Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Avatar
c900T
"Saabisti"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:11
Paikkakunta: Kuopio

Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja c900T » Ke Tammi 03, 2018 16:50

Viimeisen vuosimallin noppa tuli museotarkastettua ja -rekisteröityä 2.1.2018, eli käytännössä ensimmäisenä mahdollisena ajankohtana. Ennakkotarkastus suoritettiin SAHK:n edustajan toimesta 1.10.2017 Kuopion paikallispotkujen yhteydessä, ja varsinainen museotarkastus sekä -rekisteröinti tiistaina A-Katsastuksen tiloissa, iso kiitos Arille tästä.

SAHK:n tarkastukset olivat vähintäänkin perusteellisia, ennakkotarkastuksessa korjauskehotukset tuli taka-akselin pulttien ympäristössä olevista kuparitahnapurseista, vetokoukun kiinnityspulttien pintaruosteesta sekä ovisaranan ruosteesta. Ovisaranan ruoste paljastui onneksi kotelosuoja-aineeksi lähemmässä tarkastelussa, ja muutkin viat olivat mahdollista korjata ennen lopullista tarkastusta. :D

Tässä muutama kuva autosta museotarkastuskunnossa:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Noppakuume jäi aikoinaan päälle kun ensiautoksi valikoitui valkea ysikymppi, jolla tulikin ajettua kymmenisen vuoden aikana yli 300tkm. Konetta tuli silloin piristettyä sen verran, että maantienopeuksiin saakka pisti T8:lle kampoihin. Foorumilla pähkäiltiin myöhemmin tämän valkean 90i:n olevan jopa alkuperäistä tehdastuotantoa. :lol:

Tässä 90i, avo ja tahtari, joista tosin enää punainen on tallessa.

Kuva

… ja tässä hämäävällä 90i –merkillä, juuri pestynä…

Kuva

Tuon ensimmäisen Saabin jälkeen merkki onkin pysynyt samana, enkä kertaakaan ole omistanut muun merkkisiä autoja. Tosin työsuhdeautoiksi on tullut valittua Superbeja, kun aikanaan viikko 9-3 Griffinin tilauksen jälkeen Saabin tuotanto meni jäihin. Yhdeksän kuukauden odotusajan :) jälkeen hermo kuitenkin petti, ja piti vaihtaa tilaus Superbiin. Hyvä perusauto, mutta ei se logon sotka vedä vertoja Skånen kotkalle…

9000 aeron myynnin jälkeen ja pitkän etsimisen päätteeksi siistikuntoinen punainen noppa löytyi keväällä 2013 92tkm ajettuna Kokkolasta harrasteautoksi.

Kuva

Kytkinremontti tuli tehtyä heti hankinnan jälkeen tahmean toiminnan vuoksi, samalla selvisi että autoon oli jo kertaalleen vaihdettu kytkinlevy. Syy lämmenneeseen ja sisäänpäin lommahtaneelle kytkinkopallekin selvisi, edellisten vanhempien herrasmiesten aikana lienee ajettu periaatteella ”otetaan riittävät peruskierrokset, ja säädetään kytkimellä vauhtia”. Autosta on muutoin pidetty erittäin hyvää huolta sen koko omistushistorian ajan, ja minä hankin autoon ilmeisesti ensimmäiset talvirenkaat. Tosin vain pakkaskelien ajoja varten.

Kuva

Taka-akselin huoltotarve tuli esille pari vuotta sitten, kun huomasin toisen puolen pannan hitsauksen olevan irti. Akselin ollessa irti, huomasin vaurion tulleen jo vuonna 1987, kun hitsaus oli osunut kokonaan vain toisen puolen pannan päälle. Tulipahan viimein kuntoon.

Kuva

Vuosi sitten tuli pestyä sisäverhoilut, ja kyllähän ne jonkin verran kirkastuivatkin. Samalla asensin purkamolta löytyneen alkuperäisen lisämittariston.

Kuva

Kuva

Appivanhempien mökiltä oli lähdössä kaatopaikalle suksiboksi vuodelta 1988, joten sehän piti tietenkin ottaa talteen.

Kuva

Maalauksen ja tarroituksen jälkeen siitäkin tuli ihan asiallinen.

Kuva

Autoon olen lisäksi uusinut mm. etupään nivelet, jarrut kokonaisuudessaan, kattoverhouksen sekä muutamia pisteosia. Myös aikakauden lisävarusteita tuli hankittua (mm. takalasinritilä, takaspoileri, etuikkunoiden tuuliohjaimet, lisävalot, takaniskatuet, lisämittarit sekä Saab/Thulen harvinaisehko taakkatelinesarja säilytyskoteloineen). Lisäksi tietysti muut perushuollot. :)

Museotarkastuksessa kehuja tuli auton yleisestä kunnosta ja säilymisestä alkuperäisenä, lisävarusteiden ajanmukaisuudesta sekä dokumentoinnista. Tästä muistona tylsähkö merkintärivi.

