Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Oletko 100% varma. Eiköhän saabisti merteliuksel tee vaikka 6" jos haluaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

nalleolut kirjoitti:Oletko 100% varma. Eiköhän saabisti merteliuksel tee vaikka 6" jos haluaa
Varmasti tekee muttei siihen hintaan mihin mulla on varaa :lol:

Tänään jatkoin putken kanssa turaamista.
Väliputken jälkeen asensin tavallisen 30 asteen mutkan ja lyhyen/pienen vaimentimen, sitten alkoikin vaikeampi osuus eli akselin ylitys. Koska putki tulee kohti akselia kulmassa ei ylitys voi mennä suoraan akelin yli, koska silloin se käytännössä törmää takarenkaaseen.

Kuva

Kuva

Ylityksen täytyy taipua "ylityksen aikana" jotta se kulkisi oikeassa kohdassa. Tähän en keksinyt muuta ratkaisua kun tehdä viillon ylityksen korkeimpaan kohtaan ja taivuttaa puteka siitä. Tämä ei vielä aivan riittänyt vaan jouduin katkaisemaan ylityksen vielä ennen muhvia ja hitsata sen takaisin pienessä kulmassa. Nyt ylitys kulkee akselin yli osumatta mihinkaään ja niin että takimmainen muhvi osoittaa suoraan taaksepäin. Seuraavaksi täytyy hitsata nuo taitokset kunnolla ja kokonaan kiinni. Sitten ei olisi enään paljoa jäljellä...

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Kyllä ei voi työn jälkeä eikä intoa moittia mutta tämmösenä tallittomana ja hitsaustaidottomana on kysyttävä että miksi et vain ostanut uutta putkea? En ole koskaan muokannut esim turbon putkea vapariin mutta luulisin että se on tehtävissä helpommin kuin tällainen moc keulasta perään. Vuosia sitten ostin tuohon omaan projektiin katittoman turbon putken ahtimelta asti uutta, 180€ hintaan. Kannattimet ja lemmarit kuulu hintaan.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Henri S kirjoitti:Kyllä ei voi työn jälkeä eikä intoa moittia mutta tämmösenä tallittomana ja hitsaustaidottomana on kysyttävä että miksi et vain ostanut uutta putkea? En ole koskaan muokannut esim turbon putkea vapariin mutta luulisin että se on tehtävissä helpommin kuin tällainen moc keulasta perään. Vuosia sitten ostin tuohon omaan projektiin katittoman turbon putken ahtimelta asti uutta, 180€ hintaan. Kannattimet ja lemmarit kuulu hintaan.
Tähän 2.1:seen ei saa kun perus vakio putkea ostamalla. Toki jos teettää martelius tms niin saa mitä vaan. Turbon putkisto on vissiin 2" ja tää on 2,5".
Tarvikkeisiin on menny noin 120 euroa ja työtä noin 25 tuntia tähän mennessä :lol:

Tänään jatkoin hitsailua.
Nyt kun akselin ylitys on oikean muotoinen hitasasin saumat kunnolla umpeen. Sitten suunnittelin kannakkeen ja hitsasin sen kiinni ylityksen etupuolelle. Nyt Akselin ylitys on valmis asennettavaksi.

Kuva

Kuva

Kun akselin ylitys oli valmis ja kiinni autossa pääsin mittaamaan loppuputken pituuden. Tein loppupukeen kiinnikkeen ja hitsasin sen kiinni sopivaan kohtaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Nyt kaikki uuden putkiston osat on valmiit ja asennettu autoon. Enään tarvitsee kiristää kaikki pultit ja varmistaa että liitokset on kiinni ja tiiviit. Sitten on ensimmäisen käynnistyksen aika...

Kuva

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja keisari »

8O Oho kyllä miehellä on Sisua :D täytyy ihailla , Maksoin Simonsin 2,5 t martelius putkesta 210 e + asennus 40 e.... :wink:
Onnea projektiin :saab:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaveri joskus rakensi pakoputken 900:aan ja tuli klemmarilla liitoksia aika monta. Oli ongelmia matkustusmukavuudessa, kun oli meluisa. Korjauksena hän hitsasi umpeen ne liitokset ja oli selvä parannus melutasoon. Eli liitoksia ei kannata jättää kun pari, jotta putken saa asennettua.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mertmi kirjoitti:Kaveri joskus rakensi pakoputken 900:aan ja tuli klemmarilla liitoksia aika monta. Oli ongelmia matkustusmukavuudessa, kun oli meluisa. Korjauksena hän hitsasi umpeen ne liitokset ja oli selvä parannus melutasoon. Eli liitoksia ei kannata jättää kun pari, jotta putken saa asennettua.
Tossa o kolme klemmari liitosta muut on hitsattuja ja katti laippojen välissä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Putkisto on valmis!

