Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Bingo! Just tollanen. Kylläpä kuvassa on siisti yksilö!
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Höh, yritin epätoivoisesti löytää Gammasta vastaavaa versiota mutta luovutin, kun totesin että siinä olikin ”vain” useampi takalasi.
Täytyy sanoa että tuossa HPE:ssa oli ylivoimaisesti hienoin takapenkki minkä olen ikinä nähnyt missään autossa:
Täytyy sanoa että tuossa HPE:ssa oli ylivoimaisesti hienoin takapenkki minkä olen ikinä nähnyt missään autossa:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
^ No niin, så där ser det ju nätt ut.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Mikä tuo sitten on? Veikkaan jotain italialaista vaikka keulan sivuprofiili tuo mieleen princess leylandin
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Lancia Beta HPE.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Vielä piti kiristellä takapään tukivarret kohdilleen. Sikäli jännä, et Saab-Lancian ja Deltan korjaamomanuaalit antavat joka ikiselle pultille ja mutterille keskenään eri kiristysmomentit. Samoille tonteille ne kuitenkin osuvat.
Vanhasta tottumuksesta auto kuormataan tietyllä tavalla ennen tukivarsien kiristystä asemaansa (jotta pusliin ei kohdistu liikaa kiertoa). Tähän asiaan kumpikaan manuaali ei ota minkäänlaista kantaa. Rakennetta pohtiessa aiheella tuskin on tässä tapauksessa suurta väliä. Periaatteessa kaikki puslat pääsevät hakemaan asentonsa. Päädyin kuitenkin vetäisemään hatusta sopivan kuormituksen ennen momenttiin vetämistä.
Noista kuormalaatikoista on syytä mainita disclaimeri kuten aina lainapeitteistäkin: ne on laillisesti hankittu.
Tilanpuute estää kunnollisen havainnollistavan kuvan stancesta. Joten numeroiden kautta: etupyörän takaa sivuhelman alle jää kuormaamattomana 21 cm ilmaa; takapyörän edessä 25,5 cm. Järkyttävä etukeno, mikä tietysti sopii hyvin takalasinritilän kanssa.
Ainakin ulkonäkösyistä apujouset saattavat jäädä yhden kesän ihmeeksi.
Vanhasta tottumuksesta auto kuormataan tietyllä tavalla ennen tukivarsien kiristystä asemaansa (jotta pusliin ei kohdistu liikaa kiertoa). Tähän asiaan kumpikaan manuaali ei ota minkäänlaista kantaa. Rakennetta pohtiessa aiheella tuskin on tässä tapauksessa suurta väliä. Periaatteessa kaikki puslat pääsevät hakemaan asentonsa. Päädyin kuitenkin vetäisemään hatusta sopivan kuormituksen ennen momenttiin vetämistä.
Noista kuormalaatikoista on syytä mainita disclaimeri kuten aina lainapeitteistäkin: ne on laillisesti hankittu.
Tilanpuute estää kunnollisen havainnollistavan kuvan stancesta. Joten numeroiden kautta: etupyörän takaa sivuhelman alle jää kuormaamattomana 21 cm ilmaa; takapyörän edessä 25,5 cm. Järkyttävä etukeno, mikä tietysti sopii hyvin takalasinritilän kanssa.
Ainakin ulkonäkösyistä apujouset saattavat jäädä yhden kesän ihmeeksi.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Kerta auto on vain kesäajossa niin ajovalojenkorkeusäätöön ei tarvetta.Joten numeroiden kautta: etupyörän takaa sivuhelman alle jää kuormaamattomana 21 cm ilmaa; takapyörän edessä 25,5 cm. Järkyttävä etukeno, mikä tietysti sopii hyvin takalasinritilän kanssa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
eiks se ala juuri nyt olla tuunattu 80-luvun tyyliin, alut, puluportaat, etukeno, vielä vauhtiraita teippaukset kylkeen niin avot, ihan ku joka pojan unelma DX rolla 80 luvulla.
Hieno se on!
Hieno se on!
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Pitkän hiljaisuuden jälkeen päivitystä tämän auton kuulumisista. "Karavaanarijousten" perää korottava vaikutus osoittautui täydessä kuormassa (4-henkinen perhe ja peräkontti täynnä) kuvan mukaisesti suht' hillityksi. Tyhjänä efekti on tietysti voimakkaampi. Mutta ainakin perhematkailtiin tyylikkäästi perää laahaamatta: 2022 kesällä tuli käytyä Tanskassa asti. Optimoidulla pakkaamisella kaikki reilun viikon reissun kamat mahtui hattuhyllyn alle. Yllättäen mukulat olivat aivan tyytyväisiä ilmastoimattomaan umpiautoon kesähelteillä.
Jo ensimmäisellä polttoainejärjestelmän puhdistusaineella terästetyllä tankillisella Ruotsissa kaasu pohjassa (et pärjäsi motarilla muiden mukana) ajaessa moottori alkoi saada takaisin halukkuuttaan, minkä se oli hukannut jo talvella 20-21 seistessään. Yläkierrosten elämänilon palatessa muuttui kaunis tyhjäkäynti takaisin vaihtelevaksi. Kaasarin huolto pitää jossakin kohdassa tehdä... Mut parempi mielestäni näin kuin toisin päin.
Täällä oli pohdintoja orkkiksen takalasinritilän ja -pyyhkimen yhteensopimisesta. Uhosin et täytyyhän niiden sopia yhteen kun ritilä on alkuperäinen ja mallikohtainen Saab-tuote. Eivät sovi. Pyyhin ei mahdu pyyhkimään ritilän alla. Sulakkeena pyyhkijä pomppaa pois karastaan törmätessään ritilään. Onneksi olin parkissa tämän todetessani.
Kun tuli ajettua putkeen useampi tankillinen (3200 km), en voinut olla huomaamatta erikoista piirrettä: Aina tankkauksen jälkeen, noin 200-300 metriä pumpulta, moottorille tulee hillitön nykiminen - sellainen koko autoa ja matkustajia ravistava kengurubensaefekti. Tuntuu, että kone pysyy pyörimässä vain auton liike-energialla. Nykiminen menee muutamassa sekunnissa ohi. Missään muussa tilanteessa tuota ei esiinny. Tuossa tilanteessa tyhjän ja ympäristön lämpöisen tankillisen sijaan tankissa onkin täysi lasti kylmää bensaa. Muita olosuhdemuutoksia ei tankatessa ymmärtääkseni tapahdu. Ehkä tuollaisen ajomatkan jälkeen uusi kylmä bensa ehtii kaasarille asti. Ymmärrys ei riitä, miten bensan lämpötilan muuttuminen vaikuttaisi näin voimakkaasti (ja vain hetkellisesti) käyntiin. Bensapuoli on täysin analoginen mekaanista bensapumppua myöten.
Yhden tankillisen jouduin ajamaan 95:llä kun kylän huoltiksilta ei löytynyt 98:a. Ymmärrän teorian, mutta mittakaavaa en, sillä 95:n kulutus oli yli litran suurempaa kuin 98:n, vaikka 95-tankillisella kuormitus sattui olemaan kevyempää. Tuolla tankillisella tapahtui tällainenkin historiallinen hetki, mittari lähti uudelle kierrokselle:
Täytyyhän nämä merkkitapaukset dokumentoida.
Tämä kesä meni pelkällä katsastuksesa käynnillä, ekaa kertaa kahden vuoden leima. Harmi, ettei tuota ole ehtinyt ulkoiluttaa katsastusta enempää.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Ohan tuo sellaine karun kaunis
Komiata et reissuuki viittinyt tuolla tehä.
Siis menee sadastonnis ympäri
Komiata et reissuuki viittinyt tuolla tehä.
Siis menee sadastonnis ympäri
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
^niin, tuo 100tkm rullamittari. Oli sitä voortissakin aikoinaan. Huoltokirja tarjosi sivuja johki 250-300tkm, jos muistan oikein.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
Oiskohan niin, et miljoonamittareita on tullut sitä mukaa kun autot on suunniteltu kestämään yli 100 tkm.
Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon
^aivan, joissain maissa tulee se 100tkm täyteen 2-3v ajassa. Sit oli joissain maissa kun auto 5v niin paaliin vaan, höh (eikä tainnut olla edes "romutuspalkkiota", kenties jokin lisämaksu että saisi yhä ajella).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..