Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Helsingin reissulla tankkauksen jälkeen löin pirssin käyntiin, niin check enginehän siellä iloisesti loimotti. Onneksi on elm-kopio aina mukana niin sain Saabin kertomaan murheensa:
P0132 - O2-sensor circuit high voltage (bank 1, sensor 1)
P0138 - O2-sensor circuit high voltage (bank 1, sensor 2)
P1172 - Short Term Fuel Trim. Min Value, Air/Fuel Too Rich
Rikkaalla siis mennään. Nollasin vikakoodit, eikä enää ainakaan tällä reissulla uusinut. Samantyyppinen vika tuli syksyllä kerran. Silloin vikakoodit olivat nuo kaksi ensimmäistä ja lävähti valo mittaristoon kun oli ensin liikennevaloissa käynyt vähän aikaa huonoa tyhjäkäyntiä.
Lambda on vieläkin vaihtamatta. Muistelen että se liitin on niin tympeässä paikassa ettei oikein ole viitsinyt alkaa tonkimaan. Ehkäpä se pitäisi kuitenkin nyt viitsiä ja jos tyhjäkäyntimoottoriakin vähän putsailisi. Jos noiden jälkeen vielä kiukuttelee niin täytynee vielä tuo ruiskun lämpötila-anturi vaihdella ja tutkia kunnolla mahdollisia imuvuotoja.
P0132 - O2-sensor circuit high voltage (bank 1, sensor 1)
P0138 - O2-sensor circuit high voltage (bank 1, sensor 2)
P1172 - Short Term Fuel Trim. Min Value, Air/Fuel Too Rich
Rikkaalla siis mennään. Nollasin vikakoodit, eikä enää ainakaan tällä reissulla uusinut. Samantyyppinen vika tuli syksyllä kerran. Silloin vikakoodit olivat nuo kaksi ensimmäistä ja lävähti valo mittaristoon kun oli ensin liikennevaloissa käynyt vähän aikaa huonoa tyhjäkäyntiä.
Lambda on vieläkin vaihtamatta. Muistelen että se liitin on niin tympeässä paikassa ettei oikein ole viitsinyt alkaa tonkimaan. Ehkäpä se pitäisi kuitenkin nyt viitsiä ja jos tyhjäkäyntimoottoriakin vähän putsailisi. Jos noiden jälkeen vielä kiukuttelee niin täytynee vielä tuo ruiskun lämpötila-anturi vaihdella ja tutkia kunnolla mahdollisia imuvuotoja.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Niin mennäänkö rikkaalla vai kuvitteleeko järjestelmä vain niin lambdan mittausvirheet vuoksi
Lambdan vaihto on puolihankala, liitin on imusarjan alla telineessä ja johto reititetty ahtaasta paikasta. Yleensä lambda kyllä lähtee irti kierteistään.
Lambdan vaihto on puolihankala, liitin on imusarjan alla telineessä ja johto reititetty ahtaasta paikasta. Yleensä lambda kyllä lähtee irti kierteistään.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Ehkäpä pikemminkin juuri niin.
Eipä tuohon lambdan vaihtoon saanut kulutettua kuin vajaa 45 min vaikka johdon kiinnitysklipsejä pudotti konehuoneeseen ja teki oikein rauhassa ja suunnitellen. En tiedä miksi muistikuva oli että liitin olisi pahassa paikassa. Sehän on aivan käden ulottuvilla siinä imusarjan takana. Kyllä tonnarin konehuoneessa on hienosti tilaa touhuta.
Maileja nyt 159857.
Eipä tuohon lambdan vaihtoon saanut kulutettua kuin vajaa 45 min vaikka johdon kiinnitysklipsejä pudotti konehuoneeseen ja teki oikein rauhassa ja suunnitellen. En tiedä miksi muistikuva oli että liitin olisi pahassa paikassa. Sehän on aivan käden ulottuvilla siinä imusarjan takana. Kyllä tonnarin konehuoneessa on hienosti tilaa touhuta.
Maileja nyt 159857.
Viimeksi muokannut dappercom, Ke Huhti 04, 2018 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Kävin Vesalla vaihdattamassa etuvakaajan osia. Koiranluut (Meyle) ja korikumit (Monroe) vaihtuivat uusiin. Sen verran olivat päässeet hapettumaan, että tuskin olisi meikäläisen vajavaisella työkalu/asennustila -valikoimalla onnistuneet ilman mielipahaa. Pienet kolinat tuntuvat olevan nyt tiessään.
Kotiin palatessani onnistuin saamaan vehkeen jumiin parkkipaikalle. Joku auto oli jättänyt syvät peilijäiset kolot ruutuun, ja peruuttaessani tonnarin kaikki neljä rengasta muljahtivat niihin. Tiukassa oli irtisaaminen kovilla ja kapeilla talvirenkailla peilijäisistä koloista. Tunnin verran hakkasin jäätä ja yrittelin, kunnes vihdoin kahden naapurin työntöavun saattelemina sain auton pois parkkiruudusta.
Pari viikkoa sitten oli pakkasilla myös akku päässyt purkautumaan, kun allekirjoittanut oli jostain kumman syystä jättänyt sisävalot päälle. Paikallisen saabistin ansioista sain auton käyntiin ja kävin hakemassa Exiden EB-sarjan 74 Ah akun.
Maileja 160060
Kotiin palatessani onnistuin saamaan vehkeen jumiin parkkipaikalle. Joku auto oli jättänyt syvät peilijäiset kolot ruutuun, ja peruuttaessani tonnarin kaikki neljä rengasta muljahtivat niihin. Tiukassa oli irtisaaminen kovilla ja kapeilla talvirenkailla peilijäisistä koloista. Tunnin verran hakkasin jäätä ja yrittelin, kunnes vihdoin kahden naapurin työntöavun saattelemina sain auton pois parkkiruudusta.
Pari viikkoa sitten oli pakkasilla myös akku päässyt purkautumaan, kun allekirjoittanut oli jostain kumman syystä jättänyt sisävalot päälle. Paikallisen saabistin ansioista sain auton käyntiin ja kävin hakemassa Exiden EB-sarjan 74 Ah akun.
Maileja 160060
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Tonnari sai kesäksi ne oikeat vanteetkin. Uudet kumit ja hieman siistimistä vaativat. Soft Spoket saa jäädä talvea varten ja viisipuolaiset talvirenkaineen lähtee aikanaan myyntiin.
Mietin noiden keskilätkien uudestaan maalaamista. Minkälainen maali noissa pysyisi? Muovia kun ovat.
Mietin noiden keskilätkien uudestaan maalaamista. Minkälainen maali noissa pysyisi? Muovia kun ovat.
Viimeksi muokannut dappercom, Ke Huhti 04, 2018 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Automaaliliikkeestä pyydän muoville soveltuvan pohjamaalin ja sen päälle varsinainen maali. Tai mitä sit ammattimyyjä suositteleeki.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Ainakin aiemmin marmoritiskiltä sai pilkkahintaan uusia.
dappercom kirjoitti:Mietin noiden keskilätkien uudestaan maalaamista.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Näyttää noidenkin valmistus loppuneen jossain vaiheessa. Tosin mieleen juolahti, että soft spokejen keskiöt saattais olla samat, ja ne on melko hyvässä kunnossa. Nuo tummemmat keskiöt näyttää vain omaan silmään hyvältä nuissa super aeroissa. Mahtaa olla eri vanteesta tai maalatut?Rattivaihde kirjoitti:Ainakin aiemmin marmoritiskiltä sai pilkkahintaan uusia.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Saman sävyiseksi vaan vanteen kanssa. Tyhmän näköinen tuollaisena.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Näytti olevan tuolla naapurimaan varaosamyynnissä vielä uusia
https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... gory_id=26
https://svenskasaabklubben.nordicshops. ... gory_id=26
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Pitänee katsella mitä nuiden kapselien kanssa tekee. Kesärengaskelit tuntuvat juuri nyt etäisiltä.
Tänään pitkästä aikaa pitempää matkaa Saabin ratissa ja totesin ettei etupään kolina ole vielä poissa. Tässä illan ratoksi jo selaillut iskareita ja kääntölaakereita. Ne taitavat olla seuraavat joihin syyttävä sormi osoittaa. Onko orkkiksilla ja Bilstein B4:llä eroa? Tai onko B6 vakioalustaan millään tavalla järkevä sijoitus? Ja kääntölaakereissa orkkis vai febi?
Tänään pitkästä aikaa pitempää matkaa Saabin ratissa ja totesin ettei etupään kolina ole vielä poissa. Tässä illan ratoksi jo selaillut iskareita ja kääntölaakereita. Ne taitavat olla seuraavat joihin syyttävä sormi osoittaa. Onko orkkiksilla ja Bilstein B4:llä eroa? Tai onko B6 vakioalustaan millään tavalla järkevä sijoitus? Ja kääntölaakereissa orkkis vai febi?
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Samojen asioiden äärellä painin. Etupäästä kuuluu vasemmalta puolelta huomattava kolaus pienillä nopeuksilla siirryttäessä moottorijarrulle. Moottorituet ovat uudet ja vaihteiston tuki joku tuning-kumi ja ehjä sekin. Luulen kolauksen tulevan kääntölaakerista. Ja noi iskarijutut kiinnostaa kanssa. Bilstein B4 on käsittääkseni vakioalustalle ja B6 madalletulle, vai onko näin?dappercom kirjoitti:Tänään pitkästä aikaa pitempää matkaa Saabin ratissa ja totesin ettei etupään kolina ole vielä poissa. Tässä illan ratoksi jo selaillut iskareita ja kääntölaakereita. Ne taitavat olla seuraavat joihin syyttävä sormi osoittaa. Onko orkkiksilla ja Bilstein B4:llä eroa? Tai onko B6 vakioalustaan millään tavalla järkevä sijoitus? Ja kääntölaakereissa orkkis vai febi?
9000 Aero '97
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Mulla kolisee vain pienissä epätasaisuuksissa. Riippumatta jarruttaako vai kaasuttaako.
Tuo B6 on mainostettu käyvän alkuperäisille jousille "sportti"-upgradena. Ilmeisesti käy myös madalluksiin. B4 on sitten lähempänä orkkista.
Tuo B6 on mainostettu käyvän alkuperäisille jousille "sportti"-upgradena. Ilmeisesti käy myös madalluksiin. B4 on sitten lähempänä orkkista.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ti Kesä 07, 2016 21:32
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Ok, on kyllä suht hintava setti: http://www.partsforsaabs.com/product_in ... ts_id=4421
Onkohan se suuri synti panna taakse B4:set ja eteen B6:set (tai siis omassa autossa vaikuttaisi olevan edessä madallusjouset ja takana vakiojouset)
Onkohan se suuri synti panna taakse B4:set ja eteen B6:set (tai siis omassa autossa vaikuttaisi olevan edessä madallusjouset ja takana vakiojouset)
9000 Aero '97
Re: Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Olen saanut sprayllakin (vannealumiini) maalamalla ihan yllättävän siistin näköiset. Huolellisesti ja maltilla kun tekee niin pinta on ihan nätti.Rattivaihde kirjoitti:Ainakin aiemmin marmoritiskiltä sai pilkkahintaan uusia.dappercom kirjoitti:Mietin noiden keskilätkien uudestaan maalaamista.
Olen myös ostanut Saab Webshopista noita uusia pilkkahintaisia, parikin sarjaa. Ovat hyvässä tallessa pakkauksissaan lämpimässä kellarivarastossa, ja käyttötonnarin pyörissä on tälläkin hetkellä paikallaan tuollaiset itse spraylla maalatut vanhat lätkät
Taidan olla jonkin sortin Saab-hullu, koska eihän tuo ihan järkevältä kuulosta. (Järkiselitys voisi toki olla että jemmaan niitä sellaista aikaa varten, jolloin mulla on tonnari tai satku puhtaasti harrasteautona)
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm