Sivu 1/2

Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: Su Huhti 22, 2018 00:09
Kirjoittaja 9000 automaatilla
Kohteena femma farmari vuodelta 2004. Metrejä about 390 tkm. Onhan tuohon määrään jo jotain tehty. Immua, bensapumppua, jarrua, puslaa apurunkoon ja taakse, koiranluuta, vaihteiston niveltä, yms. Sitten tuli tilanne, että mentiin pitkään pelkillä öljyn, filtterin ja tulpan vaihdolla. Ts. ylläpito ei ollut priimaa. Nyt olisi tarvetta rempalle: ahdin, kytkin, jakopää, takaiskarit, ruosteet, acc:n akselijumppa, pyyhkijän mekanismi, yms. Tuliko tästä projekti vai roskat ovitaskuista tyhjäämällä paalivalmis tuote :roll:.

Kytkin ja jakopää menis yhdessä kun pata tulee apurungon kanssa alas. Samalla ahdin olisi helppo vaihtaa. Moni asia siis korjaantuu kahdessa päivässä jollain rahalla. Mutta se korroosio?

Vai vienkö leimalle ja vaihdan Citikan C4 :een :lol:?

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: Su Huhti 22, 2018 00:20
Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto
Noilla kilsoilla paaliin laitto on kyllä syntiä. Onhan siinä hieman tekemistä, mutta ite kun tekee niin tulee just sellanen kun tulee (erästä lajitoveriamme lainatakseni).
Eli tänään on taas hyvä päivä aloittaa uusi rojekti :D

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: Su Huhti 22, 2018 11:31
Kirjoittaja Cona
Eli minimissään 1000-1500€ osiin ja päälle työt, hitsaukset ja maalaukset?!

Itselläni jäisi kyllä tekemättä. Saa näistä kuitenkin xxx€ osinakin, jos ei kaikki kaupaksi käyvät osat ole epäkurantteja.

Mutta, edellisessä viestissä oli pointteja, joita ei voi euroissa mitata.

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: Su Huhti 22, 2018 11:53
Kirjoittaja V.J.S
Osina myyminen on kyllä aika nihkeetä hommaa. Niitä menee niin harvakseltaan yleensä kaupaksi, että siinä alkaa jo pikku hiljaa ottamaan kupoliin sen purkuraadon tuijottelu pihamaalla.

Ite lähtisin vähän niinQ siltä kantilta liikenteeseen, että haistelee omia tuntemuksia autokuumeen määrästä. "Uusi" käytetty tuo aina kuitenkin hetkellisen motivaatiopuuskan siihen ylläpitoon ja harrastamiseen, mutta saattaa olla pahimmillaan kunnon rahareikä. Nykyisen kun remppaa, niiin on ainakin joku käsitys laitteen kunnosta.
Ruostehommat vie kyllä aikaa, mut ku nekin tekee itte, niin ei tartte kiroilla puolen vuoden päästä uudelleen kukkivien helmojen äärellä touhutonnia köyhempänä, että se naapurikylän halvin "seppä" oli tehny hommat vähän sinne päin :D

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: Su Huhti 22, 2018 12:32
Kirjoittaja viggen

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: Su Huhti 22, 2018 18:44
Kirjoittaja 9000 automaatilla
Ville on kyllä ytimessä. Kun jo kauan perheen käytössä olevan parsii, niin tietää mitä saa. Vaihdokeissa on aina se pieni riski.

Katotaan nyt miten tää alkaa etenemään. Jos tämä aktivoituu, niin osa tavarasta on kuitenkin käytettyä. Jakopää tietty uusilla kilkkeellä, kun käytettyjä en ole löytänyt :lol:.

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: La Huhti 28, 2018 07:33
Kirjoittaja tetammi
Femmasta kun kyse niin aloittaisin tiputtamalla öljypohjan ja tsekkaamakka laakerit enne ku ostaisin mitään osia.
Samalla kattois ruosteet kunnolla läpi.

Mutta kyl tosiaan saa aika paljon pätäkkää laittaa lisää et saa huolettoman pelin niin toisaalta vanhan laittamisessa on kyl järkee...

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: La Huhti 28, 2018 09:44
Kirjoittaja Cona
Kaikki on tosiaankin suhteellisesta.

Moni tuntuu ajattelevan, että n. 200tkm ajettuun peliin joutuu tekemään kaikki paikat läpi ja mieluummin ostaa esim. +300tkm ajetun, jossa on vaihdettu kuluvia osia.

Tuo mun -07 sedan on 190tkm ajettu ja uskon, että aika vähillä laitoilla menee seuraavat pari vuotta, jos jaksaa ottaa alkavat kukkimiset takakaarista kiinni ja vaihdella huolto-osia. Tämä menee varmaan kesällä myyntiin, vaikkei mitään pakottavaa syytä olisi(kuin ehkä tavaratilan tarve)

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: La Huhti 28, 2018 17:04
Kirjoittaja 9000 automaatilla
Öljypohja oli auki jo reilu 100 tkm sitten, kun viinalla kurvailu alkoi. Nythän se tulee uudelleen alas, kun jakopää menee vaihtoon. Ehkä :mrgreen:.

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: Ti Touko 01, 2018 17:47
Kirjoittaja 9000 automaatilla
Näyttää siltä, että tämä nyt alkaa. Tarkoituksena tehdä "tekohengitys" (halvalla :oops:), että selviää vuoden tai kaksi. Ekana tällättiin taakse uudenkarheat Monroet, kun sattuivat kaverin tallin nurkassa lepäämään. Vanhoista orkkiksista oli mehut valuneet vartta pitkin kuin aikamiehellä ikään :lol:.

Seuraavana vuorossa hyvin vähän ajetun orkkis kytkimen ja ahtimen vaihto jakopäätä unohtamatta. Sitten kun jaksaisi vielä korroosion matkaa hidastaa, niin kyllähän tuolla rouva voisi pari vuotta töissä käydä. Aika paljon on matkanvarrella jo laitettu, parsitaan nyt vähän vielä, niin saadaan konttorin kahvepöytään vähän puheenaihetta mukamas paljon ajetusta autosta. Kinnerien kuskeilla kun alkaa mennä jauhot ja peukalot suuhun, kun mittarin lukema alkaa kakkosella, saati kolmosella tai vielä isommalla.

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: Ti Touko 01, 2018 18:19
Kirjoittaja I-Vaari
SAAB OG 9-5 mittarisssa 388 kkm ja n 2kkm sitten meni 200kkm ajettu ja täysin rempattu mootori apurunkoon kiinni. Automaativaihtesto hieman viheltä mutta SAAB i kiihtyttä ja viihtyttä. Helmojen ja ovien reunan ruosten käsitely on terasharja ja Loctiten ruosteenkäsitelyliuos , sen jälkeen pohjamaali ja siveltimella hieman korimaalia. Huono alue on muovisen takalokasuojan alareunan takana ja takaiskareiden kiinityslevyn takana. Jos ei pese SAABia kunnolisesti ja säänölisesti sitten sinne kasantu hiekka ja kostean ja suolaisen hiekkan ansioista myös peltti määntyy. Kytkin ,iskarit, jouset, puslat, jarrulevyt/palat , öljynvaihto jne jne on perushuoltto.

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: Pe Touko 04, 2018 20:04
Kirjoittaja 9000 automaatilla
Näyttää siltä, että projektin kulut olis osien osalta reilusti alle 500 euroa. Ei paha raha, kun ottaa huomioon mitä kaikkea siihen sillä rahalla tulee.

Toki jotain korvausta laitetaan kaverin kahvikassaan, että jää muutakin kuin mustat sormet :mrgreen:.

Jos miettii niin päin, että se 500 olis väliraha johonkin vaihdokkiin, niin miinaan astumisen riski on liian ilmeinen. Vaikka väliraha olisi tonni tai kaksi, niin vastaavia ominaisuuksia saa hakea aika hartaasti. Tai luultavasti samat askareet olisi edessä kuin tässäkin. Siksi ajateltiin kokeilla näin. Saas nähdä kuinka äijän käy.

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: La Touko 12, 2018 13:22
Kirjoittaja 9000 automaatilla
No niin. Vastaus aloitukseen, kyllä kannatti. Paketti pois ja kytkimeksi pari vuotta ajettu orkkis sylintereineen. Ahtimen vaihdoin yli 200 tkm vähemmän ajettuun käytettyyn; hinta oli niin eduksi että olen valmis ottamaan riskin.

Kruunuksi orkkis jakopään sarja kaikkineen ja kallistuksen vakaajan puslat.

Ensi starttia näissä aina pelkää, mutta hienosti meni. Tuntui ensimmäinen 16 km toimivan täysin normaalisti.

Tänään hinkkasin vielä umpiot kuntoon. Seuraavaksi ruosteiden kimppuun. Joko itse tai asiantuntijan toimesta.

Projektin tarkoitus on pitää auto rouvan ajossa vielä vuosi tai kaksi, jos pysyy kunnossa niin olkoon kauemmin. Hyvä käyttis se on. Ei ole kedon kaunein kukka eikä näyttelypeli, mutta luotettava ja turvallinen kulkine.

Uskomattoman puhdas oli kone niin kampikammiosta kuin venakopan alta. Kyllä RE85 on melkoinen liuotin. Onhan se toki arviolta 150 tkm sitä pannua siellä huuhtonut.

Case closed. Ainakin tältä osin. Jatkossa ehkä laturi ja ohj. tehostimen pumppu.

Kiitos päämonttöörille, hyvin sä vedit!

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: La Touko 12, 2018 17:26
Kirjoittaja mestari
kansa haluaa tietoa päämönttöörille livautetusta ruskeasta kirjekuoresta, lähinnä sisällöstä :mrgreen:

Re: Kannattaako aloittaa?

Lähetetty: La Touko 12, 2018 21:37
Kirjoittaja AZP
Kansa vai verottaja? :mrgreen: