Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Tatra
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 31, 2013 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Tatra »

Vaihda aina ehdottomasti se maksimi 7 litraa. Halvinta mahdollista huoltoa laatikolle ja takaa pisimmän käyttöiän.Tätäkin voi kokeilla jos lompakko antaa myöten. http://www.euroshark.fi/automaattivaiht ... uolto.html
Niin, ja luulen kyllä että noita shift kittejä asennellaan ihan näissä kotimaisissakin Automaatti -korjaamoissa ellei sitten itse innostu seuraamaan Mertemin esimerkkiä. Että ei tarvi Jannelle asti lähteä asioimaan :lol:
viewtopic.php?f=14&t=157625&p=1083491&h ... t#p1083491

Minulla oli 430 Nm monta vuotta ja vasta nyt vuodenvaihteesta uudessa setupissa tuo 450 Nm. Rakensin koko motin uusiksi, niin että nyt rauta kestäisi enemmänkin, mutta tosiaan tuota laatikkoa vähän suojelen. Laatikko toiminut aivan äärimmäisen hienosti ja aina öljyt olleet "terveen" näköiset/hajuiset vaihdettaessa. Mielestäni alkoi vaihtamaan paljon pehmeämmin ja paremmin kun nostettiin väännöt tuonne yli 400 Nm.
On ollut mielessä tehdä jossain vaiheessa kysely/tarjous -kierros kotimaisiin tuon AW55-51SN vahvistamisesta esim, Oy Powermatic Huolto Ltd tai Autoransmission Pekka Nätkin. Nuo olivat ainakin aikoinaan päteviä pajoja.
Ajatuksena hommata uusi/vähän ajettu laatikko ja kärrätä pajalle vahvistettavaksi? Vielä on vähän budjetti auki :D
Toisaalta kiehtoo kyllä ajatuksena tuo uudemman AT6 istuttaminen tuonne viirun nokalle. Lieneekö edes mahdollista??
9-5 Aero MY07 Sedan Aut. 20T#8.5
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Kiitos linkeistä ja vinkistä, pitääpä seuraavalla kerralla valuttaa öljyt kokonaan :)

Paljonko sulla on heppoja tämänhetkisessä virityksessäsi? Mitä rautaa autoon on vaihdettu? Oletko penkittänyt whp-arvoa?
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Tatra
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 31, 2013 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Tatra »

Jotain reilut 300 ? pollea irtoaa. Hookin tekemä softa. Täydellinen moottoriremppa viime syksynä.
Kokoonpano Wössner, PEC Rods, ARP pultit, ACL laakerit, do88, jäykemmät venttiilinjouset(KL Racing), Mitsu 19T7, Walbro 450 lph, Bosch EV14 -670.
Varaa olisi kiristää softaa jos vain laatikko selviäisi? Ei ole dynottu, kun vähän vaikeaa automaattia luotettavasti penkittää. Mennään perstuntumalla ja tehoa on "riittävästi".
Auto ja softa rakennettu ajatuksena että kestäisi vähän pitempään... :D

Tiedustelin muuten jo Powermaticilta tuota laatikon vahvistamista. Ei siellä ainakaan onnistu. Uutta laatikkoa vain tarjosivat.
9-5 Aero MY07 Sedan Aut. 20T#8.5
Tatra
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 31, 2013 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Tatra »

Niin, ja 3" DP (ala Mossemies) sekä 2.5" Ferrita cat back :P Unohtuikohan vielä jotain muutakin...
9-5 Aero MY07 Sedan Aut. 20T#8.5
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Kuulostaa hyvältä!

Itsellä samat haaveet, että kun moottoriremppa tehdään niin voisi tehdä heti vahvemmilla osilla. Mulla on nykyisessä autossa rautaa vaihdettua ainoastaan suuttimet (Bosch ev14 550cc), mutta softa on Vesa Suokon käsin räätälöimä, tehtiin W Dynon dynamometrillä Hattulassa. Ilmeisesti automaattilootaisen penkitys oli mahdollista - luotettavuudesta en ole varma, mutta aika keskenään vakiotuloksia tuli (penkitettiin joku 7 kertaa), ja arvoiksi tuli 247,7 whp ja 413,0 Nm pyörille. Dynamopaikan käyttämillä drivetrain loss -arvoilla (10 % hp:lle ja 8 % Nm:lle) arvioiksi tuli 275 bhp ja 450 Nm. Minusta tuo 10 % häviö on aika konservatiivisen kuuloinen automaattiautolle, vaikka onkin etuvetoinen - oma veikkaus voisi olla että häviö on enemmän 12 % luokkaa, jolloin tehoiksi tulisi 281,5 bhp. Jotkuthan väittävät, että etuveto-automaatilla häviöt voivat olla 15 % luokkaakin - tätähän on mahdotonta tietysti sanoa, vaihtelee paljon autoittain, mutta enivei.

Sikäli voisi kuvitella, että sulla on ainakin tuo reilu 300 bhp, ellei jopa 310-320 kun 3" DP on ja laatikko tuossa 450 Nm väännössä? Useimmathan 300 bhp pintaan olevat Stage 3 -virityksethän ovat käsittääkseni rajoitettuja 430 Nm:iin A5-lootaisilla.

Mut potentiaaliahan tossa sun autossa on vaikka mihin - varmaan 350 bhp luokkaan helposti jos ottaa riskin ja päästää laatikon lähemmäs 500 Nm luokkaan, mitä joku siinä linkatussa keskustelussa oli Briteissä tehnyt - tai ainakin vahvistamalla laatikkoa (jos joku sen operaation tekisi), voisin kuvitella takapuolituntumalla että 350-380 bhp voisi olla realistinen saavutettava sulle?
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Ja se piti vielä sanoa, että tuollainen about 300 bhp etuveto-Saabi vastaa helposti jotain 330-heppaista takavetoautomaatti-Bemaria, koska mun tämänhetkisen käsityksen mukaan takavetoautomaatti-bemareilla drivetrain loss on 18 % luokkaa tehon osalta.

Koska jos olettaa että Saabissa olisi loss tuon 10 %, 270 whp = 300 bhp ja bemarissa 18 % eli pyörille samantehoinen 270 whp = 329 bhp
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Olikos tässä 5 - vaihteisessa rajoitettu vääntöjä pienillä vaihteilla? Tuohon 9-3:n softaan tuli modaus, jolla kierretään 1- ja 2-vaihteiden vääntörajoitus. Auton luonne muuttui varsin radikaalisti. :lol: Vakionahan täydet väännöt sai vasta kolmosella. :?

Tuolla aikaisemmin oli viitattu shift kittiin jonka asensin. Se oli luonteeltaan kunnostusta, ei suinkaan mikään virittelyjuttu. Aski on kyllä pelannut tuon jälkeen hyvin. Ongelmana silloin oli "välivapaan" ilmestyminen 2 :arrow: 3 - vaihtoon. Oli tosi kiusallinen, kun pykälä meni päälle moottorin kierrosten ryntäämisen jälkeen paukahtaen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Mertmi kirjoitti:Olikos tässä 5 - vaihteisessa rajoitettu vääntöjä pienillä vaihteilla? Tuohon 9-3:n softaan tuli modaus, jolla kierretään 1- ja 2-vaihteiden vääntörajoitus. Auton luonne muuttui varsin radikaalisti. :lol: Vakionahan täydet väännöt sai vasta kolmosella. :?
Hyvä kysymys! Itse en tiedä muuta kuin että mielestäni toi mun auton penkitys tehtiin pelkästään nelosvaihteella (on kai suora välitys siinä). Ilmeisesti vaihteisto on kovemmissa rasituksissa pienemmillä vaihteilla, vai miksi tuo vääntö on rajoitettu 1- ja 2-vaihteilla?
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Luulisin että ajatus on säästää vaihteistoa. Kun homma paljastui ja että sen voi ohittaa, halusin sen tuohon omaan 4-vaihteiseen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tatra
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 31, 2013 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Tatra »

Mielestäni näissä AT5 laatikoissa on vääntörajoitus pienillä vaihteilla, kuten vissin kaikissa nykytomaateissa?
Omassa täysin "custom" softa. Vääntöä rajoitettu 1, 2 ja 3 vaihteilla. Täysi vääntöpyynti tulee vasta n, 3000 rpm tuntumissa. Tosin jo 1600 rpm lukemilla ollaan yli 400 Nm jos cruisaillaan normiliikenteen mukana D-asennolla. Softa tosiaan Hookin käsialaa ja testaillaan vielä. Ei ole oikein kokemusta kellään näistä tomaateista isommilla tehoilla/väännöillä. Kokeilua, kokeilua...Täytyy kyllä kehua että hyvin miellyttävä ajaa ja tarvittaessa liikahtaa rivakasti.
Saa sitten nähdä kun kesäkumit saa alle, jos kävisi penkittämässä? Potentiaalia tosiaan on :D
9-5 Aero MY07 Sedan Aut. 20T#8.5
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13189
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Mertmi kirjoitti:Olikos tässä 5 - vaihteisessa rajoitettu vääntöjä pienillä vaihteilla? Tuohon 9-3:n softaan tuli modaus, jolla kierretään 1- ja 2-vaihteiden vääntörajoitus. Auton luonne muuttui varsin radikaalisti. :lol: Vakionahan täydet väännöt sai vasta kolmosella. :?
Tämä on kyllä totta. Normaalissa taajama-ajossa ei T7-automaattikolkissa huomannut oikein mitään eroa stage1-softan ja vakion välillä, koska lisävoimaa ei vain pienissä nopeuksissa alakierroksilla juurikaan ollut johtuen softan rajoituksista pikkuvaihteilla. Voimaeron huomasi vasta maantievauhdeissa, jolloin kolmosvaihteella pääsee kunnon kierrosalueille.

Hieman säikähdin kun olin tottunut tuohon lauhkeaan kaupunkikäytökseen ja pääsin ajamaan lankomiehen manuaali-stg1-kolkkia. Verrattuna omaan autooni se irtosi hetken mietittyään liikennevaloista kuin Naton ohjus :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Noniin! Asia saattoi nytkähtää vähän eteenpäin: jenkeistä löytyy paja, joka tekee sekä viritysosia vaihteistoille että rakentaa tilauksesta todella rajuakin käyttöä kestäviä "bulletproof" -vaihteistoja: Level 10 - http://www.levelten.com

Mikä parasta, he tuunaavat näitä Aisin AW55-sarjan vaihteistoja, tosin vain Volvoille ja Nissaneille, mutta käsittääkseni näissä Saabeissahan on kai aika sama AW55-loota mitä saman aikakauden Volvoissa...? Jotain pieniä eroja kai on?

Laitoin heille perjantaina viestiä, jossa kysyin onnistuuko bulletproof-vaihteiston rakentaminen myös Saabille, ja paljoko maksaisi osat erikseen ostettuna / koko vaihteisto valmiiksi rakennettuna. Odottelen vielä vastausta ja infoan tänne kun saan tietoa.

Ainakin Volvoille myyvät tälläisiä settejä: http://www.levelten.com/SearchResults.asp?Cat=49

sekä valmista Level 10 Bulletproof Transmissionia, joka on speksattu 500 hp:lle ja on tilattavissa 700 hp:lle speksatuksi :mrgreen: : http://www.levelten.com/Level_10_PTS_Vo ... -3000p.htm

Jos joskus on rahaa ja tämä onnistuisi heiltä Saabille, taitaa kyllä mennä tilaukseen! 8)
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Rames
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Tammi 12, 2005 22:35
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Rames »

Onko tullut sähköpostia takaisin? 8)
95 farkku 2,2 diiseli
Ensiautoni: 900'86
Talviomena
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ti Syys 06, 2016 19:32

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Talviomena »

Rames kirjoitti:Onko tullut sähköpostia takaisin? 8)
Itse asiassa on! Mutta asiassa on vielä pieniä epäselvyyksiä, siksi en ole tiedottanut asiasta enempää.

Mutta siis, vastasivat ja pyysivät soittamaan heille - mä soitin ja oli tosi mukava kaveri siellä päässä. Hyviä uutisia: onnistuu Saabille kyllä, he ovat itse asiassa noin tusinaan Saabeja teholaatikkoja tehneetkin 8)

Ymmärsin että kokonaan valmis OG 9-5:een sopiva Level10 Bulletproof -vaihteisto onnistuu mutta olisi turhan kallis kuljetusten yms takia.

He voivat myydä tarvittavat osat myös kittinä, ja sit jos aihiona täällä Suomen päässä on ehjä ja hyvä vaihteisto, osaava kaveri voi kasata itse tehoversion sen kitin avulla.

Kittiin kuuluu hintoineen:
Kit with clutches 598.00 USD
Torque converter 598.00 USD
High pressure valvebody 698.00 USD

Tohon sit tietty kuljetus, tullit ja verot päälle eli varmaan jotain 2500 e perille tuotuna (karkee arvio, en tiedä noiden tullausarvosta).

Pohjalle sit tietty mahd. hyväkuntoinen vaihteisto Suomesta ja työt päälle eli varmaan hinnaksi tulisi väh. 3000-3500 e + työt..?

Mut mikäli ymmärsin oikein, noi olisi sille 500 hepalle speksatut osat.

Epäselväksi jäi, vaatiiko tämä automaattilaatikon ohjausyksikön uudelleenkoodausta ymmärtämään reippaasti vahvemmat osat ja suuremmat tehot. Sitähän ilmeisesti ei kukaan Suomessa osaa / pysty tekemään. Olen kysynyt sitä (+ speksattua väännön kestoa) heiltä kaksi kertaa mutten ole saanut enää vastausta... Pitäisi varmaan vielä kysellä kolmannen kerran.

Mut tällaisia infoja tässä vaiheessa! Eli kyllä se rahalla ilmeisesti onnistuisi...
-02 9-5 Aero Sportwagon, Stage 2 BP
jäsen #7627
Tatra
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: La Elo 31, 2013 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ajatusleikki... mistä virittämällä tehokkain automaatti-Saab?

Viesti Kirjoittaja Tatra »

Mielenkiintoista, nythän tuon voimalinjan saisi kestämään näissä tomaateissa. Ei tarvis enää arvuutella...
Omassa Aerossa tuli vähän tekniikkamurheita kun ahdin porsi ja nyt mennään väliaikaisesti kiinankopio Mitsulla (19T#6).
Toimii ihan ok. Lomakuviot vähän jarruttaa harrastusta nyt, mutta aikomus porsineesta 19T#7 ahtimesta teettää uusi...katsotaan nyt mitä pajalla sanovat.
Kopressorihyrrän kiinnityspultti katkesi ja öljyt siirtyivät pakoputkeen. Onneksi meni kaupunkiajossa eikä tullut vaurioita. Heti parkkiin ja virrat pois. Hinurilla Aero tallille.
Tosiaan, ei tuo hinnoittelu noista kiteistä tunnu mitenkään mahdottomalta. Tietty tullit ja verot päälle, mutta ei kohtuuton siltikään.
Kiinnostusta herättää ainakin meikäläisessä...
9-5 Aero MY07 Sedan Aut. 20T#8.5
Vastaa Viestiin