Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » Ti Huhti 23, 2019 22:38

Nyt olisi tarjolla koettavaksi ehtaa vahingoniloa - ei minulle vaan teille hyvät lukijat.
Autoon menneet takaovet ovat uudempaan vuosimalliin. Erot ovat vähäsiä ja kävin kaiken läpi että ovet sopivat vanhemman mallin oviroippeisiin. Toisin päin ei onnistuisi.
Ei onnistunut sittenkään näinkään päin. Lasin taaempi liukukisko koostuu kahdesta osasta.
Kuva
Ylempi istuu kuten pitää...
Kuva
...mutta alemmalle ei olekaan ovessa sopivia asennuspaikkoja vaikka siltä vielä useankin vilkaisun jälkeen näyttää. Pitäisi harrastaa leikkaa ja hitsaa -tyyppisiä operaatioita uusille, uudessa maalissa oleville oville. Toinen ratkaisu, kiitos.
Nyt on kolme yksiosaista aihiota noihin oviin sopivia kiskoja joista saa(nee) yhden hyvän parin.
Kuva
Tällista se on, jossain tulee näpeille kun menee käyttämään vähänkin vääränlaisia osia.

Avatar
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » La Huhti 27, 2019 16:03

Ikkunakiskoeposodi alkaa paisua eeppiseksi. Kolmioikkunan tiiviste ei sovi uudempaan kiskoon, on nääs aivan liian kapea. Tiiviste vaihtoon. Uuden mallinen kisko tulee yläpäästään (tarkoituksella) ulommas kuin vanhemman mallinen. Voiko sivuikkunoiden kaarevuudessakin olla vuosimallikohtaisia eroja... Ei meinaan ikkuna istu enää ihan moitteetta:
Kuva
Toi saa nyt kelvata. Oisko jo tämä säätö ohi? Ehei! Avautuvan ikkunan kumikisko on sekin aivan liian solakka tuohon kiskoon. Huokaus. Tässä on kehnot aihiot, mistä rakentelen kumiliimalla käyttökelpoiset:
Kuva
Kuvan materiaali edustaa siis kahta objektia kokonaisuudessaan.

Avatar
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » To Touko 09, 2019 19:50

Tää ikkunanpienaepisodi pitää kai summata. Tiivisteet rakenneltu vähitellen liimailemalla noista romuista kasaan. Itse itseäni kehuen: onnistuin hyvin.

Kuva

Vääränvuosimallisten osien vyöry autoon päättyi ainakin tältä osin tähän. Aiemmin kerroin aikovani laittaa autoon uudemmat, rosteriset ovenkahvat. Käänsin kelkan ja paikalleen menee orkkikset kromatut. Niitä rosterisia voi myydä Integrale-harrastajille ja rikastua. 😆

Kiirehän tässä on tullut. Viime viikot olen miltei joka päivä tehnyt auton kimpussa jotain. Jos on tuntikin aikaa niin livistän tallille. Alle kuukausi siihen kun auton pitäisi olla leimassa.

Avatar
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » To Touko 16, 2019 21:39

Alkuun kuva härvelin nykytilasta. Vielä on nysväämistä jäljellä.
Kuva
Olin pitkään näköalaton takapuskurin kumilistan kiinnikkeiden kanssa. Valtaosa katkesi ja osa repesi kumin sisästä irti. Uutta, tai edes käytettyä listaa en ole löytänyt, kun näissä varhaisissa tämäkin osa on omanlaisensa. Moni ehdotti listan liimaamista paikalleen mutta ei oikein antanut luonto periksi sellaiseen. Pakko korjata.
Tässä on yksi kiinnike korjattuna:
Kuva
Porasin kierteen tyngän alustastaan pois, kierre reikään ja kierretankoa (pätkä pulttia) reikään. Toivottavasti nahkea kierre ja pikaliima pitävät sen pyörimättömänä.
Seuraavaksi piti veistellä kumiin sen verran isompi aukko että alusen sai takaisin sisään. Kumiliimaa alle, päälle ja ympärille sekä viimeistelyksi kuituverkko sitomaan kokonaisuutta:
Kuva
Saas nähdä kestääkö.
Seuraavaksi pitää vielä päättää niiden kohtelu, mitkä ovat poikki mutta kanta kumin sisällä.
1) Poraa kierretapin sisään pienen kierteen ja liittää tällä tavoin siihen jatkon sisään tulevalla pienemmällä kierretangolla. Onnistuessaan olisi elegentti ja aika kestävä ratkaisu. En vain luota onnistumisen mahdollisuuksiini.
2) Kaivaa kannan irti ja tekee kuten nämä irronneet. Tuntuu vain hölmöltä irrottaa rikkomalla jotain mikä on hyvin paikallaan. Varsinkin kun lopputulos ei varmaankaan ole lujuudeltaan alkuperäisen veroinen.
3) Tekee uuden kierretapin kannan ollessa paikallaan. Tässä vain tulee haaste jäähdytyksen suhteen. Voimakkaasti työstössä kuumeneva metalliosa kumin sisässä. Siinä voi kumi ympärillä kärsiä.
Onko kellään näkemyksiä mihin suuntaan tästä lähtisi? Tai peräti parempia ideoita kuin keksimäni vaihtoehdot.

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3068
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Touko 16, 2019 22:14

Piristävän kapea eturengas, kun tässä nykymaailmassa on jo tottunut siihen, että 205 leveäkin on sirkkelinterä :lol:
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » To Touko 16, 2019 23:08

JP_Vette kirjoitti:
To Touko 16, 2019 22:14
Piristävän kapea eturengas, kun tässä nykymaailmassa on jo tottunut siihen, että 205 leveäkin on sirkkelinterä :lol:
Nuo alla olevat 135/80R13 tjsp pyörät ovat Autobianchi/Lancia Y10:stä. Ne lähtevät alta ennen kuin auto lähtee tallista. Mutta ei sillä, oikeakaan rengaskoko ei ole paljoa tuota leveämpi.

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 4965
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja tetammi » Pe Touko 17, 2019 07:19

Ite lähtisin poraan paikallaan maltillisilla kierroksilla ja kierteytys/leikkuuöljyn kera niin ei lämpene niin paljoa.

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Pe Touko 17, 2019 07:21

Tuleeko valkoiset Compomotivet nykyisten vanteiden tilalle?
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » Pe Touko 17, 2019 22:47

tetammi kirjoitti:
Pe Touko 17, 2019 07:19
Ite lähtisin poraan paikallaan maltillisilla kierroksilla ja kierteytys/leikkuuöljyn kera niin ei lämpene niin paljoa.
Näin se taitaa olla parasta tehdä.

Mitä vanteisiin tulee niin autohan on klooni vanhan esitteen mannekiinista:
Kuva
Sitten jos alkaa kyllästyttää voi vanteita aina vaihtaa kohtuullisen helposti. Tuninkia.
Kun täällä on esiintynyt yllytystä turbon ja nelivedon suuntaan niin on se itselläkin käynyt mielessä, olisi helposti toteutettavissa oleva sleeper. Pidän silti pussihousut jalassa.

Avatar
aero
-
Viestit: 5830
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja aero » La Touko 18, 2019 20:23

G00 GLE kirjoitti:
Pe Touko 17, 2019 22:47
Kun täällä on esiintynyt yllytystä turbon ja nelivedon suuntaan niin on se itselläkin käynyt mielessä, olisi helposti toteutettavissa oleva sleeper. Pidän silti pussihousut jalassa.
Varmaan fyysisesti helpohko, kun vaan lyö Deltan palikkaa sisään. Konttorilla sen sijaan inssi saattaa ulista tehorajoista ja voimalinjamuutoksesta, kun Saab 600 -listalta ei välttämättä helposti verrokkia löydy, ellei sitten VIN-koodin avulla onnistu vääntämään Deltaa verrokiksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » Su Touko 19, 2019 21:01

G00 GLE kirjoitti:
Pe Touko 17, 2019 22:47
tetammi kirjoitti:
Pe Touko 17, 2019 07:19
Ite lähtisin poraan paikallaan maltillisilla kierroksilla ja kierteytys/leikkuuöljyn kera niin ei lämpene niin paljoa.
Näin se taitaa olla parasta tehdä.
Ei se mennytkään sitten näin. Liikaa voimaa kumiin. Ensimmäisen revettyä irti kierteytysvaiheessa annoin periksi ja veistelin kaikki kiinnikkeet irti jne. Nyt ne ovat taas asettumassa paikalleen.

Takaluukun mallimerkintäpaneeli, auton kaikkein keskeisin Saab-juttu on takaisin autossa. Nyt taas autoa katselemalla on mahdollista oivaltaa sen Saab-yhteys. 8)
Kuva

Avatar
G00 GLE
"Tuplakaasari"
Viestit: 52
Liittynyt: To Marras 23, 2017 10:16

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja G00 GLE » Ti Touko 21, 2019 14:30

Takapuskurin listasta tarinointi päätökseen. Homma toimi ja lista on lopulta tukevasti paikoillaan.
Kuva
Jos takapuskuri oli vähän kömpelö saada irti, asennuksessa vasta onkin tuhinaa kun pitää varoa viimeisteltyjä pintoja. En oikein hahmota miten se on saatu tuotantolinjalla nopeasti paikoilleen. Varmaan jollain erikoistyökalulla. Pari mutteria ovat niin hankalassa paikassa, ettei isommilla kourilla olisi mitään mahdollisuuksia.

Avatar
vilhosyvis
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola
Viesti:

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis » Ma Touko 27, 2019 13:41

Ketjua sen enempää lukematta, onko tässäkin niitä ns. saabismeja, kuten virtalukko keskikonsolissa ja pakki oltava sisässä, jotta vain lähtee virtalukosta?
Nykyiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli

Avatar
tsaarela
"Hölösuu"
Viestit: 2322
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja tsaarela » Ma Touko 27, 2019 13:56

Kyllä ne on pelkkiä saapasmeja. :lol:
9-3 SS 1,9 TTiD Linear -11, 9-3 Cabriolet SE -00
Peugeot 206 1,4 XR -02
#621

Avatar
vilhosyvis
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: La Maalis 17, 2018 19:17
Paikkakunta: Tapiola
Viesti:

Re: Saab-Lancia 600 GLE kuntoon

Viesti Kirjoittaja vilhosyvis » Ma Touko 27, 2019 16:46

tsaarela kirjoitti:
Ma Touko 27, 2019 13:56
Kyllä ne on pelkkiä saapasmeja. :lol:
No äläs nyt!
Nykyiset:
Saab 900c 1990 4d sedan Magenta Brown
Saab 900c 1989 4d sedan Hopea, juhlamalli

Vastaa Viestiin