Sivu 5/7

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: To Kesä 20, 2019 11:50
Kirjoittaja Saab.96
Löysin tallilta viime talvena irronneen Ez-Lip kumispoilerin. Puhdisin sen huolella ja asensin sen uudella 2-puolisella teipillä. Nyt keulan ilme on sellainen kun pitääkin. Tuo kumispoileri sopii tyyliin mielestäni todella hyvin.

Kuva

Kuva

Sisustassa pesin penkkien vaaleat kangasinsertit verhoilunpesurilla, kangasosissa oli muutava pieni tahra, nyt nekin on hoidettu pois.
Otin etumatot myös ulos ja pesin ne juuriharjalla, mäntysuovalla ja painepesurilla :lol: nyt nekin on raikkaat.

Nyt Saabi saa olla rauhassa noin viikon verran, sitten olisi ajatus vesihioa nuo paikkamaalaukset ja kiilloittaa lokasuojat kunnolla.

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Kesä 21, 2019 00:42
Kirjoittaja Termos
Kiitoksia tästä infopitoisesta paikkamaalausprojektista, meidän viirufemman takapyöränkotelot kaipaa samanlaista maalauskäsittelyä.
Osaatko suositella pohjamaalia, joka olisi vedenpitävä, eikä vaadi päälle pintamaalia/lakkaa?

Hiekkapuhallan kotelot ja mielessä on ruutata niihin Raptoria: https://www.nettimaalikauppa.fi/RAPTOR-pinnoite
Raptorilla on oma happopohjamaali https://www.nettimaalikauppa.fi/epages/ ... PTEP/AL%22, mutta juu, ehkä laittaisin sittenkin jotain enemmän käytettyä + tunnettua tavaraa puhtaalle pellille.

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Kesä 21, 2019 08:10
Kirjoittaja Saab.96
Raptorin käyttö pyöeänkoteloissa on hyvä ajatus.
Mulla ei ole tiedossa onko tiivistä pohjamaalia olemassakaan. Mä ruiskin spraylaka pohjamaalin päälle kun se oli yön ulkona ennen kun pääsin toisen puolen puhaltaa...

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Heinä 05, 2019 00:04
Kirjoittaja Termos
Tuo Raptor -projekti kun tuntuu nyt etenevän, niin tuli mieleen kysäistä, että käytätkö eri ruiskua/suutinkokoja erilaisille ruiskutettaville aineille?

Mulla tuli eteen tilanne, että tarvin uuden ruiskun. Nyt pähkäilen, että mikä suutinkoko olisi yleispätevä (eli käytännössä tasaisen huono) pohjamaalin, värimassan ja lakan ruiskuttamiseen 8)
Raptorin epoksipohjamaali vaatii perusruiskun suuttimeksi 1,6-1,9 mm, hvlp ruiskulla 1,4-1,8 mm. Mun 80 euron yläkannussa on 0,5 millin suutin :lol:

Toki liikkeestä löytyi notkeampiki epoksipohja, joka ehkä suostuisi tulemaan ulos puolenmillin suuttimesta, mutta en taida alkaa koekaniiniksi.

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Heinä 05, 2019 06:11
Kirjoittaja Saab.96
Mulla on isossa ruiskussa 1.2 mm suurin ha pienemmässä 0.8. Nämä pintaväreille ja lakoille.
Pohja yms maaleille on halpa automaalit.net firman ruisku 1.3 suuttimella joka tuntuu jo ihan massaruiskulta :lol:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Heinä 05, 2019 16:30
Kirjoittaja Cona
Nyt kun luisuttiin jo OT:n puolelle niin mitäs primeria oot käyttänyt muoviosille? Ja sprayna vai kannusta?

Pitäis maalailla avosta puskurin pääty, jossa ollu vähän huonot pohjusteet edellisellä maalauskerralla.

