niinku palmun alta. Ryyppy ylös ja ina kaasua ja siinä se kehräs 8)

Sain kaverilta hihnapyörän. Se pitäs huomenna/ylihuomenna vaihtaa ja sitte ajaa vajaa 250km päähän tallille hitsaamaan. Sen jälkeen sitte leimalle. Pohja on tutkittu ja yllätti erittäin positiivisesti. Toki massan alla voi olla mitä vaa. Myyntimiehet puhuu "juuri massattu", realisti on sitä mieltä, että "juuri peitelty ja jätetty muhimaan". Toisaalta en niitä jaksais poiskaa kaapia, jäätävä duuni :roll:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ajattelin vaihtaa koneeseen öljyt ennen pitkää siirtoetappia. Siihenhän tarvittiin ohjekirjan apua eli suoraan Googlesta kasikolmosen ohjekirja.

Kuva

Aikansa kun Motonetin hyllyjen välejä kohnus, niin löyty tuote, jonka paketoinnissa on jo ajateltu meitä pussihousuja.

Kuva

SE/CC eli bensois luokitus pykälän alle Saabin vaatimuksen, dieseleis täyttyis. Vähä se on jäykkää alapäältään, mutta mitäpä se kesäautossa haittaa. Jos yhdessä luokitusasteessa öljyt parani niin paljo, että sen takia mun kesäauton kone laukee, niin sitte se saa laueta. Hyvä syy turbottaa :D

Automaattiin pitäis vaihtaa öljyt 20tkm / 1v välein. Edellinen omistaja kehu vaihtaneensa kerran. Tos pohdein, että lootas ei oo jäähdytintä ja turbiiniki aina luistaa, niin on sillä tiheällä vaihtovälillä varmasti syynsä :roll: Pelaa kuitenki viä, ja suodatin pitää siihen kaivaa jostain kaukaa ja hankalasta paikasta. Motonetistä ei saa tilattua, tosin Pakari lupas selvittää syvemmin. Kahtoo sitä sitte ku ton saa leimattua.

Muutenhan tää koko Aito-Saabeilu koki kolauksen aika pahasti. Ymmärrän jo, miksi WST:ssä kattotaan kuin alemman luokan ihmisiä heitä, jotka satkuilla koittavat tulla oikeiden Aito-Saabien alueelle. Toisaalta nykytiedolla voisin kyllä mennä reteesti GMST:ssä aitiopaikalle tällä GM:n kiroamalla rouskuttimella. Jaa miksikö? Ohjekirjassa ohjaustehostimen öljyissä lukee "GM Specification Power Steering Fuild" :mrgreen: Kyl mää niin mieleni pahotin. Toisaalta kun tässä ei ole tehostintakaa, niin ehkä juuri tämä yksilö on sitten Aito-Saab - ei ole GM pilannut.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja AZP »

Säästyit tosiaan tehostamattomuuden kautta mahdollisesti GM-syövältä. Vahva tuntuma meinaan on, että tehostetuissa satkuissa se GM-tauti ei rajoitu nesteen luokitukseen. Nimittäin tuohon Oldsmobileen kaivettiin aikanaan tehostimen putki OG-satkun varaosahyllystä ja se sopi just jetsulleen :roll:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ovet lienee virheettömät?
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Hyshys nyt sohaset sellasta muurahaispesää, ettet uskokkaa. Toisaalta sä kyl muotoilit sen niin, että Oldsis on Saabin putki eikä Saabis Oldsin putki, niin annettakoon anteeksi :D

^Ovien alareunat on korjattu kertaalleen. "Ruosteettomat" nyt, mutta totuus voi olla joko ruosteeton tai ruosteet valmiiksi jemmassa korjauspalojen takana. Vaikea sanoa purkamatta korjauksia pois :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

GM Saginaw tehostinhan se oogeessa. Tunnettu laatutuote..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13191
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja AZP »

Meinasin just heittää lisää löylyä kertomalla että mm. tehostimen nestesäiliö korkkeineen näyttävät täysin identtisiltä OG:ssa ja Oldsissa. Mutta jcarlson päästi tästä keskustelunaiheesta turhat paineet ulos :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Olis jo juttuainesta Saabisti-lehteen, et missä Aito-Saabeis (tm) on GM-osia pussihousujen "tietämisestä" huolimatta :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Pitäis siinä lootassa olla jäähdytin. Sellainen putki minkä läpi öljyt kiertää ja jäähdytysneste vaipassa. Jossain koneen vasemmalla kyljellä.

Edit. Toi T-haara pakoputki on melkone tulppa tuolla, uudempi sopii suoraan tilalle.
Tosin yks tollanen hyväkuntoinen pitäis jostain löytyy jos haluaa pysyy tehtaan linjoissa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Operaatio hihnapyörä. GM-vehkeissä saa sisälokarin irrottamalla ammuttua pultin mutterimopolla, tähän leluun ei vähänkään tujummat romut mahdu koneen ja tulipellin väliin. Ennen oli aina paremmin jne :roll:

Kuva

Noh, tässä on tullut tutuksi, että näiden vehkeiden kanssa saa apua. Tetammilta löytyis 30 mm lenkki, joka sopii tänne ja Atte Piikkiöstä sano, et "tuo tänne niin vaihdetaan hihnapyörä" :) Sinne siis.

Kuva

Vetolevyn lukitusta hetken pähkäilin, mutta ammattiruuvari kun ruuvaa, niin heti bongas paikan vetolevyn pultista.

Kuva

Vasemmalla orkkis, oikealla paikalleen sovitettava hihnapyörä.

Kuva

Kuva

Edellisen ranen jäljiltä oli myös kaks stefaa. Toinen runnottuna hihnapyörään säpäleiks, toinen öljypumpun kannes (vai mikä onkaa). Vissiin haettu tuplatiivistystä :lol:

Kuva

Niin tosiaan tässä kohtaa joku tätä operaatiota testannut voisi jo sanoa, että lopputulos on paluu lähtöpisteeseen. Eli ei sovi ristiin hihnapyörät. Tohon oli Attella jopa joku holkki, jolla teoriassa onnistuisi, mutta hihnapyörä ottais jakopään kopan pultteihin kiinni.

Sovitus oli uudella varaosalla aika tiukka, eli pari tuntia tuli kiroiltua noiden kanssa ja lopulta alkuperäinen takasi. Kauhee säätö, toisaalta se oli vain vapaa-aikaa. Mitään ei paskottu, kone käy edelleen ja vaikka toinen (rikottu) stefa jäi pois, niin ainakaa ei norona tule öljyä :D

Näin yleisesti ottaen tämä pussihousuilu on todella sosiaalista puuhaa. Sekä Atte että tetammi ovat ainakin molemmat auttaneet niin kovalla innolla, että melkein hävettää ottaa se kaikki apu vastaan. Toivottavasti pääsen auttamaan vastavuorosta sitte joskus.

Tetammilta löytyy jokku isohkot hattuhyllykajarit. Ei oo Jensenit, mut jokku joihin voi mallata hyllystä DLS:n 5,25" erkkasatsit sisään. Sen pakoputkenki voisin kyllä ostaa, koska tuo nykynenhän myös vuotaa tosta pöntön liitoksesta. Kaksi kärpästä samalla iskulla.

Ai niin. Jotta kukaan ei epäile Atten tallin varustuksia, niin siä oli hyllys myös uus stefa, jos vanha olis alkanu vuotamaan :lol:

Kuva

Uus hihnapyörä löytyy nyt sitten Honkajoelta isän purkuautosta. Siinä on vain se juju, että ton nykysen pitäs kestää sinne asti. Pitää varmaan ainaki löysätä laturia niin paljo, että juuri ja juuri ei vingu. Eihän sen auton tartte käydä kuin kolme tuntia. Toisaalta jos toi on jo pitkän aikaa vemputtanu, niin pikkujuttuhan tää sitte on :)

Jos joku kuulee juorua, että sanoin tästä autosta jotain rumaa ja mielessäni oli antipussihousumaisia ajatuksia, niin se mitä tapahtu Atten pihas jää Atten pihaan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

uudempi pakoputki ei sovi suoraan se häntäputken kiinnitys on eri. mut muutettavissa ellei oo tehty.

eli hihnapyörien ero oli tuon akselin kaulan pituus ero. paljonko se pitäisi olla? mulla ihan uusi trollista 07 ostettu jota en oo saanu vielä sopimaan mihinkään.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja aero »

JP_Vette kirjoitti:Uus hihnapyörä löytyy nyt sitten Honkajoelta isän purkuautosta. Siinä on vain se juju, että ton nykysen pitäs kestää sinne asti. Pitää varmaan ainaki löysätä laturia niin paljo, että juuri ja juuri ei vingu. Eihän sen auton tartte käydä kuin kolme tuntia.
Ajaa kauniina päivänä ilman radiota, valoja ja pöhötintä, niin ei kai se sähköä juur muuhun tartte ku sytkään ja starttiin? Kevyttä kuormaa laturille ja akkukin (etenkin hyväkuntoinen) kestää pidemmän kotvan sen jälkeen kun laturi tippuu pelistä.

Vesipumppua mä enempi jännittäisin kuin sähkön riittämistä - jos en vallan väärin muista, taitaa sekin pyöriä saman pyörän vetämänä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

^^Akselin kaulan saa kompensoitua välipalikalla, mutta kun hihnapyörä on pöydällä niin offset on eri. Oikeas on ~1,5 "hihnanleveyttä" kun taas vääräs oli "alle hihnanleveys". Kato ylemmästä kuvasta, huono valo mut hiffaat. Tosi iso ero kuitenki.

^Juu tää on h-moottorilla eli vesipumppu pyörii laturin hihnalla ja laturilla se hihna kiristetään ;) Mut joo, vähä kuormaa eli varmaa aika löysälläki saa ajeltua. Sähköä ei tosiaan oo ku sytkä ja ne vähät lamput jokka ny sattuu palamaan :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

eli ihan väärää osaa sinne yritetään sovittaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Aito-Saab automaatilla: MY83 GLs

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Sehän on harrastamisen suola, että joskus pääsee kokemaan myös onnistumisia eikä pelkkiä suoria kunnareita :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Vastaa Viestiin