Sininen Saappi 99 GLs

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
einopekka
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: To Tammi 26, 2017 20:27

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja einopekka » Ma Joulu 04, 2017 20:17

https://www.trafi.fi/filebank/a/1414581 ... usteet.pdf
Sivulla 14 viimeinen kohta kertoo että levyjarrujen vaurioitunut tai puuttuva jarrukilpi on hylkäysperuste. Eli ainakin virallisesti pitäisi olla ehjä. Uusia jarrukilpiä Veteranshop.se:stä ei löydy, skandix.de sanoo että discontinued ja Ruotsin klubin sivuilla näyttää olevan pikaisen selauksen perusteella vain 99:n oikealle puolelle. Tietenkin jos mitään on jäljellä alkuperäisestä niin mikäs siinä iltapuhteena uutta naputellessa tai toisenmallisesta muokatessa.

Hienoa nähdä että joku muukin nuori kuin minä käyttää aikaansa vanhaa klassikkosaabia hitsaten nimim. kymmenes paikka 96:n takapyöränkoteloon. Tsemppiä vaan projektiin!
Kesäautona on punainen Saab 96 1975
Lisäksi toimin -97 tonnarin hovimekaanikkona.

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » To Joulu 07, 2017 23:37

Heipä hei. Varmaan täytyy niille jarrukilville kehitellä jotain... jos jostain löytyisi uudet tai helposti muokattavissa olevat tai sitten tekee itse uudet. :roll: Ja tosiaan harvinaisemmaltahan tämä merkki vaikuttaa nuorison keskuudessa ja eihän nämä vähäiset klassikot liikenteessä pysy jos näitä ei yritä elvyttää. 8)

Tänään tuli irroiteltua vänkärin puolelta vetoakseli roippeineen. Jarruja olisi tarkoitus huoltaa, paloissa on vielä hyvin pintaa, laakerit nupit ja nivelet vaikuttaa jämäkiltä, mutta jarrulevy ja vetoakselin suojukset (sekä mahdollisesti jarrukilpi jos siihen saa kehiteltyä jotain) ja tiivistesarja jarrusatulaan. Iskunvaimentimet menee myös uusiksi.
Ja tottakai hitsattavaa on... :D
Kuva
Kuva
Kyllä on insinööri saanut idean kun on jarrulevyn näin pirullisesti suunnitellut. :evil: Toki kunnon työkaluilla olisi onnistunut ilman vetarin irroittamista mutta samallahan tuon irrottaa ja putsaa.
Kuva
Kuva
Iskari oli jo hieman kulahtanut, meni helposti käsin kasaan eikä palautunut... :lol:

Takaluukun tiivisteen alta löytyi myös pikku ylläri...
Kuva
KuvaKuva
Kuva
Eihän tuo sinänsä paha ole, taitaa selvitä pelkällä hiomisella(?) mutta onhan siinä lisää hommia. :roll:

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Cona » Pe Joulu 08, 2017 13:25

En halua missään nimessä lannistaa, mutta niin se vaan on, moni kakku päältä kaunis, tämäkin näytti melko lailla ruosteettomalta ensimmäisen sivun kuvissa. Mutta kun seuraa vaikka pullasorsan projekti-Topiccia niin kohtalontovereita on paljon.

Jos ois sopivan pieni suutin niin puhaltamalla varmaan lähtis kätsästi + sitten mahdollisesti vielä hapot pintaan lopuksi.

Tsemppiä puuhasteluun!
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » La Joulu 16, 2017 01:31

Heipä hei.
Tosiaan eihän tässä mitään lannistumassa olla. Peltiähän saa uutta, lähinnä hirvittää osien huono saatavuus. Ihan hauskaa puuhasteluahan tämä on. Mutta pakko myöntää, saabin ruosteisuus yllätti kyllä meidätkin. :lol:

Nyt asiaan. Edellisestä päivityksestä on edetty hieman. Joulupukkikin kävi jo etuajassa. :wink: Kuvat puhukoot.

Kuva
Takapyöränkaarista revein sisäpuolelta äänieristeet pois molemmilta puolilta ja molemmilta puolilta löytyi myös suunnilleen samoilta kohdilta ruostereiät...

Kuva
Kuskin jaltatilasta löyty ruostereikä massan alta runkopalkin kohdalta. Vänkärinpuoli oli kuitenkin kova.

Kuva
Vänkärin puolelta irrotettiin nyt sitte kuitenkin jousi ja ylätukivarsikin. Alkaa projekti ja purkaminen leviämään uhkaavasti, kohta on varmaan kone ja vaihteistokin irti... :lol:

Kuva
Ekat mädät jo leikkelin irti. Sisäpuolelle laitoin sammutuspeitteen ettei kipinät sinkoile kojelaudan sisälle tai minnekkään muuallekkaan. :)

Kuva
Tukivarret ja moottorin kiinnikkeet hiekkapuhallettuna. Moottorin ylemmän kiinnikkeen joutui irrottamaan jotta sai ylätukivarren pois, samalla aattelin fiksata alemmankin kun pääsi hieman väntymään. Kuskinpuolella ylätukivarren irrotusurakka on ilmeisesti vielä isompi? :oops:

Kuva
Tukivarret pääsi vielä Annitrol kylpyyn, kun ei kaikki ruoste puhaltamalla lähtenyt. :roll:

Kuva
Tuulilasinpyyhkijän akselin ympäriltä oli myös päässyt ruostepeikko puraisemaan. Saa nähdä joutuuko irrottamaan tuulilasin. :evil: Mistähän tuohon korjauspala kun tuommosessa upotuksessa tuo tappi vai tekeekö vain suorasta pellistä, tuleehan siihen se lippa päälle.

Kuva
Joulupukkikin käväisi tosin hieman etuajassa. Pukin kontista löytyi molemmille puolille etuiskunvaimentajat, jarrupalat, jarruletkut, jarrusatulan tiivisteet, ja vetoakselin suojakumit ainakin. Niin ja 50 litraa valopetrolia että pääsee puhistelemaan mitä ikinä tarviikaan. :mrgreen: Etujarrulevyt tilattiin Autodocilta, saa nähdä tuleeko oikeanlaiset.

Ja loppukevennys. Piti vähän koristella varaosa saabiakin, kertaheitolla paljon joulusempi. :D
Kuva
Kuva

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » Su Joulu 24, 2017 20:44

Hyvää joulua tänne foorumillekin!
Kuva

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » Su Tammi 14, 2018 17:05

Heipä hei pitkästä aikaa tännekin ja hyvää tätä vuotta. :)
Vuosi on lähtenyt käyntiin hitaasti mutta epävarmasti. Aika on kulunut lähinnä osia maalaillessa ja saappia lisää purkaessa. Muutama osa on myös haalittu, mm. pyöränlaakerit eteen ja vetarintunnelien korjauspalat on matkalla.

Maalattuja osia:
VAROITUS. Pussihousut sulkekoot silmänsä, kasarifanit katsokoot tarkasti.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Kaikki osat hiekkapuhalsin ja maalasin ensin Ferrexin ruosteenestopohjamaalilla ja päälle miranolia.

Kuva
Myös venttiilikoppa hiekkapuhallettiin ja väriksi valikoitui ärrävolvon keltainen. 8O No ei vaan väriksi tulee tottakai sama väri kuin autokin on. 8)

Kuva
Päätettiin kytkin irroittaa. Tuskailtiin irroituksessa toista tuntia ennenkuin maltettiin katsoa ohjekirjasta, kuinka akseli lähtee pois välistä. :lol:


Kuva
Mutta hupsista mitäs tässä tapahtuu?!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Tosiaan niinhän siinä kävi että päädyttiin sitten tekniikka irroittamaan. Siihenhän se oli mennäkseen... :roll:
Eihän se ollut enää juuri mistään kiinni, mittarin vaijeri, laturin johdot ja kuskinpuolen vetari.
Mutta nyt pääsen kunnolla korjaamaan kaiken ruosteen ja puhdistamaan konehuoneen. Samalla tehdään perushuolto moottorille. Öljyjen vaihto alkoikin olla ajankohtainen, sillä astiaan valui monta desiä vettä öljyn seassa, sekä epämääräsiä klönttejä. :oops: Isän tuttu lupautui remppaamaan koneen joten me päästään keskittymään ruosteisiin. Kytkinlevy ja painelaakeri menee samalla vaihtoon, mutta muuta vaihdelaatikolle tuskin tarvii tehdä.
Kuva
Yksi paikka jo hitsailtiin, ettei vänkärin varpaat niin paleltuisi. :lol:
Kuva
Kuva
Ruostetta piisaa... :P

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » To Helmi 08, 2018 23:06

Noniin, taas näin kuukauden jälkeen aika taas kirjoitella. :roll:
Saabin kanssa on edetty hitaasti mutta epävarmasti. Jotain pientä ja vähemmän näkyvää on värkätty. Moottori on viety huollettavaksi. Kansi vietiin toiseen paikkaan mutta siinä oli ilmennyt kulumaa, joten remontista tulisi turhan kallis. Päädyimme irrottamaan varaosasaappaan kannen ja katsoa jos se olisi parempi aihio ja pääsisi halvemmalla. Mutta mutta... ei tuolla pakkasessa pakosarjan pulttien ruuvaaminen innosta. :P

Painon lisäystä:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuljettajan jalkatilasta leikkasin reilun palan peltiä pois ja uutta tilalle, ferrex päälle ja tiivistys "Dinitrol 410 uv" liimalla, myös alapuolelta tottakai. Lopuksi vielä mustaa miranolia pintaan ja taas kestää 40 vuotta. 8)

Kuva
Kuva
Vänkärin puolelle tuli tehtyä pieni ranetus. Nurkassa vaikean muotoinen reikä ja monta peltiä kohtaa joten leikkasin pellistä sopivan kokoisen lätkän ja liimasin samalla Dinitrolin liimalla. Tottakai alle laitoin ferrexiä suojaamaan uudestaan ruostumiselta. Tuon taakse ei kuitenkaan onneksi pääse suoraa vettä tai mitään muutakaan roiskumaan,joten ei se niin tarkkaa ole. :D

Kuva
Ohjausakseli tuli myös irroitettua. Nyt pääsee korjaamaan paremmin.

Kuva
Vänkärinpuolen jarrusatula tuli viimein aukastua ja sisällä oli pieni vastoinkäyminen, sillä mäntä oli päässyt ilkeästi ruostumaan/syöpymään. Täytyy tämäkin tarkistaa varaosa vehkeestä jos taas säästäisi pari euroa. Tarkenemis kysymys.
Kuva
Kuskin puolella mäntä olikin kuin uusi, ilmeisesti vaihdettu joskus.

Kuskin puolelta oli jousilautanen ruostunut lähes olemattomiin, joten isäukko koitti ensin itse tehdä korvaavan osan mutta päätyi kuitenkin hakemaan motonetistä uuden. :lol: Samalla tarttui mukaan jarrupalojen asennussarja. Klokkerholmilta tuli vetaritunnelin korjauspelti mutta vain kuskin puolelle, ilmeisesti vänkärin puolelle ei ollut enää saatavilla(?). :? Mielellään olisin toisellekkin puolelle ottanut uuden palan, oli nimittäin sen verran paksusta pellistä nätisti tehty, ettei tuohon hintaan viitsisi itse ruveta vääntämään. :D

Kuva
Konehuonetta pesin rasvasta ja liasta hiekkapuhallusta varten. Täytyy joku päivä ottaa saabi ulos katokseen ja hiekkapuhaltaa konehuoneessta ja pyörän kaarista (edestä) kaikki ruosteet ja katsoa sitten mitä jää jäljelle. 8O

Taitaa olla ettei aivan huhtikuulle ehdi valmiiksi, tahtoo koulussa olla niin paljon hommaa ettei tahdo vapaa aikaa jäädä montaa tuntia illalle. :oops: Pitäisi varmaan ottaa loppukevät vuorotteluvapaata... :mrgreen:

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » Ma Helmi 12, 2018 23:35

Noniin. Lauantaina olikin mielenkiintoinen päivä, nimittäin tuli vähän hiekkapuhallettua. Kuitenkin homma jäi hieman kesken kun laitteet rupes jäätymään ja hiekan tulo loppu... :D Täytyy jatkaa toisena päivänä. Keli kyllä helli, asteen pari pakkasta ja aurinko möllötti. 8) Mukavasti pysyi hiekka myös omalla tontilla ja naapurirauha säilyi.

Nyt niitä kuvia :wink: :
Kuva
Tällänen systeemi väkerrettiin että saatiin saabia liikuteltua. Toimii!

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Muutama paikka jäi vielä. Kuitenkin olen tyytyväinen tulokseen, kyllä siinä olisi ikä ja terveys mennyt jos olisi hioa yrittänyt hiekkoja poies. Hyvin oli onnistunut myös reikien tilkitseminen, eikä sisälle ollut paljoa hiekkaa levinnyt. Seuraavaksi sitten uutta peltiä ja uutta maalia konehuoneeseen. :)
Pitää kehitellä joku systeemi kuinka saada vetaritunnelin korjauspala oikealle kohdalle ettei alatukivarsi sojota aivan minne sattuu. :D

Ja ei muutakun seuraavaan päivitykseen.

lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6403
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja lucaf » Ti Helmi 13, 2018 11:21

Upea pirssi saanut erikoiskohtelun! Itselläni oli tuollainen 79 special kymmenisen vuotta sitten ,oli vaan jo silloin lohduttoman ruosteinen. Noissahan on erikoisuutena etuspoikan ja kauniin värin lisäksi sävylasit ja avattavat takasivuikkunat. Taisi jossain yksilöissä olla jopa ems:n varvikello.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 1839
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Cona » Ti Helmi 13, 2018 13:39

Tällainen perusteellinen touhuaminen saa kyllä hyvälle tuulelle. Kyllä tuohon sitten kelpaa nostella tekniikkaa takaisin, kun on hommat saatu päätökseen! 8)
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » Ti Helmi 13, 2018 23:12

lucaf kirjoitti:Upea pirssi saanut erikoiskohtelun! Itselläni oli tuollainen 79 special kymmenisen vuotta sitten ,oli vaan jo silloin lohduttoman ruosteinen. Noissahan on erikoisuutena etuspoikan ja kauniin värin lisäksi sävylasit ja avattavat takasivuikkunat. Taisi jossain yksilöissä olla jopa ems:n varvikello.
Kyllä tästä huolta pidetään. :) Itsekkään en ole kuvia tai edes livenä nähnyt näitä spesiaaleja, paitsi tässä kotona nyt 2 saman laista. :lol: Ilmeisesti alunperin spesiaalissa ollut myös EMS:in vanteet ja tiheämpivälitteinen vaihdelaatikko. Ainakin tässä pirssissä. 8)

Cona kirjoitti:Tällainen perusteellinen touhuaminen saa kyllä hyvälle tuulelle. Kyllä tuohon sitten kelpaa nostella tekniikkaa takaisin, kun on hommat saatu päätökseen! 8)
Tämä oli itsellänikin ajatuksena että ei henno uusia tai uudeksi siistittyjä osia laittaa ruosteiseen tai hutastuun koriin. :roll:

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » Ke Maalis 07, 2018 23:05

Heipä hei.

Täytyy taas näin kuukauden jälkeen kirjoitella taas tänne... :lol: Eli Saabin kanssa jatkettu etenemistä hitaasti mutta epävarmasti. Ajokorttiakin olen jo alkanut ajelemaan, ja tulipa opetusajona haettua peräkärryllä yksi turbo kone naapurikylästä. 8)

Kuva
Kuva
Tosiaan kansi tuli huollosta. Huollossa kansitaso oikaistiin ja venttiilit läpättiin ynnä muuta ynnä muuta. Ei muutakun paikalleen, jahka muu moottori on valmis.

Kuva
Kuva
Kuskin puolen vetaritunnelia leikeltiin ja soviteltiin korjauspalaa paikalleen. Aikomuksena hitsata korjauspala runkopalkin alapuolelle urakkan helpotukseksi. :roll:

Sitten ei muutakuin auto ulos ja hiekkapuhaltamaan loput paikat kuskinpuolelta minne jääi ruostetta edelliseltä kerralta.
Kuva
Huomaa V8:in venttiilikannet pressun painona, todellista motorsporttia. 8)

Kuva
Kuva
Kelpaa hitsata ja maalata.

Kuva
Hieman vielä jäi joihinkin kohtiin pintaruostetta mutta...
Kuva
...ne peittelin tänään Rust Stopilla.

Ja se turbo kone. Myyjän mukaan vuoden -81 900 turbo kone. 20-vuotta seissyt tallissa öljyt koneessa ja pytyissä. Turbo ainakin puuttuu ja jotain muuta pikku tilpehööriä. Tuskin ainakaan tähän vielä laitan. Ehkä hamassa tulevaisuudessa. :roll:

Seuraavaan päivitykseen. :saab:

PS. Saa kaupitella vetaritunnelin korjauspalaa vänkärin eli apukuljettajan puolelle (oikea). :)

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » Ke Touko 30, 2018 21:28

NONIIN. Piiiitkästä aikaa päivitystä. Eihän viimekerrasta olekkaan kuin vasta yli 2 kuukautta. :lol:


Tosiaan projektin kanssa ollut aika hiljaista. Toukokuun alussa alkoi vuorotyöt ja koulua ollut siinä samalla joten kauheasti vapaata ei ole ollut. Ajokorttikin tuli ajettua huhtikuun alussa ja pitihän sitä auto saada. No se ei ollutkaan SAAB vaan VW GOLF 1988.

Kuva
:oops: (Olisi muuten myytävänä)

No sillä ajelin ja kaasarin kanssa taistelin reilun kuukauden. Ekan tilin tultua piti kuitenkin päivittää uudempaan ja laadukkaampaan (ja ruiskulliseen), nimittäin:


Kuva
:saab: 900i 1988 8)


Eihän tämäkään täydellinen ole mutta voittaa golffin.300 000 km ajettu. Sisusta hyvä kattoa lukuunottamatta. Öljyähän se tiputtaa, ilmeisesti koneen takapäästä. Pitää koittaa tutkia tarkemmin ja koittaa korjata kunhan kerkeää. :) Tänää hain uuden öljynsuodattimen ja öljyä. Asentelin myös asiaankuuluvan kasettimankan.

Tuli viimein myös kakkossaabista purettua osia. Molemmilta puolilta edestä jarruhilppeet ja jarrukilvet, jotka olivat paremmat kuin virallisessa projektissa. Sitten renkaan ripustukset takaisin paikoilleen, kuulemma pitää autoa saada siirrettyä.

Lauantaina alkaa koulusta kesäloma, joten jää taas hieman vapaata, ehkä myös saab(e)ille.

Mutta tosiaan tällä mennään tämä kesä. Siitä vielä kaverikuva:
Kuva

-PETTERI-
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- » Pe Kesä 01, 2018 06:06

Ite tilasin noppaan nuo vetarintunnelin täydelliset korjauspalat Kannuksen Motorsetistä. Olivat Klokkerholmin valmistamat ja molempia puolia oli ainakin viime viikolla saatavilla. Hinta 45 euroa kappale. Kysäseppäs sieltä. :wink:
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 900 i16 4d -92

Aquamarine99
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Ma Heinä 31, 2017 22:20
Paikkakunta: Kokkola
Viesti:

Re: Sininen Saappi 99 GLs

Viesti Kirjoittaja Aquamarine99 » Pe Kesä 01, 2018 09:22

Täytyypä kysellä heti tänään. Kiitos vinkistä! :)

Eilen vaihdoin öljyt ja suodattimen satkuun, sen verran oli tummaa tavaraa että oli vaihto jo ajankohtanen. Koneessa nyt Teboil Silver Classic gt-s 20w-50 öljyt. Suunnitelmissa olisi vielä piakkoin vaihtaa vaihteistoöljytkin. Mikähän olisi hinta-laatu suhteeltaan paras?

Vastaa Viestiin