
Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Lupaathan tehdä reissustasi myös jutun Saabisti-lehteen? 

9-3 SC BioPower '08
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Helatorstaina eli 30.5.2019 pitäisi olla Wanhojen Saabien Tapaaminen Hyvinkäällä.
Myös siellä tuo olisi erittäin mukavaa ja mielenkiintoista nähdä, olisi todennäköisesti tapahtuman ainoa Saab-Lancia
.
Myös siellä tuo olisi erittäin mukavaa ja mielenkiintoista nähdä, olisi todennäköisesti tapahtuman ainoa Saab-Lancia

9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4010
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Hyvältä näyttää! Jaksat vaan loppuun asti samalla pieteetillä niin tulee upea auto.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Saab.96:n kommentista riippumatta touhusin pieteetillä tuulilasin kimpussa. Sitä on tavallaan kätevä työstää kun se on vielä irti autosta. Ensin liimanpoistoaineella lasin sisäpinnasta jäämät pois. Sitten pesuaineella joka puolelta. Ulkopinnassa oli joitakin kovia kokkareita, mitkä eivät lähteneet liuottamalla/kemiallisesti vaan vaativat metalliterää. Sitten hionta. En ole koskaan ennen lasia hionut. Ostin autotarvikeliikkeestä lasinhionta-aineen. Arvelen, että tällainen kuluttajamyynnissä oleva tuote on niin vaisua ettei sillä pysty tekemään vahinkoa. Ajantaju siinä hävisi, mutta tallikaverin havaintona ulkopinnan hiontaan porakoneella ja vaahtomuovilaikalla meni kai puolitoista tuntia. Tallikaveri kyseenalaisti touhun järkevyyttä googlaamalla, että uuden lasin saisi 120 eurolla. Lopuksi hioin vielä lasin sisäpinnan, sillä siinä oli myös jotain mikä ei lähtenyt mainituilla kemikaaleilla.
Lopputuloksena hionnasta ei jäänyt lasiin hiontajälkiä (jee, menestys, ei vahinkoja), lasin pinnasta tuli erittäin epäliukas (mikrokuituliina ei liu'u) ja arvioni mukaan myös hyvin puhdas. On mielikuvituksen varassa, muuttuivatko lasissa olleet naarmut huomaamattomammiksi. Lasin puhtaus on ehkä se, mikä saa kuvittelemaan että lasista olisi tullut parempi. Viimeistelynä vedin lasiin molemmin puolin vettä hylkivän pinnoitteen. Joo, sisäpinnallekin, että on jatkossa helpompi pitää puhtaana.
Lopputuloksena hionnasta ei jäänyt lasiin hiontajälkiä (jee, menestys, ei vahinkoja), lasin pinnasta tuli erittäin epäliukas (mikrokuituliina ei liu'u) ja arvioni mukaan myös hyvin puhdas. On mielikuvituksen varassa, muuttuivatko lasissa olleet naarmut huomaamattomammiksi. Lasin puhtaus on ehkä se, mikä saa kuvittelemaan että lasista olisi tullut parempi. Viimeistelynä vedin lasiin molemmin puolin vettä hylkivän pinnoitteen. Joo, sisäpinnallekin, että on jatkossa helpompi pitää puhtaana.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Hienosti etenee
Minkä vuotinen tää oli?
Pallokaiuttimet on kyl aika 70-lukuu...
80-luvulla tuli vähän isommat kotelot hattuhyllyn päälle.
Jonkinlaisii niitä saa uutenaki
https://www.autostudio.fi/autoon/kaiutt ... l?cat=2024

Minkä vuotinen tää oli?
Pallokaiuttimet on kyl aika 70-lukuu...
80-luvulla tuli vähän isommat kotelot hattuhyllyn päälle.
Jonkinlaisii niitä saa uutenaki
https://www.autostudio.fi/autoon/kaiutt ... l?cat=2024
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
#1266,
Teemun kesäkäyttis 9-3 CV Italian karvalakki Vector Tids MY-06 1/2
Dacia Duster dCi 110 S&S 4x4 Laureate 2016
Opel ASTRA Sports Tourer Innovation Plus 105 Turbo 2019
Huollettavana 9-3SC Tids 2006, 9-3 2.0T 2001, 900S 1992
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Määhän aikani kyttäilin toria ja löysin tommoset möykkälootat, Aikakautensa laatua kun soivat vielä tänä päivänäkin hiton hyvin ja maksoi kympin pari



Iveco 50C14 -05
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Lada Niva -88
Nissan Qashqai -10
Mercedes-Benz 313/adria -03
Plymouth Valiant -62
MB w108 3.5 - 71
Lada Niva -88
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Vastaavan tapaiset kaikattimet taitais löytyä varastosta täältä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Bmw E53 X5 2002
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Lapsuuteni 99:n ja 900:n takapenkillä oli sikäli traumaattinen et kaiuttimet sijaitsivat vain etuovissa. Ymmärrykseni ei millään riittänyt siihen ettei takakajareihin voinut investoida. Tässä valossa mikään ei ole takakaiuttimia tärkeämpää nyt kun yhteiskunnan yleinen hyvinvointi sen mahdollistaa.
-
- "Aero"
- Viestit: 307
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Mulla olis Tonator-merkkiset penkinaluskajarit. Kuivassa säilytetty. Jos kiinnostaa, laittaa YV.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002
NG9-5 TiD aut. 2010
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80.
NG9-5 TiD aut. 2010
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Kiitos henkisestä tuesta ja kajarivinkeistä!
Elämän muut osa-alueet häiritsevät projektin edistymistä. Osapuutteita on tullut kartoitettua ja metsästettyä. Pari osaa on mennyt autoon takaisin paikalleen. Putsasin tuulilasin tiivisteen ja liottelin sitä Auto Glymin Instant Tyre Dressinngillä. On mielestäni sen verran stydiä ainetta etten käytä sitä kuin todellakin käyttökelpoisuuden tuolle puolelle menneille, elvytyksen tarpeessa oleville kumiosille. Hyvin elpyi tämäkin muovia muistuttavaksi kuivettunut tiiviste taas sen tuntuiseksi kuin en kuuluu olla.
Maalari poikkesi tuomassa maalattuja pikkuosia. Samalla hän avusti tuulilasin asennuksessa. Oikeammin asensi sen ja minä avustin. Lasiin tiiviste ympärille ja siihen rosteriset listat. Fairya tiivisteen huuleen ja naru ympäri. Max. 10 min. Lasi kohdalleen ja narusta vetämällä lasi paikalleen. Liikutteluineen max. 5 min. Olen todella vaikuttunut. Itse asentaen oisin varmaan nyhvännyt sitä kolme tuntia.
Elämän muut osa-alueet häiritsevät projektin edistymistä. Osapuutteita on tullut kartoitettua ja metsästettyä. Pari osaa on mennyt autoon takaisin paikalleen. Putsasin tuulilasin tiivisteen ja liottelin sitä Auto Glymin Instant Tyre Dressinngillä. On mielestäni sen verran stydiä ainetta etten käytä sitä kuin todellakin käyttökelpoisuuden tuolle puolelle menneille, elvytyksen tarpeessa oleville kumiosille. Hyvin elpyi tämäkin muovia muistuttavaksi kuivettunut tiiviste taas sen tuntuiseksi kuin en kuuluu olla.
Maalari poikkesi tuomassa maalattuja pikkuosia. Samalla hän avusti tuulilasin asennuksessa. Oikeammin asensi sen ja minä avustin. Lasiin tiiviste ympärille ja siihen rosteriset listat. Fairya tiivisteen huuleen ja naru ympäri. Max. 10 min. Lasi kohdalleen ja narusta vetämällä lasi paikalleen. Liikutteluineen max. 5 min. Olen todella vaikuttunut. Itse asentaen oisin varmaan nyhvännyt sitä kolme tuntia.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Huh, huh, onpahan muuten tajunnan räjäyttävä ilmestys Saabisti 4/2018. Eikä vain sen takia et siinä on juttu 600:sta.
Saabium196:n mainitsemat Tonatorit meni hitauteni vuoksi parempiin suihin. Ei missään ois niitä lisää?
Tallissa tapahtunutta: Ostin sprayliimaa, mikä kehui olevansa autoteollisuustuote ja soveltuvan esimerkiksi äänieristeiden kiinnittämiseen. Kuinka sattuikaan. 600:n kattoon piti sijoittaa pari puolen neliön perforoitua kumimattoa (orkkisjuttu) vaimentamaan kattopellin kuminoita. Tunnollista käyttöohjeen noudattamista ei palkittu. Eihän se liima jaksanut niitä paikallaan pitää. Putoilivat aina ennemmin tai myöhemmin. Pitoa liimasta ois kuulunut löytyä minuutin jälkeen mut oli tahmaa vielä kuuden tunnin kuluttuakin. Edessä tähmän siivoaminen katosta ja niistä vaimennusmatoista ja sitten uusi yritys jollain muulla liimalla. En pahastu tuotevinkeistä...
Taannoin kojelaudan irrotus oli empiiristä puuhaa ja siinä tuli turhaan purettua suunnilleen kaikki kun en hahmottanut työjärjestystä tai mikä on tarpeellista ja mikä ei. Tässä tapauksessa kasaaminen oli helpompaa. Niputtelin kojelaudan valmiiksi kaikkineen (paitsi mittaristo, koska arvelen nopeusmittarin vaijerin asettuvan ensin mittaristoon ja sitten vasta mittariston paikalleen, ja toisaalta mittariston kehys on rikki ja odottaa ratkaisua) ja sitten vain koko komeus 9 pultilla kiinni koriin. Olen omakätisesti nähnyt myös kolmella ruuvilla kiinnitetyn kojelaudan, joten asennus on mun silmään varsin järeä.

Saabium196:n mainitsemat Tonatorit meni hitauteni vuoksi parempiin suihin. Ei missään ois niitä lisää?
Tallissa tapahtunutta: Ostin sprayliimaa, mikä kehui olevansa autoteollisuustuote ja soveltuvan esimerkiksi äänieristeiden kiinnittämiseen. Kuinka sattuikaan. 600:n kattoon piti sijoittaa pari puolen neliön perforoitua kumimattoa (orkkisjuttu) vaimentamaan kattopellin kuminoita. Tunnollista käyttöohjeen noudattamista ei palkittu. Eihän se liima jaksanut niitä paikallaan pitää. Putoilivat aina ennemmin tai myöhemmin. Pitoa liimasta ois kuulunut löytyä minuutin jälkeen mut oli tahmaa vielä kuuden tunnin kuluttuakin. Edessä tähmän siivoaminen katosta ja niistä vaimennusmatoista ja sitten uusi yritys jollain muulla liimalla. En pahastu tuotevinkeistä...
Taannoin kojelaudan irrotus oli empiiristä puuhaa ja siinä tuli turhaan purettua suunnilleen kaikki kun en hahmottanut työjärjestystä tai mikä on tarpeellista ja mikä ei. Tässä tapauksessa kasaaminen oli helpompaa. Niputtelin kojelaudan valmiiksi kaikkineen (paitsi mittaristo, koska arvelen nopeusmittarin vaijerin asettuvan ensin mittaristoon ja sitten vasta mittariston paikalleen, ja toisaalta mittariston kehys on rikki ja odottaa ratkaisua) ja sitten vain koko komeus 9 pultilla kiinni koriin. Olen omakätisesti nähnyt myös kolmella ruuvilla kiinnitetyn kojelaudan, joten asennus on mun silmään varsin järeä.
- nalleolut
- "Hanki elämä"
- Viestit: 20435
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
#1171 klubin jäsen
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
työlki ellää mut kaupal rikastuu
045-2698659
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Mielenkiintoinen video auton testistä auton julkistuksen ajoilta. https://www.youtube.com/watch?v=c85LFd5_L1w
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98 ja 9-5 arc -02 "1159"
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
^hauska tuo marina siitä että matkustamon mattoa ei saa irrotettua ilman sisutan irrottamista 

Nyt: Töpselikärsä 2014 Mitsubishi Outlander PHEV
Ennen: Loppuunajettu 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K
Ennen: Loppuunajettu 2008 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | 2002 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: 1980 Oldsmobile Delta 88 468 cid | 1965 VW 1200 | 1973 VW 1303S | 1982 Honda CB750K