Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Löysin tallilta viime talvena irronneen Ez-Lip kumispoilerin. Puhdisin sen huolella ja asensin sen uudella 2-puolisella teipillä. Nyt keulan ilme on sellainen kun pitääkin. Tuo kumispoileri sopii tyyliin mielestäni todella hyvin.
Sisustassa pesin penkkien vaaleat kangasinsertit verhoilunpesurilla, kangasosissa oli muutava pieni tahra, nyt nekin on hoidettu pois.
Otin etumatot myös ulos ja pesin ne juuriharjalla, mäntysuovalla ja painepesurilla nyt nekin on raikkaat.
Nyt Saabi saa olla rauhassa noin viikon verran, sitten olisi ajatus vesihioa nuo paikkamaalaukset ja kiilloittaa lokasuojat kunnolla.
Sisustassa pesin penkkien vaaleat kangasinsertit verhoilunpesurilla, kangasosissa oli muutava pieni tahra, nyt nekin on hoidettu pois.
Otin etumatot myös ulos ja pesin ne juuriharjalla, mäntysuovalla ja painepesurilla nyt nekin on raikkaat.
Nyt Saabi saa olla rauhassa noin viikon verran, sitten olisi ajatus vesihioa nuo paikkamaalaukset ja kiilloittaa lokasuojat kunnolla.
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Kiitoksia tästä infopitoisesta paikkamaalausprojektista, meidän viirufemman takapyöränkotelot kaipaa samanlaista maalauskäsittelyä.
Osaatko suositella pohjamaalia, joka olisi vedenpitävä, eikä vaadi päälle pintamaalia/lakkaa?
Hiekkapuhallan kotelot ja mielessä on ruutata niihin Raptoria: https://www.nettimaalikauppa.fi/RAPTOR-pinnoite
Raptorilla on oma happopohjamaali https://www.nettimaalikauppa.fi/epages/ ... PTEP/AL%22, mutta juu, ehkä laittaisin sittenkin jotain enemmän käytettyä + tunnettua tavaraa puhtaalle pellille.
Osaatko suositella pohjamaalia, joka olisi vedenpitävä, eikä vaadi päälle pintamaalia/lakkaa?
Hiekkapuhallan kotelot ja mielessä on ruutata niihin Raptoria: https://www.nettimaalikauppa.fi/RAPTOR-pinnoite
Raptorilla on oma happopohjamaali https://www.nettimaalikauppa.fi/epages/ ... PTEP/AL%22, mutta juu, ehkä laittaisin sittenkin jotain enemmän käytettyä + tunnettua tavaraa puhtaalle pellille.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Raptorin käyttö pyöeänkoteloissa on hyvä ajatus.
Mulla ei ole tiedossa onko tiivistä pohjamaalia olemassakaan. Mä ruiskin spraylaka pohjamaalin päälle kun se oli yön ulkona ennen kun pääsin toisen puolen puhaltaa...
Mulla ei ole tiedossa onko tiivistä pohjamaalia olemassakaan. Mä ruiskin spraylaka pohjamaalin päälle kun se oli yön ulkona ennen kun pääsin toisen puolen puhaltaa...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Tuo Raptor -projekti kun tuntuu nyt etenevän, niin tuli mieleen kysäistä, että käytätkö eri ruiskua/suutinkokoja erilaisille ruiskutettaville aineille?
Mulla tuli eteen tilanne, että tarvin uuden ruiskun. Nyt pähkäilen, että mikä suutinkoko olisi yleispätevä (eli käytännössä tasaisen huono) pohjamaalin, värimassan ja lakan ruiskuttamiseen
Raptorin epoksipohjamaali vaatii perusruiskun suuttimeksi 1,6-1,9 mm, hvlp ruiskulla 1,4-1,8 mm. Mun 80 euron yläkannussa on 0,5 millin suutin
Toki liikkeestä löytyi notkeampiki epoksipohja, joka ehkä suostuisi tulemaan ulos puolenmillin suuttimesta, mutta en taida alkaa koekaniiniksi.
