Pitkäaikainen pakkomielteeni on saamassa täyttymyksensä. Haen viikon lopulla länsinaapurista Saab-Lancia 600 GLE:n. Näkemättähän tällaiset hankinnat tehdään. Muutaman kuvan perusteella peltihommia pitäisi olla luvassa reilummin. Juuri ne eivät ole omaa vahvuusaluetta, joten pitää löytää joku hitsailemaan autoon uutta peltiä. Priiman yksilön olisin halunnut, mutta kun tarjontaa ei juuri ole niin vaikea siinä on ostajan ryhtyä valikoivaksi. Tämä on kuitenkin räpeltämätön yksilö, jolla on minua ennen ollut vain kolme omistajaa.
Tavoitteena on tehdä auto kaikin puolin ehjäksi, siistiksi ja alkuperäistä vastaavaksi. Itseni tuntien projekti tulee kestämään piiiitkääään.
Auto tulee tuoreella leimalla, joten tarkoitus on laittaa se täällä saman tien kilpiin ja sen jälkeen käydä tutustumisen myötä murehtimaan koria että sen saisi paikallisen katsastusvaatimustason mukaiseen kuntoon ennen ensimmäistä suomalaista vuosikatsastusta.
Kerhoonkin tuli juuri liityttyä kun musta nyt tulee Saabin omistaja. Ei ehkä ihan puristien (onko saabisteissa sellaisia?) hyväksymää ruotsinrautaa mutta rekisteriotteessa kuitenkin lukee että merkki on Saab (ei Saab-Lancia). Jännä sinällään, että olen aina suhtautunut hyvin myönteisesti merkkiin ja omistushalua kohdentuu moneen Saabin malliin mutta elämä on heitellyt niin että vasta tämä on ensimmäinen Saabini näin neljän kympin paremmalla puolella.
Miten muuten, onko näitä Kuussatasia Suomessa montakin? Itse tiedän yhden yksilön.