Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"
Lähetetty: Ke Loka 30, 2019 20:20
Kesä on mennyt mukavasti ajellessa, mittariin on kertynyt yli 8 500 km
Katsastuksen taas lähestyessä päätin tarkistaa pari paikka joissa epäilin oleva enempi ruostetta ja menihän se puukko läpi useamma kohdassa. Löysin reiät apukuskin jlkatilasta, tunkinkorvakkeen alta ja apukuskin ovesta.
Leikkasin ruosteet pois joka kohdasta reilukka kädellä. Paikkoja tulee useampi mutta taas ollaan vähän lähempänä sitä "ruosteetonta" Saabia.
Sain aupukuskin lattian ja tunkinkorvakkeen paikat hitsattua ja maalattua. Paikat oli suhteellisen työläät mutta lopputulos on tyydyttävä, ei kaikkein kauneinta jälkeä mutta lopputulos on lujaa tekoa.
Olin jo aiemmin katsellut oikeassa sisälokasuojassa olevaa kuoprusa ja epäillyt että siellä on reikä alla... ja olihan siellä. Nyt kun työkalut ja tarvikkeet olivat vieressä paikkasin myös tämän reijän. Nämä olivat sitten jo rostereijöt numerot 42-46, toivon tosissaan että 50 ei tarvitse mennä rikki...
Viimeisenä hommana massasin kaikki paikat huolellisesti jotta ne kesätisivät ajan kanssa. Ennen kuin asensin ovipahvin takaisin paikoilleen liimasin äänenvaimennus mattoa oven sisäpintaan, pikkuhiljaa yrittää hieman parantaa auton äänieristystä. Sitten Saabi onkin taas valmis katsastusinsinöörin tarkasteluun.
Katsastuksessa havaittiin että etuiskunvaimentimet olivat tiensä päässä ja toinen takaiskunvaimennin oli alkanut vuotaa.
Lisäksi tuli pari muuta huomautusta mutta nuo iskarit on nyt pakko vaihtaa.
Kävin ostamassa uudet iskunvaimentimet ja aloitin vaihtotyö oikeasta etukulmasta. Työ ei alkanut ruusuisesti kun iskarin alapään kiinnikkeestä hajosi kierteet.
Tämä hieman jarruttaa vaihtotyötä mutta ratkaisu löytynee kyllä.
Löysin Ruotsista Speed Partsin valikoimasta uuden alatukivarren jonka tilasin Pro-Carservisen kautta, nyt vain odottelen pakettia.
Uutta tukivartta odotellessa vaihdoin kaikki muut iskarit jo uusiin.
Juuri kun sain iskarien vaihdon melkein valmiiksi sain tekstairn että tukivarsi oli saapunut Matkahuoltoon. Kävin sen hakemssa jotta seuraavaksi pääsen sitten vaihtamaan tukivarren, puslat ja alapallonivelen ja sitten lopultakin saan viimeisen iskarin asennettua.
Katsastuksen taas lähestyessä päätin tarkistaa pari paikka joissa epäilin oleva enempi ruostetta ja menihän se puukko läpi useamma kohdassa. Löysin reiät apukuskin jlkatilasta, tunkinkorvakkeen alta ja apukuskin ovesta.
Leikkasin ruosteet pois joka kohdasta reilukka kädellä. Paikkoja tulee useampi mutta taas ollaan vähän lähempänä sitä "ruosteetonta" Saabia.
Sain aupukuskin lattian ja tunkinkorvakkeen paikat hitsattua ja maalattua. Paikat oli suhteellisen työläät mutta lopputulos on tyydyttävä, ei kaikkein kauneinta jälkeä mutta lopputulos on lujaa tekoa.
Olin jo aiemmin katsellut oikeassa sisälokasuojassa olevaa kuoprusa ja epäillyt että siellä on reikä alla... ja olihan siellä. Nyt kun työkalut ja tarvikkeet olivat vieressä paikkasin myös tämän reijän. Nämä olivat sitten jo rostereijöt numerot 42-46, toivon tosissaan että 50 ei tarvitse mennä rikki...
Viimeisenä hommana massasin kaikki paikat huolellisesti jotta ne kesätisivät ajan kanssa. Ennen kuin asensin ovipahvin takaisin paikoilleen liimasin äänenvaimennus mattoa oven sisäpintaan, pikkuhiljaa yrittää hieman parantaa auton äänieristystä. Sitten Saabi onkin taas valmis katsastusinsinöörin tarkasteluun.
Katsastuksessa havaittiin että etuiskunvaimentimet olivat tiensä päässä ja toinen takaiskunvaimennin oli alkanut vuotaa.
Lisäksi tuli pari muuta huomautusta mutta nuo iskarit on nyt pakko vaihtaa.
Kävin ostamassa uudet iskunvaimentimet ja aloitin vaihtotyö oikeasta etukulmasta. Työ ei alkanut ruusuisesti kun iskarin alapään kiinnikkeestä hajosi kierteet.
Tämä hieman jarruttaa vaihtotyötä mutta ratkaisu löytynee kyllä.
Löysin Ruotsista Speed Partsin valikoimasta uuden alatukivarren jonka tilasin Pro-Carservisen kautta, nyt vain odottelen pakettia.
Uutta tukivartta odotellessa vaihdoin kaikki muut iskarit jo uusiin.
Juuri kun sain iskarien vaihdon melkein valmiiksi sain tekstairn että tukivarsi oli saapunut Matkahuoltoon. Kävin sen hakemssa jotta seuraavaksi pääsen sitten vaihtamaan tukivarren, puslat ja alapallonivelen ja sitten lopultakin saan viimeisen iskarin asennettua.