Mulla tuli eteen tilanne, että tarvin uuden ruiskun. Nyt pähkäilen, että mikä suutinkoko olisi yleispätevä (eli käytännössä tasaisen huono) pohjamaalin, värimassan ja lakan ruiskuttamiseen
Raptorin epoksipohjamaali vaatii perusruiskun suuttimeksi 1,6-1,9 mm, hvlp ruiskulla 1,4-1,8 mm. Mun 80 euron yläkannussa on 0,5 millin suutin
Toki liikkeestä löytyi notkeampiki epoksipohja, joka ehkä suostuisi tulemaan ulos puolenmillin suuttimesta, mutta en taida alkaa koekaniiniksi.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Mulla on isossa ruiskussa 1.2 mm suurin ha pienemmässä 0.8. Nämä pintaväreille ja lakoille.
Pohja yms maaleille on halpa automaalit.net firman ruisku 1.3 suuttimella joka tuntuu jo ihan massaruiskulta
Pohja yms maaleille on halpa automaalit.net firman ruisku 1.3 suuttimella joka tuntuu jo ihan massaruiskulta
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Nyt kun luisuttiin jo OT:n puolelle niin mitäs primeria oot käyttänyt muoviosille? Ja sprayna vai kannusta?
Pitäis maalailla avosta puskurin pääty, jossa ollu vähän huonot pohjusteet edellisellä maalauskerralla.
Pitäis maalailla avosta puskurin pääty, jossa ollu vähän huonot pohjusteet edellisellä maalauskerralla.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Näköjään alkavat nämä kolkkien ruosteisen tyyppikohdat löytymään kun ikää tulee 10vuotta. Tällä viikolla oli toisen takalokarini vuoro saada maalia ja häivytystä. Alat jo oppia paikkamaalauksen niksit..
Pelottaa jo ajatus valkoisen auton paikkamaalailusta, kun sen juuri oikean värisävy/sekoituksen löytyminen kohdilleen on hankalaa.
Tuossa olisi yksi vaihtoehto. PPGllä on vastaavaa myös. Sai myös sprayna jos tarvii vähän. Ja maaliin voi myös sekoittaa "joustoainetta" niin ei lohkeile niin helposti muovista irti, jos rapsahtaa..
Pelottaa jo ajatus valkoisen auton paikkamaalailusta, kun sen juuri oikean värisävy/sekoituksen löytyminen kohdilleen on hankalaa.
https://www.automaalit.net/Troton-muovitartunta-1L
Tuossa olisi yksi vaihtoehto. PPGllä on vastaavaa myös. Sai myös sprayna jos tarvii vähän. Ja maaliin voi myös sekoittaa "joustoainetta" niin ei lohkeile niin helposti muovista irti, jos rapsahtaa..
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Kiitos vinkistä. Mietin, kun tuossa lukee, että tuon päälle vedetään pohjamaali ja siihen väri niskaan, että onko se pohjamaali nyt niin pakollinen. Mulla on Saabin omaa liuotinohenteista maalia, ja tuo musta ei siis ole mikään metskuväri..
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Tuohan ei peitä yhtään.. ainoastaan tekee näkymättömän "kalvon/tartuntapinnan". Itse olen käyttänyt muoville ihan primeria tai hiontamaalia ennen värin ruiskutusta.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Mä olen käyttänyt myös Bilteman spray muovitartuntaa / pohjaa siinä on sellainen pienenpieni kimalle joka helpottaa ku suihkii sitä pinnoille
Sitten kans pohjamaali tai hiontaväri riippuen pinnan tasaisuudesta....
Sitten kans pohjamaali tai hiontaväri riippuen pinnan tasaisuudesta....
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Kiitoksia.
Tuossa mun harkitsemassa ruutassa on 1.3 suutin. Pitää sitten nysvätä tarvittaessa vanhalla ruutalla pintaväri ja lakka, jos tuntuu tulevan liian kiire ranteen vatkaamisessa
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4070
- Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
- Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
- Viesti:
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Kun on tottunut pienempään suuttimeen niin toi 1.3 tuntui että sieltä tulee maalia niin kuin paloletkusta
Mutta tottumuskysymys varmasti
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Jepulis, mulla homma levisi täysin suunnitellusta. Tuli hitsaamista ja muuta ongelmaa.
Lopullinen resepti oli, vanhan 2-pyttyisen valovirtakompressorin irtisanoutuessa oikean hiekkapuhalluspistoolin ilmansyötöstä:
- Lehtevää paksua ruostetta, ei vielä puhki => rälläkällä pala pois molemmista takapyöränkoteloista
- Ruosteenpoistoa erinäisillä pyörivillä hiomatyökaluilla
- Hiekkapuhalluskannulla suhuuttamista, sen, minkä kompura vielä jaksoi
- 85% fosforihappoa ruostekohtiin https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85-- ... ava-uph001
- Pari purkkia Wurth Rost Stoppia https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Tartu ... fi/FI/EUR/
- 4 desiä DP40 - epoksipohjamaalia. Tuo ruuta, josta oli aiemmin juttua, toimi hienosti: https://www.nettivari.fi/ylakannuruisku-hvlp-gold
- 8 desiä Raptoria massaruiskulla
Kompurakin antautui lopullisesti ennen maalaushommia, onneksi isän varastosta löytyi +30 vuotta vanha omatekoinen kalvokompura isolla painesäiliöllä. Justiinsa siinä riitti tuotto massaruutalle, kun piti pikkaisen tiheämmät tupakkitauot
Laitoin huvikseni kaikkia käyttämiäni kemikaaleja oikeassa käyttöjärjestyksessä umpiruostuneeseen hyllynkannattimeen, ilman mekaanista ruosteenpoistoa. Se on ollut vuosia säiden armoilla, ja saa siihen jäädäkin testimielessä
Edit: Jos sinua haittaa, että tulen puskista höpisemään omasta projektistani sinun projektiketjuusi, niin kerro vain
Lopullinen resepti oli, vanhan 2-pyttyisen valovirtakompressorin irtisanoutuessa oikean hiekkapuhalluspistoolin ilmansyötöstä:
- Lehtevää paksua ruostetta, ei vielä puhki => rälläkällä pala pois molemmista takapyöränkoteloista
- Ruosteenpoistoa erinäisillä pyörivillä hiomatyökaluilla
- Hiekkapuhalluskannulla suhuuttamista, sen, minkä kompura vielä jaksoi
- 85% fosforihappoa ruostekohtiin https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85-- ... ava-uph001
- Pari purkkia Wurth Rost Stoppia https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Tartu ... fi/FI/EUR/
- 4 desiä DP40 - epoksipohjamaalia. Tuo ruuta, josta oli aiemmin juttua, toimi hienosti: https://www.nettivari.fi/ylakannuruisku-hvlp-gold
- 8 desiä Raptoria massaruiskulla
Kompurakin antautui lopullisesti ennen maalaushommia, onneksi isän varastosta löytyi +30 vuotta vanha omatekoinen kalvokompura isolla painesäiliöllä. Justiinsa siinä riitti tuotto massaruutalle, kun piti pikkaisen tiheämmät tupakkitauot
Laitoin huvikseni kaikkia käyttämiäni kemikaaleja oikeassa käyttöjärjestyksessä umpiruostuneeseen hyllynkannattimeen, ilman mekaanista ruosteenpoistoa. Se on ollut vuosia säiden armoilla, ja saa siihen jäädäkin testimielessä
Edit: Jos sinua haittaa, että tulen puskista höpisemään omasta projektistani sinun projektiketjuusi, niin kerro vain
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
Aikahan sen näyttää, mutta itelle tulee tuosta Raptorista mieleen surullisenkuuluisat Saabin muovimassakokeilut siinä 70-80 lukujen taitteessa. Eli pinta näyttää hyvältä pitkään, mutta pelti katoaa tehokkaasti alta kun reunasta lähtee vesi juoksemaan. Toki epoksi alla auttaa paljon jos kerrospaksuus on riittävä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower
No jatketaan vielä tovi offtopicilla, kun ei Toni ole kieltänytkään
Tuli siis hommattua Raptor ja DP40 - epoksi, ennen kuin selvisi ruostevaurioiden vakavuus. Viirufemma osasi piilottaa vauriot pirun hyvin, eikä nytkään helmamuovien, eli yleisempien ruostekohtien, alta paljastunut pientä pintaruostetta pahempaa. Takapyöränkotelot olivatkin sitten sisälokarien alta todella huonossa kunnossa.
En minä edelleenkään keksi viisaampaa korjausmetodia, ainoa järkevämpi homma olisi ollut hankkia jostain järeä hiekka/lasipuhalluskalusto pihalle. Käytännössä siis ammattilainen puhaltamaan pyöränkotelot puhtaaksi. Eipä moisia puissa kasva remonttikohteessa Pohjois-Pohjanmaalla Autosta iskaritornit irti (kuten puhalluksessakin olisi pitänyt olla), eli ei ajettavassa kunnossa.
Raptor ei mielestäni merkkaa tässä ongelmassa juurikaan mitään. Jos happokäsittely + Rost Stop ei purrut kunnolla puhalluskannun jäljiltä jääneisiin ruosteisiin, ja epoksi antautuu, niin hitsaushommia on tiedossa. Tietty jos lakkaa ois vaan laittanut epoksin päälle, niin korroosion eteneminen näkyisi helpommin . Kalvonpaksuus kaikilla suihkituilla aineilla on vähintäänkin riittävä ja auto on edelleen kuivumassa. Tosiaan aika näyttää.
Tulipa tästä vähän hampaat-narskuen tyylinen kirjoitelma, mutta hyvällä tuulella tätä naputtelin
Tuli siis hommattua Raptor ja DP40 - epoksi, ennen kuin selvisi ruostevaurioiden vakavuus. Viirufemma osasi piilottaa vauriot pirun hyvin, eikä nytkään helmamuovien, eli yleisempien ruostekohtien, alta paljastunut pientä pintaruostetta pahempaa. Takapyöränkotelot olivatkin sitten sisälokarien alta todella huonossa kunnossa.
En minä edelleenkään keksi viisaampaa korjausmetodia, ainoa järkevämpi homma olisi ollut hankkia jostain järeä hiekka/lasipuhalluskalusto pihalle. Käytännössä siis ammattilainen puhaltamaan pyöränkotelot puhtaaksi. Eipä moisia puissa kasva remonttikohteessa Pohjois-Pohjanmaalla Autosta iskaritornit irti (kuten puhalluksessakin olisi pitänyt olla), eli ei ajettavassa kunnossa.
Raptor ei mielestäni merkkaa tässä ongelmassa juurikaan mitään. Jos happokäsittely + Rost Stop ei purrut kunnolla puhalluskannun jäljiltä jääneisiin ruosteisiin, ja epoksi antautuu, niin hitsaushommia on tiedossa. Tietty jos lakkaa ois vaan laittanut epoksin päälle, niin korroosion eteneminen näkyisi helpommin . Kalvonpaksuus kaikilla suihkituilla aineilla on vähintäänkin riittävä ja auto on edelleen kuivumassa. Tosiaan aika näyttää.
Tulipa tästä vähän hampaat-narskuen tyylinen kirjoitelma, mutta hyvällä tuulella tätä naputtelin
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen