Saab OG900 käyttöauton laittelua
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Saab OG900 käyttöauton laittelua
Tehdäänpäs nyt sitten tuolle käyttöautollekkin jonkinlainen päiväkirja. Kohtahan tuo on ollut vuoden käyttöautona ja tuskin nyt tulee kuitenkaan ihan heti myytyäkään, niin sama tehdä tällekkin oma ketju tänne. Laitetaan vielä kuva kulkineesta.
Eli tämä tuli hommattua viimevuonna käyttöautoksi ja lähes heti pääsi tekemään kytkin remontin, kun työsylinterin tiiviste päätti rueta vuotamaan. Kerta siinä sitten joutui kytkinvermeet nostamaan pois, niin samalla sitten laitoin uuden kytkinlevyn, asetelman, painelaakerin, vauhtipyörän silmälaakerin ja työsylinterin tiivistesarjan. Ajattelin että eipähän tarvitse nyt vähään aikaan murehtia kytkinhommia. No hetken päästä sitten alkoi tuo kytkimen pääsylinteri vuotamaan ja taas pääsin kytkimen ilmaushommiin. Tällä kertaa nakkasin tuosta projekti satkusta pääsylinterin tuohon ja hyvin on pelannut.
Ulkopuolta piti aluksi päivittää takavalojen sävyttämisellä. Eli tutuksi ja turvalliseksi havaittu yläosien sävytys tummemmaksi. Alkuperäiset takavalot ovat hyllyssä, jos joskus haluaa palauttaa alkuperäisen ulkoasun.
Sitten tulikin kevät ja sai laitella kesärenkaita alle. Tonnari kun oli seisonnassa ja siihen tulikin hommattua toiset vanteet, niin jäivät nuo edelliset kesävanteet ylimääräisiksi. Ei siinä auttanut kuin rueta kokeilemaan alle. Samalla laittelin etuoviin nuo "tupakkamuovit".
Sitten tuli laiteltua etupuskuriin uudet kromilistat ja peräpäähän tuli hommattua takalasinritilä, ilmanpoistoaukkoihin ne suojat ja melko massiivinen spoileri. Spoileria sai hieman työstää ennen maalaamista, mutta kohtuu vähän siinä onneksi oli tekemistä.
Eli tämä tuli hommattua viimevuonna käyttöautoksi ja lähes heti pääsi tekemään kytkin remontin, kun työsylinterin tiiviste päätti rueta vuotamaan. Kerta siinä sitten joutui kytkinvermeet nostamaan pois, niin samalla sitten laitoin uuden kytkinlevyn, asetelman, painelaakerin, vauhtipyörän silmälaakerin ja työsylinterin tiivistesarjan. Ajattelin että eipähän tarvitse nyt vähään aikaan murehtia kytkinhommia. No hetken päästä sitten alkoi tuo kytkimen pääsylinteri vuotamaan ja taas pääsin kytkimen ilmaushommiin. Tällä kertaa nakkasin tuosta projekti satkusta pääsylinterin tuohon ja hyvin on pelannut.
Ulkopuolta piti aluksi päivittää takavalojen sävyttämisellä. Eli tutuksi ja turvalliseksi havaittu yläosien sävytys tummemmaksi. Alkuperäiset takavalot ovat hyllyssä, jos joskus haluaa palauttaa alkuperäisen ulkoasun.
Sitten tulikin kevät ja sai laitella kesärenkaita alle. Tonnari kun oli seisonnassa ja siihen tulikin hommattua toiset vanteet, niin jäivät nuo edelliset kesävanteet ylimääräisiksi. Ei siinä auttanut kuin rueta kokeilemaan alle. Samalla laittelin etuoviin nuo "tupakkamuovit".
Sitten tuli laiteltua etupuskuriin uudet kromilistat ja peräpäähän tuli hommattua takalasinritilä, ilmanpoistoaukkoihin ne suojat ja melko massiivinen spoileri. Spoileria sai hieman työstää ennen maalaamista, mutta kohtuu vähän siinä onneksi oli tekemistä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Verrarin punainen satku on aina hieno, varsinkin, kun detaljit on kunnossa. Tuo takaspoileri ja ritilä sopii kuin nenä päähän.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Törkeen iso spoileri. Mutta hyvin sopii ritilän kanssa tuohon koriin (Y) ja nätti on auto muutenkin väriltään.
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Kiitoksia kommenteista! Tuosta spoilerin koosta voisin vielä kommentoida sen verran, että onhan se melko valtava kun joutui antenninkin poistamaan, että sai paikoilleen tuon
Mutta tänään tuli "Jassi" käytettyä katsastuksessa ja hyväksynnän sai katsastajaltakin Pari korjauskehotusta se merkkasi kuitenkin (apumiehenpuolelle etupyöränlaakeri ja vetonivelen kumit molemmille puolille). Onneksi vain tuollaista pientä näpryytä.
Mutta tänään tuli "Jassi" käytettyä katsastuksessa ja hyväksynnän sai katsastajaltakin Pari korjauskehotusta se merkkasi kuitenkin (apumiehenpuolelle etupyöränlaakeri ja vetonivelen kumit molemmille puolille). Onneksi vain tuollaista pientä näpryytä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Jahas joutuu sitä välillä näköjään tätä käyttöautoakin laittelemaan. Viikonloppuna alkoi kone pitämään melkoista rohisevaa ääntä. Vanhemmille ajettuani nostin konepellin ylös ja ääni kuului laturin ja vesipumpun luota. Kotiin siitä sitten ajettuani ja yön nukuttua, aamulla taas konepellin alle ja eikun kuuntelemaan tarkemmin. Vesipumppuhan se siellä sitten oli tullut tiensä päähän. Hihnapyörästä kun otti kiinni niin lokatti melko mukavasti. Nyt on uusi osa paikallaan ja pelaa niinku pitääkin. Mehutkin pysynyt sisällä
Takakaiuttimille tuli tuossa jokin aika sitten tehtyä kokeilumielessä tuollaiset ns. vaimennetut freeair kotelot. Eli koteloiden ideana tässä on, että sen pohja on läpihengittävää materiaalia, joka kuitenkin rajoittaa ilman kulkua. Pakko kyllä sanoa, että äänenlaatu parani merkittävästi keskialueella. Erottelukyky parani ja eri soittimet löytyvät selkeämmin. Ainoa huono puoli nuissa on, että alimmat taajuudet hävisivät käytännössä kokonaan. Samalla kyllä hävisi keskialueen itseäni häirinnyt kumina. Yläbassot ovat selkeänkuuloiset ja napakat kuten pitääkin olla, mutta alabassoja ei ole käytännössä juuri nimeksikään. Soivat kuitenkin muuten merkittävästi paremmin, että saattaa jäädä nuo kotelot paikalleen ja joskus tulla joku subi nuita alabassoja toistamaan. Jos jaksaisi kokeilla tehdä isommat nuista koteloista, niin varmasti soittaisivat alimmat taajuudet paremmin.
Takakaiuttimille tuli tuossa jokin aika sitten tehtyä kokeilumielessä tuollaiset ns. vaimennetut freeair kotelot. Eli koteloiden ideana tässä on, että sen pohja on läpihengittävää materiaalia, joka kuitenkin rajoittaa ilman kulkua. Pakko kyllä sanoa, että äänenlaatu parani merkittävästi keskialueella. Erottelukyky parani ja eri soittimet löytyvät selkeämmin. Ainoa huono puoli nuissa on, että alimmat taajuudet hävisivät käytännössä kokonaan. Samalla kyllä hävisi keskialueen itseäni häirinnyt kumina. Yläbassot ovat selkeänkuuloiset ja napakat kuten pitääkin olla, mutta alabassoja ei ole käytännössä juuri nimeksikään. Soivat kuitenkin muuten merkittävästi paremmin, että saattaa jäädä nuo kotelot paikalleen ja joskus tulla joku subi nuita alabassoja toistamaan. Jos jaksaisi kokeilla tehdä isommat nuista koteloista, niin varmasti soittaisivat alimmat taajuudet paremmin.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Kyllä saisi alkaa minun puolestani tulla jo tuo kevät, että pääsisi laittelemaan tätä käyttöautoakin. Pitäisi jossain välissä pystyä vaihtamaan tuo vetonivel kun tuntuu kääntäessä kalkattavan jo melko kivasti. Toivottavasti kestäisi vielä tuonne keväälle. Ei kyllä hirveästi kiinnosta rueta tuolla pihalla lumihangessa nysväämään kun luntakin päätti tänään hieman lisää sataa...
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Nyt on käyttövehettäkin hieman päässyt laittelemaan. Lauantaina tuli asenneltua takajousien tilalle Mersun jouset. Paikallaan olleet jouset olivat jo melko väsähtäneet ja perä laahasi ikävästi. Halkaisija noissa Mesen jousissa näkyi olevan aikaslailla sama, mutta pituudessa oli hieman eroa. Kierroksen kun nappasi Mersun jousista pois ja vertasi nuihin alkuperäisiin jousiin, niin jäivät noin 40mm pidemmiksi. Kuvassa vielä lyhentämättöminä ja Saabin jousi oikealla ja Mersun vasemmalla.
Perä nousi mielestäni melko mukavasti ja alkaa näyttää peräpää ryhdikkäältä. Lähtökuvaa en muistanut ottaa, mutta on ns. välivaiheen kuva jossa kuskinpuolella jo Mersun jousi paikallaan. Hieman siitä johtuen jo peräpää vähäsen noussut.
Sitten toinenkin jousi paikallaan ja kesärenkaat alla.
Sunnuntai meni sitten kuskinpuoleisen vetonivelen vaihtohommissa. Ei loppuunsa mikään mahdoton homma. Joku 2-3 tuntia taisi mennä kahvitaukoineen. Jälkeenpäin tehtynä varmaan menisi nopeamminkin, kun irrottaisi myös tuon jarrusatulan. Oli vaan alussa hieman miettimistä, että missä kulmassa sen nivelen saa vedettyä pois sieltä pyöräkotelosta, kun ei viitsinyt koko pyörännapaa käyttää irti ja jarruletkukaan kun ei hirveasti antanut periksi. Vaan ei loppuunsa paha rasti näin ensikertalaiselle ja tosiaan ei tarvinnut käyttää kuin rengas irti ja ylempi pallonivel irti tuosta ylätukivarresta. Jatkossa irrottaisin kyllä suosiolla tuon jarrusatulankin, niin helpottaisi kummasti tuota vetonivelen ulosvetämistä.
Perä nousi mielestäni melko mukavasti ja alkaa näyttää peräpää ryhdikkäältä. Lähtökuvaa en muistanut ottaa, mutta on ns. välivaiheen kuva jossa kuskinpuolella jo Mersun jousi paikallaan. Hieman siitä johtuen jo peräpää vähäsen noussut.
Sitten toinenkin jousi paikallaan ja kesärenkaat alla.
Sunnuntai meni sitten kuskinpuoleisen vetonivelen vaihtohommissa. Ei loppuunsa mikään mahdoton homma. Joku 2-3 tuntia taisi mennä kahvitaukoineen. Jälkeenpäin tehtynä varmaan menisi nopeamminkin, kun irrottaisi myös tuon jarrusatulan. Oli vaan alussa hieman miettimistä, että missä kulmassa sen nivelen saa vedettyä pois sieltä pyöräkotelosta, kun ei viitsinyt koko pyörännapaa käyttää irti ja jarruletkukaan kun ei hirveasti antanut periksi. Vaan ei loppuunsa paha rasti näin ensikertalaiselle ja tosiaan ei tarvinnut käyttää kuin rengas irti ja ylempi pallonivel irti tuosta ylätukivarresta. Jatkossa irrottaisin kyllä suosiolla tuon jarrusatulankin, niin helpottaisi kummasti tuota vetonivelen ulosvetämistä.
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Mikä tuo spoileri on? Onko se whaletail jossa on jokin ns jatkopala joka tekee siitä kookkaamman? Tietoa mistä noita sais?
Ex 9000 Aero '96 Stg5, Ex 90 -87, EX 900c -89
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Ihan yhtenäinen kappale tuo on ja lasikuidusta valmistettu. En muista minkä pajan tekemä tuo oli, mutta jonkin "kopiopajan" tekele. Kun kirjottaa googleen Saab 900 schussler, niin alkaa löytyä kuvia vastaavasta spoilerista. Aikanaan yhden foorumilaisen kautta hommasin tuon ja muistelen, että joku tsekkiläisten tekemä olisi.Cullin kirjoitti:Mikä tuo spoileri on? Onko se whaletail jossa on jokin ns jatkopala joka tekee siitä kookkaamman? Tietoa mistä noita sais?
Tuolta sivulta ainakin näkyy vastaavanlainen löytyvän.
https://www.spoilercentrum.cz/produkty/saab-900-kridlo/
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Linkki talteen upea spoileri!
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
minkä mersun jouset kyseessä? motonet koodi??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
W210 Mersustahan nuo on eli tuttavammin väyrysestä Siitä en sitten ole aivan satavarma, että ovatko nuo nyt Mersun edestä vaiko takaa. Porukoilla nimittäin oli aikanaan väyrysmersu, johon edellinen omistaja oli laittanut madallusjouset ja nuo sen alkuperäiset jouset olivat tulleet sen auton mukana. Nyt kun oli tuosta projektisatkusta nuo jouset irti niin oli pakko verrata nuitten Mersun ja Saabin jousien eroja. Eli Mersusta ne isommalla halkaisijalla olevat jouset ovat oikeankokoiset. Epäilisin, että ovat etujouset, mutta en voi satavarma olla.nalleolut kirjoitti:minkä mersun jouset kyseessä? motonet koodi??
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23999
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Kiitos. Tääl satakunnas muutama väyrynen joka kulkee keula todella ylhäällä eli jouset todella pitkät.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Hirsch"
- Viestit: 704
- Liittynyt: Ma Elo 06, 2012 10:25
- Paikkakunta: Iisalmi
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Niin ja suosittelen laittamaan, jos joku nyt alkaa näitä Mersun jousia laittelemaan, niin nuo Mersun jousille tarkoitetut jousikorokkeet. Ei istu nätisti se jousi Saabin korokekumiin. Itse ajattelin käyvä Motonetistä joskus kopasemassa matkaan. Kyllä ne menee nuilla Saabinkin kumilla, mutta parempi se on, jos asettuu se jousi oikein sinne ja kun ei tuon kalliimpia osiakaan ole, niin miksipä säästämäänkään?
http://m.motonet.fi/fi/varaosat/297/aut ... teryhma=52
http://m.motonet.fi/fi/varaosat/297/aut ... teryhma=52
Ari #6007, "Kylän viimeinen Saabisti"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab OG900 käyttöauton laittelua
Mites tuo mersun jousen säätökumi passaa Saabin omaan jouseen? Jos mitat on "samat" niin eikös perää saisi nostettua myös pelkillä kumeilla?
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.