Sivu 1/7

Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ma Huhti 09, 2018 13:22
Kirjoittaja Saab.96
Myin edellisen käyttö-auton pois jo viime tammikuussa. Sopivaa yksilöä sen tilalle ei vaan tuntunut löytyvän. Lopulta Etelä-Ruotsista, Kalmarista löytyi sopiva Saab.
Tässä on ensimmäiset kuvat uutukaisesta. Löysin auton Blocket.se:n kautta. Lähdimme isäni kanssa 4.4.2018 lentäen Ruotsiin. Arlandan lentokentältä vuokrasimme auton jolla pääsimme liikkeelle katsomaan autoja. Ostimme samalla reissulla auton myös isälleni.
Keskiviikko 4.4. meni ajellessa Tukholma-Eskilstuna-Örebro linjalla. Kun olimme ostaneet auton isälleni palautumme vuokra-auton Arlandaan ja suuntasimme hotellin yöksi. Torstaina 5.4 ajelimme Kalmariin hakemaan minulle kuvien Sab 9³:sen. Kalmarista ajoimme vielä illaksi Norrköpingiin hotelliin.

Kuva

Perjantaina aamulla suuntasimme Norrköpingistä kohti Tukholmaa ja Viking Lininen terminaalia. Reissun aikana tuli ajettua Ruotsissa noin 1800 km yhteensä kahden auton perässä.
Onneksi kuitenkin autot olivat odotusten mukaiset ja reissu oli onnistunut.

Kuva

Kuva

Launataina kotoma pääsi tutustumaan uuteen autoon kunnolla. Koe-ajoa tuli yli 500 km josta auto suoriutui mainiosti. Kaikki laitteet ja varusteet toimivat moitteetta, paitsi vilkut.
Vilkut eivät toimineet ollenkaan kun ostin auton, mutta se vika on varmasti korjattavissa. Ajoltaan auto on loistava, ei vetele eikä kolise. Sisustan verhoilut on lähes moitteettomassa
kunnossa, ainoastaan kuskin penkissä on pientä kulumaa.

Kuva

Kuva

Moottori:
- 2.0 turbo (175 hv/260 Nm)
- B207E
- Mitsubishi TD04L-11T turboahdin
- Alkuperäinen BioPower
Voimansiirto:
- 6 -vaihteinen manuaali (F-40)
Alusta:
- Alkuperäinen
Jarrut:
- Alkuperäiset
- 302 mm levyt edessä ja 285 mm levyt takana
Vanteet ja renkaat:
- Kesällä 7,5"x17" alkuperäiset vanteet (Alu 39) ja 225/45 kesärenkaat
- Talvella 7,5 "x16" alkuperäiset vanteet (Alu 85) ja 225/45 nastarenkaat
Korimutokset:
- Kori alkuperäinen
- Väri: Pepper Green (307)
Sisustamuutokset:
- Vector varustelu
- Kaksiväriset mustat nahkapenkit vaaleilla kangasinserteillä
ICE:
- Alkuperäinen Bose 300w 10 kaijuttimen järjestelmä subwooferilla
Varusteet:
- AFL-Xenon ajovalot (kaarreajovlot)
- ESP-Ajonvakautusjärjestelmä/luistonesto
- Automaattisesti tummeneva tausta- ja sivupeilit
- Sähköisesti sisään kääntyvät sivupeilit
- Automaatti-ilmastointi
- Jäähdytetty hansikaslokero
- Peruutustutka
- Sadetunnistin
- Ajotietokone
- Vakionopeudensäädin
- Keskuslukitus
- Irroitettva vetokoukku

Lisää kuvia löytyy -> http://www.tonikoskinen.com/saab_9-3_sc_green.html

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ti Huhti 10, 2018 09:37
Kirjoittaja Saab.96
Tänään eka säikähdys, auto alkoi kolisemaan oudosti moottorijarrutuksella ja vapaalla.
Luulin jo että jotain on rikki.

Pysäytin ja kokeilin rengasavaimella pyöränpultteja ja molemmat vasemman puolen renkaat oli melkein irti 8O

Pultit kireälle ja oudot kolinat loppu.

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ti Huhti 10, 2018 16:17
Kirjoittaja Cona
Onnea uudelle :saab:ille! Ihan mielenkiinnosta, mitkä sun "must-have" speksit oli, jotka autosta piti löytyä, että kaupat syntyi?

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ti Huhti 10, 2018 19:22
Kirjoittaja tsaarela
Onneksi olkoon täältäkin!

Mielenkiinnolla jään seuraamaan ”projektin” edistymistä.

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ti Huhti 10, 2018 19:53
Kirjoittaja Saab.96
Cona kirjoitti:Onnea uudelle :saab:ille! Ihan mielenkiinnosta, mitkä sun "must-have" speksit oli, jotka autosta piti löytyä, että kaupat syntyi?
Kiitokset :D

Näitä varusteita haettiin

AFL xenonit, Bose 300w subbarilla, Vector varustelu, sport alusta, sporttipenkit muistilla, irroitettava vetokoukku, 6-vaihteinen manuaali....

Ajettu alle 160 tkm

Väri oli vapaa :lol:
tsaarela kirjoitti:Onneksi olkoon täältäkin!

Mielenkiinnolla jään seuraamaan ”projektin” edistymistä.
Kiitokset.

Tarkoitus olis yrittää pitäytyä ylläpidossa, ei niinkään tunaroida :lol:
Autossa on valmiiksi jo tärkeimmät :D

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ke Huhti 11, 2018 22:08
Kirjoittaja Di17
Ai että, kyllä kelpaa! 8)

Melko vastaavilla spekseillä olen katsellut itsellekin uutta kulkinetta :wink:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: To Huhti 12, 2018 14:40
Kirjoittaja Saab.96
Di17 kirjoitti:Ai että, kyllä kelpaa! 8)

Melko vastaavilla spekseillä olen katsellut itsellekin uutta kulkinetta :wink:
Kiitos, olen kyllä tyytyväinen :D

Melko vaikea löytää vastaavilla varusteilla Saabia, kannattaa katsoa myös Ruotsin tarjonta :wink:


Tänään tilasin klubikaupasta kilventaustan ja ikkunatarran :mrgreen:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: To Huhti 12, 2018 22:39
Kirjoittaja Saab.96
Tänään PKS potkuissa sain Napen asentamaan Stage 1 softan autoon. Tulihan kivasti lisää löylyä :mrgreen: :saab:
Lisäksi tuli vaihdettua Led polttimot sisustan valoihin.

Onneks tämä Saab pysyy vakiona :lol:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Huhti 13, 2018 20:50
Kirjoittaja Saab.96
Eilen jätin autoveroilmoituksen ja tänään jo tuli päätös 8O
Maanantaina katsastukseen kilpiä ruinaamaan :lol:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: La Huhti 14, 2018 07:59
Kirjoittaja Cona
No on kyllä nopeaa. 8) Kannattaako tuollaisen haku taloudellisesti vai onko enemmän kyse siitä, että saa juuri sellasen yksilön, kuin haluaa?

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: La Huhti 14, 2018 08:04
Kirjoittaja Saab.96
Cona kirjoitti:No on kyllä nopeaa. 8) Kannattaako tuollaisen haku taloudellisesti vai onko enemmän kyse siitä, että saa juuri sellasen yksilön, kuin haluaa?
Enemmän sitä että saa sellaisen kun haluaa, ja vähemmän ajettuna.

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ti Huhti 17, 2018 09:15
Kirjoittaja Saab.96
Syynä vilkkujen toimimattomuuteen on CIM-yksikössä olevat vilkkujen microkytkimet. Sain Napelta rikkinäisen CIM-yksikön kuoret jossa on ehjät microkytkimet. Aloitin orroittamalla aibagin ja ratin. Sitten CIM-yksikkö oli kiinni kolmella pienellä ruuvilla ja vasemmalla puolelta takana on sähköliitin, ne irroittamalla CIM-yksikkö oli kiinni vain muovisilla klipseillä ylä- ja alapuolelta. Sitten irroitin yksikön takalevyn kolme ruuvia avaamalla.

Kuva

Kuva

Kun takalevy oli irti lähti CIM-yksikön piirilevy irti kevyesti nostamalla. Airbagin spiraali irtosi myös kevyesti nostamalla. Siirsin spiraalin ja piirilevyn uuteen kuoreen jossa on ehjät microkytkimet ja laitoin takalevyn takaisin kiinni. Sitten vain koko CIM-yksikkö takaisin rattiputkeen ja ratti sekä airbag takaisin paikailleen. Lopuksi kokeilin vilkkuja ja nehän toimivat! Nyt auto on valmis katsastettavaksi.

Kuva

Maksoin autoveron heti kun lasku tuli ja eilen kävin näyttämässä autoa katsastuksessa. Vikoja ei löytynyt ja lähtiessä sain vielä Suomen kilvet mukaan kun reksiteröintilupa oli tullut verottajalta. Nyt on taas yksi Saab enemmän Suomen kilvissä.

Kuva

Kuva

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ke Huhti 18, 2018 21:36
Kirjoittaja Risto
^ Luulen tietäväni mistä hait kilvet. :wink:

Kuva

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: To Huhti 19, 2018 05:43
Kirjoittaja Saab.96
Risto kirjoitti:^ Luulen tietäväni mistä hait kilvet. :wink:

Kuva

:lol: :lol: mahtavaa :lol: :lol:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ke Touko 23, 2018 12:13
Kirjoittaja Saab.96
Toukokuu on ollut poikkeuksellisen lämmin ja sen myötä on käynyt ilmi että auton ilmastointi ei puhalla kunnolla kylmää. Vien auton ilmastointihuoltoon parin päivän päästä jolloin selviää onko kyseessä vain huollon puuute (kylmä-aineen puute) vai onko järjestelmässä jokin vika. Aamulla pesin auton ja huomasin samalla että pinnassa ei ole merkkiäkään minkäänlaisesta autovahasta. Täytyykin ottaa auto työn alle joku päivä ja kiilloittaa pinta 1-step menetelmällä ja sitten vahata pinta hyvällä vahalla.

Kuva


http://www.tonikoskinen.com/saab_9-3_sc_green.html