Kuva
#534
96 -64 (HA), 90 -87 (MR)
Superb TSI 4x4 -16

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8828
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja AZP » Ke Tammi 03, 2018 18:19

c900T kirjoitti: SAHK:n tarkastukset olivat vähintäänkin perusteellisia, ennakkotarkastuksessa korjauskehotukset tuli taka-akselin pulttien ympäristössä olevista kuparitahnapurseista, vetokoukun kiinnityspulttien pintaruosteesta sekä ovisaranan ruosteesta.
Ilmeisesti tarkastajalla oli sama mentaliteetti kuin verotarkastajalla, eli jotain sanottavaa oli pakko löytää, vaikka tutkittava kohde olisi täydellisessä kuosissa.

Upea yksilö, hienoa että päätynyt auton arvon ymmärtäviin käsiin ja saa arvoistansa huolenpitoa!

Cullin
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja Cullin » Ke Tammi 03, 2018 18:34

Ihan törkeen hyvässä kunnossa noppa! Konehuone on kuin uusi! Ja ihanat aikakauteen sopivat varusteet. Onnittelut.
Ka 9000 Aero '96, 90 -87, EX 900c -89

Lerssinen
"Turbo"
Viestit: 297
Liittynyt: Su Tammi 26, 2014 11:08
Paikkakunta: Oulainen

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja Lerssinen » Ke Tammi 03, 2018 19:39

Sinällään hauskaa että tässä on syynätty jotain kuparitahnan purskeita ja nettiauto on pullollaan ruosteisia vasta museoituja tötteröitä 8O
Nissan Terrano 4x4 -04
Nissan Primera -02
Mercedes-Benz 309D -86
Plymouth Valiant -62
Saab 99 -83

Avatar
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 4842
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja mestari » Ke Tammi 03, 2018 21:09

muistuu mieleen kun nosturilla oli kupla museotarkastuksessa jossa oli reikiä takalokarin yläosassa se tuplapelti (meni heittämällä museosta)ja itse olin kuupan vieressä ja museointi oli katkolla kun yksi tulpanjohto ei lähtenyt vinkkelissä jakajasta vaan pystyssä.....
saab,96,99,90,900,9000,rabeneic binetta de luxe,fordson major,fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165, olympia maamosa,nuffield 10/60,vesioinas

KN/Lieto
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: To Tammi 11, 2007 12:38

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja KN/Lieto » Ke Tammi 03, 2018 21:49

Hienossa kunnossa! Hyvä, että karvalakkimalleja säilyy. Ja vielä hyvä värikin! Minua nyppii sellainen typerä huomautusten tarve, että aivan väkisin on hakemalla haettava jotain sanottavaa 30-vuotta vanhasta autosta. Kyllähän ammattilainen näkee, että auto on aivan poikkeuksellisen siisti, ja kuitenkin entisöimätön!

Avatar
aero
-
Viestit: 5921
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja aero » Ke Tammi 03, 2018 23:17

Komiata! Kyllä tuolla kelpaa ruisata, fiilis katossa ja kiilto kunnossa.

Tästähän heti tunnistaa kirjoittajankin, kun muistaa vanhasta Saabistista 90i -badgefoton alta kuvatekstin "V:n P:n (nimi lyhennetty foorumille) harvinaisuus - ja kireä."
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2832
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja Juha96 » Ke Tammi 03, 2018 23:58

mestari kirjoitti:muistuu mieleen kun nosturilla oli kupla museotarkastuksessa jossa oli reikiä takalokarin yläosassa se tuplapelti (meni heittämällä museosta)ja itse olin kuupan vieressä ja museointi oli katkolla kun yksi tulpanjohto ei lähtenyt vinkkelissä jakajasta vaan pystyssä.....
Olisi loogista ja perusteltua laittaa kriteerien tiukkuus juuri toisinpäin, eli tiukimmat kriteerit sellaisille automalleille joita ma-rekisterissä on jo runsaasti. (VW Kupla taitaa olla ma-rekisterin yleisin automalli.)

Niiden automallien kohdalla, jotka ovat ma-rekisterissä harvinaisia, aliedustettuja ja/tai joihin esim. osien saanti on vaikeaa, voisi sitten olla vähän enemmän joustoa.
9-5, 9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm

Cullin
"Turbo"
Viestit: 210
Liittynyt: Pe Touko 22, 2015 19:40

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja Cullin » To Tammi 04, 2018 09:52

Juha96 kirjoitti:
mestari kirjoitti:muistuu mieleen kun nosturilla oli kupla museotarkastuksessa jossa oli reikiä takalokarin yläosassa se tuplapelti (meni heittämällä museosta)ja itse olin kuupan vieressä ja museointi oli katkolla kun yksi tulpanjohto ei lähtenyt vinkkelissä jakajasta vaan pystyssä.....
Olisi loogista ja perusteltua laittaa kriteerien tiukkuus juuri toisinpäin, eli tiukimmat kriteerit sellaisille automalleille joita ma-rekisterissä on jo runsaasti. (VW Kupla taitaa olla ma-rekisterin yleisin automalli.)

Niiden automallien kohdalla, jotka ovat ma-rekisterissä harvinaisia, aliedustettuja ja/tai joihin esim. osien saanti on vaikeaa, voisi sitten olla vähän enemmän joustoa.
Samaa mieltä.
Ka 9000 Aero '96, 90 -87, EX 900c -89

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5083
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja tetammi » To Tammi 04, 2018 11:52

Hieno on ja samaa mieltä tuosta tarkkuudesta.

Edit. Valkonen noppa tais pyörii Turun nurkissa ennen sulle tuloa.

Avatar
c900T
"Saabisti"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:11
Paikkakunta: Kuopio

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja c900T » Pe Tammi 05, 2018 16:23

Kiitokset positiivisista kommenteista. Hyvä löytöhän tuo oli pitkän etsinnän päätteeksi.
aero kirjoitti:Tästähän heti tunnistaa kirjoittajankin, kun muistaa vanhasta Saabistista 90i -badgefoton alta kuvatekstin "V:n P:n (nimi lyhennetty foorumille) harvinaisuus - ja kireä."
Tuo kirjoitus oli itseltäni jo unohtunut, mutta kyllä, sama mies. :D

tetammi kirjoitti:Valkonen noppa tais pyörii Turun nurkissa ennen sulle tuloa.
Juankoskelta sen aikanaan ostin ja minulla se oli 1993-2003. Möin sen kyllä siihen suuntaan 2003 (muistaakseni Piikkiöön), mcfeast taisi olla kaverin nimimerkki täällä foorumilla. Vaihdossa sain mustan viistokeulasatkun, jonka peruja taas oma nimimerkki foorumilla on. :) Vieläköhän muuten lienee 90i hengissä?
#534
96 -64 (HA), 90 -87 (MR)
Superb TSI 4x4 -16

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5083
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja tetammi » Pe Tammi 05, 2018 18:14

Joo. Noinhan päin se menikin.
Mcfeast luopui ajat sitten kokonaan saabismista. Noppa kyllä jatkoi matkaansa vielä mutten muista mihinpäin.

Baas900
"Aero"
Viestit: 311
Liittynyt: Ti Maalis 29, 2005 21:49
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja Baas900 » Pe Tammi 05, 2018 23:09

E kilvenalku viittaa kyllä myös Turun ja Porin seudulle. Silloin kun noita läänitunnuksia vielä jaettiin.

EAE-378 viimeinen katsastus Trafin tiedoissa v.2005

Avatar
c900T
"Saabisti"
Viestit: 93
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:11
Paikkakunta: Kuopio

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja c900T » La Tammi 06, 2018 08:54

Totta, siellä suunnalla auto oli ollut pari ensimmäistä vuotta. Omistaja oli ollut sotaveteraani, samoin kuin tuon punaisenkin.
Muistaakseni seuraava omistaja olikin jo juankoskelainen, jolta auton myöhemmin ostin.

Tuskinpa on sitten tulossa liikenteeseen takaisin, jos edellisestä katsastuksestakin on kulunut jo yli kymmenen vuotta.
#534
96 -64 (HA), 90 -87 (MR)
Superb TSI 4x4 -16

Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 5083
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: Viimeisen vuosimallin noppa museorekisteriin 2.1.2018

Viesti Kirjoittaja tetammi » La Tammi 06, 2018 15:27

Ohan tuo selvästi muita vuosimalleja harvinaisempi.
Klubin pääsivulta lainattu:
Uudessakaupungissa tehtiinkin vuosimallia 1985 12722
autoa ja seuraavaa vuosimallia 8757 kpl
sekä viimeistä -87 vuosimallia 3901 kpl,
eli yhteensä 25380 kpl ysikymppistä.
Näistä kai noin kolmasosa meni Ruot-
siin ja kolmasosa jäi Suomeen.

Vastaa Viestiin