Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23990
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Oletko 100% varma. Eiköhän saabisti merteliuksel tee vaikka 6" jos haluaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Varmasti tekee muttei siihen hintaan mihin mulla on varaanalleolut kirjoitti:Oletko 100% varma. Eiköhän saabisti merteliuksel tee vaikka 6" jos haluaa
Tänään jatkoin putken kanssa turaamista.
Väliputken jälkeen asensin tavallisen 30 asteen mutkan ja lyhyen/pienen vaimentimen, sitten alkoikin vaikeampi osuus eli akselin ylitys. Koska putki tulee kohti akselia kulmassa ei ylitys voi mennä suoraan akelin yli, koska silloin se käytännössä törmää takarenkaaseen.
Ylityksen täytyy taipua "ylityksen aikana" jotta se kulkisi oikeassa kohdassa. Tähän en keksinyt muuta ratkaisua kun tehdä viillon ylityksen korkeimpaan kohtaan ja taivuttaa puteka siitä. Tämä ei vielä aivan riittänyt vaan jouduin katkaisemaan ylityksen vielä ennen muhvia ja hitsata sen takaisin pienessä kulmassa. Nyt ylitys kulkee akselin yli osumatta mihinkaään ja niin että takimmainen muhvi osoittaa suoraan taaksepäin. Seuraavaksi täytyy hitsata nuo taitokset kunnolla ja kokonaan kiinni. Sitten ei olisi enään paljoa jäljellä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Kyllä ei voi työn jälkeä eikä intoa moittia mutta tämmösenä tallittomana ja hitsaustaidottomana on kysyttävä että miksi et vain ostanut uutta putkea? En ole koskaan muokannut esim turbon putkea vapariin mutta luulisin että se on tehtävissä helpommin kuin tällainen moc keulasta perään. Vuosia sitten ostin tuohon omaan projektiin katittoman turbon putken ahtimelta asti uutta, 180€ hintaan. Kannattimet ja lemmarit kuulu hintaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Tähän 2.1:seen ei saa kun perus vakio putkea ostamalla. Toki jos teettää martelius tms niin saa mitä vaan. Turbon putkisto on vissiin 2" ja tää on 2,5".Henri S kirjoitti:Kyllä ei voi työn jälkeä eikä intoa moittia mutta tämmösenä tallittomana ja hitsaustaidottomana on kysyttävä että miksi et vain ostanut uutta putkea? En ole koskaan muokannut esim turbon putkea vapariin mutta luulisin että se on tehtävissä helpommin kuin tällainen moc keulasta perään. Vuosia sitten ostin tuohon omaan projektiin katittoman turbon putken ahtimelta asti uutta, 180€ hintaan. Kannattimet ja lemmarit kuulu hintaan.
Tarvikkeisiin on menny noin 120 euroa ja työtä noin 25 tuntia tähän mennessä
Tänään jatkoin hitsailua.
Nyt kun akselin ylitys on oikean muotoinen hitasasin saumat kunnolla umpeen. Sitten suunnittelin kannakkeen ja hitsasin sen kiinni ylityksen etupuolelle. Nyt Akselin ylitys on valmis asennettavaksi.
Kun akselin ylitys oli valmis ja kiinni autossa pääsin mittaamaan loppuputken pituuden. Tein loppupukeen kiinnikkeen ja hitsasin sen kiinni sopivaan kohtaan.
Nyt kaikki uuden putkiston osat on valmiit ja asennettu autoon. Enään tarvitsee kiristää kaikki pultit ja varmistaa että liitokset on kiinni ja tiiviit. Sitten on ensimmäisen käynnistyksen aika...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Oho kyllä miehellä on Sisua täytyy ihailla , Maksoin Simonsin 2,5 t martelius putkesta 210 e + asennus 40 e....
Onnea projektiin
Onnea projektiin
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Kaveri joskus rakensi pakoputken 900:aan ja tuli klemmarilla liitoksia aika monta. Oli ongelmia matkustusmukavuudessa, kun oli meluisa. Korjauksena hän hitsasi umpeen ne liitokset ja oli selvä parannus melutasoon. Eli liitoksia ei kannata jättää kun pari, jotta putken saa asennettua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Tossa o kolme klemmari liitosta muut on hitsattuja ja katti laippojen välissä...Mertmi kirjoitti:Kaveri joskus rakensi pakoputken 900:aan ja tuli klemmarilla liitoksia aika monta. Oli ongelmia matkustusmukavuudessa, kun oli meluisa. Korjauksena hän hitsasi umpeen ne liitokset ja oli selvä parannus melutasoon. Eli liitoksia ei kannata jättää kun pari, jotta putken saa asennettua.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Hyvältä kuulostaa! Onko kuinka meluisa ajossa, lisääntykö melu merkittävästi jos vertaa vakioon?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Auto on seisonnassa niin ajossa en ole päässyt kokeilee vielä...-PETTERI- kirjoitti:Hyvältä kuulostaa! Onko kuinka meluisa ajossa, lisääntykö melu merkittävästi jos vertaa vakioon?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
No tähän kehuun on pakko puuttua. Ei nuo hitsaukset kyllä olisi tehtaan laaduntarkkailua läpäisseet.ristos kirjoitti:Hyvin tuntuu taas menevän! Lopputulos tulee jälleen kerran parempi, mitä se alkujaan oli ja tässä pajassa tuo tuntuu tulevan tavaksi!!!! Huonompiakin tapoja on kyllä olemassa, siis jatka samaan mallliin.
Ei millään pahalla, toiset ne tekee ja toiset vaan kirjoittelee nettiin yömyöhällä
No oon mää sentään kymmenkunta vuotta leipäni tienannut hitsaushommilla aikoinaan
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Joo, ei noi saumat kauniita ole mulla on ollu hieman ongelmia saada hitsauskonetta säätöihin, haluu vaan räkiä eikä pala kunnolla. Mutta on ne saumat kiinni kunnolla ja tiiviit vaikka eivät nättejä ole.Termos kirjoitti:No tähän kehuun on pakko puuttua. Ei nuo hitsaukset kyllä olisi tehtaan laaduntarkkailua läpäisseet.ristos kirjoitti:Hyvin tuntuu taas menevän! Lopputulos tulee jälleen kerran parempi, mitä se alkujaan oli ja tässä pajassa tuo tuntuu tulevan tavaksi!!!! Huonompiakin tapoja on kyllä olemassa, siis jatka samaan mallliin.
Ei millään pahalla, toiset ne tekee ja toiset vaan kirjoittelee nettiin yömyöhällä
No oon mää sentään kymmenkunta vuotta leipäni tienannut hitsaushommilla aikoinaan
Joku tossa bilteman koneessa mättää kun en saa säätöihin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Nyt kun pakoputki on valmis oli aika taas keskittyä takapenkkiin.
Takapenkin selkänojan pikku hienosäätö on tehty, nyt selkänoja lukittuu kunnolla ja on tarvittaessa kaadettavissa. Jouduin leikkaamaan 9-5:sen penkin seläönojan peltrungosta kohtalaisen isot siivut sivuista jotta se istui kunnolla paikalleen.
Sitten aloitin istuinosan kiinnityksen suunnittelun. Ainakin pohjavanerin muoto ja koko ovat sopivan lähellä.
Ainoa onglema on Saab 9-5 istuinosan pohjan muoto, se on "liian" korkea ja sitä täytyy jotenkin madaltaa...
Takapenkin selkänojan pikku hienosäätö on tehty, nyt selkänoja lukittuu kunnolla ja on tarvittaessa kaadettavissa. Jouduin leikkaamaan 9-5:sen penkin seläönojan peltrungosta kohtalaisen isot siivut sivuista jotta se istui kunnolla paikalleen.
Sitten aloitin istuinosan kiinnityksen suunnittelun. Ainakin pohjavanerin muoto ja koko ovat sopivan lähellä.
Ainoa onglema on Saab 9-5 istuinosan pohjan muoto, se on "liian" korkea ja sitä täytyy jotenkin madaltaa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Lisää virtaa näyttäis kaipaavan sit lankan syöttöä säätämään, mut ekaks uusi suutin paikalleen.Saab.96 kirjoitti:Joo, ei noi saumat kauniita ole mulla on ollu hieman ongelmia saada hitsauskonetta säätöihin, haluu vaan räkiä eikä pala kunnolla. Mutta on ne saumat kiinni kunnolla ja tiiviit vaikka eivät nättejä ole.Termos kirjoitti:No tähän kehuun on pakko puuttua. Ei nuo hitsaukset kyllä olisi tehtaan laaduntarkkailua läpäisseet.ristos kirjoitti:Hyvin tuntuu taas menevän! Lopputulos tulee jälleen kerran parempi, mitä se alkujaan oli ja tässä pajassa tuo tuntuu tulevan tavaksi!!!! Huonompiakin tapoja on kyllä olemassa, siis jatka samaan mallliin.
Ei millään pahalla, toiset ne tekee ja toiset vaan kirjoittelee nettiin yömyöhällä
No oon mää sentään kymmenkunta vuotta leipäni tienannut hitsaushommilla aikoinaan
Joku tossa bilteman koneessa mättää kun en saa säätöihin...
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Volvo V90 -17 käyttis
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Samaa epäilin itse, ainoa vaan että tossa on jo ollut virrat täysillä enempää ei saa irtivfr kirjoitti: Lisää virtaa näyttäis kaipaavan sit lankan syöttöä säätämään, mut ekaks uusi suutin paikalleen.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.