Og 900 8v trionic
Lähetetty: Su Maalis 25, 2018 03:17
No tehdääs tänne topikki omasta autosta. Eli auton tarina alkaa viime keväästä. Mun tätä edeltävä saab eli 900 5d turbo otti perään mojovan tällin kaverin audista. Henkilövahinkoja ei tullut mutta auto lyheni n. 15 cm. Mielenkiintoiseksi todettu malli joten samanlainen piti saada. Noin 2 päivän kyselyn ja etsimisen jälkeen löytyi procar servicestä jyväskylästä hyvin varteenotettava vaihtoehto elikkäs pappamallin 3d 8v kat. Löytyi jo lisävarustetta kuten tuulenohjaimet sivulle sekä takaheijastin. Kilometrejäkään ei ollut kertynyt kuin vajaa 170tkm. Hinta hierottiin kohdalleen ja satku tarttui mukaan
Jo ensimmäisen 3 päivän aikana auton ulkonäkö muuttui rajusti kun kolaroidusta satkusta vaihdettiin uuteen koppaan borbet a vanteet, whaletail spoileri sekä laikatut jouset. Maalipinta tosin oli vähintäänkin hieman haalistunut mutta viikon sisällä auton grenada red väri kiillotettiin ja vahattiin. Koppa alkoi olemaan mahtavan näköinen.
Noin 1kk tulikin ajettua vakio vaparilla kunnes alkoi itseäni närästää tehon puute. Kolaroidusta autosta oltiin jo tekniikka purettu pois joten viikonlopun aikana turbon romut ruuvvattiin viikonlopun aikana koneen kylkeen. Näillä vakio turbon hevosilla ajeltiin kesän loppuun asti.
Syksyllä täysin varoittamatta ajosta auto alkoi savuttaa mielettömästi ja röpelsi. Hattu nostettiim päältä ja männän reunaan näytti palaneen pieni kolo. Tarkemman tarkastelun sekä monien epäuskoisten saab toverien kanssa tuli todettua että auton lohko on aikanaan putkitettu ja että 2 sylinteriputkea on vajonnut pari milliä. No lohko löytyi ja se kasattiin ehjäksi todetuilla männillä, uusilla renkailla ja laakereilla. Auto saatiin ensilumen aikaan ajokuntoon joten auto lähti remontista suoraan talviseisontaan.
Autoon on talven aikana tullu hankittua trionic osia kuten johtosarja ecu(t7modattu) sekä nyt vastikään tuli ruuvattua triggeripyörä vakio hihnapyörään kiinni. Bensakisko tehtiin teräsputkesta sekä teetetyistä holkeista. Orkkis imusarja modattu jotta sähkösuuttimet sopivat ja yltävät imukanavan reunaan. Kaasuläppä antureineen sopii 8v imusarjaan sellaisenaan joten turhalta veistämiseltä säästyttiin. Uutta peltistä pakosarjaa varten veisteltiin laipat 10mm teräksestä.
Auto pitäisi saada kesäksi ajoon joten kiirettä pukkaa väkisin. Aika pitkälle osien ruuvvailua sekä kytkentöjen selvittämistä tulee olemaan loppu projekti mutta kai siitäkin kertomusta saadaan aikaiseksi. Kuvia laittelen photobuckettiin tästä edespäin sitämukaan kun ehtii. Kaikki vinkit ja neuvot asiaan perehtyineltä tietäjiltä ovat tervetulleita!
-Arttu
Jo ensimmäisen 3 päivän aikana auton ulkonäkö muuttui rajusti kun kolaroidusta satkusta vaihdettiin uuteen koppaan borbet a vanteet, whaletail spoileri sekä laikatut jouset. Maalipinta tosin oli vähintäänkin hieman haalistunut mutta viikon sisällä auton grenada red väri kiillotettiin ja vahattiin. Koppa alkoi olemaan mahtavan näköinen.
Noin 1kk tulikin ajettua vakio vaparilla kunnes alkoi itseäni närästää tehon puute. Kolaroidusta autosta oltiin jo tekniikka purettu pois joten viikonlopun aikana turbon romut ruuvvattiin viikonlopun aikana koneen kylkeen. Näillä vakio turbon hevosilla ajeltiin kesän loppuun asti.
Syksyllä täysin varoittamatta ajosta auto alkoi savuttaa mielettömästi ja röpelsi. Hattu nostettiim päältä ja männän reunaan näytti palaneen pieni kolo. Tarkemman tarkastelun sekä monien epäuskoisten saab toverien kanssa tuli todettua että auton lohko on aikanaan putkitettu ja että 2 sylinteriputkea on vajonnut pari milliä. No lohko löytyi ja se kasattiin ehjäksi todetuilla männillä, uusilla renkailla ja laakereilla. Auto saatiin ensilumen aikaan ajokuntoon joten auto lähti remontista suoraan talviseisontaan.
Autoon on talven aikana tullu hankittua trionic osia kuten johtosarja ecu(t7modattu) sekä nyt vastikään tuli ruuvattua triggeripyörä vakio hihnapyörään kiinni. Bensakisko tehtiin teräsputkesta sekä teetetyistä holkeista. Orkkis imusarja modattu jotta sähkösuuttimet sopivat ja yltävät imukanavan reunaan. Kaasuläppä antureineen sopii 8v imusarjaan sellaisenaan joten turhalta veistämiseltä säästyttiin. Uutta peltistä pakosarjaa varten veisteltiin laipat 10mm teräksestä.
Auto pitäisi saada kesäksi ajoon joten kiirettä pukkaa väkisin. Aika pitkälle osien ruuvvailua sekä kytkentöjen selvittämistä tulee olemaan loppu projekti mutta kai siitäkin kertomusta saadaan aikaiseksi. Kuvia laittelen photobuckettiin tästä edespäin sitämukaan kun ehtii. Kaikki vinkit ja neuvot asiaan perehtyineltä tietäjiltä ovat tervetulleita!
-Arttu