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Heinä 05, 2019 19:35
Kirjoittaja patu
Näköjään alkavat nämä kolkkien ruosteisen tyyppikohdat löytymään kun ikää tulee 10vuotta. Tällä viikolla oli toisen takalokarini vuoro saada maalia ja häivytystä. Alat jo oppia paikkamaalauksen niksit.. 8) :wink:
Pelottaa jo ajatus valkoisen auton paikkamaalailusta, kun sen juuri oikean värisävy/sekoituksen löytyminen kohdilleen on hankalaa.
Cona kirjoitti:
Pe Heinä 05, 2019 16:30
Nyt kun luisuttiin jo OT:n puolelle niin mitäs primeria oot käyttänyt muoviosille? Ja sprayna vai kannusta?

Pitäis maalailla avosta puskurin pääty, jossa ollu vähän huonot pohjusteet edellisellä maalauskerralla.
https://www.automaalit.net/Troton-muovitartunta-1L

Tuossa olisi yksi vaihtoehto. PPGllä on vastaavaa myös. Sai myös sprayna jos tarvii vähän. Ja maaliin voi myös sekoittaa "joustoainetta" niin ei lohkeile niin helposti muovista irti, jos rapsahtaa..

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Heinä 05, 2019 19:50
Kirjoittaja Cona
Kiitos vinkistä. Mietin, kun tuossa lukee, että tuon päälle vedetään pohjamaali ja siihen väri niskaan, että onko se pohjamaali nyt niin pakollinen. Mulla on Saabin omaa liuotinohenteista maalia, ja tuo musta ei siis ole mikään metskuväri..

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Heinä 05, 2019 20:04
Kirjoittaja patu
Tuohan ei peitä yhtään.. ainoastaan tekee näkymättömän "kalvon/tartuntapinnan". Itse olen käyttänyt muoville ihan primeria tai hiontamaalia ennen värin ruiskutusta.

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Pe Heinä 05, 2019 22:44
Kirjoittaja Saab.96
Mä olen käyttänyt myös Bilteman spray muovitartuntaa / pohjaa siinä on sellainen pienenpieni kimalle joka helpottaa ku suihkii sitä pinnoille :lol:

Sitten kans pohjamaali tai hiontaväri riippuen pinnan tasaisuudesta....

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: La Heinä 06, 2019 00:34
Kirjoittaja Termos
Saab.96 kirjoitti:
Pe Heinä 05, 2019 06:11
Mulla on isossa ruiskussa 1.2 mm suurin ha pienemmässä 0.8. Nämä pintaväreille ja lakoille.
Pohja yms maaleille on halpa automaalit.net firman ruisku 1.3 suuttimella joka tuntuu jo ihan massaruiskulta :lol:
Kiitoksia.
Tuossa mun harkitsemassa ruutassa on 1.3 suutin. Pitää sitten nysvätä tarvittaessa vanhalla ruutalla pintaväri ja lakka, jos tuntuu tulevan liian kiire ranteen vatkaamisessa :lol:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: La Heinä 06, 2019 09:42
Kirjoittaja Saab.96
Termos kirjoitti:
La Heinä 06, 2019 00:34
Saab.96 kirjoitti:
Pe Heinä 05, 2019 06:11
Mulla on isossa ruiskussa 1.2 mm suurin ha pienemmässä 0.8. Nämä pintaväreille ja lakoille.
Pohja yms maaleille on halpa automaalit.net firman ruisku 1.3 suuttimella joka tuntuu jo ihan massaruiskulta :lol:
Kiitoksia.
Tuossa mun harkitsemassa ruutassa on 1.3 suutin. Pitää sitten nysvätä tarvittaessa vanhalla ruutalla pintaväri ja lakka, jos tuntuu tulevan liian kiire ranteen vatkaamisessa :lol:
Kun on tottunut pienempään suuttimeen niin toi 1.3 tuntui että sieltä tulee maalia niin kuin paloletkusta :lol:
Mutta tottumuskysymys varmasti

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Su Heinä 21, 2019 23:25
Kirjoittaja Termos
Jepulis, mulla homma levisi täysin suunnitellusta. Tuli hitsaamista ja muuta ongelmaa.
Lopullinen resepti oli, vanhan 2-pyttyisen valovirtakompressorin irtisanoutuessa oikean hiekkapuhalluspistoolin ilmansyötöstä:

- Lehtevää paksua ruostetta, ei vielä puhki => rälläkällä pala pois molemmista takapyöränkoteloista
- Ruosteenpoistoa erinäisillä pyörivillä hiomatyökaluilla
- Hiekkapuhalluskannulla suhuuttamista, sen, minkä kompura vielä jaksoi
- 85% fosforihappoa ruostekohtiin https://www.ikh.fi/fi/fosforihappo-85-- ... ava-uph001
- Pari purkkia Wurth Rost Stoppia https://eshop.wurth.fi/Kategoriat/Tartu ... fi/FI/EUR/
- 4 desiä DP40 - epoksipohjamaalia. Tuo ruuta, josta oli aiemmin juttua, toimi hienosti: https://www.nettivari.fi/ylakannuruisku-hvlp-gold
- 8 desiä Raptoria massaruiskulla

Kompurakin antautui lopullisesti ennen maalaushommia, onneksi isän varastosta löytyi +30 vuotta vanha omatekoinen kalvokompura isolla painesäiliöllä. Justiinsa siinä riitti tuotto massaruutalle, kun piti pikkaisen tiheämmät tupakkitauot :D

Laitoin huvikseni kaikkia käyttämiäni kemikaaleja oikeassa käyttöjärjestyksessä umpiruostuneeseen hyllynkannattimeen, ilman mekaanista ruosteenpoistoa. Se on ollut vuosia säiden armoilla, ja saa siihen jäädäkin testimielessä :mrgreen:

Edit: Jos sinua haittaa, että tulen puskista höpisemään omasta projektistani sinun projektiketjuusi, niin kerro vain :lol:

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ti Heinä 23, 2019 22:09
Kirjoittaja Uteip
Aikahan sen näyttää, mutta itelle tulee tuosta Raptorista mieleen surullisenkuuluisat Saabin muovimassakokeilut siinä 70-80 lukujen taitteessa. Eli pinta näyttää hyvältä pitkään, mutta pelti katoaa tehokkaasti alta kun reunasta lähtee vesi juoksemaan. Toki epoksi alla auttaa paljon jos kerrospaksuus on riittävä.

Re: Käyttiksen ylläpitoa: Saab 9-3 Sc 2008 BioPower

Lähetetty: Ke Heinä 24, 2019 00:01
Kirjoittaja Termos
No jatketaan vielä tovi offtopicilla, kun ei Toni ole kieltänytkään :lol:

Tuli siis hommattua Raptor ja DP40 - epoksi, ennen kuin selvisi ruostevaurioiden vakavuus. Viirufemma osasi piilottaa vauriot pirun hyvin, eikä nytkään helmamuovien, eli yleisempien ruostekohtien, alta paljastunut pientä pintaruostetta pahempaa. Takapyöränkotelot olivatkin sitten sisälokarien alta todella huonossa kunnossa.

En minä edelleenkään keksi viisaampaa korjausmetodia, ainoa järkevämpi homma olisi ollut hankkia jostain järeä hiekka/lasipuhalluskalusto pihalle. Käytännössä siis ammattilainen puhaltamaan pyöränkotelot puhtaaksi. Eipä moisia puissa kasva remonttikohteessa Pohjois-Pohjanmaalla :( Autosta iskaritornit irti (kuten puhalluksessakin olisi pitänyt olla), eli ei ajettavassa kunnossa.

Raptor ei mielestäni merkkaa tässä ongelmassa juurikaan mitään. Jos happokäsittely + Rost Stop ei purrut kunnolla puhalluskannun jäljiltä jääneisiin ruosteisiin, ja epoksi antautuu, niin hitsaushommia on tiedossa. Tietty jos lakkaa ois vaan laittanut epoksin päälle, niin korroosion eteneminen näkyisi helpommin 8) . Kalvonpaksuus kaikilla suihkituilla aineilla on vähintäänkin riittävä ja auto on edelleen kuivumassa. Tosiaan aika näyttää.

Tulipa tästä vähän hampaat-narskuen tyylinen kirjoitelma, mutta hyvällä tuulella tätä naputtelin :saab: