Og900 S:n ihmettelyä

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Tällä topikilla on sama tarkoitus kuin monella muullakin foorumilaisella eli toimia laittelupäivyrinä, ideoiden ja tietotaidon hakemisena/jakamisena sekä keskustelun herättämisellä saabismin parissa.

Kyseessä siis otsikon kampe. Tämän yksilön historia saanut käyttöalkunsa Auto Starckjohann Oy:n tilaamana 9.12.1991 Lahdessa. Luovutusilmoituksen mukaan rastitut lisävarusteet radio, lohkolämmitin ja autopuhelin. Muita varusteita sähkölasit, -peilit ja keskuslukitus. Myös vetokoukku löytyy. Värikoodi 228 eli ilmeisesti platinum grey ja sisustan koodi H44 eli se perusharmaa. Vanteina 15" short spoket sekä sunburstit 15x5,5 et40 luvuilla. Myös jokin varashälytin on olemassa, mutta ei toiminnassa.

Minulle siirtyessä kilometrilukema oli 284778 km. Leima voimassa 12/18 asti. Vetarin tunnelit sekä kontin pohjan perusjutut hitsattuna. Toimimattomia juttuja kuskin sähkölasi, keskuslukko, penkinlämppärit sekä turvavyön valo. Ainut puute mitä tähän mennessä hoksannut on autopuhelin. Alkuperäisessä huoltokirjassa merkintöjä 06/00 - 179037 km asti. Parit leimat puuttuvat välistä. Edellisellä omistajalla oli seisonut 3 vuotta ja tämän johdosta oli käynyt og:tä läpi, leimannut ja laittoi myyntiin. Saab kerkesi olla myynnissä alle kolme tuntia, kun hoksasin ilmoituksen. Kertoman mukaan sovin kaupat puhelimessa hinnan ollessa hyvinkin kohtuullinen. Saab siirtyikin omalle tontille n. 6 km päästä pari päivää puhelusta, kun pääsin hakemaan. Kunto vastasi juuri sitä mitä puhelimessa oli ollut puhetta.

Mikä tarkoitus tällä saabilla on itselle? Toimia käyttöharrastepelinä ympärivuotisessa käytössä. Tämä on neljäs og900 turbo itselleni. Edellisiä tullut jonkin verran laiteltua. Nyt olisi vakaa aikomus pitää tämä pidempään, huoltaa sekä korjata että varustella hiljalleen itselleni mieluisaksi.

Alun tehtyjä huoltoja sekä tsekkauksia:
- moottorin sisähuuhtelu Kent-merkkisellä tuotteella
- moottoriöljy Belco 5w-40 täyssynteettinen
- M-filter öljynsuodatin
- tulpat ngk bcp7es
- tarvike ilmansuodatin motonet
- jäähdytysjärjestelmän huuhtelu STP:n käsittelyaineella -> vihreät glykolit 50%-seoksella, välihuuhtelu vedellä
- 88°C termari motorrad motonet
- virranjakajan kannen sekä pyörijäntarkastus
- bougicordin tulpanjohdot paikoillaan
- alipaineletkujen tarkastelua
- laatikossa vasta vaihdettu 80w-90 mobilit -> hyllyssä oottamassa totalin 75w-80 gl4 mineraalit
- moottoritilan pientä puhistelua

Suunnitteilla olevia juttuja:
- 195/65 - nastarenkaat tonnarin 15x6 et33 sunbursteille - OK
- raitisilmasuodatin - OK
- polttoainesuodatin -> hyllyssä
- kuskin sähköikkunan korjaus - OK
- keskuslukon korjaus - OK
- laatikkoöljyjen vaihto - hyllyssä
- ahtopaine, seossuhde ja volttimittarit kojetauluun - OK
- vakkarin asentaminen - täysisarja hyllyssä
- kauko-ohjattu keskuslukitus - hyllyssä
- ruosteiden haromista kiinni
- bluetooth mankan vaihto - OK

Näillä pääsee liikkeelle ja katsotaan mitä aika ja mieli tuo tullessaan. Ideoita laittelusta ja kehittämisestä saa heitellä. Kuvia pyrin laittamaan aina, kun vain muistan ottaa niitä.
Viimeksi muokannut Mikki2, Pe Maalis 02, 2018 14:44. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 T16s 5d MY92 / Käyttisharraste!

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Pikkusen etiäpäin. Vanha mohlo defan piuha puskurilta haarottimelle vaihtui minipäälliseen. Saa samanlaisella roikalla lämmittää rouvan femmaa ja tätä. Isopäisestä puuttui vielä läppäkin. Pistinkin testiksi pöhisemään ja toimihan se.

Aukaisin kuskin ovipahvin toimimattoman sähkölasin ja keskuslukon tarkastelua varten. Sähkölasin moottorille kun annoin akusta virtaa, niin toimi hyvin. Keskikonsolista käytin katkaisinpaneelin auki ja putsasin kontaktipinnat. Ei vaikutusta. Eli piuhaviaksi ilmeisesti menee?! Keskuslukon ohjainmoottori puuttui sitten kokonaan kuskin ovesta. Ilmankos ei toiminut. Piuha törrötti oven sisällä ja moottorikin on ollut paikoillaan, kun ovessa oli rikkojen jäljet. Jos jollain lojuu ylimääräinen toimiva niin voi ilmoittautua.

Myöskään vilkun viiksi ei pysynyt kumpaankaan suuntaan päällä. No eikun vilkkupaketti irti ja purkuhommiin. Pyöröviilalla sipaisin äärikoloja hitusen syvemmiksi ja avot. Musta muovinen kansi oli kiinni niillä kiinteillä nastoilla. Leikkasin nastat pois ja porasin sopivalla terällä kolot niiden kohtiin ja ruuvasin pienillä ruuveilla kannen kiinni. Putsauksen ja rasvailun jälkeen takaisin kiinni.

Eilen sain laitettua alle kohtuulliset hakkapeliitta 7:t niillä tonnarin sunbursteilla. Hiukan turvallisempi lähteä reissun päälle ja Oulun keskustan nupulakivikaduille. Siinä vanteita vaihdellessa osui silmään, että takana oli uudet jarrusatulat ja -palat. Levyt oli vanhat vaan jos oikein muistan niin hyllyssä pitäis olla uudet levyt. Pitää vaihtaa sopivassa välämässä.

Laturin merkkivalo alkoi ujosti palamaan koneen lämmettyä. Hihnathan siellä oli löysällä, kun kaasulla valo hävisi. Tiukennuksen jälkeen ei valo enään kummitellut. Laturin puslat näytti jo siltä ettei haittaa vaikka uusisi ne. Onkos kukaan koittanut uretaanipuslia näihin?
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 T16s 5d MY92 / Käyttisharraste!

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Jälleen hieman etiäpäin. Sain foorumin kautta makiasti kaiken näköistä palikkaa köntässä tilattua. Mukana tuli mm kokonainen keskuslukkosetti. Kuskin oveen nakkasinkin keskuslukon moottorin paikalleen ja pistokkeen kun tökkäsi kiinni, räpsähti kiinniolevat lukot auki. Jopa peräkontin lukkokin toimii.

Kuskin sähköikkuna mietityttää vielä. Muut ikkunat toimii hyvin, mutta kuskin ei. Ongelma paikallistettu nyt katkaisin paneeliin. Huomenna jatkuu yritys. Katsoa onnistuisiko saada erillisellä kytkimellä toimimaan!?

Onko kukaan purkanut siitä katkaisin paneelista sitä piirilevyä irti alustastaan? Olisiko vain jokin juotosvika sitten.

Etujalkatilan vaimenninmatot olivat molemmin puolin litimärät. Kuivatuksessa olleetkin sitten jonkin aikaa. Lattiapellit ovat kuitenkin aivan ehjät ja glykoli ei tuoksunut läpi niin ihmetyttää mistä lie kostuneet.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Aikoinaan omasta ässästä jouduin korjailemaan niitä ikkunannostimien kytkimiä ja loppujen lopuksi tein kahdesta epäkuntoisesta yhden toimivan. Itse piirilevy komponentteineen oli molemmissa ok mutta niiden keinuvipujen kontaktipinnat oli hapettuneet ja kuluneet niin että virta ei kulkenut. En nyt muista tarkalleen sitä rakennetta mutta ihan kotikonstein onnistu purkaa se paneeli jotta pääsi hiplaamaan sisuskaluja. Kannattaa vaihtaa samalla lamput sinne jos ei ole tietoa koska vaihdettu.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Paneelin olen käyttänyt auki useamman kerran ja kaikki kontaktipinnat puhistanut vaan ei vörki ei. Tänään mittailin ja testailin lisää. Kun paneeliin tulevalta liittimeltä irroitin kuskin ikkunan ohjainpiuhat niin jännitteen saa kulkemaan moottorin liittimille asti oikeana. Yritin erillisellä kytkimellä saada ikkunan ohjauksen toimiin, mutta ei. Silloin syöttää molempiin napoihin saman verran jännitettä vaikka toisen pitäisi näyttää nollaa, kun piuhat ovat moottorissa kiinni ja kytkimestä ohjaa jännitettä toiseen johtoon. Ja kun piuhat ottaa moottorilta irti niin erilliskytkimen kautta toimii kuten kuuluu eli toiseen piuhaan tulee oikea jännite ja toiseen nolla. Toiseen suuntaan päin vastoin. Ja ikkuna toimii kuitenkin suoralla akkuvirralla normaalisti molempiin suuntiin katkaisin paneelin liittimeltä irroitettujen johtojen ohjastamana, kun vaihtaa napaisuuksia. Äkkiseltään meleko vinkeä keissi.

Ainut mikä tuli hästätessä mieleen on se, että erilliskytkin on vain 10A kestoinen ja etuikkunoiden sulake on 30A. Hävittäiskö se kytkin ominaisuudet kun saa vastusta? Sähkökaaviota en ole vielä löytänyt mistä pääsisi tutkimaan onko muita tekijöitä juurikin kuskin ovessa.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
GT-Olli
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Syys 25, 2016 10:43
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja GT-Olli »

Mulla vuosi vesi etujalkatilaan tuulilasin alakulmasta. Siellä on vedenpoistoreiät tiivisteen
sisällä ja ne olivat tukossa.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Tsekkasin ne vedenpoistoputket ekan huollon yhteydessä ja auki olivat. Olisko sen 3 vuoden seisonnan aikana sitten jumineet ja silloin laskenut vettä pirttiin. Nyt kuitenkin matot kuivat ja kunhan saan ikkunaepisodin selvitettyä, pääsen liipaseen homman kasaan.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
pela
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ti Marras 15, 2011 10:44

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja pela »

tuulilasin karmi tiivisteen alta kannatta tarkistaa ruostepeikon varalta ettei ole märkien mattojen aiheuttaja.
OG 900i 16v 1989
Noppa 90 1987
OG 900i 8v 1988
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Näkyvää ruostetta ei ikkunan karmeissa ollut vaan kurkkaampa vielä sen kumitiivisteen allekin miltä näyttää.

Alkoihan se kuskin ikkuna toimia, kun hain sähköliikkeestä oikean kytkimen. Eli aikaisemmasta kytkimestä puuttui maadoitus kokonaan. Oletuksena oli, että maadoitus hoituu moottorin rungolta suoraan oveen. Noh uusi liitin on viisinapainen edellisen kolmen sijaan. Reunoilla ohjaukset, sitten maapisteet molemmille puolille omat, mitkä kytkin yhteen ja keskelle jännite. Uusi kytkin on keskelle palauttava ja vallan valolla vielä varustettu.

Nyt pitää etsiä sopiva paikka mihin upottaa kytkin, niin että jatkossa samalle paikalle voi laittaa jotain muutakin. Ehkäpä huomenna pääsee kasaamaan sisustaakin sitte.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Nyt olisi og nipussa ja ajossa taas. Kuskin ikkunan käyttökytkin löysi paikkansa keskikonsolin vasemmasta alareunasta kattoikkunakytkimen peitelevyn vierestä. Peitelevyyn mietin ensin josko olisin kaivertanut sen. Se olisi mennyt kuitenkin liian ohkaiseksi päädyistä ikkunakytkimen koon vuoksi.

Vuotava vasen takarengaskin tuli korjattua. Päästi läpi sisäkehän puolelta vanteen ja renkaan välistä. Rengasmesta irroitti kumen vanteelta. Rapsuttelin vuotokohdan varovasti moralla puhtaaksi ja hiekkapaperilla sipaisin sileäksi vanteen molemmat sisäkehät. Nyt näyttäisi pysyvän ilma pirtissä.

Vilkku pysyy nyt hyvin molempiin suuntiin päällä vaan palautus toimii vain vasemmalle puolelle. Pitää aukaista paketti jossain välissä. Mittariston vasen polttimo oli myös pimeänä. Kantaa käänsin hieman niin alkoi toimimaan. Nyt näkee kierroksetkin sitten selvästi. :lol: Toisen rekkarikilven polttimon vaihdoin myös ehjään.

Mankan aattelin päivittää hyllystä aux- tai bluetooth-malliin vaan niinhän sieltä löytyi sokeripalaviidakko. Pitää myöhemmin muuttaa kunnolliseksi. Pikku turaamista jäljellä niin sitten kohtuudella toimii jo melkein kaikki. Etupenkkien penkinlämppärit ovat mykkänä kuten turvavyön merkkivalokin. Niiden korjaus siirtynee ensikesälle, kun mopokausi alkaa.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Tulipas tilattua alkuperäiset rekisterikilvet ilman FIN-tunnusta, kun oli tunnus vapaana. Jotenkin paremmin sopii og:iin. Tiiä sitten miksi vaihdettu joskus pois?! Korirakenteista ei löytynyt mitään kolarivaurioita. Voinut olla joku pienempikin puskuri/lamppu-pusu ja mennyt sitten lunastukseen. Noh nyt on kuitenkin palautettu tämä homma ennalleen.

Tällä hetkellä mittarissa n. 285350 eli kilsoja tullut ostohetkestä 570 km. Hyvin on toistaiseksi toiminut. Toinen mittarivalo kummittelee välillä ja kässäri pitää säätää paremmin balanssiin. Kuskin ovenkahva myös irti etureunasta. Siihen jämympi ruuvi.

Mankan piuhoihin hankin oikeanlaisen pään niin juottelen ylimääräiset välistä pois. Sitten saan bluetooth mankan suorakytkettyä.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Huitasimpa Alpinen bluetooth-mankan paikoilleen. Siirsin samalla sen keskikonsoliin alemmas niin saa muutaman lisämittarin yläpaikalle. Aattelin aivan yksinkertaisuudessaan laittaa Bilteman valikoimasta voltti-, ahto- ja kapeakaistaseossuhdemittarit. Nuilla näkee perusjuttuja.

Mutta muuttuipa kyllä äänimaailma hurjasti uudella soittimella. Toinen hattuhyllyn 6x9:stä alkoi myös toimiin. Meleko vyyhti piuhoja lähti samalla pois ja muutenki tuli selkeämpi homma niiden osalta. Bluetooth-ominaisuus oli tärkein pointti itelle tässä operaatiossa spotifyn kuuntelua aatellen. Tämä soitin tunnistaa myös puhelimen automaattisesti niin helpottaa käyttöäkin.

4" erillissarja pitäis myös vaihtaa hyllypaikalta saabbiin niin sais himpun paremmin etupään soimaan. Toki paikoillaan on nytkin jokin erkkasarja vaan näyttää meleko vanhalle ja myös kuulostaa sille. Diskanteille onkin valmiit kolot jo ritilöissä.

Pakasta näytti olevan Oulun pohjoispuolella -21,5 astetta vaan sisälämppäri piti hytissä hyvin lämmön tuusaillessa.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Kerkesin eilen ja tänään tuusailla hieman lisää. Liimailin keskionsolin alalokeroon yläkiinnikkeet kohilleen ja nyt sain lokeron paikoilleen. On taas säilytystilaa mihin tunkea tavaraa. Samalla mallailin Raid:n kolmen mittarin 1din levyä mankan paikalle ylös. Pikkusen vielä hiomista aukosta mittarien kohdalta niin asettunee setti hyvin koloon.

Samalla äkkäsin jännän kombon millä saan og:iin kesäksi hieman erilaisen vannevaihtoehdon alle. Siitä sitten lisää kun pääsen koittaan miten käy!? Todennäköisesti muutkin ainakin miettineet ja varmaan koittaneetkin samaa. Eilen lähti siihen tarvittavaa palikkaa tilaukseen.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kuvat ois kivoja.
Oliko tuossa nostinten moduulissa monta erillistä kytkintä vai onko yhtä pakettia. En nyt muista enää miten noi meni mutta siihen missä erilliset niin pystyi vaihtaan vaikka takaikkunalta vähemmän käytetyn kytkimen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Og900 S:n ihmettelyä

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

No niinhän siinä pääsi taas käymään, että tämäkin tapaus siirtyi uudelle omistajalle.
Keminmaan suuntaan meni klubilaiselle. Mikäli haluaa niin saa jatkaa tätä topikkia. :D
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Vastaa Viestiin