Loppupään jenkkitonnari harraste-/käyttöautona
Lähetetty: Pe Loka 13, 2017 16:08
Eli aero-kolkista kolkkasi jakopää heinäkuussa. Auton vaihto oli ollut suunnitelmissa jo pitkään. Nyt sille tuli hyvä syy. Halusin sellaisen Saabin mistä olen haaveillut, ja niitä ovat loppupään tonnari tai B-koneinen tuplis. Ensimmäinen edustaa selvästi järkevämpää vaihtoehtoa käyttöautoksi ja varsinkin edellisestä moisesta jäi mieleen hyvän käyttöauton kuva (Tosin helposti ajansaatossa unohtuu vuotava vesipumppu ja talvella viima jalkatilassa). Jo pari päivää kolkin myynnin jälkeen vastaan tulikin erittäin hienossa kunnossa ja hyvällä historialla oleva jenkkilästä 2000-luvun taitteessa muuttoautona tuotu MY1997 tonnari. Vaikka hieman omasta budjetista yli mentiin, ei sitä voinut jättää ostamatta. Siinä oli kaikki mitä olin etsimässä.
Alunperin matalapaine, 2.3 litrainen. Nykyään Vesan mainiolla etanolisoftalla ja jälkeenpäin asennetulla T5 magneettiventtiilillä. Hönkää siis löytyy tarpeeksi. Varustelu on melko kattava. Takaluukussa lukee CS, mutta liekö jenkkilässä ollut CSE-varustelua ollenkaan? Kuitenkin mielestäni kaikki CSE-tason varusteet löytyy. On sähköistä lasikattoluukkua, vaaleaa sähköllä säätyvää nahkapenkkiä ja automaatti-ilmastointia. Eroina eurooppamalleihin on muunmuassa etuvilkuista taaksepäin näyttävät peruutusvalot, jotka ovat oikeastaan aika näppärät vaikkapa nyt syyspimeillä parkkipaikoilla pyöritellessä.
Amerikkatyyliin auto on tietenkin automaatti. Kaikki edelliset autoni ovat olleet manuaaleja ja vaikka aluksi olin hieman skeptinen automaattia kohtaan, sopii se kaikista Saabeista tonnariin mieletäni parhaiten. Pehmeällä vakioalustalla ja 4-vaihteisella ZF:n automaattilaatikolla on tämä auto lähimpänä jenkkiraudan fiilistä, mitä Saabilla voi päästä. Ei sillä että sitä olisin tietentahtoen hakenut. Tällä autolla ei ole kiire mihinkään, vaikka potentiaalia olisikin.
Tällähetkellä ajettu on noin 157 tuhatta mailia eli hieman yli 250tkm. Auto on hyvin pidetty ja tuulilasin karmia lukuunottamatta huomattavaa ruostetta ei ole.
Pientä ostonjälkeistä remonttia on pitänyt tehdä (ja teettää). Kyseessä on kuitenkin 20 vuotta vanha auto. Aina jotain löytyy. Auton ostin elokuussa 2017 ja tähän mennessä on seuraavat asiat jo saatu tehtyä:
2017
155 tm
-Öljynvaihto ja tulpat (Teboil Diamond Diesel)
-Venttiilinkopan tiiviste (Elring) ja virranjakajan tulpan tiivistys.
-Moottorin momenttituen puslat (Febi)
-Ennaltaehkäisevää ruostesuojausta mm. takakaarien taakse ja tunkinpaikkoihin.
156 tm
-Automaatin öljynvaihto (Mobil 220)
-Jenkkiparkit kytketty takaisin käyttöön.
-Molemmat äänenvaimentimet vaihdettu (Fenno)
-Turbomittarillisesta mittaristosta yhdistelmämittariosa
-Ylävesiletku vaihdettu (Saab original)
-AEM 320lph-polttoainepumppu
-Paisuntasäiliön korkki (Saab original)
158 tm
-Kuskin puolen alapallonivel (TRW)
-Jäähdytysnesteen lämpömittarin ja flektin anturi (Vemo)
2018
159 tm
-Öljynvaihto (Teboil Diamond Diesel)
-Etummainen lambda (Bosch)
-Akku (Exide 72Ah)
160 tm
-Etuvakaajan koiranluut ja korikumit (Meyle ja Monroe)
-Super Aerot kesäksi hommattu
-Etuiskarit (Saab original, kelt)
-Kääntölaakerit (Saab original)
-Puhaltimen moottori (Bosch)
-Oik. Etummaisen tunkinkorvakkeen paikkaus
162 tm
-tulpat ja ilmansuodatin
Koetan muistaa ja jaksaa pitää pientä päiväkirjaa tänne. Tähän mennessä olen rullannut pari tuhatta mailia ja kaikki tuntuu pelittävän niin kuin tuon ikäiseltä autolta voi odottaa. Kaikkea pientä riittää puuhasteltavaksi, mutta auto tuntuu luotettavalta ja erittäin mukavalta ajaa.
Puuhasteltavaa:
-Jarrunesteet vaihtokunnossa
-Jäähdytysnesteet pitäisi vaihtaa
-Ovien lukot jäätää. Uudelleenrasvaus tarpeen.
-Tuulilasin karmin ruoste ja tuulilasi (Tähän pitää löytää joku tekijä)
-Vaihdetun yhdistelmämittarin lämpömittarin keuliminen.
Ylävesiletkun vaihdon yhteydessä kävin pesemässäkin.
Alunperin matalapaine, 2.3 litrainen. Nykyään Vesan mainiolla etanolisoftalla ja jälkeenpäin asennetulla T5 magneettiventtiilillä. Hönkää siis löytyy tarpeeksi. Varustelu on melko kattava. Takaluukussa lukee CS, mutta liekö jenkkilässä ollut CSE-varustelua ollenkaan? Kuitenkin mielestäni kaikki CSE-tason varusteet löytyy. On sähköistä lasikattoluukkua, vaaleaa sähköllä säätyvää nahkapenkkiä ja automaatti-ilmastointia. Eroina eurooppamalleihin on muunmuassa etuvilkuista taaksepäin näyttävät peruutusvalot, jotka ovat oikeastaan aika näppärät vaikkapa nyt syyspimeillä parkkipaikoilla pyöritellessä.
Amerikkatyyliin auto on tietenkin automaatti. Kaikki edelliset autoni ovat olleet manuaaleja ja vaikka aluksi olin hieman skeptinen automaattia kohtaan, sopii se kaikista Saabeista tonnariin mieletäni parhaiten. Pehmeällä vakioalustalla ja 4-vaihteisella ZF:n automaattilaatikolla on tämä auto lähimpänä jenkkiraudan fiilistä, mitä Saabilla voi päästä. Ei sillä että sitä olisin tietentahtoen hakenut. Tällä autolla ei ole kiire mihinkään, vaikka potentiaalia olisikin.
Tällähetkellä ajettu on noin 157 tuhatta mailia eli hieman yli 250tkm. Auto on hyvin pidetty ja tuulilasin karmia lukuunottamatta huomattavaa ruostetta ei ole.
Pientä ostonjälkeistä remonttia on pitänyt tehdä (ja teettää). Kyseessä on kuitenkin 20 vuotta vanha auto. Aina jotain löytyy. Auton ostin elokuussa 2017 ja tähän mennessä on seuraavat asiat jo saatu tehtyä:
2017
155 tm
-Öljynvaihto ja tulpat (Teboil Diamond Diesel)
-Venttiilinkopan tiiviste (Elring) ja virranjakajan tulpan tiivistys.
-Moottorin momenttituen puslat (Febi)
-Ennaltaehkäisevää ruostesuojausta mm. takakaarien taakse ja tunkinpaikkoihin.
156 tm
-Automaatin öljynvaihto (Mobil 220)
-Jenkkiparkit kytketty takaisin käyttöön.
-Molemmat äänenvaimentimet vaihdettu (Fenno)
-Turbomittarillisesta mittaristosta yhdistelmämittariosa
-Ylävesiletku vaihdettu (Saab original)
-AEM 320lph-polttoainepumppu
-Paisuntasäiliön korkki (Saab original)
158 tm
-Kuskin puolen alapallonivel (TRW)
-Jäähdytysnesteen lämpömittarin ja flektin anturi (Vemo)
2018
159 tm
-Öljynvaihto (Teboil Diamond Diesel)
-Etummainen lambda (Bosch)
-Akku (Exide 72Ah)
160 tm
-Etuvakaajan koiranluut ja korikumit (Meyle ja Monroe)
-Super Aerot kesäksi hommattu
-Etuiskarit (Saab original, kelt)
-Kääntölaakerit (Saab original)
-Puhaltimen moottori (Bosch)
-Oik. Etummaisen tunkinkorvakkeen paikkaus
162 tm
-tulpat ja ilmansuodatin
Koetan muistaa ja jaksaa pitää pientä päiväkirjaa tänne. Tähän mennessä olen rullannut pari tuhatta mailia ja kaikki tuntuu pelittävän niin kuin tuon ikäiseltä autolta voi odottaa. Kaikkea pientä riittää puuhasteltavaksi, mutta auto tuntuu luotettavalta ja erittäin mukavalta ajaa.
Puuhasteltavaa:
-Jarrunesteet vaihtokunnossa
-Jäähdytysnesteet pitäisi vaihtaa
-Ovien lukot jäätää. Uudelleenrasvaus tarpeen.
-Tuulilasin karmin ruoste ja tuulilasi (Tähän pitää löytää joku tekijä)
-Vaihdetun yhdistelmämittarin lämpömittarin keuliminen.
Ylävesiletkun vaihdon yhteydessä kävin pesemässäkin.