Tuplis vm.77

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

Kuva

Tervehdys...
Minulla on ollut saabeja noin kymmenen vuosien varrella , aina oikeastaan käyttöautoina.
Harrasteena on ollut lukuisia rotta/linttakuosisia amerikanromuja yms. ja ne ovat lähellä sydäntä yhä... Kuitenkin tuo saabismi , vakava sairaus on
aina kolkutellut takaraivoon. Mielestäni saabit ovat todella hyviä ajaa , helppo huoltoisia yms. mutta senhän te tiesittekin jo...

Viimeiset vuodet käyttiksenä on ollut nissaneita... Jotenkin kuitenkin kyllästyin harrastamaan jenkkejä kun 70/80 lukuiset on koluttu läpi eikä vanhempiin ole ollut varaa. Kesällä näin ilmoituksen og satkusta , varmasta kotimaisesta ja päätin hakea sen loppuun ajetun nissanin tilalle.
Sillä olenkin kesän ja syksyn aikana kurvannut 10tkm ilman ongelmia...

Itse asiaan , etsin alunperin 96 saabia ja varmaan vielä sellainen projekti löytyykin mutta nyt innostuin hakemaan eilen 1977 vuotisen 4-ovisen
peruskotteron.
Yllätyin autosta koska se oli livenä paremmassa kunnossa kuin kuvat näytti , uudelleen joskus maalattu ja onhan siinä pakkelia ja paikkoja mutta hintaansa nähden.
Hyppäsin kyytiin ja ajoin n.500m ja totesin myyjälle että on ihan lupaamassaan kunnossa.
Takajarrut hieman seisonnasta johtuen kanittivat mutta en antanut sen häiritä.
Ajoin huiktikselle tyttären ajaessa perässä vamon kanssa satkulla.
Tankkaamisen jälkeen lähdimme polkemaan tuota 50 kilometrin matkaa.

Oli hieno fiilis huomata että tuplis lähtee huomattavasti ripeämmin verrattuna satkuun ( satku 900c vm.89 ) ja kulkee jotenkin kevyemmin vaikka takajarrut laahasivat.
parinkymmenen kilsan päässä aikani ajettua jumiutuneet takajarrut heräsivät myös eloon , autohan on ollut liikennekäytöstä poistettuna jo vuodesta 2011.

Matka meni hyvin eikä edes kolinoita yms ääniä kuulunut mistään. Tänään sitten tutkitaan autoa lähemmin.

Autossa on tuplakaasuttimet ( zenith ) , lämmöt pysyi kurissa hienosti ja käy tasaisesti , joskin tyhjäkäynti aavistuksen isollaan.

Tarkoitus on tehdä tästä mieleiseni kesäauto , joten se ei varmasti miellytä kaikkia ( muita kuin minua ) mutta tuleepahan yksi taas liikenteeseen...

miinuksia löytyi , kuskinpuolen takaovi jumissa ( kahva auki asennossa ja nuppi alhaalla )
bensamittari näyttää täyttä ja bensavalo palaa
vilkut ei toimineet
jarruvalo jää päälle välillä ( katkaisin )

auton rekkari on AKL-338 nettiautosta tuttu.

Olisin kiinnostunut vinkeistä tekniikan yms suhteen , varaosista yms , keskustelusta...
96 vm. 1975
miikka555
"Viggen"
Viestit: 576
Liittynyt: Ma Loka 01, 2012 16:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja miikka555 »

merlin kirjoitti: Tarkoitus on tehdä tästä mieleiseni kesäauto , joten se ei varmasti miellytä kaikkia ( muita kuin minua ) mutta tuleepahan yksi taas liikenteeseen...
Tuolla ostetaan -osiossa olevan ilmoituksesi perusteellahan tätä pitää seurata millainen tästä muodostuu ;)
1974 99L "Staffan" | 1987 900 Aero "Magnus" | 2020 Volvo S60 T8 Polestar "Einar" | EX 2007 Volvo S80 V8 "Håkan" | EX 2000 9-5 Aero "Börje"
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

miikka555 kirjoitti:
merlin kirjoitti: Tarkoitus on tehdä tästä mieleiseni kesäauto , joten se ei varmasti miellytä kaikkia ( muita kuin minua ) mutta tuleepahan yksi taas liikenteeseen...
Tuolla ostetaan -osiossa olevan ilmoituksesi perusteellahan tätä pitää seurata millainen tästä muodostuu ;)
vilkku sovituksessa , sattui kerrankin joku auto mikä samanvärinen kuin vilkun pohjaosa :D
Löytyi myös lähes aikakaudenmukaista öljyä kaasareihin

eilen tuli ajeltua sellainen 40km lisää. TUntuu toimivan aikalailla moitteettomasti , edessä ehkä joku nivel väljä ( kääntyessä huomaa ) , tai
aurauskulma pielessä...
peilit tuli kihnutettua , ei niistä uudet tulleet mutta kivemmat kuin mustat

Kuva
Kuva
96 vm. 1975
Avatar
M Metsälä
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Pe Joulu 22, 2006 17:34

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja M Metsälä »

Hieno auto, mutta oikea vuosimalli taitaa olla -78, niin kuin sen voi tuosta sarjanumero lätkästäkin tarkistaa..
Saab, ai onko muitakin autoja??
saab 9-5 2.2TID -03 700tkm meni jo.
Saab 900 2.0i 3d -88 Airflow
Saab 900 2.1i 5d -92 Ac...
Saab 96GL 1.7 V4Race -80
Saab96GL V4super -79 kesä käyttis 😄
saab96GL V4super -79 talvi käyttis😆
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

saattaa olla 78 mallia mutta 77 rekisteröity :) minulle oli ideana vain se ettei tarvitse pelata päästöjen kanssa joten pellin alla voi olla vaikka millainen
ydinsaaste
96 vm. 1975
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

Vähän päivitystä pitkästä aikaa. Talvi oli ja meni ja tälläkertaa niin kylmää ettei pihalla viitsinyt liiemmin viipyillä kun töissä saa olla ulkona kaiken päivää.
Syksyllä auto sammui käynnistä eikä enää käynnistynyt. Alkoikin monien pikkuvikojen summa.
Huomasin että kärkiväliä ei ollut lainkaan , se kohdalleen ja autohan lähti heti käyntiin kuin palmun alta.
Toisella käynnistyksellä ei sitten enää tehnytkään mitään , päättelin vian olevan startissa joten hirveä purkaminen että sen sai kaivettua sieltä pakosarjan alta pois.
Hetken tutkittuani tajusin viimein että virtajohto solenoidilta startin sisälle olikin turostettu kylmäjuotoksella kiinni ja murtunut kokonaan.
Purin startin osiksi ja vaihdoin katkenneen johdon tilale toisen. Samalla se sai uudet hiilet , jotka tulikin vauhtikaupasta erinäköiset.
Tuli sitten viilattua ne sopiviksi ja tinasin ne kiinni. Vaihdoin myös solenoidin ja päätylaakerin kun oli väljä.
Innolla paketti kasaan takaisin ja taas kotteri prutkutti komiasti.
Jarrujen hinkkaamista sun muuta on ollut ja "tuunaaminen" jota ystäväni kutsuvat "Entisöinniksi" on jäänyt vähemmälle ja visiot ovat olleet tyrmääviä.
Tarkoitus on saada auto katsastettua ja sen jälkeen voi keskittyä tähän mieleiseksi pilaamiseen.
Autossa on komia maali pinnassa mutta se näköjään kätkee monia yllätyksiä alleen joten tässä ei olla kuitenkaan mitään helmeä pilaamassa.
Isot takavalot lensi romukoppaan ja tilalle tulivat peräkärrin pienet pitkulalamput. Rikkinäinen maski on vaihtunut ruosteiseen grilliritilään ja sisältä on purettu ehjät lisävarusteet uusiokäyttöön pussihousuille ( museomiehille/naisille ).

Nyt autossa on siirtokilvet ja koeajo suoritettu , toimi suhteellisen hyvin mutta ilmeisesti jarrutehostin antautui.
poljin menee välillä pohjaan ja silloin koneen kierrokset nousevat. pumppaamalla jarruihin tulee taas henkeä. Just tätä mun tuuria , noh ei auta kuin jatkaa ropaamista.
96 vm. 1975
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

:saab:
Ompas aikaa kun viimeksi päivittänyt tätä...

Tästä on pikkuhiljaa muokkautumassa mieleinen keksintö. Korjauksia ei ole tarvinnut tehdä 12tkm kesäajoilla. Eteen vaihdoin jarrupalat ja öljyt vaihtanut.
Jäähdytinnesteet vaihdoin kolmesti kun aina vain tuli ruostetta jostakin.

Löysin tähän kuuskytlukuiset peltipuskurit , väri on vaihtunut amerikkalaiseen toisen maailmansodan kenttävihreään.
Takaluukku jätetty peltipaljaaksi ruostumaan.
Etuovet vaihdoin uudemmasta satkusta joista hitsasin peilien reiät umpeen , alkuperäiset kun oli tehty kymmenistä palasista ja pakkelista.

Auto on siitä mielestäni hauska että vaikka se on suurimman osan mielestä kauhea ja pilattu , se herättää aina keskustelua minne sitten pysähtyykin. Ihan nuorista 16 vuotiaista aina sinne 90:een käyvät peukuttamassa tai tulevat juttelemaan. Jokaisella on jokin tarina Saabista ja jotenkin tämä oma yksilöni osuu siihen maailmojen väliin että jokaisen on helppo tulla juttelemaan , joskus ihan ärsyyntymiseen asti :D

Talven aiheena olisi vaihtaa taakse puslia , huoltaa toinen startti ja vaihtaa , vaihtaa 1-kurkkuinen kaasutin tuplien tilalle ja hitsailla pari paikkaa takaluukkuun sekä purkaa etujarrusatulat kokonaan jotta saisi käsijarru toimimaan kunnolla...
96 vm. 1975
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

96 vm. 1975
SUKUVIKA
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Pe Kesä 12, 2009 18:27
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja SUKUVIKA »

Ei pöllömpi,kyllä se on itsellekin hommattava 99
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

jotekin tykästyin tuohon hieman vanhempaan 99:iin. Kulkee jotenkin herkemmin kuin uudemmat , tai sitten johtuu 4 pykäläisestä laatikosta että välitykset on jotenkin osuvat. 3 vaihde on vähän kuin automaatilla ajelisi...

EIlen laitoin pökäleen seisontaan ja tarkoitus hieman laitella sitä talven aikana. Tosin oman ongelmansa matkaan tuo aina tuo tallin puute , eli pihalla tehdään kesät talvet...
96 vm. 1975
Avatar
ristos
"Saabisti"
Viestit: 2927
Liittynyt: To Marras 13, 2003 13:51
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja ristos »

Todellakin autosivoi olla -78 mallia, mutta se on kuitenkin 1977 mallia rekisteröinnin mukaisesti. Tuolloinkin Saabilla oli tapana, että kesälomien jälkeen alettiin jo tekemään seuraavan mallivuoden mukaisia autoja ja siksi varmasti autosi mallikilpi kertoo jo seuraavasta vuodesta.

Hieno 99 Sinulla on! Siitä vaaan pikkuhiljaa kaikkiin yksityiskohtiin tutustumaan! Tämähän ”hullun hauska harrastus”! :D
Risto Suikkari #1260, Saabilla 1971 alkaen
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

Nyt tilattuna kerholaiselta uutta starttia ja bensapumppua , kuupan lentskarilogoiset kuraläpät.

Ensikesän väriksi valikoitui matta ripulinruskea ja tuli ahaa elämys että kun tallin järjestelee uusiksi niin auto mahtuu sinne talveksi.
Eihän tuo lämmin ole mutta kivempi tehdä kuin ulkona
96 vm. 1975
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

Auto mahdutettu , tosin kylmään ja pieneen talliin niin kuitenkin suojalta tuiskuilta ja sateelta.
Keskimmäinen tytär sitä ihmettelikin että minne auto on kadonnut ja kun kerroin että tallissa niin totesi ettei ole koskaan nähnyt siellä autoa :D

Saabisti rompetorilta facebookista löytyi uudet 70-luvun tuotantoa olevat penkinpäälissarjat niin saadaan sisustaa siistimmäksi.

Alkuunsa ajattelin vaihtaa tuon tehdaskorjatun startin , toki kurkkaan ensin mitä se on syönyt. Sitten bensapumpun vaihto...
Sen jälkeen katselee mitä tulee askaroitua :saab:
96 vm. 1975
Avatar
merlin
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: To Elo 10, 2006 20:15
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tuplis vm.77

Viesti Kirjoittaja merlin »

Hieman päivitystä... Auto on saanut mediaseksikkään ripulinruskean värityksen.
Uuden termostaatin , tulpat , suodattimet , öljyt , pakosarjan tiivisteen sekä muuta pientä.
Vaihdoin ns. tehdaskorjatun startin mutta jonka hankin mutta olisi näköjään sekin pitänyt käydä läpi ennen asennusta.
Satunnaisesti ei lyö ratasta vauhtipyörälle...
Kai se täytyy vaan itse rakentaa startti niin saa oikeasti toimivan , josko noista kolmesta saisi kasattua sen yhden toimivan ...
96 vm. 1975
Vastaa Viestiin