Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Bingo! Just tollanen. Kylläpä kuvassa on siisti yksilö!
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Höh, yritin epätoivoisesti löytää Gammasta vastaavaa versiota mutta luovutin, kun totesin että siinä olikin ”vain” useampi takalasi. :D

Täytyy sanoa että tuossa HPE:ssa oli ylivoimaisesti hienoin takapenkki minkä olen ikinä nähnyt missään autossa:
Kuva
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja torque »

^ No niin, så där ser det ju nätt ut. 8)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Mikä tuo sitten on? Veikkaan jotain italialaista vaikka keulan sivuprofiili tuo mieleen princess leylandin :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Lancia Beta HPE. :D
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Vielä piti kiristellä takapään tukivarret kohdilleen. Sikäli jännä, et Saab-Lancian ja Deltan korjaamomanuaalit antavat joka ikiselle pultille ja mutterille keskenään eri kiristysmomentit. Samoille tonteille ne kuitenkin osuvat.
Vanhasta tottumuksesta auto kuormataan tietyllä tavalla ennen tukivarsien kiristystä asemaansa (jotta pusliin ei kohdistu liikaa kiertoa). Tähän asiaan kumpikaan manuaali ei ota minkäänlaista kantaa. Rakennetta pohtiessa aiheella tuskin on tässä tapauksessa suurta väliä. Periaatteessa kaikki puslat pääsevät hakemaan asentonsa. Päädyin kuitenkin vetäisemään hatusta sopivan kuormituksen ennen momenttiin vetämistä.
Kuva
Noista kuormalaatikoista on syytä mainita disclaimeri kuten aina lainapeitteistäkin: ne on laillisesti hankittu.
Tilanpuute estää kunnollisen havainnollistavan kuvan stancesta. Joten numeroiden kautta: etupyörän takaa sivuhelman alle jää kuormaamattomana 21 cm ilmaa; takapyörän edessä 25,5 cm. Järkyttävä etukeno, mikä tietysti sopii hyvin takalasinritilän kanssa.
Kuva
Ainakin ulkonäkösyistä apujouset saattavat jäädä yhden kesän ihmeeksi.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja torque »

Joten numeroiden kautta: etupyörän takaa sivuhelman alle jää kuormaamattomana 21 cm ilmaa; takapyörän edessä 25,5 cm. Järkyttävä etukeno, mikä tietysti sopii hyvin takalasinritilän kanssa.
Kerta auto on vain kesäajossa niin ajovalojenkorkeusäätöön ei tarvetta. 8)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

torque kirjoitti:
Ti Huhti 26, 2022 22:18
Kerta auto on vain kesäajossa niin ajovalojenkorkeusäätöön ei tarvetta. 8)
Pahus, kiitos torque, tuo ei ehtinyt vielä käydä mielessä. Täytyy ruuvata katsastukseen. Toivottavasti säätövara riittää.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5631
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja tturku »

eiks se ala juuri nyt olla tuunattu 80-luvun tyyliin, alut, puluportaat, etukeno, vielä vauhtiraita teippaukset kylkeen niin avot, ihan ku joka pojan unelma DX rolla 80 luvulla. :D
Hieno se on!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Kuva

Pitkän hiljaisuuden jälkeen päivitystä tämän auton kuulumisista. "Karavaanarijousten" perää korottava vaikutus osoittautui täydessä kuormassa (4-henkinen perhe ja peräkontti täynnä) kuvan mukaisesti suht' hillityksi. Tyhjänä efekti on tietysti voimakkaampi. Mutta ainakin perhematkailtiin tyylikkäästi perää laahaamatta: 2022 kesällä tuli käytyä Tanskassa asti. Optimoidulla pakkaamisella kaikki reilun viikon reissun kamat mahtui hattuhyllyn alle. Yllättäen mukulat olivat aivan tyytyväisiä ilmastoimattomaan umpiautoon kesähelteillä.

