Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Kiitos hyvistä ideoista :lol:

Jotta terminaalin kiinnitys olisi tiivis otin kotelon pois laukun sisältä ja leikkasin vanerista kauluksen terminaalin aukon ympärille. Tämän kauluksen limasin sitten kiinni laukkuun ja koteloon. Jotta liitos olisi varmasti tiivis kiinnitin terminaalin pitkillä ruuveilla jotta liima puristuisi kunnolla kaikkiin rakoihin. Terminaalilta vedin kaijutinjohdon subbarille.

Kuva

Kuva

Kuva

Kun subbari oli taas kiinni kotelossa oli kotelo aikalailla valmis. Sitten ryhdyin suunnittelemaan vahvistimelle paikkaa. Löysin varastosta toisen vanhan laukun joka on hieman samankaltainen kuin subbarikotelo. Käytin suurta 4-kanavaista vahvistinta sovittamiseen ja hyvin se laukkuun mahtuu. Teen vielälaukun sisälle välipohjan jonka alla kaikki piuhat saavat olla piilossa ja vain vahvistin on esillä. Sitten täytyy laukun kylkeen asentaa pieni tuuletin varmistamaan ilmanvaihto, ettei vahvistin pääse ylikuumenemaan. Saa nähdä mitä töstä vielä tulee...

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja aero »

Kuis pahalta idealta kuulostaisi, jos vahvistinlaukku olisi pystyssä ja normaalisti auki? Tyyliin sillai että toisella reunalla on pystyssä salkkusubbari ja toisella reunalla avoin vahvistinsalkku.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

aero kirjoitti:
Ti Huhti 30, 2019 13:48
Kuis pahalta idealta kuulostaisi, jos vahvistinlaukku olisi pystyssä ja normaalisti auki? Tyyliin sillai että toisella reunalla on pystyssä salkkusubbari ja toisella reunalla avoin vahvistinsalkku.
Jos salkku olis auki niin se ratkaisisi sen tuuletuksen tietysti helpoiten :D
Pitää kokeilla eri vaihtoehtoja takaluukussa.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja aero »

Hitto ku osais piirtää, rustaisin tuonn vision kuvaksi mitä ajattelin.

Sillai että kun avaat kontin, niin vasemmassa reunassa on vähän vinosti, mukamas remmillä kiinni pystyssä oleva subbarisalkku. Sillai, että subbari osoittaa kutakuinkin kohti oikeata takavaloa (ei kuitenkaan ihan, mutta melkein) ja oikealla vastaavassa asennossa vahvistinsalkku, joka on "levähtänyt" auki.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

aero kirjoitti:
Ti Huhti 30, 2019 14:17
Hitto ku osais piirtää, rustaisin tuonn vision kuvaksi mitä ajattelin.

Sillai että kun avaat kontin, niin vasemmassa reunassa on vähän vinosti, mukamas remmillä kiinni pystyssä oleva subbarisalkku. Sillai, että subbari osoittaa kutakuinkin kohti oikeata takavaloa (ei kuitenkaan ihan, mutta melkein) ja oikealla vastaavassa asennossa vahvistinsalkku, joka on "levähtänyt" auki.
Kyllä toi idea tuollakin jo aukeaa :D eikä voi huonoksi haukkua 8O jotain tuollaista täytyy toteuttaa.

Täytyy vaan jostain löytää halpa ja toimiva 2 /4 kanavainen vahvistin, noi mitä tallista löytyy ei rokkaa enään :(
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja aero »

...ja vieläpä laukun mittoihin sopiva. Asettaa tiettyjä rajoja...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

aero kirjoitti:
Ti Huhti 30, 2019 23:47
...ja vieläpä laukun mittoihin sopiva. Asettaa tiettyjä rajoja...
Joo, vaikka mä en ole kovin pikkutarkka :lol: merkillä ja mallilla ei ole väliä. Toi kuvan lankku on suurin mikä Fiksusti mahtuu ja se on 4 kanavainen. En usko että tota isompaa kannattaa muutenkaan hankkia, useimmat 2/4 kanavaiset on tota pienempiä.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Viime syksynä tehdyn etujousien lyhennyksestä johtuen meni eturenkaat kaljuksi 2 700 km ajon jälkeen. (pintaa oli maaliskuun lopussa n 4,5 mm) Syyksi paljastui Eturenkaiden haritus, 10,9 mm :lol:
Tänään olis tarkoitus rakentaa faijan kanssa aurauksensäätö työkalu :D sen avulla saadaan auraus säädettyä ohjearvojen mukaiseksi.
Tänään pitäisi myös PostNordin toimittaa uudet eturenkaat, ne vaihdetaan alle kunhan saadaan tuo auraus kohdalleen....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Itsellä on kans sellane levee U-mallinen rauta jossa putket menee keskellä sisäkkäin ja päissä vielä pienet vaakanatsat.
Saattaa olla kyl hyvä käyttää oikeessaki suuntauksessa et ovat samas linjassa takarenkaiden kanssa.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

tetammi kirjoitti:
Pe Touko 17, 2019 09:12
Itsellä on kans sellane levee U-mallinen rauta jossa putket menee keskellä sisäkkäin ja päissä vielä pienet vaakanatsat.
Saattaa olla kyl hyvä käyttää oikeessaki suuntauksessa et ovat samas linjassa takarenkaiden kanssa.
Just samanlainen rauta rakennettiin. Saatiin auraus just ohjearvon :D
Pystyykö og900 säätää muuta kun etupäätä? Eikös taka-akseli ole aikalailla yhtä rautaa?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

kyl se taipuu ku akselia murjoo.. mut onko tarvetta on eriasia.. joku joskus kirjoitti et taka akseleis ois eroa just vm juttu et toinen kulkee ku juna ja toinen ei .
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

nalleolut kirjoitti:
Pe Touko 17, 2019 12:15
kyl se taipuu ku akselia murjoo.. mut onko tarvetta on eriasia.. joku joskus kirjoitti et taka akseleis ois eroa just vm juttu et toinen kulkee ku juna ja toinen ei .
Vastaavaa olen kuullut itsekin. Siksi jos ajossa ei oo moittimista saa tää riittää.

Äsken tuli uudet renkaat sopivasti pihalle, meen maanantaina laittaa ne alle niin olisi satku iskussa.

Jossain välissä pitää ehtiä vaan vaihtaa se jäähdytin vielä uuteen. Onkohan se millainen urakka :?:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7333
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ei sitä takapäätä säädetä vaan etuset säädetään suhteessa siihen tjsp.

Syylärin vaihto on helppo, se on vaan yläreunast kiinni, alhaalla tapit.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
b20
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: To Maalis 23, 2006 11:38

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja b20 »

Camberit/casterit kannattaa etupäästä joskus tarkistaa/säätää. Ainakin rankkemmissa vetarintunnelin korjauksissa kulmat saattavat muuttua jos tukivarren kiinnitys alapäästä siirtyy tai korjauspala ei ole kohdillaan. Niiden säätö on sinänsä helppoa niilla säätölevyillä ylätukivarren kiinnityspisteisiin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

b20 kirjoitti:
Pe Touko 17, 2019 14:28
Camberit/casterit kannattaa etupäästä joskus tarkistaa/säätää. Ainakin rankkemmissa vetarintunnelin korjauksissa kulmat saattavat muuttua jos tukivarren kiinnitys alapäästä siirtyy tai korjauspala ei ole kohdillaan. Niiden säätö on sinänsä helppoa niilla säätölevyillä ylätukivarren kiinnityspisteisiin.
Se on hyvä ajatus, pääseekö sitä kuskin puolen ylätukivarren levyjä vaihtaa kun on kuullema ahdas kolo?
Tukivarren vaihto kuullema edellyttää moottorin irroituksen.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin