Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3998
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Mertmi kirjoitti:
Ke Kesä 03, 2020 16:21
Eikös näissä ollut se aktiivinen niskatuki myös peräkolareita varten? Se kuitenkin on ihan vaan mekaaninen linkku joka palautuu. Tuo kokoon painuva rattiakseli saattoi säästää käden murtumalta jopa... Kädellä tai päällä se nimittäin on litistetty.
Niskatuesta en ole varma, saattoi tulla vasta tonnariin. Mutta onhan tässä samat penkkien rungot....
Taisi tosiaan koukku pelastaa auton ku se esti ruosteisuudellaan pohjaa vääntymästä ja toi kokoonpainumisvyöhyke kädet murtumilta tms.
Ihmeellisen pienillä vahingoilla päästiin kuitenkin.

Nyt ohjelmassa on vielä vasemman puolen ulomman vetonivelen vaihto, se nautti jo viime vuonna pahasti ja nyt luulen sen takretelevan käännöksissä :facepalm_man:
Tarviikohan siihe mitään erikoisempaa työkalua tms.....?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3998
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Tänään irroitin peräänajossa vahingoittuneen vetokoukun. Koukku oli niin ruosteessa että se on vääntynyt, hajennut ja kiinnikkeet murtuneet.
Se tosiasia että koukku oli näin ruosteessa pelasti kyllä auton pohjalevyn vääntymiseltä. Koukku oli helppo irroittaa kun kaikki oli valiiksi jo rikki.

Kuva

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 4807
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Risto »

Saab.96 kirjoitti:
Ke Kesä 03, 2020 16:31
Mertmi kirjoitti:
Ke Kesä 03, 2020 16:21
Eikös näissä ollut se aktiivinen niskatuki myös peräkolareita varten? Se kuitenkin on ihan vaan mekaaninen linkku joka palautuu. Tuo kokoon painuva rattiakseli saattoi säästää käden murtumalta jopa... Kädellä tai päällä se nimittäin on litistetty.
Niskatuesta en ole varma, saattoi tulla vasta tonnariin. Mutta onhan tässä samat penkkien rungot....
Aktiivinen pääntuki tuli vuosimalliin 1998 9-5:een ja 9-3:een. Tonnariin ja satkuun se ei ehtinyt.

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3998
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Satuin löytämään klubin foorumin myyntipaltstalta vanneadapterit Saabiin jolla vanteiden pulttijako muuttuu 4x108 mm jaosta -> 5x110 mm pulttijakoon. Koska budjetti ei salli kuitenkaan mitä tahansa, laitan alle nyt aluksi Saabin alkuperäiset Alu39 17" vanteet. Näille tulee päälle vielä 215/45/17 uudet kesärenkaat.

Kuva

Kuva

Kuva

Renkaiden pitäisi saapua ensi viikon puolivälissä....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5841
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noita vetokoukkuja sais varmaa rapsii useammastaki vanhemmasta pois ku niin lahoja.

Saattaa tulla melko kaarelle noi vanteet, et niissä varmaan 41 ja adapterit varmaan 25millii paksut eli et olis jotain 16 luokkaa.

Itel oli joskus vanteet tuollasel et:llä eikä ne toiminu.
Tosin en muista oliko leveämmät vanteet..

Mitkä renkaat noissa nyt on et saako testattuu enne rengashommii?
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3998
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

tetammi kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 07:52
Noita vetokoukkuja sais varmaa rapsii useammastaki vanhemmasta pois ku niin lahoja.

Saattaa tulla melko kaarelle noi vanteet, et niissä varmaan 41 ja adapterit varmaan 25millii paksut eli et olis jotain 16 luokkaa.

Itel oli joskus vanteet tuollasel et:llä eikä ne toiminu.
Tosin en muista oliko leveämmät vanteet..

Mitkä renkaat noissa nyt on et saako testattuu enne rengashommii?
Noi on femman vanteet eli et on 49 joten lopullinen et on 25. Nykyiset 17" vanteet on 7,5 leveet ja et 29 renkaat o 205/50/17 eikä ongelmia
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5841
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvä jos noin. :D
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3998
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

tetammi kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 09:30
Hyvä jos noin. :D
Ja ainahan rälläkällä saa lisätilaa kaariin :lol:
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Cona »

Tee Toni joku jippo noihin vanteisiin. Olisko ihan tyhmän näkönen, jos maalais noi puolien viistetyt osat eri värillä?! :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3998
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Cona kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 16:54
Tee Toni joku jippo noihin vanteisiin. Olisko ihan tyhmän näkönen, jos maalais noi puolien viistetyt osat eri värillä?! :D
Mulla on ollu vastaava visio :D että esim kynäruiskulla yrittäisi jotain kikkailla
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Cona »

Saab.96 kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 17:55
Cona kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 16:54
Tee Toni joku jippo noihin vanteisiin. Olisko ihan tyhmän näkönen, jos maalais noi puolien viistetyt osat eri värillä?! :D
Mulla on ollu vastaava visio :D että esim kynäruiskulla yrittäisi jotain kikkailla
Kuulostaa hyvältä. Toi vanteen design on sen verran pliisu, että esim. joku flake/häivytys/kontrasti vois olla hauska.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3998
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Cona kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 18:54
Saab.96 kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 17:55
Cona kirjoitti:
La Heinä 04, 2020 16:54
Tee Toni joku jippo noihin vanteisiin. Olisko ihan tyhmän näkönen, jos maalais noi puolien viistetyt osat eri värillä?! :D
Mulla on ollu vastaava visio :D että esim kynäruiskulla yrittäisi jotain kikkailla
Kuulostaa hyvältä. Toi vanteen design on sen verran pliisu, että esim. joku flake/häivytys/kontrasti vois olla hauska.
Vähän joudun vielä hioo ajatusta ja työskentely tapaa millä toteuttaa mutta olemme samoilla jäljillä
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 3998
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Sain inspiraation sovittaa uutta konepeltiä Saabiin. Irroitin vanhan konepellin ja siirsin vanhasta konepellistä saranan, äänieristeen, pissapojan suuttimet ja letkut yms. uuteen konepeltiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Uuden koneppellin asennus autoon meni kohtalaisen helposti, ainoastaan saranat kaipaavat säätöä että konepelti sulkeutuu kunnolla nyt se osuu kiinni takareunastaan.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Konepellin pituussuuntainen säätö osoittautui helpommaksi kun luulin, lukkopellissä on kaksi pulttia jota kiritämällä konepelti siirtyi eteenpäin riittävästi ja konepelti sulkeutuu kunnolla.

Kuva

Kuva

Kuva

Konepellin teoksessa on taiteilijan signeeraus "MSK -96" joten se on tehty ilmeiseti vain 4 vuotta auton valmistumisen jälkeen.

Kuva
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 99L 2D 1974 Museoauto / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.

vkutvonen
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 20:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja vkutvonen »

Nätti pelti. Mutta nyt joudut maalaan koko auton :mrgreen:

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2221
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Pelastusoperaatio: Saab Og900 2.1 3D "The Rust Bucket"

Viesti Kirjoittaja Cona »

Nyt on ehtaa ysäriä. 8)

En mä koko autoa maalaisi. Tekee tohon pokkauksen yläpuolelle sellaiset aikanaan muotia olleet katkonaiset vauhtiraidat, jotka kapenee taakse mennessä. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Vastaa Viestiin