Tässä ääninäyte: https://youtu.be/gsa0jGM2CGk
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
-PETTERI-
"Viggen"
Viestit: 578
Liittynyt: Ke Helmi 12, 2014 14:26
Paikkakunta: Himanka, Kalajoki

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Hyvältä kuulostaa! 8) Onko kuinka meluisa ajossa, lisääntykö melu merkittävästi jos vertaa vakioon?
#6983 Olli-Petteri Pentti
- Saab 96 -77
- Saab 900 5d 2,1 -93
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

-PETTERI- kirjoitti:Hyvältä kuulostaa! 8) Onko kuinka meluisa ajossa, lisääntykö melu merkittävästi jos vertaa vakioon?
Auto on seisonnassa niin ajossa en ole päässyt kokeilee vielä...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Termos »

ristos kirjoitti:Hyvin tuntuu taas menevän! :D Lopputulos tulee jälleen kerran parempi, mitä se alkujaan oli ja tässä pajassa tuo tuntuu tulevan tavaksi!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: Huonompiakin tapoja on kyllä olemassa, siis jatka samaan mallliin. :D
No tähän kehuun on pakko puuttua. Ei nuo hitsaukset kyllä olisi tehtaan laaduntarkkailua läpäisseet.

Ei millään pahalla, toiset ne tekee ja toiset vaan kirjoittelee nettiin yömyöhällä :lol:
No oon mää sentään kymmenkunta vuotta leipäni tienannut hitsaushommilla aikoinaan :D
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Termos kirjoitti:
ristos kirjoitti:Hyvin tuntuu taas menevän! :D Lopputulos tulee jälleen kerran parempi, mitä se alkujaan oli ja tässä pajassa tuo tuntuu tulevan tavaksi!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: Huonompiakin tapoja on kyllä olemassa, siis jatka samaan mallliin. :D
No tähän kehuun on pakko puuttua. Ei nuo hitsaukset kyllä olisi tehtaan laaduntarkkailua läpäisseet.

Ei millään pahalla, toiset ne tekee ja toiset vaan kirjoittelee nettiin yömyöhällä :lol:
No oon mää sentään kymmenkunta vuotta leipäni tienannut hitsaushommilla aikoinaan :D
Joo, ei noi saumat kauniita ole :oops: mulla on ollu hieman ongelmia saada hitsauskonetta säätöihin, haluu vaan räkiä eikä pala kunnolla. Mutta on ne saumat kiinni kunnolla ja tiiviit vaikka eivät nättejä ole.

Joku tossa bilteman koneessa mättää kun en saa säätöihin...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Nyt kun pakoputki on valmis oli aika taas keskittyä takapenkkiin.
Takapenkin selkänojan pikku hienosäätö on tehty, nyt selkänoja lukittuu kunnolla ja on tarvittaessa kaadettavissa. Jouduin leikkaamaan 9-5:sen penkin seläönojan peltrungosta kohtalaisen isot siivut sivuista jotta se istui kunnolla paikalleen.

Kuva

Kuva

Sitten aloitin istuinosan kiinnityksen suunnittelun. Ainakin pohjavanerin muoto ja koko ovat sopivan lähellä.
Ainoa onglema on Saab 9-5 istuinosan pohjan muoto, se on "liian" korkea ja sitä täytyy jotenkin madaltaa...

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja vfr »

Saab.96 kirjoitti:
Termos kirjoitti:
ristos kirjoitti:Hyvin tuntuu taas menevän! :D Lopputulos tulee jälleen kerran parempi, mitä se alkujaan oli ja tässä pajassa tuo tuntuu tulevan tavaksi!!!! :lol: :lol: :lol: :lol: Huonompiakin tapoja on kyllä olemassa, siis jatka samaan mallliin. :D
No tähän kehuun on pakko puuttua. Ei nuo hitsaukset kyllä olisi tehtaan laaduntarkkailua läpäisseet.

Ei millään pahalla, toiset ne tekee ja toiset vaan kirjoittelee nettiin yömyöhällä :lol:
No oon mää sentään kymmenkunta vuotta leipäni tienannut hitsaushommilla aikoinaan :D
Joo, ei noi saumat kauniita ole :oops: mulla on ollu hieman ongelmia saada hitsauskonetta säätöihin, haluu vaan räkiä eikä pala kunnolla. Mutta on ne saumat kiinni kunnolla ja tiiviit vaikka eivät nättejä ole.

Joku tossa bilteman koneessa mättää kun en saa säätöihin...
Lisää virtaa näyttäis kaipaavan :wink: sit lankan syöttöä säätämään, mut ekaks uusi suutin paikalleen.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

vfr kirjoitti: Lisää virtaa näyttäis kaipaavan :wink: sit lankan syöttöä säätämään, mut ekaks uusi suutin paikalleen.
Samaa epäilin itse, ainoa vaan että tossa on jo ollut virrat täysillä :lol: enempää ei saa irti :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Vastaa Viestiin