Sivu 1/3

Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Maalis 25, 2018 03:17
Kirjoittaja rossnach
No tehdääs tänne topikki omasta autosta. Eli auton tarina alkaa viime keväästä. Mun tätä edeltävä saab eli 900 5d turbo otti perään mojovan tällin kaverin audista. Henkilövahinkoja ei tullut mutta auto lyheni n. 15 cm. Mielenkiintoiseksi todettu malli joten samanlainen piti saada. Noin 2 päivän kyselyn ja etsimisen jälkeen löytyi procar servicestä jyväskylästä hyvin varteenotettava vaihtoehto elikkäs pappamallin 3d 8v kat. Löytyi jo lisävarustetta kuten tuulenohjaimet sivulle sekä takaheijastin. Kilometrejäkään ei ollut kertynyt kuin vajaa 170tkm. Hinta hierottiin kohdalleen ja satku tarttui mukaan

Jo ensimmäisen 3 päivän aikana auton ulkonäkö muuttui rajusti kun kolaroidusta satkusta vaihdettiin uuteen koppaan borbet a vanteet, whaletail spoileri sekä laikatut jouset. Maalipinta tosin oli vähintäänkin hieman haalistunut mutta viikon sisällä auton grenada red väri kiillotettiin ja vahattiin. Koppa alkoi olemaan mahtavan näköinen.

Noin 1kk tulikin ajettua vakio vaparilla kunnes alkoi itseäni närästää tehon puute. Kolaroidusta autosta oltiin jo tekniikka purettu pois joten viikonlopun aikana turbon romut ruuvvattiin viikonlopun aikana koneen kylkeen. Näillä vakio turbon hevosilla ajeltiin kesän loppuun asti.

Syksyllä täysin varoittamatta ajosta auto alkoi savuttaa mielettömästi ja röpelsi. Hattu nostettiim päältä ja männän reunaan näytti palaneen pieni kolo. Tarkemman tarkastelun sekä monien epäuskoisten saab toverien kanssa tuli todettua että auton lohko on aikanaan putkitettu ja että 2 sylinteriputkea on vajonnut pari milliä. No lohko löytyi ja se kasattiin ehjäksi todetuilla männillä, uusilla renkailla ja laakereilla. Auto saatiin ensilumen aikaan ajokuntoon joten auto lähti remontista suoraan talviseisontaan.

Autoon on talven aikana tullu hankittua trionic osia kuten johtosarja ecu(t7modattu) sekä nyt vastikään tuli ruuvattua triggeripyörä vakio hihnapyörään kiinni. Bensakisko tehtiin teräsputkesta sekä teetetyistä holkeista. Orkkis imusarja modattu jotta sähkösuuttimet sopivat ja yltävät imukanavan reunaan. Kaasuläppä antureineen sopii 8v imusarjaan sellaisenaan joten turhalta veistämiseltä säästyttiin. Uutta peltistä pakosarjaa varten veisteltiin laipat 10mm teräksestä.

Auto pitäisi saada kesäksi ajoon joten kiirettä pukkaa väkisin. Aika pitkälle osien ruuvvailua sekä kytkentöjen selvittämistä tulee olemaan loppu projekti mutta kai siitäkin kertomusta saadaan aikaiseksi. Kuvia laittelen photobuckettiin tästä edespäin sitämukaan kun ehtii. Kaikki vinkit ja neuvot asiaan perehtyineltä tietäjiltä ovat tervetulleita!

-Arttu

Re: Og 900 8v trionic

Lähetetty: Su Maalis 25, 2018 17:03
Kirjoittaja Saab.96
Facessa jo seuraanut sinun hommeleita ja hyvältä näyttää!!

Linkkaa tännekin kuvia

Re: Og 900 8v trionic

Lähetetty: Ma Touko 20, 2019 10:05
Kirjoittaja rossnach
Tänne päivittely on päässy hieman unohtumaan. Autolla ajettiin kesällä 2018 hieman alle 8tkm. Trionic pelas hienosti, sen kanssa ei ollu mitään ongelmaa. Oikeestaa auto pelitti muutenki hiton hyvin ja kulki just sen mitä 8 tappi 12 t ahtimella järkevästi menee. Sittemmin kyseinen ohjaus on siirtynyt 3d ässääni, sen kanssa pyörii nyt itsetehty tuubisarja ja 16g ahdin. Pieniä öljykatastrofeja lukuunottamatta on pelannut sekin ihan moitteetta. Säätää tarvis.

8 tapin kanssa taasen homma on lähteny hiukan lapasesta. Vaihdettua ja tehtyä on tullu

-maxxecu ohjaus
-hx 40super pikkupesällä
-tuubisarja kahdella 38mm hukkiksella. Molemmat sylkee maahan (tietty)
-1300cc sumut
-bensalinjat keruusäiliöllä. 044 pumppu linjassa
-viggen kytkin
-kairattu kansi, isot venat, pösön kupit, 272 asteinen nokka
-kaikkea muuta mitä en muista

Tehotavoite siellä 400 pintaan. Pakoputken kun tekis nii uskaltas jarruun lähteä. Ja ajoon sitten pitävämpää fillaria. Liekkö tällästä kukaa ennen tehnykkään? Noh katsotaan mitä tulee. Kuvia jos haluaa nähdä niitä on instagramissa rossnach nimellä. On nii kamala keksintö että pahaa tekee pelliä avata

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 22, 2024 08:29
Kirjoittaja rossnach
Lainataas vanhaa ketjua ”uudelle” elvytys rojektille. Kävin reilu kolme vuotta sitten haalimassa turbosatkun pohjoisesta lojumasta. Auto malliltaan -86 900 turbo apc
Kuva
Ilmainen auto kun oli kyseessä niin kuntoa ei tullut hirveästi tutkittua eikä sillä väliäkään, mutta päällepäin aika hyvän näköinen peli. Oli jäänyt seisomaan haljenneen kannen takia vuonna 2013. Vaihdoin ehjän kannen parivuotta sitten kun auto seisoi hallin pihassa, ja tekniikka alkoikin sillä pelaamaan.

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 22, 2024 08:43
Kirjoittaja rossnach
Auto seisoi pihassa sitten taasen kun oli muita satkuja työn alla. Nyt kuitenkin tuli sopiva väli ottaa tämä työn alle kun muut projektit on tieliikenteessä/talvisäilössä.

Kuva

Ja siinä se on koko komeudessaa. Akselit on jossain välissä purettu jo pois massiivisten ruostekorjausten tieltä

Kuva

Kuva

Ja sitähän riittää. Tässä ei tietenkään kaikki näy, mutta peräpäästä aloitin projektin. Koska ruostetta oli niin älyttömästi, oli onni että pihassa lojui kohtuullisen kuntoinen keulasta kolaroidu 5d kori

Ja siitä alettiin talkoovoimin leikkaamaan korjauspaloja :)

Kuva

Kuva

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 22, 2024 08:58
Kirjoittaja rossnach
Combin varapyöräkotelo ei ihan samanlainen ole mutta sitä on nyt vähän soviteltu ja heppailtu. Hieman on vielä kysymysmerkki, kannattaisiko kori puhaltaa vielä kokonaan. Mielessä kävi että korjaisi nuo isoimmat viat kuten lattia ja helmat, ja veisi palat heppailtuna puhallettavaksi, nyt kun puhaltajakin on tiedossa.

Kuva

Toinen takapalkkikin siellä päin. Palaset muotoutuu pikkuhiljaa, mitään ei kannata vielä hitsata lopullisesti kiinni

Kuva

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 22, 2024 15:36
Kirjoittaja mestari
kyllä ne pitäisi hitsata päittäissaumalla kiinni että hiekkapuhalluksessa vältytään kompastuskiviltä

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 22, 2024 16:02
Kirjoittaja rossnach
Päittäissaumalla tietenkin. Tarkoitin että ei hitsaa aivan umpeen vielä. Mutta kuitenkin niin että koppa on jäykkänä eikä pääse yllätyksiä tapahtumaan

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 22, 2024 16:22
Kirjoittaja nalleolut
Nykyliimat lienee vahvempia ku harrastajan räkäsauma. Hi

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 22, 2024 17:11
Kirjoittaja mestari
liimappa tuolla alustassa ja pistä kuvia aikaansaanoksestasi :mrgreen:
mikä estää kokonaan hitsauksen saumassa?

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 22, 2024 17:12
Kirjoittaja nalleolut
mä lopetin mätähommat jo 15v sitten. :mrgreen:

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 22, 2024 17:41
Kirjoittaja mestari
Nähnyt maalarin liimailevan pohjia joskus.ei vetelee ikkunanpielet

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Joulu 29, 2024 21:48
Kirjoittaja rossnach
Kuva

Pieni palkin pätkä taas liimailtu autoon. Tuli ehjä tunkin paikka samassa rytäkässä. Josko sitä ensiviikolla saisi koko helman vaihdettua niin olisi kiva

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Su Tammi 05, 2025 23:45
Kirjoittaja rossnach
Kuva

Tuore helma on nyt höpöllään autossa. Oli kyllä äärimmäisen paska tuo vanha. On aika monta mestaria käyny jo paikkailemassa koko matkalta ja silti oli jokapaikasta puhki. Onko mitään käsitystä mikä saa auton ruostumaan näin perusteellisesti?

Re: Satkujen elvytystä isossa mittakaavassa

Lähetetty: Ma Tammi 06, 2025 10:47
Kirjoittaja mestari
nalleolut kirjoitti:
Su Joulu 22, 2024 17:12
mä lopetin mätähommat jo 15v sitten. :mrgreen:
Ja nykyäänkö siis ihan lasikuitu pohjalta leiman hakuun?