Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

[siirretty Yleiset-palstalta tänne paremmin sopivana]

Lähdin tässä eilen käymään läpi sellaista ajatusleikkiä, että jos käytössä olisi rajoittamattomasti rahaa vaikkapa Eurojackpotin myötä, ja saabismia sopivasti sairastavana haluaisi virittää tehokkaimman mahdollisen automaattivaihteisen Saabin, niin mistä lähtisi liikkeelle?

Ymmärtääkseni ainakin OG 9-5:sten 5-vaihteinen loota kestää vain sen 430-450 Nm vääntöä (sekin toki riskillä) joka rajoittaa maksimitehot siihen vähän päälle 300-310 bhp pintaan vaikka olisi Wössnerin mäntää taikka mitä tahansa muuta systeemiä muualla autossa.

Koitin tutkia netistä, voiko tuollaista automaattilootaa vahvistaa mitenkään (jos edelleen olettaen, että rahasta ei ole kiinni), tai vaihtaa kokonaan toiseen automaattilaatikkoon, mutta en löytänyt mitään järkevää infoa. Onko jollain tästä parempaa tietoa?

Lisää virityskeskusteluja lukiessani selvisi myös, että uusimmissa Saabeissa oleva 6-lovinen automaatti olisi speksattu tehtaalla jo 400 Nm bensalle ja 450 Nm dieselille, ja joku oli onnistunut virittämään oman Saabinsa 600 Nm vääntöön ja se loota oli ainakin hänen käytössä kestänyt.

Tästä päättelinkin, että olisiko rivakoin automaatti-Saab 2008 9-3 Turbo X AT XWD, jonka ilmeisesti pystyy jopa "vain" muutaman tonnin osien vaihdolla virittämään tonne 450 heppaan (ja isommalla työllä varmaan pidemmällekin)? Varmaan myös NG 9-5 Aeroilla onnistuisi sama, mutta ne taitavat olla turhan harvinaisia löytää.

Tiedän, että manuaalilootaisella homma olisi helppo ja loputtoman tehokkaiksi viritettyjä Saabeja on YouTube pullollaan, mutta tosiaan tässä mun visiossa kyse olisi vain automaattisesta.

Kyllä tuo mun nykyinenkin Aero (nyt jossain 280 hp / 450 Nm) luokassa on enemmän kuin riittävän tehokas, mutta kaveri osti eilen ~400-heppaisen BMW 335i -automaatin, ja riittävästi BMW-uhoa (vaikkakin leikkimielistä) kuunneltuani jollain sitä pientä jotain pitäisi jatkaa edes ajatuksen tasolla, eli jackpottikuponkeja vaan vetämään jos joskus ajatusleikin voisi muuttaa todeksi ja viedä kaveri ratapäivään / varttimailikisaan ja näyttää että kyllä sitä Ruotsissakin osataan... :mrgreen:
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

... vai pystyisikö tuollaista OG 9-5 automaattia virittämään pidemmälle kuin 300-310 bhp, jos moottorin rakentaisi uudelleen sopivista osista ja saisi jollain tavoin väännön pysymään lähellä maksimia korkeille kierroksille asti (tai jopa nostettua maksimikierroksia)? Vai onko tämä teknisesti mahdotonta? (noviisina en ole ollenkaan varma...)

Esim. juuri noissa sportti-Bemareissa ei maksimivääntö välttämättä ole kauhean paljoa korkeampi mitä näissä viritetyissä automaatti-Aeroissa, mutta kierrokset menevät jopa 8000:een niin huipputeho on varsin suuri.
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
jefreitteri
"Viggen"
Viestit: 598
Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja jefreitteri »

Rahalla saa ja hevosella pääsee.

Eiköhän noita AW:n laatikoitakin pysty jonkin verran vahvistamaan.

Tuolta kyselet niin ainakin saat jonkun vastauksen.
http://www.jal.fi/

Kerro muillekin sitten. :D
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Ehkäpä näistä V6-viriprojekteista löytyy jotain lähtökohtia ->
https://shop.speedparts.se/sv/sidor/projektbilar-1.html

Toisaalta P-A Johanssonin >1000hv saappi oli myynnissä noin 100Ke hintaan ->
https://www.saabplanet.com/saab-9-3-txr ... p-on-sale/

Penareille nyt pärjäisi vaikka muinaisella Per Eklundin 750hv pikes peakilla ->
https://www.supercars.net/blog/2000-saa ... ikes-peak/

Eski
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

^nuohan lienee kaikki olleet manuaaliloodalla.

Jos vaikka tolla 2.8V6 padalla ja nelivedolla lähtisi tuota toteuttamaan (eli NG-kolkki XWD:nä), niin siihenhän pulttaa "helposti" tämmösen mehumaijan kiinni http://www.chevrolet.com/performance/tr ... heel-drive

495 lb-ft eli about 670Nm väännön kestoa.

Voi olla että ei ole ihan plug & play, mutta jos ei kerran ajasta ja rahasta ollut puutetta, niin kyllähän amerikan joelta löytyy vääntöä kestäviä tomaattiaskeja. :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6428
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, pitikin mainita tuosta lootasta, että noilta pohjilta viritystavoite 500, 750 tai 1000hv ja sitten hommaa vielä pakettiin sopivan automaagin.
Saabin käyttämät lootat voi unohtaa alkuunsa näissä teholuokissa :twisted:

Eski
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Kaveri on vahvistanut femman 4-lovisen automaatin ja tämmöisellä lootalla varustettu auto on säädetty penkissä reilusti kovempiin momenttilukemiin kuin mitä vakio kestää. Lootassahan on samat kuoret kuin uudemmassa 5 vaihteisessa, mutta paljon enemmän tilaa sisällä. Öljynlämmöt olivat kuulemma pysyneet varsin hyvissä lukemissa kuormituksesta huolimatta. Vaihteiden kytkentäpehmeyteen en ota kantaa, en ole päässyt istumaan kyydissä. Ehkä tämäkin järjestyy lähitulevaisuudessa.


Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Kiitos kommenteista!

Tuo laatikon vahvistaminen alkoi nyt kiinnostamaan - tähän ei tarvitsisi lottovoittoa vaan voisi olla jopa realistinen projektisuunnitelma mun oman autoyksilön tapauksessa tulevina vuosina, olettaen että on rahaa harrastaa siinä vaiheessa ylipäätään jonkin verran.

Eli, kun moottori menee uudelleenrakennettavaksi joka tapauksessa ennemmin tai myöhemmin, voisin rakennuttaa sen heti vahvemmilla osilla, ja kun nykyinen vaihteisto antautuu, niin sama temppu - sen sijaan että vaihtaisin samanlaisen toimivan tilalle, vahvistuttaisin sitä jollain osaavalla pajalla. Jonkinlaisia tuning-kittejä tolle AW55-50 -boksille näyttää saavan ebaysta 400 dollarilla...

Laitoin tonne Jannen Automaattilaatikoihin mailia mahdollisuuksista, katotaan tuleeko vastausta...!

Pitää katsoa mitä tulevaisuus tuo tullessaan, mutta tässä voisi olla yksi mahdollinen suunta viedä tätä omaa Aero-projektiani eteenpäin seuraavien vuosien aikana (jos mielenkiinto vaan säilyy ja elämäntilanne sallii)! :)
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4070
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

Saahan ne jenkkien automaatitkin kestämään niin miksei Saabin? Kaverilla Valiantissa vaihdettu automaatti askiin manuaalikoneisto tällöin aski saadaan kestämään jopa 1000 hv tehoja.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Saa! Ja tää OG 9-5:sessa vm. 2002-> käytetty AW55-50 on kaiken lisäksi aika yleinen vaihteistomalli ja käytössä myös useissa etuvetojenkkiautoissa.
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Mitenkähän paljon askin kestoa parantaisi, jos tehostaisi öljynjäähdytystä esim. ylimääräisellä öljynjäähdyttimellä?
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1307
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Suurempi ongelma lienee se, että miten saa ne väännöt tiehen. Tasauspyörästön lukkoa tarttis saada. En tiedä onko olemassa jotain valmista ratkaisua automaatteihin?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C 4matic AMG
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1421
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja HEV »

Juha96 kirjoitti:Mitenkähän paljon askin kestoa parantaisi, jos tehostaisi öljynjäähdytystä esim. ylimääräisellä öljynjäähdyttimellä?
On sillä vaikutusta. Jos laatikko vain kestää hetkellistä vääntöä (rattaat, pannat yms), seuraava ongelma on tietysti lämpö ja lika, mihin se voi kuolla myös. Mitä suurempi teho ajetaan läpi sitä enemmän sitä jää laatikkoon (lähinnä momentinmuuntimeen eli öljyyn) lämpönä. Lisää jäähdytystä ja öljytilavuutta (jäähdytin, letkut, ylim suodatin?) ei ainakaan huononna tilannetta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Tatra
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 31, 2013 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Tatra »

Itseänikin sama AT5 (Aisin Warner AF33/AW55-51SN) laatikon vahvistaminen kiinnostaa. Pari vuotta sitten olin yhteydessä tuohon http://www.jal.fi/. Vastaukseksi sain vain puhelinnumeron ja jäi sitten soittamatta. Ilmeisesti olisi vaatinut "toisella kotimaisella" kommunikointia eli kirjoittaa Ruotsiksi niin olisi ehkä vastauskin tullut? Tiedä sitten??
Ilmoitelkaa jos joku saanut infoa mitä tämä Janne näille Aisin Warnereille on tehnyt?
Luultavasti noita "valvebody modifications" asennuksia eli Sonnax Zip Kit AW55-50SN-ZIP tai TransGo SK AW55-50 Shift Kit.

UKSaabs foorumilla pari vuotta sitten käyty tästä mielenkiintoista keskustelua (Automatic Transmission Torque Limit? (AT5)).
Siellä nimerkki Troll_R kertoili omia kokemuksiaan:

"I had a 02 Aero Auto Maptun Stage 7 custom that was limited to 500Nm.Fredrik told me not to do it but i said i take the risk,no problem,lets see how.long it will hold.
I tuned the car beginnig at 262000km,the gearbox ended up at 352000km,after that i converted it to a manual gearbox and got the full 620 Nm as it was a manual after that gearbox failure.
I taked the gearbox also apart only to see what happened.........you can say no wear at any gears/deives etc,only the clutches were burned completely,not much left........but i t hold 352000km with a driver thats wasnt nice to this box.........so i would say they are good to go :)"


Eli kestää yllättävänkin hyvin. Joku voi tuntea tarkemminkin tuon Ruotsin hepun/Auton. Löytyy näitä AT5 virittäjiä varmaan lisääkin.
Itselläni nyt AT5 rajoitettu 450 Nm ja toimii hienosti. Tosin ajettu "vain" 185 000km ja öljyt vaihdetaan joka kesä WISsin ohjeiden mukaan 7 l.
Toisaalta osaisikohan joku kertoa miten onnistuisi tuon uudemman AT6 istuttaminen viirun nokalle? Eroaako kuinka paljon?
En hevin kyllä lähde manuaaliksi muuttamaan vaikka helppoa ja epäilemättä järkevintäkin olisi.
9-5 Aero MY07 Sedan Aut. 20T#8.5
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Äärimmäisen mielenkiintoista! :)

En ole saanut vielä mitään vastausta JAL:ista, mailasin suomeksi pari-kolme viikkoa sitten.

Mutta näemmä vahvistaminen tavalla tai toisella on mahdollista... mullakin nyt tosiaan 450 Nm:ssä oleva sama AT5-loota - viritettiin näille väännöille vasta 290 tkm kohdassa, nyt ajettu 301 tkm. Vaihdettiin vaihteistoöljyt viime kesänä (4 l) ja nyt sama temppu viikko sitten. Koko 7 litraa ei ole tietääkseni vaihdettu koskaan, mutta nyt äsken neljää litraa vaihtaessa, ei vanha öljy kovin pahalta näyttänyt, punaista vielä oli :)

Ja runtua tosiaan mun laatikko saa kyllä taas heti kun vaan saa kesäkumit alle, eli saa nähdä kauanko kestää tällä menolla :lol:
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Vastaa Viestiin