Jo ensimmäisellä polttoainejärjestelmän puhdistusaineella terästetyllä tankillisella Ruotsissa kaasu pohjassa (et pärjäsi motarilla muiden mukana) ajaessa moottori alkoi saada takaisin halukkuuttaan, minkä se oli hukannut jo talvella 20-21 seistessään. Yläkierrosten elämänilon palatessa muuttui kaunis tyhjäkäynti takaisin vaihtelevaksi. Kaasarin huolto pitää jossakin kohdassa tehdä... Mut parempi mielestäni näin kuin toisin päin.

Täällä oli pohdintoja orkkiksen takalasinritilän ja -pyyhkimen yhteensopimisesta. Uhosin et täytyyhän niiden sopia yhteen kun ritilä on alkuperäinen ja mallikohtainen Saab-tuote. Eivät sovi. Pyyhin ei mahdu pyyhkimään ritilän alla. Sulakkeena pyyhkijä pomppaa pois karastaan törmätessään ritilään. Onneksi olin parkissa tämän todetessani.

Kun tuli ajettua putkeen useampi tankillinen (3200 km), en voinut olla huomaamatta erikoista piirrettä: Aina tankkauksen jälkeen, noin 200-300 metriä pumpulta, moottorille tulee hillitön nykiminen - sellainen koko autoa ja matkustajia ravistava kengurubensaefekti. Tuntuu, että kone pysyy pyörimässä vain auton liike-energialla. Nykiminen menee muutamassa sekunnissa ohi. Missään muussa tilanteessa tuota ei esiinny. Tuossa tilanteessa tyhjän ja ympäristön lämpöisen tankillisen sijaan tankissa onkin täysi lasti kylmää bensaa. Muita olosuhdemuutoksia ei tankatessa ymmärtääkseni tapahdu. Ehkä tuollaisen ajomatkan jälkeen uusi kylmä bensa ehtii kaasarille asti. Ymmärrys ei riitä, miten bensan lämpötilan muuttuminen vaikuttaisi näin voimakkaasti (ja vain hetkellisesti) käyntiin. Bensapuoli on täysin analoginen mekaanista bensapumppua myöten.

Yhden tankillisen jouduin ajamaan 95:llä kun kylän huoltiksilta ei löytynyt 98:a. Ymmärrän teorian, mutta mittakaavaa en, sillä 95:n kulutus oli yli litran suurempaa kuin 98:n, vaikka 95-tankillisella kuormitus sattui olemaan kevyempää. Tuolla tankillisella tapahtui tällainenkin historiallinen hetki, mittari lähti uudelle kierrokselle:
Kuva
Täytyyhän nämä merkkitapaukset dokumentoida. :D

Tämä kesä meni pelkällä katsastuksesa käynnillä, ekaa kertaa kahden vuoden leima. Harmi, ettei tuota ole ehtinyt ulkoiluttaa katsastusta enempää.
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Ohan tuo sellaine karun kaunis :mrgreen:

Komiata et reissuuki viittinyt tuolla tehä.
Siis menee sadastonnis ympäri 8O
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja torque »

^niin, tuo 100tkm rullamittari. Oli sitä voortissakin aikoinaan. Huoltokirja tarjosi sivuja johki 250-300tkm, jos muistan oikein.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Baas900
"Viggen"
Viestit: 575
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja Baas900 »

torque kirjoitti:
Ke Elo 23, 2023 22:36
^niin, tuo 100tkm rullamittari. Oli sitä voortissakin aikoinaan. Huoltokirja tarjosi sivuja johki 250-300tkm, jos muistan oikein.
Fordit käytti 100tkm mittareita vielä 2000-luvun alussa, joten eihän tämä ole edes paha. :D
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE »

Oiskohan niin, et miljoonamittareita on tullut sitä mukaa kun autot on suunniteltu kestämään yli 100 tkm. :D
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja torque »

^aivan, joissain maissa tulee se 100tkm täyteen 2-3v ajassa. Sit oli joissain maissa kun auto 5v niin paaliin vaan, höh (eikä tainnut olla edes "romutuspalkkiota", kenties jokin lisämaksu että saisi yhä ajella).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin